سه شنبه 24 شهریور 1394 - 1:52

گفتگوی خواندنی با نخبه کهگیلویه و بویراحمدی در حوزه پزشکی؛ خاطرات خواندنی دکتر هاشمی

بنده متولد سال۱۳۴۱ در روستای محمد آباد از توابع شهرستان بویراحمد هستم و در همان روستا بزرگ شدم.

گروه فرهنگی – در ادامه سلسله گفتگو با نخبگان کهگیلویه و بویراحمد، به سراغ دکتر بصیر هاشمی، استاد تمام دانشگاه، فوق تخصص گوش حلق و بینی،معاون دانشگاه علوم پزشکی استان فارس و رئیس کمیته علمی کمیسیون کشوری کاشت حلزون شنوایی رفتیم و گفتگویی را با ایشان انجام دادیم که  گفتگوی بویرنیوز با این نخبه کهگیلویه و بویراحمد در ادامه می آید:

 

30

متولد چه سالی و در کجا هستید؟

بنده متولد سال۱۳۴۱ در روستای محمد آباد از توابع شهرستان بویراحمد هستم و در همان روستا بزرگ شدم.

از شروع دوران تحصیلاتتان بگوئید؟

دوران ابتدایی رادر مدرسه ای واقع در روستای نره گاه گذراندم و باید بگم در آن دوران معلمم پدرم بود که ایشان تازه از دانشسرای عالی عشایر فارغ التحصیل شده بود و برای ادامه تحصیل با توجه به محدودیت های عدیده در روستا به شهر یاسوج آمدم و در آنجا همراه با پسر عموهایم در خانه عموی بزرگم به تحصیل مشغول شدم.

یاسوج آن زمان ها را بخاطر دارید؟ از نظر امکانات چطور بود؟

آن زمان یاسوج جز اندکی خیابان آسفالت در مرکز شهر و تعداد خیلی کمی مغازه که همگی هم غیر بومی بودند امکاناتی نداشت.

مدرسه راهنمائی که ما در آن درس میخواندیم خارج از شهر بود و باید در جاده ای که خاکی هم بود راه خانه به مدرسه را پیاده  می آمدیم چرا که تعداد ماشین هایی که در شهر بود انگشت شمار بود.

در روستا برق، گاز و آب لوله کشی وجود نداشت و زندگی در نهایت سادگی و ابتدائی خود و البته با صمیمیت های خیلی بیشتری سپری می شد.

از ادامه تحصیلتان در آن شرایط سخت بگید؟

دبیرستان را هم در شهر یاسوج گذارندم تا سال سوم دبیرستان که مصادف شد با سال ۵۷ و انقلاب اسلامی و در آن زمان من به دلیل علاقه به فعالیت های فنی در رشته ریاضی و فیزیک مشغول به تحصیل بودم.

رشته ریاضی؟! چطور در دانشگاه به ادامه تحصیل در رشته پزشکی پرداختید؟

با آغاز انقلاب مدارس شهر یاسوج به نوعی منحل شد و بسیاری از معلمان نیز رفتند و دبیران کمی وجود داشت و یسال چهارم فقط یک کلاس تجربی وجود داشت که آنهم به صورت مختلط برگزار شد و من نیز برای ادامه تحصیل به شهر شیراز رفتم و در دبیرستان نمازی شیراز دیپلمم را گرفتم بعد از آن هم در سال ۵۹ انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها رقم خورد که باعث شد به منطقه برگردم.

dr-h3

گفتید به استان برگشتید در زمانی که دانشگاه ها عملا تعطیل شده بود تلاشی برای علم آموزی داشتید؟

بعد از برگشت به استان مدتی را در جهاد مشغول به کار بودم و انتظار برای باز شدن دانشگاه ها و ادامه تحصیل در ریاضی را در سر می پروراندیم تا اینکه احساس کردم منطقه بیشتر به پزشک نیاز دارد چرا که آن زمان تنها تعداد کمی پزشک آنهم خارجی وجود داشت و من و پسر عمومیم؛ نذیر هاشمی تصمیم گرفتیم در امتحان دیپلم تجربی شرکت کنیم و با چند ماه مطالعه توانستیم دیپلم بگیریم و در آن سال نفر اول دیپلم تجربی در شهر یاسوج شدم.

چه زمانی در کنکور شرکت کردید؟

سال ۶۲ اولین کنکور سراسری پس از انقلاب فرهنگی برگزار شد و در آن سال توانستم در کنکور شرکت کنم و در رشته پزشکی دانشگاه شیراز قبول شوم.

نقش معلمان دوران راهنمائی و دبیرستان را در پیگیر کردن شما برای کسب علم و دانش را به چه میزان ارزیابی می کنید؟

خب ببینید خانواده من به خصوص پدر و عمویم حاضر به تحمل شرایط سخت برای ادامه تحصیل ما بودند و دوس داشتند دانش اندوزی مهم ترین اولویت ما باشد و این مهم ترین پشتوانه معنوی ما در ادامه تحصیل بود اما واقعا نمیتوان از تاثیر معلمان دلسوز که ما را مشتاق و امیدوار به ادامه تحصیل  و خدمت به مردم دیارمان می کردند چشم پوشید.

اقای دکتر کلیپ تصویری از مرحوم بهمن بیگی وجود دارد که بسیار هم دست به دست شد و شما را در بخشی از سخنانشان مورد خطاب قرار دادند آیا آشنائی قبلی بین شما وجود داشت؟

مرحوم بهمن بیگی همیشه روحیه شوخ طبعی داشت و پدر بنده هم چون جزو اولین معلمان دوره مدارس عشایری بود و شاگرد ایشان بود از نزدیک ارتباط داشتند و بعدا که به شیراز رفتم از طریق شاگردان آن مرحوم و پس از مدتی با معرفی دوستان بدون واسطه با ایشان در ارتباط بودم البته خودم شاگرد مرحوم بهمن بیگی نبودم و درواقع ما شاگردان یکی از شاگردان ایشان بودیم.

و بعدها که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و بعد ریاست بیمارستان خلیلی را داشتم مرحوم بهمن بیگی بیمارانی که مشکلاتی در حیطه تخصص من را داشتند برای مداوا معرفی میکردن که هنوز دستخط ایشان و یکی از معرفی نامه هایی را که فرستاده بودند را دارم.

از دوران دانشجوئی بگویید و اینکه چرا تخصص گوش، حلق و بینی؟!

دوره پزشکی عمومی را که در شیراز گذارندم باید در ادامه یا طرح میرفتیم و یا ادامه تحصیل که در آن زمان ادامه تحصیل در رشته های لوکس(مثل تخصص چشم، گوش، حلق و بینی و …)نیاز به گذراندن دوره طرح داشت و من نیز ترجیح دادم طرح را بگذرانم و بعد  در رشته گوش، حلق و بینی که علاقه داشتم تخصص بگیرم و این شد که برای گذراندن دوره طرح مدتی در گچساران و یاسوج کار کردم.

گفتید گچساران و یاسوج؟ بعد از گذراندن دوره عمومی و برای دوره طرح ابتدا کدام منطقه را انتخاب کردید؟

بله بعد از تخصص ابتدا به باشت رفتم و پس از مدتی به گچساران رفتم و بعنوان رئیس بیمارستان رجایی بودم و پس از آن زمان باقیمانده از طرحم را در یاسوج گذراندم که این فرایند حدود ۲ سال به طول انجامید و پس از آن هم برای ادامه تحصیل در تخصص گوش، حلق و بینی در دانشگاه شیراز پذیرفته شدم و برای ادامه تحصیل به آنجا رفتم.

انتهای بخش اول

ادامه دارد ……..

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=162262
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    دروووود بر دکتر هاشمی افتخار بویراحمد و سادات شاهقاسم. 

  2. شهریار گفت:

    درود بر دکتر هاشمی… مرد خستگی ناپذیر و با پشتکارمان. موفق باشید

  3. سید ابوالفضل حمیده کیش شاقاسمی گفت:

    باسلام ،عرض ادب واحترام خدمت دکتر هاشمی سادات شاهقاسمی به لطف الهی در تمام زمینه ها سرامد و الگو هستند لیکن در مدیریت استان سهمی ندارند

  4. همشهری گفت:

    امیدوارم همیشه در سایه حق سلامت و پایدار و سربلند باشید.

  5. آشنا گفت:

    زنده باشی سید بویراحمد مفتخر است بوجودتان

  6. بیمار.. گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تحریریه بویر نیوز.من یکی از بیماران دکتر حسینعلی حسینی هستم.بزرگ مردی که در این روزگار هنوز از امید رو در دل زنده میکنه.میخواستم اگر امکانش هست با این مرد بزرگ هم که از نخستین جراحان استان نیز هست مصاحبه کنید.ممنون

  7. سيد علي گفت:

    افرين به پدر ومادر ي كه شما را تربيت كر د .ايشان خانوادتن نبوغ علمي هستند مادر سلسله بزرگ سادات مختاري پدر هم سلسله بزرگ امام زاده شاه قاسم. ارزوي توفيق وسلامتي براي شما و خانواده محترم .التماس دعا

  8. سيد علي گفت:

    پدر شاه قاسمي مادر مختاري هر دو ااز دو خانواد ه پاك وروحانيو سادات بزرگ بايد مايه افتخا ايل وتبارمان باشد .

  9. بویراحمدی گفت:

    سلام ودرود بردکترعزیز ومهربان ،انسانی شریف وبااصالت .پیروز باشید.

  10. امیر گفت:

    با سلام 
    یکی از نخبگان  استان دکتر سید خداکرم رستگار استاد تمام دانشگاه ایران جراح و متخصص  مغز می باشد ولی متاسفانه  در هیچ جای  این استان 
    نامی از ایشان نیست ایشان از نخبگان و جز 5 جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  ایران هست 

    • ناشناس گفت:

      دروووود بر شما. بله. دکتر رستگار هم از نخبگان ایران و استان هستند. از جراحان حاذق اعصاب.  ایشان نیز از سادات شاهقاسم هستند.

  11. س.رامیان گفت:

    باعث افتخاره، خوشحال شدم

  12. صادق آرامش گفت:

    من دانشجوي ايشون هستم، حقيقتن استاد هاشمي يكي از خوش اخلاق ترين ها و بهترين اساتيد شيراز هستن و در عين حال چهره اي بسيار محبوب و دوست داشتني.

  13. هم استانی گفت:

    باعث افتخار استان هستند. من بیمار ایشان بودم از همه لحاظ نمونه و نخبه هستن.

  14. ناشناس گفت:

    پزشک متخصص زحمت کشی هست که خیلی پشتکار داشته………..

  15. شاهرخ صدری گفت:

    درود بر جناب دکتر هاشمی افتخار استان و سادات شاه قاسم(ع).امیدوارم همیشه در سایه حق سلامت و پایدار و سربلند باشید.

  16. مهدوي گفت:

    خيلي باشخصيته واقعابه ايشون افتخارمي كنم خداوندسلامتش بداره

  17. هاجر حسینی گفت:

    وجود جناب آقای دکتر هاشمی و خانواده مومن ،خوب،و تحصیلکرده ایشان همیشه مایه افتخار این استان بخصوص سادات امامزاده قاسم است . با آرزوی سلامتی و پیشرفت روز افزون تمامی نخبگان این استان علی الخصوص جناب آقای دکتر هاشمی و خانواده عزیز ایشان

  18. حسینی گفت:

    زنده باشید سرور بزرگوار جناب دکتر هاشمی عزیز .افتخار اولاد سید محمد تقی

  19. مهدگان گفت:

    باسلام وتشکرازاینکه نسبت به معرفی نخبگان منطقه به خصوص انسانهای که درخدمت محرومان هستند تلاش میکنید.لطفا سراغ یکی ازنخبگانی که هم اکنون مشغول خدمت به مردم این استان هستند بروید.دکتد امیر خسروی متخصص چشم که درالمیاد زیست شناسی درایران مدال طلا گرقت ودرالمیاد جهانی در روسیه مدال نقره گرقت ودر رشته ثخصصی ذرایران نفر اول گردید ودر برترینهای ایران درسال 93اول شد وازدست ریاست جمهور لوح تقدیر گرفت واز دست رهبری به خاطر پیروزی درالمپاد لوح تقدیر دریافت نمود0

  20. قشقایی گفت:

    سلام و عرض ادب دارم نسبت به ساحت مقدس استاد عالی مقام و شهره درستکاری و تقوا .بزرگ نجیب زاده عرصه اخلاق و پزشکی ،حضرت استاد دکتر سید بصیر هاشمی ؛ مایه مباهات آسمان و زمین. با آرزوی توفیقات روز افزون خدمت حضرت استاد . الحق که مقام پروفسوری و حضرت استاد بودن زیبنده شخصیت والای حضرتعالیست . با تقدیم احترامات فراوان به ساحت عظیم الشأن سادات معزز.

  21. محمد محمودنژاد گفت:

    دکتر هاشمی استاد بتمام معناست که بنده از تبریز به خدمتشون اومدم که برای بنده عمل کاشت حلزون انجام دهند

  22. ناشناس گفت:

    درود خدا بر شما جناب آقای دکتر هاشمی عزیز دوستت داریم سیدجان انشاءالله پیروز و سالم و سربلند باشید

  23. ابوالفضل گفت:

    دکتر جان از تو به خدا شکایت می کنم

  24. شکری گفت:

    سلام جناب دکتر هاشمی همان طور از اسم شما که بصیر هست گرفته شده از صدا هست خدا از روز اول شما را ناجی کودکان ناشنوا قرار داد پس از معنی اسم خود بدانید که خدا شما را انتخاب کرده بدانید که هیچ چیز دراین دنیا بی حکمت نیست

  25. سردار سرفراز گفت:

    با سلام وخسته نباشید جناب دکتر هاشمی
    از زحمت عمل جراحی بینی که برای خانمم کشیدند بسیار خرسندم و آرزوی موفقیت های روز افزون برای شما رادارم

  26. ناشناس گفت:

    باعث افتخار ما

  27. اردشیری گفت:

    مردنیک، انسان به تمام معنا

دیدگاه شما