دوشنبه 26 مرداد 1394 - 19:41

سرطان های شایع در کهگیلویه و بویراحمد

واکنش دکتر چمن به سرطان زایی بیلهر/ شواهد کافی علمی برای سرطان زا بودن بیلهر وجود ندارد!

نظرات تخصصی و قابل تامل دکتر چمن درباره سرطان ها+واکنش به سرطان زایی بیلهر! سرطان معده، دومین سرطان شایع در استان/ ۱۰ سرطان شایع / سرطان پوست رتبه اول؛ سرطان معده رتبه دوم/ افزایش ابتلاء به سرطان روده بزرگ

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان استان کهگیلویه آمار ابتلاء به سرطان در استان را در یک سال ۸۰ در یکصدهزار نفر عنوان نمود و گفت: این آمار نسبت به متوسط کشوری که ۱۰۰ در یکصد هزار است رقم پائین تری را نشان می دهد که این تفاوت ناشی از جوان تر بودن جمعیت استان است.

سلام دنا نوشت؛ دکتر رضا چمن، مسائل بسیار حائز اهمیت و قابل توجهی از سرطان در استان و کشور را تشریح نمود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۷۵ هزار مورد جدید ابتلاء به سرطان در جامعه ایرانی اتفاق می افتد که تقریبا ۵۰ درصد این موارد به مرگ منجر می شوند، افزود: در استان ما نیز در طول یک سال ۲۸۰ تا ۳۰۰ مورد مرگ بر اثر سرطان اتفاق می افتد.

دکتر چمن، سرطان معده را دومین سرطان شایع در استان عنوان نمود و اضافه کرد: این به معنی رتبه دوم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ابتلاء به این سرطان در بین استان های کشور نیست.

بروز سرطان در استان کمتر از متوسط کشوری

وی بروز سرطان در استان را  کمتر از متوسط کشوری عنوان نمود و یادآور شد: البته  سومین علت مرگ و میر در استان ما سرطان بوده که الگوی کشوری نیز همینگونه است، اما به لحاظ بروز در تعداد نفر جمعیت، یعنی شاخص بروز سرطان، کمتر از متوسط کشور هستیم و  دلیل آن نیز جوانی جمعیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: زمانی که در استان ما نیز سالمندی را تجربه کنیم و درصد سالمندان افزایش یابد به متوسط کشوری می رسیم و در بسیاری از سرطان ها نیز متاسفانه در حال تجربه این روند افزایشی هستیم.

سرطان پوست رتبه اول/ سرطان معده رتبه دوم در استان

دکتر چمن سرطان معده  را بعد از سرطان پوست، دومین سرطان شایع در کهگیلویه و بویراحمد دانست و ضمن اعلام اینکه سرطان پوست آمار مرگ و میر بالایی ندارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم شایع ترین سرطان عامل مرگ را نام ببریم؛ سرطان معده خواهد بود.

این متخصص اپیدمیولوژی، آمار شیوع بالای این سرطان در کشور را مربوط به  استان های شمال و غرب کشور  دانست و گفت: اردبیل، سمنان، گرگان و کرمان بیشترین موارد بروز سالانه سرطان معده را دارند.

۱۰ سرطان شایع تر در ایران

دکتر چمن سپس  ۱۰ سرطان شایع تر مرگ بار در ایران را سرطان معده، سرطان سینه در خانم ها، سرطان مری، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان خون، سرطان مثانه، سرطان تخم دان و سرطان لنفوما اعلام کرد و تصریح نمود: الگوی استانی ما نیز مشابه همین الگوی کشوری است.

وی سپس با طرح این سوال که چرا در استان ما سرطان ها در حال افزایش هستند؟ افزود: به صورت کلی در حال حاضر شاهد روند افزایش و رو به رشد ابتلاء به سرطان ها در جامعه هستیم و در استان قدری سرعت آن بیشتر است؛ چرا که هر اندازه تغییر سبک زندگی به سمت شهرنشینی را با شتاب بیشتری شاهد باشیم و مید به زندگی افزایش یابد؛ بعضی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها  نیز بیشتر رخ می دهند.

متوسط ابتلا به سرطان معده در کشور ۱۹ در ۱۰۰هزار نفر است

دکتر چمن اظهار داشت: متوسط ابتلا به سرطان معده در کشور ۱۹ در ۱۰۰هزار نفر در سال است یعنی به صورت متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر در یک سال ۱۹ نفر به سرطان معده مبتلا می شوند که  در استان ما نیز به طور متوسط ۱۳ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر به این سرطان مبتلا می شوند.

روند ثابت ابتلاء به سرطان معده در ۱۰ سال اخیر/ روند رو به رشد سرطان روده بزرگ در ایران

وی با بیان اینکه درست است که سرطان معده شایع ترین است؛ ولی روند آن در ۱۰ سال گذشته روند بروز ثابتی داشته است و نکته نگران کننده، افزایش سایر سرطان هاست؛ تاکید کرد: مثلا در زمینه سرطان روده بزرگ در ۲۰ سال گذشته در متون پزشکی و منابع علمی و تحقیقاتی دنیا، ایران را به عنوان کشوری می شناختند که سرطان روده بزرگ درآن بسیار نادر است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل کشور ما را با سایر کشورها از جمله آمریکا و کشورهای آسیاسی شرقی مقایسه می کردند، یادآور شد:اما الان متاسفانه این سرطان شایع و با سیر افزایشی در ایران روبرو شده است.

این متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، مهم ترین دلیل افزایش سرطان روده بزرگ  را تغییر عادات غذایی دانست و اظهار نمود: در گذشته غذای مردم سرشار از حبوبات، سبزیجات، میوه جات و سرشار از فیبر و غذاهای سبوس دار بوده و حجم غذاها و فیبر آن زیاد بوده است که در نتیجه احتمال ابتلاء به این سرطان را کاهش می داد.

دکتر چمن گفت: اما وقتی که به غذاهای فست فود، کم حجم، پرانرژی،چرب و شور! عادت کرده ایم باید انتظار افزایش سرطان روده بزرگ را هم داشته باشیم.

وی  با بیان اینکه سالمندی و افزایش امید به زندگی احتمال بروز سرطان ها را با خود به همراه دارد، عنوان کرد: اما مهم ترین فاکتور شناخته شده در مطالعات جهانی و منطقه ای بحث تغییر عادات غذایی  و تغییر ذائقه است.

افزایش سرطان سینه در خانم ها+دلایل علمی ابتلاء

دکتر چمن در توضیح این مطلب عنوان کرد که مردم به سمت غذاهای کم حجم و سرشار از مواد افزودنی، چرب و سرخ کردنی رفته اند، و سپس تاکید کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد که سرطان سینه که اتفاقا جزء ۵ سرطان شایع استان ما نیز هست، افزایش یافته است.

وی، افزایش نازایی، بالا رفتن سن ازدواج، دیر فرزند آوردن، شیر ندادن به فرزند، چاقی، افزایش دریافت غذاهای چرب وسرشار از اسیدهای چرب اشباع را مهم ترین عوامل ابتلاء به سرطان سینه در خانم ها هستند.

وی تصریح کرد: مطالعات در همین استان کهگیلویه و بویراحمد نشانگر این است که  ۵۰ درصد خانم های بالای ۳۰ سال اضافه وزن و چاقی دارند که با این وضعیت باید هم شاهد افزایش سرطان ها از جمله سرطان سینه باشیم.

رابطه سرطان معده و کباب ذعالی و سوخته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه گریزی به سرطان معده در استان هم زد و غذاهای دودی و نمک سود شده را عامل افزایش احتمال ابتلاء به سرطان معده عنوان کرد و گفت: کباب به شرطی که نسوزد مشکلی را ایجاد نمی کند، اما اگر ذغالی و سوخته شود و یا غذاهای با فرآوری های بالای نمک و یا احیانا به شکل دودی استفاده شود، احتمال ابتلاء به سرطان معده را افزایش می دهد.

این پزشک متخصص اپیدمیولوژی البته به استعمال دخانیات هم اشاره و تاکید کرد: همچنین پایه ثابت عوامل خطر ابتلاء به سرطان ها، استعمال دخانیات است و مصیبت دیگر اعتیاد است که باید به این دو فاکتور مهم هم توجه کرد.

 واکنش دکتر چمن به سرطان زایی بیلهر/ شواهد کافی علمی برای سرطان زا بودن بیلهر وجود ندارد!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همچنین درباره موضوع سرطان زا بودن بیلهر که در رسانه ها مطرح شده بود نیز گفت: حقیقت این است که شواهد کافی علمی درباره سرطان زا بودن گیاه بیلهر وجود ندارد!

دکتر چمن افزود: اینکه براساس یک سری مطالعات اولیه علوم پایه ای و آزمایشگاهی و انجام تحقیقات محدود در محیط آزمایشگاه  و روی جانوران شواهد اولیه ای مبنی بر احتمال سرطان زا بودن گیاه بدست بیاید، برای اعلام سرطان زایی عامل کافی نیست.

وی عنوان کرد: در این زمینه نیاز به مطالعات جامع تری داریم و خصوصا وجود شواهد قوی انسانی که چنین شواهد انسانی تاکنون بدست نیامده است.

وی البته یک نکته مهم دیگر را هم یادآور شد و اظهار کرد: اگر در فراوری هر گیاهی از جمله بیلهر از نمک زیاد استفاده شود این خطر در بحث ابتلاء به سرطان معده وجود دارد

و در نهایت دکتر چمن به الگوی تصریح نمود: یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری هستند؛ یک سوم سرطان ها  نیز به شرط تشخیص زودرس علاج پذیر خواهند بود و یک سوم دیگر نیز متاسفانه نه  قابل پیشگیری و نه قابل علاج هستند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=159340
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    اطلاعات بسیار خوبی گذاشتید

    • همشهری گفت:

      مردم نیاز دارند که در خصوص این دسته مطالب اموزش ببیننداگر رسانه ها این را جزیی از وظایف خود بدانند به مردم کمک کرده اند

  2. تقوی- دانشگاهی گفت:

    واقعا هیچ وقت تا حالا به این شفافی اطلاعاتی در مورد سرطان در سایت ها ندیده بودم تشکر از بویر نیوز و تشکر از دانش تخصصی بالای استاد ارجمند دکتر چمن که تحلیل علمی ارزشمندی از سرطان داشته اند.

  3. هماتولوژیست گفت:

    بسیار منطقی و دقیق در خصوص سرطان ها صحبت شده خصوصا در مورد اون گیاه خاص  که به درستی اشاره شده و نمی تونیم به همین سادگی یک گیاه یا یک ماده غذایی را سرطان زا بدونیم. نکته خوب دیگر این صحبت ها اینه که مطالب تخصصی قابل فهم عمومی گفته شده که برای همه قابل استفاده هست.

  4. خبر گفت:

    اگر بصورت هفتگی چنین برنامه هایی و آموزشهایی را برای مردم بگذارند بهتر است چون مجموعه ای از اطلاعات در فاصله های کوتاه به مردم منتقل میشود

  5. رحیمی گفت:

    کاش همه مدیران مثل ایشون شناخت کامل علمی از موضوعات اساسی  داشتن. و اینکه با شجاعت در مورد بیلهر نظر علمی خودشونو اعلام کردن هم جای تشکر داره. نباید بخاطر حتی استفاده های مثبت از ابزار علمی استفاده نادرست بشه. خیلی خوبه که رسانه ها وقتی می بینند یه مطلب شبهه ناک مثل سرطان زایی بیلهر منتشر می شه سریع بروند سراغ اهلش و صحت و سقم موضوع را کارشناسی دنبال کنند . 
    انشاالله که بویرنیوز از این دست مطالب آموزنده بیشتر منتشر کنه از مطالب سیاسی همه خسته شدیم.

  6. احمد اورژانسی گفت:

    سرطان زا بودن بیلهر و دیگر گیاهان کوهی را عوامل منابع طبیعی برای محدود کردن مصرف این نوع گیاهان مطرح و رسانه ای کردند و دکتر چمن بسیار خوب و بجا جواب دغدغه مردم را دادند و البته باید تصریح کرد در هر نوع گیاه و محصول خوراکی که از آن در فرآوری ترشیجات استفاده می شود مصرف نمک و از عوامل خطر زا و ریسکی در سرطانها می باشند.

    • ناشناس گفت:

      بنظرم بیلهر چون یک گیاه طبیعی هست اگر یه مطالعه مناسبی انجام بشه معلوم می شه که مصرفش جلوی سرطان را هم می گیره. دلیلی نداره که یه گیاه طبیعی سرطانزا بشه.

  7. 3477 گفت:

    سرطان پوست یا ملانوم بدخیم متاسفانه خطرناکترین نوع سرطان پوست هست که جزء بیماری های لا علاج می باشد.این بیماری نیز به سرعت در حال رشد هست .تقاضا داریم مقاله ای نیز در این مورد درج شود تا دوستان استفاده کنند.با تشکر از سایت بویر نیوز

  8. آموزش بهداشت گفت:

    اینکه حجم بالایی از مطالب علمی در مورد سرطانها منتشر شده ایرادش این هست که جنبه یادگیری و بکارگیری توصیه ها از سوی مخاطب کمرنگ می شه بهتر هست که در رسانه هر بار در خصوص یک نوع خاص سرطان مطلب نوشته بشه و بر روی عوامل خطر و راههای پیشگیری هم بیشتر تاکید بشه. ضمنا اگر علاوه بر رسانه های مجازی اگر یک نشریه عمومی ویژه سرطان در سطح جامعه توزیع بشه اثر آموزشی این دو روش مکمل هم خواهد بود.

  9. حیدری گفت:

    خیلی از مردم خودمون کباب سوخته و کاملا زغال شده را دوست دارند پیشنهاد می کنم یه تحقیقی بشه راجع به تاثیر کباب سوخته و سرطان معده در مردم استان خودمون.

  10. کارشناس گفت:

    گزارش علمی و آموزنده خیلی خوبی بود تشکر از مدیر و مسئول محترم سایت و امیدواریم از این نوع گزارشات آموزنده بیشتر استفاده شود

  11. هم استانی گفت:

    احسنت خیلی عالی بود ای کاش سایتهای دیداری و نوشتاری استان جهت بالا بردن سواد سلامت مردم از این قبیل گزارشات علمی بیشتر درج نمایند.

  12. مردم گفت:

    ما که از وضعیت درمانی و بهداشتی مراکز درمانی یاسوج خجالت می کشیم .!!!!!!!!!!

    تو خود شرحی مفصل خوان زین مجمل وقضاوت کن از سایر شهرها وروستاها!!!!!!!!!!!

  13. علی گفت:

    این مطالب رو من ازشبک دنا شنیدم و برنامشو دیدم,برنامه خوبی بود بویژه مجری برنامه آقای عادلی زاده که عالی و بدون پرده به مسایل  از جمله بیلهر  و سرطان زا  بودن ان  پرداختند 

  14. رهرو گفت:

    در مورد موارد بالا گفته شده در مورد کباب و موارد دیگر هم کار علمی نشده دکتر چمن نباید ادعای سرطانزایی میکرد و در مورد بیلهر هم به اطلاع میرسد که دکتر بهروز یزدانپناه سالها پیش به درستی اعلام فرمودند که در مورد سرطانزایی آن باید تحقیق شود دکتر چمن هم نگفته اند سرطانزا نیست و البته تیتر مطلب در مورد سرطانزا نبودن بیلهر درست نیست چون ثابت نشده است و ضمنا در مطالعات آزمایشگاهی سرطانزا بودن بیلهر اثبات شده است و مقالات آن هم استخراج و چاپ شده است چطور دکتر چمن بی اطاع هستند

    • عضو هیات علمی گفت:

      جناب رهرو دکتر چمن گفته اند این مطالعات اولیه و آزمایشگاهی کافی نیست. و ایشون بیشتر از همه ماها دانش تخصصی در مورد تحقیقات دارند و منظورشون همون کارهای قبلی همکارانشون بوده که براساس اونها نمی شه به راحتی اعلام سرطانزایی کرد. 

    • محمودی گفت:

      ایشون کجا گفت کباب سرطانزاست!! بعدش در مورد بیلهر هم دقیق گفت که اون کارهای آزمایشگاهی پایه علمی قوی نداره که براساس اونها نتیجه گیری بشه و تحقیقات بیشتری لازم هست.  

  15. همکار مرکز تحقیقات گیاهان دارویی گفت:

    جناب رهرو دکتر چمن متخصص این موضوعات هستند آنچه در مورد سرطانزایی عوامل خطر گفته اند جنبه تحقیقاتی و دقیق داره. در خصوص مواد غذایی سوخته و زغالی و دودی و نمک سود در همه منابع پزشکی همین صحبت های دکتر چمن تایید می شه اما در مورد بیلهر ایشون حرف کاملا منطقی گفته و به درستی اشاره کرده که این کارهای محدود تحقیقاتی روی موش آزمایشگاهی برای اعلام سرطانزایی کفایت علمی نداره.

    • ناشناس گفت:

      راه حفظ منابع طبیعی این نیست که بی جهت و بدون داشتن دلایل کافی بیاییم امروز بگیم بیلهر سرطانزاست و فردا بگیم کنگر سرطانزاست و پس فردا نوبت جاشیر و پسین فردا نوبت اعلام سرطانزایی قارچ …

دیدگاه شما