شنبه 7 اسفند 1395 - 2:56

تخریب عجیب رئیس سازمان بهزیستی توسط سایت تابناک!

گروه اجتماعی – ماجرا از خبری شروع شد که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد و موضوع کود آزاری در یکی از مهدهای تهران منتشر شد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از  عصرامید، احمد خاکی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در تشریح این حادثه اظهار کرد: بلا فاصله پس از اطلاع از وقوع این اتفاق و اعلام مادر کودک به بهزیستی تهران، کارشناسان امور مهدهای کودک از محل این مهد بازدید و فیلم­های مربوطه را مورد بازبینی قرار داده و متأسفانه وقوع کودک آزاری تأیید شده است.

وی ادامه داد: در ادامه بررسی‌­ها مشخص شد، مهد کودک به طور “غیر قانونی” از مربی کارآموز استفاده کرده است که ضمن اخراج فرد خاطی از مهد کودک، جهت برخورد قانونی با مهد، پرونده‌ای در کمیسیون نظارت بر مراکز غیر دولتی بهزیستی استان تهران تشکیل شد.

به گزارش عصرامید، در همین حال رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در پاسخ به سوال خبرنگار چنین می گوید: رییس سازمان بهزیستی کشور از واگذاری نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و از این پس تنها ۲۰ درصد با نظارت مستقیم خود بهزیستی انجام می‌شود و ۸۰ درصد نظارت به تشکل‌های حقوقی بخش خصوصی که تحت نظارت بهزیستی هستند و تشکل‌های مدنی و مردم‌نهاد خارج از سازمان واگذار می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی اظهار کرد: دستورالعمل سطح‌بندی مراکز غیر دولتی و استانداردسازی خدمات آنها تدوین و به زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد؛ به موجب این دستور العمل مراکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی از جمله مراکز نگهداری معلولان، سالمندان، کودکان بی‌سرپرست، مراکز توانبخشی و…. بر اساس شاخص‌های استاندارد که توسط بهزیستی تعریف شده‌اند، از نظر کیفیت خدمات سطح بندی ودرجه‌بندی شده و بهای خدمات‌شان نیز بر مبنای این درجه‌بندی تعیین می‌شود.

به گزارش عصرامید، در کمال تعجب سایت اصولگرای تابناک با تیتری عجیب به این موضع پرداخت و مدعی شد که رئیس سازمان بهزیستی انحلال غیررسمی این سازمان را اعلام کرده است.

این سایت بدون درج کامل سخنان دکتر بندپی و با گزینشی و تقطیع سخنان ایشان، تلاش کرد تا هجمه ای علیه ایشان که بدون شک دارای عقبه است وارد کرد.

نویسنده مطلب در اقدامی سوال برانگیز تنها یک نکته از سخنان رئیس سازمان بهزیستی را تحت عنوان واگذاری نظارت انتخاب کرده و با انتخاب تیتری مشوش به تحلیل موضوع پرداخته است.

سخنان دکتر بندپی دارای چند بخش مهم است که باید بصورت تخصصی به آنها نگاه شود.

متاسفانه یکی از مشکلات کنونی در مهدهای کودک و مراکز مراقبتی این است که این مراکز رقابتی نبوده و بهزیستی نیز به دلیل تعدد مسئولیت ها و کمبود شدید نیرو توان نظارت مناسب بر این مراکز را ندارد و حتی اگر هم بخواهد نظارت کند از بدنه قوی دانشگاهی و تخصصی متناسب با این کار برخوردار نیست و چاره ای جز این نیست که این مراکز از واسطه گری دولتی خارج شده و با فراهم کردن فضای رقابتی و سیاست گذاری مناسب، اولا کار را به کسانی داد که صلاحیت آن را دارند و نظارت هم باید توسط کسانی صورت گیرد که توان نظارت بر این کار را داشته و نقش سازمان بهزیستی در این موضوع بیشتر معطوف به سیاست گذاری باشد و اگر بخواهیم فقط متناسب با این بدنه عظیم مراکز مراقبتی در کل کشور نیرو جذب کنیم باید بهزیستی را به اندازه آموزش و پرورش بزرگ کنیم که این موضوع هم امکانش نیست و هم عقلایی نیست.

نگاهی به سخنان دکتر بندپی نیز موید این مطلب است که اساسا ایشان موضوعی را که سایت تابناک به آن پرداخته را حتی اشاره نکرده است، دکتر بندپی درباب نظارت گفته است: از این پس تنها ۲۰ درصد با نظارت مستقیم خود بهزیستی انجام می‌شود و ۸۰ درصد نظارت به تشکل‌های حقوقی بخش خصوصی که تحت نظارت بهزیستی هستند و تشکل‌های مدنی و مردم‌نهاد خارج از سازمان واگذار می‌شود.

به گزارش عصرامید پس محسنی بندپی از دو نظارت سخن به میان می آرود، یکی نظارت مستقیم است که شامل ۲۰ درصد مراکز می شود و ۸۰ درصد نیز به طور واسطه ای نظارت صورت می گیرد، یعنی بهزیستی به عنوان سیاست گذار عمل کرده و نظارت را به تشکل های حقوقی و مدنی تحت نظارت خود واگذار می کند و این بهترین شیوه برای نظارت است چرا که هر جا مردم خود میدان دار بوده اند خوب عمل کرده اند و البته این تشکل ها نیز تحت نظارت بهزیستی هستند پس بهزیستی همه جا نظارت می کند اما با شیوه های متفاوت تا بتواند کیفیت را ارتقا دهد و نظارت را واقعی کند.

مطلب دوم این بوده که مردم هزینه های یکسانی را تاکنون به مراکز مختلف مراقبتی می پرداختند و گام مهم دکتر محسنی بندپی را باید دستورالعمل سطح‌بندی مراکز غیر دولتی و استانداردسازی خدمات آنها دانست.

هر جا رقابت نباشد کسی به دنبال ارتقای کیفیت نخواهد رفت و این اقدام سازمان بهزیستی مراکز غیردولتی این سازمان را مجبور به ارتقای کیفیت و خدمات خواهد نمود و اتفاقا تجربه نشان داده هر چه بتوان مراکز غیردولتی را رقابتی تر اداره کرد بیشتر منافع مردم در آن تامین می شود

بنابراین، سایت تابناک باید بجای اقدام غیرحرفه ای و گزینشی انتخاب کردن سخنان رئیس سازمان بهزیستی، از طرح جدید این مدیر برای ارتقای خدمات مراکز مراقبتی که دغدغه همه مردم است استقبال می کرد، البته پیداست با توجه با سوابق این سایت در انعکاس برخی اخبار می توان به انگیزه منتشر کننده گان آن را پی برد چرا که اگر دغدغه سایت کودک سه ساله بود که سخنان رئیس سازمان بهزیستی بهترین راه برای حل مشکلات فوق در مهدهای کودک بوده است

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=219344
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما