دوشنبه 29 مرداد 1397 - 10:57

تاکید چند باره فعالان اقتصادی بر لزوم تصویب FATF/مقصر اصلی شرایط امروز ایران سازمان برنامه و بودجه است

سی و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با نطق پیش از دستور جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج و دو عضو دیگر اتاق ایران، ارائه گزارشی از سوی معاونت اقتصادی اتاق ایران در مورد کارگروه اقدام مالی برای مبارزه با پول‌شویی، اصلاح لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده، بررسی اصلاح قانون تجارت و همچنین قرائت بیانیه اتاق ایران درزمینه FATF و نظرخواهی از اعضای هیات نمایندگان در خصوص این بیانیه برگزار شد.

صنعت احداث مورد غفلت واقع‌شده است

به گزارش بویرنیوز، جبار کیانی پور عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این نشست با تأکید بر ضرورت توجه به صنعت احداث و خدمات فنی و مهندسی بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر شاهدیم این صنعت باسابقه طولانی و نقشی که در اقتصاد کشور دارد، اما با مشکلات متعددی مواجه است و صدا این بخش به‌اندازه دیگر بخش‌ها شنیده نمی‌شود و حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتاق یاسوج در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بیان کرد: به خاطر داریم در دوران جنگ که مرزهای جنوبی و غربی کشور در انحصار دشمن بود اما این سازمان باتدبیر توانست برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهد که اگر اقدامات کارشناسی نبود الان با بیکاری بیشتری مواجه بودیم. اما متأسفانه امروز شرایطی در اقتصاد کشور ایجاد شده است که مقصر اصلی آن را باید سازمان برنامه و بودجه دانست.

به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه با تصمیم‌گیری‌هایی که رجحان سیاسی دارد در تضاد برنامه‌های دولت عمل می‌کند و عملا به محل لابی‌گری مجلس تبدیل شده است.

به اعتقاد کیانی‌پور مدیریت سازمان برنامه و بودجه باید بر عهده کسی باشد که نظر خود را مستقل از دولت و مجلس، کارشناسی شده اعلام کنند. ضمن اینکه این سازمان نقش حایز اهمیتی در حل مسائل کلان اقتصادی دارد و انتظار می‌رود که در حل بحران‌ها اقدامات شایسته‌ای انجام دهد.

زمین‌گیر شدن بخش خصوصی به مطالبات این بخش از دولت دیگر موضوعب بود که کیانی‌پور رئیس اتاق یاسوج در سخنرانی خود به آن پرداخت.

تصویب بیانیه مربوط به گروه اقدام مالی برای پول‌شویی (FATF)

در ادامه نشست هیات نمایندگان، بیانیه اتاق مربوط به گروه اقدام مالی برای مبارزه با پول‌شویی (FATF) موردتوجه قرار گرفت. البته پیش از رأی‌گیری در این خصوص، گزارشی از معاونت اقتصادی اتاق ایران توسط فیروزه خلعتبری، اقتصاددان ارائه شد. در این گزارش چگونگی شکل‌گیری این نهاد بین‌المللی و اهداف آن مورد بحث قرار گرفت.

بر این اساس در حال حاضر ۳۵ کشور عضو FATF هستند و فرآیند عضویت در این سازمان نیز شرایط خاص خود را دارد و به همین دلیل در حال حاضر آنچه برای ایران مطرح است تنها به پذیرش در FATF محدود می‌شود. اگر این پذیرش صورت گیرد، ایران وارد یکی از گروه‌های کاری خواهد شد و بدین ترتب حصول اطمینان از کاهش مؤثر خطر و ریسک در کشور رخ می‌دهد. در این شرایط می‌توانیم در دوران تحریم روابط مالی و بانکی خود را با اتحادیه اروپا داشته باشیم.

البته پس از اینکه ایران استانداردهای موجود را پذیرفت و اقدامات لازم را انجام داد با تأیید سازمان از گروه کشورهای پرخطر خارج شده و سپس فرآیند ارزیابی‌های مشترک و متقابل آغاز می‌شود. ایران باید کل این فرایند را به درستی پشت سر بگذارد.

خلعتبری پس از تشریح گزارش خود این نکته را هم گوشزد کرد که باید برای پذیرش در FATF بحث‌های سیاسی را کنار بگذاریم. برای حضور در دنیای آزاد باید استانداردهای این بازار را بپذیریم. به طور حتم آسیبی از این پذیرش متوجه ایران نخواهد شد.

 

پس از این گزارش، بیانیه مربوطه قرائت و به رأی گذاشته شد و با کسب ۹۶.۴۳ درصد آرا تصویب شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=288973
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سلام گفت:

    تاجگردون برو عقب عقب مردم بدبخت کردی کشور را فلج کردی

  2. تیراژی گفت:

    ننگ ب تو تاجگردون

دیدگاه شما