دوشنبه 24 مهر 1391 - 13:22

برخی مشابهت‌ها بین دو قبرستان در کهگیلویه و بویراحمد

بویرنیوز:

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به مواد فرهنگی به‌دست آمده از قبرستان «ده‌نو»، این قبرستان مشابهت‌هایی با قبرستان «لما» دارد که چند سال پیش کشف شد.

 

رحیم دادی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پایان یافتن فصل نخست کاوش در تپه‌ی «ده‌نو» بیان کرد: در فصل نخست کاوش با باز کردن تعدادی ترانشه تا عمق یک‌ونیم متر، قبرهایی کشف شدند. در مطالعه‌ی قبرها، اشیا و مواد فرهنگی مشابهت‌هایی با آثار قبرستان «لما» واقع در همین استان (جاده‌ی اصفهان) داشتند. تا کنون یک تدفین از دوره‌ی اشکانی و چند تدفین از هزاره‌ی اول قبل از میلاد به‌دست آمده‌اند. بر همین اساس اکنون قدمت این تپه را هزاره‌ی اول قبل از میلاد اعلام کرده‌اند، ولی احتمال تغییر نتایج و تغییر قدمت بعد از اعلام نتایج کاوش وجود دارد.

 

وی با بیان این‌که هنوز مطالعات کاوش فصل نخست در قبرستان «ده‌نو» به‌طور کامل انجام نشده است و بعد از پایان مطالعات نتایج آن نیز به‌شکل قطعی اعلام می‌شود، گفت: از قبور کشف‌شده، تعدادی سفال، چند قطعه مفرغ و همچنین استخوان‌های نمکی و رسوبی به‌دست آمدند که آزمایش روی برخی از آن‌ها در حال انجام است.

 

او با تأکید بر لزوم جلوگیری از ادامه‌ی ساخت‌وساز در محوطه‌ی «ده‌نو» اظهار کرد: نخست باید بررسی‌های ژئوفیزیکی و تعیین حریم محوطه انجام شود، تا وضعیت این تپه‌ی تاریخی در دانشگاه علوم پزشکی استان مشخص شود و سپس با تخصیص اعتبار، کاوش در تپه ادامه یابد.

 

وی توضیح داد: حدود سه سال پیش، در زمان خاک‌برداری دانشگاه علوم پزشکی استان با هدف ایجاد سالن ورزشی و کتابخانه، تعدادی قبر پیدا شدند که بعد از جلوگیری از ادامه‌ی حفاری، امسال کار پژوهشی روی دو هکتار از سه هکتار تپه‌ی تاریخی که این قبور را شامل می‌شد، صورت گرفت. اکنون نیز دو هکتار اولیه در دست بررسی است و دست کم تا اعلام نتایج فصل اول کاوش، از ادامه‌ی ساخت‌وساز در این منطقه جلوگیری می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=14033
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما