دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 11:43

مقدمه جالب معاون رئیس جمهور بر کتاب یک کهگیلویه و بویراحمدی

گروه فرهنگی – کتاب نویسنده کهگیلویه و بویراحمدی با مقدمه معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور منتشر شد.

به گزارش «بویر نیوز»، کتاب “مرجع شیرهای صنعتی” به همت سید عبدالستارماندگارسوق متخصص و طراح پایپینگ و پایپ¬لاین تالیف شده است و در مقدمه آن به قلم علی وطنی آمده است:

مقدمه

معمولاً به منظور انتقال سیالات توسط خطوط لوله و نیز در فرآیندهای شیمیائی از شیرها استفاده می‌شود. این شیرها علاوه بر کنترل میزان جریان و فشار، در کنترل ایمنی خطوط لوله و فرآیندها نیز ایفای نقش می‌کنند. تاکنون در دنیا شیرهای متنوعی با استانداردهای مختلف طراحی و ساخته شده‌اند. از آنجا که شیرها برحسب محل قرارگرفتن در خطوط لوله و مسیر سیالات مختلف در فرآیندهای شیمیائی، ممکن است در فشارهای بالا و در محیط‌های خورنده تعبیه شده باشند، رعایت استانداردها بسیار ضروری می‌باشد. ضرورت آشنایی با استانداردهای مختلف، طراحی، ساخت، نصب و بهره‌برداری از این شیرها برای مهندسین کاملاً احساس می‌شود.

بدیهی است که، وجود مستندات علمی مربوط به شیرها که براساس تجربیات صنعتی تهیه و تنظیم شده باشند از ارزش بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. کسانی که علاوه ‌بر درک علمی از مبانی طراحی و ساخت شیرها آگاهی کامل داشته باشند و نیز در صنعت و عمل با کاربرد آن آشنائی کامل داشته باشند، می‌توانند با تدوین آثار علمی در این زمینه نسبت به انتقال دانش و تجربة خود به مهندسان کمک کنند تا ضمن استفادة صحیح از این شیرها از عواقب ناشی از استفادة ناصحیح یا تعویض دیرهنگام آنها جلوگیری کنند. زیرا کوچک‌ترین غفلت ناشی از بی‌احتیاطی یا ناآشنا بودن به نقش و کاربرد شیرها، ممکن است منجر به بروز حوادث ناگواری گردد.

مجموعة حاضر که به همت جناب آقای سید عبدالستّار ماندگار سوق تهیه، تدوین و تنظیم شده است همسو با همین رویکرد علمی و صنعتی و بهره‌گیری از دانش فنّی و تجربیات عملی در صنعت می‌باشد.

با استفاده از این مجموعه، مهندسان محترم ضمن آشنائی با کلیات مربوط به انواع شیرها، همراه با مبانی علمی و ساخت، با کاربردهای آنها برای باز و بسته نمودن و تنظیم جریان سیال نیز آشنا خواهند شد. علاوه برآن با شیرهای یک‌طرفه برای جلوگیری از بازگشت جریان و شیرهای کنترل و تنظیم کنندة فشار نیز آشنا خواهند شد.

از نقاط قوت کتاب حاضر”مرجع شیرهای صنعتی” است که می‌توان به آن اشاره نمود، ارائة تصاویر واضح از انواع شیرها و حل تمرین، که برای دانشجویان عزیز بسیار مفید خواهد بود. همچنین در نگارش این كتاب تلاش زيادي به‌عمل آمده است تا از واژه‌هاي معادل فارسي مطابق با يافته‌ها و توصيه‌هاي فرهنگستان زبان و ادب فارسي استفاده شود.

اینجانب ضمن ارج نهادن به تلاش‌های خستگی ناپذیر جناب آقای سید عبدالستّار ماندگار سوق، به عنوان نمونه‌ای از فرزندان عشایر غیور و پرافتخار این کشور، که به فرمودة حضرت امام خمینی(ره)”عشایر از ذخائر انقلاب اسلامی ایران هستند” و ما امروز شاهد بهره‌مندی از یکی از این ذخائر ارزشمند علمی هستیم که با ارائة آثار علمی-کاربردی خود، موجب ارتقاء دانش علمی و عملی مهندسان و بهبود کارهای صنعتی می‌شوند، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم و مطالعة کتاب ارزشمند “مرجع شیرهای صنعتی” را به مدیران ارشد نفتی، مهندسان محترم و دانشجویان عزیز قویاً توصیه می‌نمایم.

علی وطنی

استاد دانشگاه تهران

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور

 

 مرجع شیر

 

پيشگفتار

شیرهای صنعتی در میان سامانه‌هاي انتقال اعم از پالايشگاهها، ايستگاه‌هاي تقويت فشار و توزيع نفت و گاز؛ خطوط لوله‌كشي(پايپينگ) به عنوان شریان¬های اصلي و حياتي از اهمیت بسزایی برخوردارند. همچنین ‌در طراحي فرایند تصفيه، ذخيره، انتقال و توزيع آب نقش محوري در ایفای عملكرد بهينه و حفاظت از خطوط لوله و سامانه‌هاي مربوطه را بر عهده دارند. بدین ترتیب انتخاب شایسته و به جای هر يك از شيرها به لحاظ نوع، جنس، كاربرد، نحوة اتصال به ديگر اتصالات و انتخاب مناسب نوع واشر با توجه به جنس شير و فشار تحملي آن و غيره، همواره مورد توجه متخصصان فن بوده است. از این رو کاربست شيرها، با توجه به اصول صحیح برخوردار از ملاحظات فنی در دستيابي اهداف کارآمد و مفید نقش مهمي برعهده دارند.

بر کسی پوشیده نیست که همواره يكي از مهم‌ترين مشكلات اساسي متخصصان، مهندسان، دانش پژوهان كشور در اغلب رشته‌های فنی كمبود منابع علمي كاربردي در زمینة تخصص مربوطه است. هر چند در سال‌هاي اخير گام‌های جدی برای حل معضلات علمی برداشته شده است، اما اقدامات انجام شده به لحاظ کمی در مقايسه با نيازهاي روز افزون جامعة دانشگاهي و صنعتي ايران ناچيز می‌نماید.

نگاه به این ملاحظات هر محقق آگاه و دلسوزی را بر می‌تابد تا با رویکردی دغدغه مدار برای حل مشکلات علمی کشور عزیزمان که راه استقلال را با شتاب اما پر صعوبت می‌پیماید، به تلاش وا دارد. امروزه وظیفه هر محققی است تا با توكل به خداوند متعال و تمسک به رسول گرامی‌اش و نیز با عنایت ویژه اهل بیت علیهم السلام و اتکال به خودباروی ایرانی و اسلامی برای حل معضلات علمی کشور کمر همت بربندد و پاسخ مطلوب دغدغه‌های علمی را به حد بضاعت در یابد. لذا نگارنده بر آن شد تا در عرصة نگارشی حاصل بيش از يك دهه تجربه خود را در زمینة اجرا، نظارت و طراحي سامانه‌هاي لوله‌كشي صنعتي(پايپينگ)، خطوط لوله، تأسيسات صنعتي را در قالب یک کتاب عرضه کند. این تجربه عملی که از خلال فرایندی آموزشی و پژوهشي بالغ بر هفت هزار و دويست ساعت زمان، در زمينة شيرهای صنعتی بر اساس دانش فني برگرفته از استانداردهاي بين‌المللي ASME، ASTM، API، IPS، ISO، EN، DIN و … حاصل آمده در این مختصر ارائه شد تا بدین وسیله گامی مؤثر در انتقال تجربیات و ارتقاي دانش عملی مهندسان طراح، تكنيسين‌ها، و بالا بردن سطح معلومات نظري دانشجويان فرهیختة ایرانی در شناسایی و انتخاب شيرهای صنعتي برداشته شود. امید است این دانش تجربی درآمده در قوارة نگارشی، بتواند آموخته‌هاي نظری و تئوریک را به دانشی عملی با استفاده از معیارهای كاربردي، تبدیل کند. استفاده از ابزارهای آموزشی چون عكس، شكل و طرح‌هاي این مجموعه به منظور تطابق ذهن و عمل در حد کفایت در این اثر کاربرد یافته است.

بی شک استفادة کاربردی از دانش این کتاب موجبات حفظ سرمايه‌هاي ملي و جلوگيري از اتلاف وقت و هزينه‌هاي سرسام آور ناشي از تعمير و نگهداري و تعويض زود هنگام در صنعت كشور را فراهم می¬آورد. آنچه پیش رو دارید کتابی است مشتمل بر هفت بخش که متناسب با نیاز کاربران و به منظور راهنمايي و ايجاد هماهنگي و وحدت نظر در انتخاب انواع شيرها و موقعيت آنها در سامانه و بهره‌برداري صحيح و مناسب از آنها مطابق با اصول فنی، روش‌ها و فنون اجرايي متناسب با امكانات داخلي و با توجه به استانداردها و دستورالعمل‌هاي بين‌المللي، تهيه، طراحی و تدوين شده است.

از آنجا که نگارنده بر این باور است که هر نگارشی آغاز حیاتی علمی است و نه سرانجام آن، مشتاقانه چشم انتظار نظرات اصلاحی خوانندگان عزیز هستیم. چشم امید نگارنده ابتدا بر دامن پرمهر خداوند و در پایان بر دستان پرتوان نقادانی است که راه تعالی و تکامل آثار علمی را می-گشایند.

 

سید عبدالستارماندگارسوق

متخصص و طراح پایپینگ و پایپ¬لاین

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=102245
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    آیا وطنی معاون رئیس جمهور است؟ !!!

  2. بهنام گفت:

    درود بر عبداستار و زحمت ماندگارش

  3. یاسمن دانشجوی دانشگاه تهران گفت:

    با ارزوی سلامتی و سرافرازی برای فرزند عشایر
    فرزند عشایر کهگیلویه و بویراحمد افتخار افرینی کرد در دانشگاه تهران، درود بر شرف عشایر لر کهگیلویه و بویراحمد.
    دیروز روز رونمایی کتاب مرجع شیرهای صنعتی به کهگیلویه بودنم مفتخرم شدم، ای کاش ما بیشتر از این قدر بچه های استان عزیزمان را بدانیم.

  4. مارال گفت:

    تبریک میگم موفق باشن…

  5. بهروز گفت:

    تبریک میگم موفق باشی

دیدگاه شما