جمعه 4 اردیبهشت 1394 - 10:56

لغو کنسرتهای مجوز دار!

کاوه بهلولی قشقایی

کاوه بهلولی قشقایی – بعد از استقرار دولت یازدهم,یکی از خبرهای حوزه فرهنگ که اتفاقا پر تعداد هم می باشد لغو کنسرتهایی است که از چند ماه قبلتر,مجوز اجرا را دریافت کرده بودند.در این نوشتار,به دنبال علل و عوامل لغو کنسرتها و چرایی عقب نشینی وزرات فرهنگ و ارشاد,در قبال مجوزهایش نیستیم بلکه می خواهیم اثرات و تبعات لغو کنسرتها را با توجه به شرایط روز,بررسی کنیم.
اول اینکه ,فرض کنیم که کنسرتی ,مبتذل خوان است آیا مکانیزمی وجود ندارد که قبل از اعطای مجوز,ابتذال گروه یا افراد در آن گروه را بررسی کنند تا اینکه بعد از صدور مجوز ؟
دوم اینکه آیا مسئولین ذیربط می دانند که تبعات روانی و هزینه اعتباری برای یک سیستم حقوقی و اداری در قبال,لغو یک مجوز(سند معتبر) صادر شده, چقدر می باشد؟
سوم اینکه , افرادی که خواهان لغو یک کنسرت مجوز دار می شوند چه قدرتی دارند که اصطلاحا”زورشان به یک وزرات خانه می چربد؟”
چهارم اینکه,معیار ابتذال یا افتخار یک اثر هنری را چه کسی مشخص می کند؟آیا ممکن است اثری فاخر باشد و با اعتراض چند نفر ,مبتذل شود؟
پنجم اینکه,مراد و هدف کسانی که خواهان عدم اجرای یک برنامه یاکنسرت می باشند چیست؟,مگر جز این است که صدای این افراد به زعم انها” مشکل دار” را,کسی نشنود و اساسا توانایی اشاعه تفکر و نظرات خود را نداشته باشند؟
امروزه نیازی به تحقیق وسیع و پردامنه ای نیست که دریابیم , کدام یک از خواننده های مجاز یا غیر مجاز,در اشاعه تولیداتشان موفق بوده اند. کافیست به اولین فرد جوانی که برخورد می کنیم منوی موبایلش را چک کنیم, خواهیم دید که میزان ,تولیدات افراد بی مجوز,بازار و علاقه مندان بیشتری دارد! لذا دوستانی که تمایل دارند کنسرتی اجرا نشود راه درستی را انتخاب نکرده اند زیرا به مدد تکنولوژی و رسانه های موجود,رفتارشان سالبه به انتفا موضوع شده است یعنی “موضوع “که راهی برای جلوگیری از عدم اشاعه است توسط رسانه های جدید از بین رفته و “محمول”باقی مانده!
بیاد داشته باشیم که ذات ما شرقی ها,که ایرانیها نیز جزئی از انها هستند عناصر و انسانهای دست نیافتنی را بیشتر می پسندند.لذا خوب بیاد دارم ,زمانی که خواننده خارج نشین و غیر مجاز “حبیب”در خارج از کشور برنامه ی غیر مجاز اجرا می کرد بازارش پر رونق تر از امروز بود که تمام برنامه هایش توسط وزرات ارشاد تائید شده و در ایران اجرا می کند!
و در انتها اینکه,کنسرتهایی که در ایران اجرا می شود به دلیل حمایت حقوقی از اثر معنوی و همچنین ,عدم پخش کنسرتها از رسانه های ملی و نیز,علاقه مندان کم تعداد کنسرت,عملا اجازه اشاعه کلان اندیشه و تفکر نهفته در یک اثر را ,به صورت کلان موجب نمی شود اما کافیست که همین اثر در ایران غیر مجاز تشخیص داده شده و در یکی از کشورهای همسایه اجرا شود و بروی شبکه های اجتماعی قرار گیرد ,در کمتر از 24 ساعت,نیمی از مردم ایران ,کنسرت را مشاهده کرده اند و البته هر نفر چند بار!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=148074
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرزاد گفت:

    درسته

  2. بهنام ن گفت:

    درود بر کاوه جان.احسنت بر تو.
    من تمام نوشته های شما را همیشه مطالعه می کنم امیدوارم که همیشه دست به قلم باشی

دیدگاه شما