دوشنبه 22 تیر 1394 - 15:45

توهين رسانه هاي فارس به استاندار جديد‌ (+عكس)/ واكنش كهگيلويه و بويراحمدي ها به نگاه بومي حاكم در فارس

همچنين دكتر مندني پور و وكيلي در يادداشت هاي جداگانه اي، مباحث مطرح شده از سوي نمايندگان استان فارس را تاسف بار، به دور از وحدت، تفرقه افكنانه و غيرقانوني خواندند.

گروه سياسي سياوش آذر: پس از دو هفته از استعفاي استاندار سابق فارس، وزير كشور طي حكمي سید محمدعلی افشانی را به اين سمت منصوب كرد.

به گزارش «بوير نيوز»، افشاني كه در دولت اصلاحات معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي مدارس را در كارنامه كاري خود دارد انتصاب پرحاشيه اي داشت و رفتار و واكنش هاي سياسون و رسانه هاي فارس در اين ميان قابل تامل است.

 اين خبر به مذاق رسانه هاي استان فارس كه عموما از طيف اصولگرايي هستند، خوش نيامد و بجاي انتشار روزمه كاري افشاني، اصلاحاتي بودن وي و البته غيربومي بودن ايشان را در كانون اخبارشان قرار دادند تا حاشيه ها شروع شود.

تناقض گويي ها درباره استعفاي نمايندگان فارس

اما برخي از نمايندگان استان فارس در اقدامي هماهنگ براي اعتراض به اين انتصاب استعفا دادند و صحن مجلس را ترك كردند و هر چند ابتدا اعلام شد همه نمايندگان فارس يعني 18 نفر استعفا داده اند اما بعدها قاردي و دوگاني از نمايندگان استان فارس در مصاحبه هايشان از 16 و 10 نماينده مستعفي خبر دادند.

در متن نامه ي استعفاي نمايندگان فارس وزير كشور به استيضاح تهديد شده بود و اين نكته جاي تامل داشت كه نمايندگان مستعفي اگر واقعا بر عزم خود جزم هستند چگونه مي خواهند استيضاح كنند!

دستغيب يكي ديگر از نمايندگان فارس نيز در يادداشت كوتاهي ضمن تكذيب استعفاي خود به انتصاب شايسته و بدور از قوم گرايي و منافع شخصي تاكيد كرد و حمايت ضمني خود را از افشاني اعلام كرد.

در همين حال برخي از احزاب سياسي و افراد نيز به حمايت از وزير كشور و استاندار جديد برآمدند كه علي مطهري در اين زمينه دخالت نمايندگان را در بحث انتصاب استانداران غيرقانوني خواند و اصلاح طلبان ممسني نيز با صدور بيانيه اي نيز حمايت كردند.

توهين رسانه هاي فارس به استاندار جديد

برخي از رسانه هاي استان فارس كه از روزهاي قبل موج سنگين مخالفت با افشاني را هدايت مي كردند در مطالبشان از توهين هم غافل نشدند و كلماتي غيراخلاقي و ناپسند را بكار بردند.

سايت شيرازه از رسانه هاي محلي استان فارس و نزديك جريان دلواپسان با لفظ “كوتوله” به استقبال افشاني رفت و سايت طنز “هم هم” نيز از كلماتي چون “خائن و دون مايه” خشم خود را اين انتصاب نشان داد.

shiraze

homhomهمچنين خبرگزاري فارس در صفحه نخست خود در گزارشي مفصل و يكجانبه به مخالفت با افشاني پرداخته است و نتوانسته آشفتگي خود  از حمايت وزير كشور از استاندار جديد را بپوشاند.

faerds

نمايندگان؛ زير تيغ انتقادات نخبگان فارس

پس از اين روديدادها ميان نخبگان استان فارس هم بيكار ننشستند و در فضاي مجازي به نمايندگان تاختند و از آنان درباره علل عدم پيگيري درباره مشكلات اين استان و ورود نكردن به مسائلي از جمله اختلاس هاي صورت گرفته در دولت دهم، خشك شدن درياچه هاي بختگان و پريشان، كاهش بودجه، حمله به مطهري و برخي ديگر از موضوعات سوال پرسيدند.

جالب اينكه با استعفاي نمايندگان فارس فرصتي براي منتقدان آنها فراهم شد تا به آنها نامه هاي متعددي نوشته شود كه در يكي از اين نامه هاي به طاهري مردم از استعفاي ايشان اظهار شكر و اميد كردند!

همچنين به بهانه ي نمايندگان مبني بر بومي گرايي نيز بشدت انتقاد شد و درباره چرايي انتخاب استاندارن غير بومي در دولت گذشته و سكوت نمايندگان سوالات بيشماري پرسيده شد.

كهگيلويه و بويراحمدي ها هم وارد گود شدند!

در اين بين سياسون، روزنامه نگارن و فعالان سياسي – اجتماعي استان كهگيلويه و بويراحمد از حساسيت هاي ايجاد شده نسبت به يكي از فرزندان اين استان واكنش نشان دادند و به شايسته سالاري تاكيد كردند و با تاكيد بر اين موضوع كه فرزندان استان فارس در اين استان صاحب مناصبي هستند، نبايد چنين فضايي ايجاد مي شد و همچنين به خدمات فرزندان كهگيلويه و بويراحمد از جمله پزشكان مطرحي كه در شيراز در حال خدمت هستند و آبروي پزشكي كشور مي باشند نيز اشاره شد.

همچنين دكتر مندني پور و وكيلي در يادداشت هاي جداگانه اي، مباحث مطرح شده از سوي نمايندگان استان فارس را تاسف بار، به دور از وحدت، تفرقه افكنانه و غيرقانوني خواندند.

اما از سوي ديگر عده اي از كهگيلويه و بويراحمدي هاي تندرو تر در فضاي مجازي خبر از تشكيل كمپيني با عنوان” كهگيلويه و بويراحمد عاري از مديران شيرازي” دادند و تاكيد كردند در صورت عدم جلوس افشاني بر كرسي استانداري اي كمپين را راه اندازي خواهند كرد.

رحماني فضلي آب پاكي را روي دست منتقدان ريخت

وزیر کشور در حاشیه هفتادوپنجمین جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب استاندار اظهار داشت: هر کسی وظیفه‌ای دارد. نمایندگان مجلس و دولت هر کدام وظیفه‌ای دارند که وظیفه وزیر کشور معرفی استاندار است تا دولت استاندار را انتخاب کند و وظیفه مجلس نیز در این امر نظارت بر این امر است.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: ما در این دولت اعلام کردیم در رابطه با راجع به تعاملی که با مجلس داشتیم حاضر به هماهنگی هستیم اما هماهنگی به آن معنا نیست که به وزارت کشور یا  دولت استانداری تحمیل شود کما اینکه تاکنون نیز این گونه نبوده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان 5 نفر را به وزارت کشور برای استانداری فارس  معرفی کردند خاطرنشان کرد: وزارت کشور در بررسی خود این 5 نفر را صاحب صلاحیت استانداری در استان فارس تشخیص نداد چراکه فارس استان مهمی است و مسائل با اهمیتی دارد و لازم است تا افرادی با شناخت و توانمندی بهتری در این استان باشند، بخشی نیز خودشان قبول نکردند. به هر حال یک نفر را خودمان به دولت معرفی کردیم و به دولت فرستادیم چراکه این حق و اختیار وزارت کشور است و امیدوارم بعد از معرفی استاندار به تعامل خوبی که با نمایندگان محترم توسط استاندار به وجود می‌آید این مسائل رفع شود، ما هیچ نگران نیستیم.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مسئله استیضاح وی را مطرح کرده‌اند نیز خاطرنشان کرد: به هر حال مجلس اختیار دارد و اگر بخواهد استیضاح کند نمی‌توانیم فرار کنیم و گزینه ما آقای افشانی است که وی را به دولت معرفی کردیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=155396
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. از داراب گفت:

    همين را ميدانيم ديگر فارس مهد فرهنگ نيست اون از حمله به مطهري اين از توهين بي محابا به اين فرد سندش هم سكوت نمايندگان وقتي كه اين نام را از استان برداشتند

  2. دنا گفت:

    دلواپسان نماینده فعلی استان فارس که قوم لر استان فارس اقدام نا بخردالنه انها را در اسفند 94 پاسخ خواهند داد چون اینها تخم نفاق را افکنده اند مثل اینکه استان کهگیلویه وبویر احمد عنوان نمایند لوله گاز ونفت پالایشگاه شیراز وسد تنک سرخ باید قطع وساخته نشود

  3. وكيل گفت:

    باسلام .
    از موضع گیری نمایندگان استان فارس در مخا لفت با استانداری
    مدیری شایسته از مدیران اجرایی کشور متاسفم !
    این همه بی انصافی نوبر است!
    صراحتا بگویم با وجودی که قبل از هر چیز خود را ایرانی میدانم ، وسپس به قوم وتبار م نازیده وبه فارس این سر زمین بزرگ و دیار 
    بزرگان بالیده ،وخود را فرزند کوچکی از جمع فر زندان شایسته این دیار دانسته و میدانم،و برای خطوط ترسیم شده جغرافیایی-سیاسی اعتباری قایل نبوده و نیستم!
    اما نمیتوانم میزان تاثر ،نا امیدی ونا رضایتی عمیق خود را از این همه تنگ  نظری و”  سیاسی کاری “ابراز 
    ننمایم.ما را چه شده است ؟ نمایندگانی که می بایستی عصاره وحدت و سمبل آزادگی وکلان نگری وهم زیستی مسالمت آمیز باشند،اینگونه بر افروخته شده ، و مایه اختلاف وتشتت گردید اند!
    حرکتی احساسی وغیر منطقی ازمدعیان امانت داری! ودور از انتظار
    که در آینده ای نه چندان دور چونان اتشی زیر خا کستر سر برون خواهد آورد وتر و خشک را با هم خواهد سوزاند!
    آیا نمایندگان محترم استان فارس در جایگاه امانت داران ملت به نتیجه مصیبت بار استعفای سمبلیک خویش بخوبی آگاهند؟
    آیا خروج و استعفای دسته جمعی این بزرگواران ازخانه ملت به بهانه انتصاب نما ینده نخست دولت در زادگاه کورش !که گوییا با مزاجشان سا زگاری ،وبا ذائقه مبا رکشان همخوانی نداشته ،درقالب قانون قرار می گیرد ؟آیا قانونگزاران
    به این مهم واقفند  حرکتشان  
    با هر” توجیهی” در دایره قانون،عرف واخلاق نگنجیده ونمی گنجد؟آیا مسئولیت چنین حرکتی را در پرونده دوره نمایندگی خویش و درجایگاه امانت داران مردم برای آیندگان میپذیرند؟ آیا به کنه پیام این حرکت از دید افکار عمومی آگاهند ؟
    آیا روش دیگری برای بیان خواسته های” قانونی” خویش
    در اختیار نداشته اند؟

    آیا پیاده کردن چنین روش هایی باتفسیر وتعبیر” قانونگزاران “بزر گوار ما از اصل 57 قانون اساسی
    مباینت ندارد؟
    آیا برای بزرگوارانی که وظیفه بنیادی شان”
     قانونگذاری و نظارت “است ،بکار گیری چنین روش اعتراضی دون شان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست؟
    کدام روش برای مدعی قانونگذاری منطقی تر،آبر ومند انه تر
    ومفید تر است؟
    آمار رسمی حکایت از آن دارد : استان فارس رکورد دار تغییر استاندار در 6سال اخیر است !
    تا جایی که6 استاندار بخود د یده!
    سئوال ساده وهمه فهم این است
    آیا نمایندگان محترم ” و وظیفه شناس “دراین مدت خواب تشریف داشتند؟ایا این بزگواران بعنوان “عقل کل وهمه چیز دان” جامعه!
    این واقعیت تلخ را با شهامت می پذیرند که 6 استاندار در بازه زمانی 6 ساله برای یک استان آن هم استانی 122 هزار کیلو متری به عظمت فارس یعنی قهقرا!ونه فقط درجا زدن  که عین پس رفت وعقب افتادگی
    و در یک کلام مصیبت است!
    راستی اگر حرکت این عزیزان از سر احساس درد ودر راستای انجام وظیفه نمایندگی آنگونه که خود 
    ظاهرا مدعی اند،می بود!چرا تا بحال یک نیمچه فریادی از نمایندگان خوبمان  در مجلس شورای اسلامی از این قماش  شاهد نبوده ایم؟؟؟
    آیا به من شهروندیک لا قبا ی این مملکت اجازه میدهید، برداشت شخصی ام را البته با “مسئولیت نامحدود “از این حرکت اعلام نمایم،و آن اینکه  از این قیام وقعود وخروج بوی
    خرما به مشامم میرسد !ونه رضایت خدا وخلق خدا!
    به امید روزی که در آن ،همگان برای رضای حضرت حق و خشنودی بندگانش قدم بر داریم.
    در پایان،و با بهره گیری از قوانین  مقررات حاکم باور  داشته و دارم اگروزارت کشور
    وبه تبع آن هیات دولت ودر راس آن ریاست جمهوری ،از این انتصاب به جد دفاع ننما یند بدعتی غیر قانونی راادامه داده،
    به قانون بی حرمتی وبی اعتنایی روا گردیده و در نتیجه نظم و  عدا
     لت نادیده گرفته شده است !.که هرگز چنین مباد.

            

  4. لر گفت:

    حالا معلوم شد که فارس ها به حاکمیت لرتبارها حساسیت دارند و علیرغم اینکه بخش اعظمی از فارس ( شایدد بیش از 30% ) قوم لر هستند ولی به این قوم اجازه حاکمیت نمیدهند و فارس آن فارس با فرهنگ و با منش نیست که در شعارهایشان وجود دارد

  5. ناله گفت:

    .کوتوله…….. تونه

  6. شهروند گفت:

    بویر خواهش میکنم سریعا لیستی از مدیران شیرازی استان اماده و انتشار بدید

  7. روان گفت:

    احسنت بر دكتر مند ني پور و دكتر وكيلي مدافع قوم لر

    • وكيل گفت:

      قربان متن بالا به اسم وكيل از جناب دكتر مندني پور گذاشته شده نه از دكتر وكيلي جهت اطلاع

  8. یاسوجی گفت:

    آقای الیاس طاهری نماینده اقلیدآقای دکترصادقی لرونماینده نورابادممسنی شماهاکه خودتان لرهستیدومدتهای مدیدی دراستان کهگیلویه و بویراحمد بودیدخصوصاآقای طاهری شماکه مدرک خودرادررشته معارف اسلامی دانشگاه آزادیاسوج گذراندیدونمک پرورده این استان هستیدحیفم ازدرایتتان

  9. ناشناس گفت:

    کاربران غیور استان لطفا” در دامی که تفرقه انگیزان به نام ” لر و فارس ” دارند پهن و گسترش می دهند نیافتید و این از اختیارات مردم و نمایندگان هر منطقه و بلادی از کشور است که انتخاب خود را داشته باشند همانگونه که ما در استان خود داشته ایم و پرهیز کنید از کسانی که در رسانه ها بدنبال جدا کردن قومیت ها و نژادپرستی می باشند که هدف نهایی آنان ضربه به لرزبانان است و بس .

  10. احمد اورژانسی گفت:

    کاربران غیور استان لطفا” در دامی که تفرقه انگیزان به نام ” لر و فارس ” دارند پهن و گسترش می دهند نیافتید و این از اختیارات مردم و نمایندگان هر منطقه و بلادی از کشور است که انتخاب خود را داشته باشند همانگونه که ما در استان خود داشته ایم و پرهیز کنید از کسانی که در رسانه ها بدنبال جدا کردن قومیت ها و نژادپرستی می باشند که هدف نهایی آنان ضربه به لرزبانان است و بس .

  11. یلدا گفت:

    البته این سخنان نمایندگان استان فارس هست نه مردمش مردم فارس مردمانی بااصالت باادب وبا فرهنگ والا هستن حواسمون باشه به این موضوع

  12. هموطن گفت:

    زمان بعداز نادرشاه افشار که درایران گروههایی سربرآورده بودند . این کریمخان زند بود که ایران را یکپارچه کرد و چون خود از طایفه لک ( آمیخته ای از لر وکرد ) بود شیراز را بخاطر اینکه لرها به پایتخت نزدیک باشند شیرازرا پایتخت قرار داد و همه آثاری که امروز شیرازیها به آن افتخار میکنند زمان لرها درست شده و تاکنون هرکدام از بچه های استان کهگیلویه و بویراحمد در استان فارس مسولیتی داشتند موفق عمل کرده اند و این برخورد از نمایندگان شیراز که مهد حافظ و سعدی و…….. میباشد بعید است 

  13. بویراحمد گفت:

    امیدوارم این اقدام نمایندگان فارس تلنگری باشه برای نمایندگان و استاندار ما تا یاد بگیرن که برای مناصب گوناگون اولویت با فرزندان استان خودمون باشه، متاسفانه در سالهای اخیر مدیران بی کفایت و بی عرضه از استان فارس زیاد داشتیم و این رویه باید تموم بشه، نباید میان شهرستانهای فارس تفکیک قائل شد و برای نوراباد و رستم دلسوزی کرد چون نماینده و مردم این شهرستانها غیرت خودشو برای حمایت از یک لر نشون دادن!!!!!!!!

  14. همشری گفت:

    فلفلل نبین چه ریزه

  15. دنا گفت:

    عزیزان حالا که نمایندگان شیراز استعفا کرده اند بواسطه این انتصاب  ما باید حساب مردم استان فارس را از برخورد نااگاهانه وسخیف عده ای جدا کنیم شاید از باقی اقوام هم می اوردند همین رفتار را نشان میدادند خواهشا کشور ما در این وانفسا احتیاج به همدلی واتحاد دارد همه ایران سرای من است را از یاد نبریم واحساسی رفتار نکنیم  به اینده ایرانمان فکر کنیم 

  16. قائدي ممسني گفت:

    با سلام.افتخارمي كنيم كه يك همزبانمان سكان استانداري فارس را به عهده گرفته و وما مردم غيور ممسني ورستم تا آخرين قطره خونمان از او حمايت ميكنيم.

  17. شوریده گفت:

    این بنده خدا مدت 12 سال در مجلس رکورد لال بودن را با حرف نزدن از ان خود کرد یکباره بخودش اومد وچون تمرین نداشت سوتی داد وفتنه ای به پا کرد وتنها راهش اینه اگه شهامت اخلاقی داشته باشه عذر خواهی بکنه وگرنه……..

دیدگاه شما