دوشنبه 3 خرداد 1395 - 23:03

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج جزء 6 دانشگاه برتر کشور بخاطر طرح تحول سلامت/ نگاهی به تحولات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان

گروه سلامت – پیش از اجرای طرح تحول سلامت به دلیل کمبود فضای فیزیکی، کمبود نیروی انسانی، داروهاو تجهیزات پزشکی و همچنین هتلینگ نامناسب به علاوه سهم پرداختی بیماران باعث شده بود تا نارضایتی مردم از حوزه بهداشت و درمان همواره یکی از دغدغه های مسئولان و مردم باشد.

به گزارش «بویر نیوز»، مراجعه بیماران استان کهگیلویه و بویراحمد به استان های همجوار یکی دیگر از دغدغه ها بود که در دولت یازدهم با اجرای طرح تحول نظام سلامت در رفع این دغدغه ها اقدامات اساسی و بزرگی صورت گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ارتباط با دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، گفت: با اجرای برنامه تحول سلامت، فرانشیز پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهها از 38 درصد به میانگین 5/7 درصد رسیده است.

دکتر-یزدان-پناهدکتر پرویز یزدان پناه در گفتگو با خبرنگار «بویر نیوز» با تشریح دستاوردهای طرح تحول سلامت بیان داشت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، بهداشت و درمان اولویت دوازدهم دولت های گذشته بود که با شروع اجرای این طرح مهم در اولویت اول قرار گرفت.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر هزینه پرداختی از سوی بیماران بیان داشت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، فرانشیز پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهها از 38 درصد به میانگین 5/7 درصد رسیده است که از این میزان برای بیماران روستایی حدود 3 درصد و بیماران شهری 6 درصد بوده است.

دکتر یزدان پناه با بیان اینکه از زمان شروع اجرای این طرح حدود 160 هزار بیمار در بیمارستان های استان بستری شده است، تصریح کرد: قریب به 250 میلیارد ریال برای جبران کاهش فرانشیزهای پرداختی بیماران به بیمارستان ها یارانه داده شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مهمترین برنامه این طرح را کمک به بیماران بستری دانست و عنوان کرد: پیش از اجرای طرح تحول سلامت بیشترین نارضایتی از بیمارستان های دولتی وجود داشت اما اکنون رضایتمندی 80 درصدی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اجرای این طرح بیماران برای برای تهیه عمده داروها، وسایل مصرفی پزشکی و تجهیزات مصرفی پزشکی به خارج از بیمارستان ها ارجاع داده می شدند و با تعرفه گران ملزومات پزشکی را تهیه می کردند که خوشبختانه با اجرای این طرح همه داروها و تجهیزات مصرفی در بیمارستان تهیه می شود و ارجاع بیماران  به خارج از بیمارستان ها تخلف محسوب می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تجهیزات نامناسب را از مهمترین مشکلات بیمارستان ها تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت عنوان کرد و در تشریح اقدامات صورت گرفته در این حوزه خاطرنشان کرد: قریب به 450 میلیارد ریال با استفاده از منابع طرح تحول سلامت، کمک های وزارتخانه و منابع دانشگاه برای برای بازسازی و نوسازی بخش های بیمارستانی هزینه شده است.

دکتر پرویز یزدان پناه تصریح کرد: حدود 120 میلیارد ریال از محل طرح تحول نظام سلامت برای نوسازی 90 درصد بخش های مختلف بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان هزینه گردید.

وی بیان داشت: از محل منابع هتلینگ طرح تحول سلامت، 125 پرستار در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد جذب و مشکل کمبود نیروی انسانی در اکثر بخش های درمانی بیمارستانها تا حدی بر طرف شد و با مجوز وزارت بهداشت انشالله طی ماه های آینده استخدام کادرهای جدید درمانی در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد صورت می گیرد.

دکتر یزدان پناه افزود: ازهمین محل منابع حدود 6 هزار و 500 میلیارد ریال صرف بهبود وضعیت پاویونهای پرستاری و مبلغ 50 میلیارد ریال جهت تهیه 141 تخت بیمارستانی با 11 قلم تجهیزات مورد نیاز آنها شد.

وی در ادامه گفت: قریب به 150 میلیارد ريال برای تجهیزات سرمایه ای شامل MRI شهرهای دهدشت و گچساران و سی تی اسکن های یاسوج و گچساران هزینه شده است.

دکتر یزدان پناه با اشاره به هزینه 170 میلیارد ریالی برای تجهیزات سرمایه ای متوسط نیز خاطرنشان کرد: سونوگرافی، اندوسکوپی، رادیولوژی دیجیتال، لاپارسکوپی،ماموگرافی، میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب، اکو کاردیوگرافی، فلورسکوپی، چراغ های سیالیتیک اتاق عمل و تجهیزات جراحی رشته های مختلف هزینه شده است

وی افزود: از همین منابع تجهیزات مورد نیاز 29 تخت ویژه خریداری شد که به ازای هر تخت مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.

دکتر یزدان پناه داد: از منابع طرح تحول سلامت و سایر منابع نیز مبلغی قریب به 100 میلیارد ريال برای تجهیزات مورد نیاز جراحی قلب و عروق و آنژیوگرافی بیمارستان امام سجاد (ع) استفاده شده است.

دکتر یزدان پناه افزود: بر اساس ارزیابی کارشناسان وزارتی از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در خرداد 94 دانشگاه علوم پزشکی استان از هفت برنامه طرح تحول نظام سلامت، در 5 برنامه تحول سلامت از متوسط کشوری بالاتر و در 2 برنامه از طرح نیز نزدیک به متوسط کشوری اعلام شد.

وی ادامه داد: بر اساس این ارزیابی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج جزو 6 دانشگاه برتر کشور در زمینه اجرای  برنامه های طرح تحول نظام سلامت شد.

وی در پایان با تقدیر و تشکر از زحمات و  پیگیری های مستمر رئیس دانشگاه در همه زمینه ها، گفت: بخشی از اقدامات انجام شده در مراکز درمانی دانشگاه شامل تامین منابع برای تهیه تجهیزات درمانی وتکمیل پروژه های کلینیکی با حمایت، پیگیری و رایزنی های نماینده محترم ولی فقیه در استان، استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=192176
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پرستار گفت:

    10ماه معوقه پرسنل رو هم میگفتی

  2. ناشناس گفت:

    اقای دکتر از مطالبات پرسنل بیمارستان که از مهرماه تاالان پرداخت نشده چ خبر؟؟؟؟؟نکنه اینم از افتخارات دولت تخریب امید هست؟؟؟؟

  3. ناشناس گفت:

    با تشکر از زحمت کشان درمان استات

  4. بيمار گفت:

    خسته نباشيد دكتر يزدان پناه . با تشكر از تلاش شبانه روزي شما 

  5. ناشناس گفت:

    علوم پزشکی  قهرمان عرصه سلامت و خدمترسانی

  6. ناشناس گفت:

    خدمات بیمارستانی واقعا هزینه نای کمی از بیماران میگیرند ،برای کسانی که طولانی بستری هستند خیلی کمک بزرگی است

دیدگاه شما