دوشنبه 26 آذر 1397 - 13:17

عدم نظارت بر بازارهای کهگیلویه و بویراحمد داد دادگستری را هم درآورد/گران فروشی عجیب بنیاد مستضعفان!

چهارمین  نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، رسیدگی به وضعیت بازار از مهمترین موضوعات مطرح در این نشست بود.

معاون قضایی دادگستری استان در ابتدای این نشست به موضوع حقوق عامه اشاره کرد و اظهار داشت: نظارت بررعایت حقوق عامه از وظایف دستگاه قضایی است بخش عظیمی از مشکلات بازار ناشی و معلول سوء مدیریت است.

وی در ادامه گفت: وقتی مردم در تشییع جنازه شهید رنجبر، شهید حادثه ی تروریستی چابهار که تعبیر زیبای مقام معظم رهبری را نیز درپی داشت شرکت می کنند حاکی از در صحنه بودن مردم است ،نباید به خون این شهیدان خیانت کنیم تلاش مستمر و نظارت دقیق موجب کاهش بخشی از آلام مردم خواهد شد.

کریم فرخیانی معاون قضایی دادگستری استان با اظهار اینکه  قانون مداری یکی از ارکان و مصادیق پیشگیری‌ها است گفت: اگر ما قانون را رعایت کرده و ملکه ذهن خود قرار دهیم بسیاری از پرونده‌های تخلفات اداری تشکیل نخواهد شد .

فرخیانی در ادامه به موضوع قانون مداری و قانون محوری از مدارس اشاره کرد و افزود:

در برنامه «قاضی مدرسه» از قضات با تجربه جهت ارتباط با نسل جوان در مدرسه به قانون مداری و قانون مندی استفاده می نمائیم.این در حالی است که در نظام آموزش مقدماتی ما، حتی آموزش یک واحد حقوق در مدارس وجود ندارد. از رسالت های قوه قضائیه بحث پیشگیری است که ارکان این پیشگیری آموزش است.

وی خطاب به مدیران دستگاههای اجرایی که همکاری و تلاش لازم را در خصوص آموزش نیروهای حقوقی ندارند افزود: از اشکالات نظام اداری ما اهمیت قائل نشدن برای نیروهای حقوقی ادارات است.

گلایه از بازارهای رها شده

فرخیانی در ادامه وضعیت بازار جامعه را زیبنده ی یک بازار اسلامی ندانست و گفت: امروزه دغدغه اصلی جامعه اسلامی، تنظیم بازار است و می‌بینیم در بازار چه فشارهایی به اقشار آسیب‌پذیر وارد شده است و آشفتگی عجیبی در روند بازار به وجود آمده است.

یکی از دغدغه های امروز جامعه ما موضوع تنظیم بازار است.

معاون قضایی دادگستری استان در این نشست یک از عوامل نابسامانی بازار را به علت جنگ اقتصادی نظام استکباری با نظام دانست و افزود: به همین سبب اقشار آسیب پذیر در فشارند، در بازار آشفتگی وجود دارد و سازمان های متولی ورود جدی ندارند.

وی از نبود مدیریت و برنامه ریزی در خصوص تأمین گوشت قرمز در استان نیز گلایه نمود و در ادامه گفت: در بازار،تورم سرسام آور شده و مردم گله مند بوده و اظهار می دارند نظارتی بر بازار نیست. مسئولیت شرعی و اخلاقی و قانونی داریم به موضوع بازار ورود کنیم تعارف نداریم و هرجایی که لازم باشد، دستگاه قضایی با قدرت و قاطعیت همراهی خواهد نمود.

الماس گشتاسبی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در این نشست با اعلام اینکه اولین نشست علمی کاربردی بررسی ایراد و صدمه بدنی غیر عمدی ناشی از تصادفات رانندگی در یاسوج برگزار می شود اظهار داشت:  این نشست در 27 آذر ماه به مدت یک روز در یاسوج با حضور مسئولان ارشد قضایی استان ، مدیران کل دستگاههای اجرایی،کارشناسان و دانشجویان رشته ی حقوق در سالن آموزش و پرورش استان برگزار می گردد.

وی افزود:  در 8 ماه گذشته میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در استان ، 2 برابر سانحه هواپیمایی یاسوج بوده است.

گشتاسبی در پایین گفت: عدم نظارت بر بازار یاسوج موجب شده قیمت مرغ در یاسوج متزلزل و کمیاب شود.

نیک مرام رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب یاسوج در این نشست از دریچه ی دیگری به موضوع کنترل بازار نگاه کردو اظهار داشت: نگاه به تنظیم بازار باید یک نگاه واقع گرا باشد. برنامه ریزی برای استان کهگیلویه وبویراحمد باید متفاوت با دیگر استانها باشد. دستورات آمرانه در بازار مؤثر نیست. بازار در پی سود است اگر کاسب در بازار سودی  داشت در بازار حضور دارد اگر نتوانست ورشکست می شود.

این مقام قضایی در ادامه به برخی از عوامل آشفتگی بازار  اشاره کرد و افزود: مالیات در دست دولت است، اداره دارایی می داند مردم استان محرومند، چرا باید مالیاتی برای مردم استان وضع کند که توان پرداخت آن را نداشته باشند؟ یا شهرداری و عوارض آن و حتی اجاره ی مسکن که در شهر بی ضابطه و سرسام آورست.

وی گفت: بی نظمی که در بازار وجود دارد در دست بازاری خرده فروش نیست بلکه  تنظیم بازار در دست عمده فروش و شرکت های تولیدی کشور و اساس بی نظمی  شرکت عمده توزیع هستند. وقتی کالایی گران است کسبه ی خرده پا  چگونه باید سود داشته باشند.

رئیس کل دادگاه های مرکز استان در پایان گفت: تا وقتی در کارها دنبال معلول هستیم هیچ کاری صحیح انجام نخواهد شد باید دنبال علت رفت.

حسین پور معاون سازمان صمت در این نشست با اشاره به اینکه این سازمان مسئولیت تأمین، نظارت و توزیع کالا های اساسی و مورد نیاز مردم است افزود: در همین راستا  مقدار 438 تن گوشت گوساله و 186 تن مرغ و 475 تن برنج اروگوئه ای ذخیره شده است.

وی در ادامه گفت: متأسفانه وزیر جهاد کشاورزی فقط مجوز توزیع 30 تن گوشت مرغ را به شرکت پشتیبانی امور دام استان داده است این در حالی است که گوشت قرمز و مرغ یکسال است دچار نوسان است.

حسین پور با طرح این سئوال که آیا گوشت قرمز وارداتی بازار را تنظیم می کند؟ گفت علت عدم ورود گوشت منجمد در استان، نبود وارد کننده است.

ارشدی رئیس مجمع امور صنفی یاسوج نیز با دلی پردرد زبان به گلایه هایی نمود و بیان داشت : علت همه گرانی در بازار ، کسبه نیستند بخشی از آن معلول سیاست های دولتی است.

وی افزود: افزایش قیمت حامل های انرژی ، حق بیمه ی مشاغل و مالیات از مهمترین  دلایل گرانی در بازار است.

نماینده ی بخش خصوصی در ادامه افزود: چرا قیمت شیر در سراسر کشور هر کیلو 2هزار تومان است اما گاوداری متعلق به بنیاد مستضعفان هر کیلو شیر را 2 هزار و 300 تومان به تولیدی ها می فروشد.وقتی علت را می پرسیم اظهار میدارند کیفیت شیر ما با سایر نقاط کشور فرق دارد و بهتر است.

وی عنوان کرد: در چند روز گذشته 44 پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد و پرونده کارخانه شیر بنیاد در تعزیرات حکومتی است و نمی‌دانم چرا به آن رسیدگی نمی‌شود.

علی ارشدی به وضعیت وزنی مرغ های کشتار یاسوج هم اشاره نمود و اظهار کرد : 10تا 15 درصد وزن مرغ کشته در بازار یاسوج آب است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=294766
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما