یکشنبه 23 مهر 1391 - 21:31

چگونه طبیعت کهگیلویه و بویراحمد سرسبزی شمال را شکست داد؟+تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز: در ادبيات معماري ايران روستای «کریک» را روستاي ماسوله‌اي مي‌نامند، كه از اين تيپ معماري در چهار گوشه ايران زمين مي‌توان نمونه‌هاي بسياري را مشاهده كرد. مردمان روستاي «كريك» مردماني لر زبان و از زاگرس‌نشينان جنوبي هستند.

روستای «کریک» زمستاني سخت پر برف و باراني دارد و تابستاني خنك و دلنشين كه درختان سيب، انگور، هلو و سپيدارهاي سر به فلك كشيده، خود زيبايي دو چنداني به روستا بخشيده است. معماري روستای «کریک» به شكل پلكاني است طوري كه بام هر خانه حياط خانه بالايي است و به ماسوله جنوب ایران اسلامی معروف است.

در روستا يك رشته قنات قديمي وجود دارد كه جزو آثار تاريخي و فرهنگي استان است. وجود مزارع كشت برنج و وجود دره‌اي با چشم‌انداز طبيعي بكر و زيبا كه در آن رودخانه‌اي از ارتفاعات دنا سرچشمه مي‌گيرد به آن جلوه‌اي زيبا و خاص بخشيده است. روستای «کریک» تنها يك روستاي گردشگرپذير نيست بلكه قطب كشاورزي و اقتصادي نيز است زيرا احداث سطح وسيعي از باغ‌هاي ميوه و چند نيروگاه برق آبي كوچك موقعيت ويژه‌اي را به آن داده است و در آينده نيز مي‌تواند شكوفايي اقتصادي ملي بيشتري را نيز شاهد باشد. منطقه «كريك» متشكل از چند پاره روستا است كه هر يك زيبايي و چشم‌انداز خاص خود را دارد.

گردشگران براي رسيدن به روستای «كريك» قديم بايد از ميان حصارهاي سبز باغات جايي كه دالان‌هاي سبز دل فريب و مناظر رويايي آن چشم‌نوازترين تابلوي خلقت است، عبور كرد و اين تلاقي ميمون آب، سبزه و طبيعت بكر ويژگي منحصر بفردي است كه در كمتر جايي ديده مي‌شود.

روستای «كريك» در تنگه‌اي در پايين دست شهر توريستي «سي‌سخت» واقع است و سرازيرشدن آب كوه‌هاي سر به فلك كشيده دنا بهشتي از نشاط و زيبايي را در پايين دست خلق کرده است. بافت تاريخي خانه‌هاي پلكاني روستاي «كريك» وجود ضريح مطهر امامزاده اسحاق از نوادگان امام زين‌العابدين(ع)، امامزاده شاه عسکر(ع) و احاطه شدن چشم‌انداز روستا در ميان باغات بر جنبه گردشگري و ساحتي اين روستا افزوده است. بوي شاليزارهاي چمپاي عنبربو روستای كريك شامه‌ي هرتازه واردي به اين منطقه را مي‌نوازد و طعم و بوي ميوه و صيفي‌جات توليدي اين منطقه از جمله خيار سبز كريك مثال زدني است.

علیرضا ایزدی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص روستای نمونه گردشگری استان، روستای «کریک»می گوید: روستای «کریک» بافت ارزشمندی دارد و معماری آن از نوع پلکانی است که در شمال و مجموعه «اورامانا» شاهد این معماری هستیم .وي می افزاید: مصالحی که در این روستا به‌کاررفته خشت و گل است که چشم‌انداز زیبا و بی‌نظیری دارد و وجود دو بقعه متبرکه در این روستا پتانسیل مناسبی ایجاد کرده است.

روستای گردشگری «کریک» که در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده دارای رودخانه، کشاورزی و باغات منحصر به فرد است و روستای «کریک» روستای نمونه گردشگری استان است و می‌تواند در جذب گردشگران و توریست‌ها به استان نقش موثری داشته باشد.

ايزدي ادامه می دهد: روستای گردشگری «کریک» پتانسیل خوبي دارد و با این روند اعتبارات که امسال به آن اختصاص داده شده کف‌سازی آن انجام مي‌شود. وی با بیان این مطلب که سالانه گردشگران و توریست‌های قابل توجهی از روستای «کریک» بازدید می‌کنند، افزود: سالانه 150 هزار نفر گردشگر و توریست از این روستا دیدن می‌کنند که با اقدامات انجام شده این میزان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه می دهد: با وجود اختصاص اعتبارات در سال‌های پيش امسال نیز 100 میلیون تومان برای ساماندهی روستای گردشگری «کریک» اختصاص یافت.(ایسنا)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=13993
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دهکده ی توریستی کریک گفت:

    اول از همه از سایت بویر نیوز به خاطر این مطلب تشکر میکنم.
    اما گله هم دارم گله از مسئولین و دستندرکارانی که یا نادانسته یا از عمد و سهل انگاری از قرار دادن نام این روستای زیبا و البته گردشپذیر بین روستاهای هدف گردشگری در کشور قرار ندادند. همه می دانند که زیباترین روستای استان کریک می باشد اما اینکه چرا نامش در بین لیست روستاهای گردشگری نیس جای تامل و بحث دارد. ظرفیت های این روستا فراتر از این حرفاست. یادم هست در پی انتشار لیست روستاهای گردشگری مردم روستای مارین بدلیل نداشتن ظرفیت ها ممکن مثل نداشتن جای پارک در این روستا اعتراض کردند و حتی در این زمینه بیانیه ای به یکی از سایت های خبری نیز داده بودند و خواستار حذف این روستا از لیست روستاهای هدف گردشگری شدند. حال سوال این است که آیا بهتر نبود که به جای روستای مارین، روستای کریک که ظرفیت ها و پتانسیل های بیشتری در زمینه گردشگری نسبت به 3 روستای معرفی شده دارد معرفی میشد؟
    بی شک کمتر جایی در استان هست که به اندازه ی روستای کریک در زمینه ی کردشگری و توریسم جای کار و سرمایه گذاری داشته باشد. اینکه چرا در حق این روستا در عین این همه شایستگی ظلم می شود سوالی است که ما از مسئولین داریم و خواستار پیگیری از طریق سایت بویر نیوز را داریم.

    • محمدحسین متولی گفت:

      سلام

      این کاش بعضی از اهالی روستای مارین درک شما رو داشتند

      ولی افسوس….

  2. مریم محمدی گفت:

    بنده هم از رسانه خوب بویر نیوز متشکرم که دید حرفه ای داره و در کنار مسائل سیاسی به این مسائل هم می پردازه.
    سایت های استان اکثرا اخبار رو به نام خوشون ثبت می کنن که نشان از غیر حرفه ای بودن داره ولی دید بویر نیوز مثل تابناکه.
    من افتخار می کنم که از اول مخاطب این رسانه ام و همیشه به دوستان و همکارانم این سایت رو معرفی می کنم. موفق باشید و امیدوارم همچنان رو به رشد به کارتون ادامه بدبد.

  3. تشکر گفت:

    جالب و دیدنی بود و احساس خوشی بهم دست داد

  4. مهدي گفت:

    حيف اين روستاي زيبا كه مردمي بسيار نازيبا داره

    • علی گفت:

      شک ندارم که تو خودت مشکل داری وگرنه همه مردم استان میدونن مردم کریک مردمی آرام و پرتلاش و پیشینه تاریخی مثبتی در علم و معرفت داشتند و دارند

    • منطقی گفت:

      با شما موافق نیستم اگر فقط کمی تحقیق و بررسی کنید می بینید که مردم این روستا یکی از با فرهنگ ترین مناطق استان می باشد.

  5. صارم گفت:

    سلام.جالب بود .من هم از این روستا دیدن کرده ام.جالب اینکه رسانه های استان از این روستا گزارش تهیه نمی کنند.سیب و انگور و هلوی این روستا در خوزستان مشهور است. مناظر طبیعی بکری دارد.مزارع برنج زیبایی دارد.از سایت بویر نیوز به خاطر درج این مطالب تشکر می کنم.

  6. دوست طبیعت گفت:

    کریک از ماسوله و روستای ابیانه هم زیباتره ولی به شرطی که مسئولا به فکر باشند.با مرمت و بازسازی اونجاو رسیدگی میشه زیباترشم کرد.

  7. رضا گفت:

    با تشکر از سایت به خاطر اين مطلب زیبا

  8. بیطرف گفت:

    این روستا جدا از ظرفیت گردشگری ظرفیت قابل توجهی نیز در اقتصاد و سرمایه گذاری دارد که با همت مسئولین و مطالعات کارشناسی شده این روستا می تواند یکی از قطب های اقتصادی استان باشد و نقش بسیار موثری در رفع بیکاری جوانان روستا و همچنین مناطق حومه ی آن داشته باشد

  9. کریک گفت:

    نمیدانم تا چه اندازه با این روستا آشنا هستید فکر نکنم جایی در استان باشه که به اندازه ی این روستا امکان سرمایه گذاری در حوزه ی گردشگری داشته باشد.جمعیت این روستا بالای 5000 نفر می باشد(درسته بالای 5000) که از خیلی از شهرهای!!! استان بیشتر است. سال های سال مسئولین محترم به بهانه ی مناطق باستانی و توریستی بودن این روستا مانع از پیشرفت این روستا شدند اما امروز شاهد هستیم که از این روستا چیزی جز ویرانه ای بیش نمانده است، سال های سال معماری خاص این روستا را بهانه کردند اما یکی نیست ازشون بپرسه برای محافظت از این بافت تاریخی چه اقدامی کردید؟ سال های سال در حق این روستا کوتاهی کردید تا که امروز فقط خرابه ای از این روستا باقی مانده است. آیا حق این روستا بیشتر از این نبوده است؟ روستایی که همیشه در انتخابات تاثیرگذار بوده است.

  10. ناشناس گفت:

    دوروووووووووووووووووووووود

  11. رضا گفت:

    دورووووووووووووووووووووود

  12. لیلی گفت:

    واقعا زیباست
    از نزدیک این روستا روندیدم اما پیداست که یه بهشتِ
    امید وارم روزی برسه که مسئولین توجه خاصی به این روستا داشته باشند.اگر از … دست بردارند و با هدف آباد کردن استان پیش برن

  13. بلوط گفت:

    دوسش دارم ادم لذت می بره

دیدگاه شما