سه شنبه 12 اسفند 1393 - 22:04

کشف 10 شی تاریخی و بدل در کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: 10 قلم اشیای فرهنگی، تاریخی و بدل در مرکز این استان کشف و ضبط شد.

محمد حسین زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد شی فرهنگی مربوط به دوره معاصر و قاجار در حین ایست و بازرسی در محور یاسوج ـ شیراز از سوی پاسگاه تنگ سرخ کشف شد .

وی اظهارکرد: این اشیا شامل گلاب پاش، ظرف ریتون، بز کوهی ، گاو میشی به جنس برنز، سنگ منقوش برجسته طرح بدل، گوشواره، النگو و انگشتر نقره ای از دوره قاجار است.

وی با بیان اینکه این اشیا از یکی از استانهای همجوار به قصد استان دیگری در حین انتقال از یک خودرو پراید کشف و ضبط شده افزود: دراین زمینه دو نفر دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند.

کهگیلویه وبویراحمد دارای هشت هزار شی تاریخی است .

ناحیه ای که امروزه استان کهگیلویه و بویراحمد نام دارد، بر پایه یافته های تاریخی از چندهزار سال پیش تاکنون مسکونی بوده است. آثاری که به دست آمده گواه آن است که از چندهزار سال پیش، اقوام عیلامی، بابلیها، کاسیها و اقوام دیگر در این منطقه سکونت داشته اند.

به باور مورخان، ایالت انشان عیلامی به مرکزیت شهر انشان در بیضا امروزی شامل سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد، سپیدان، ممسنی و حتی بعضی از بنادر خلیج فارس بود.

اشیای تاریخی این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخ و دوره اسلامی است و قدمت این اشیا به پنج هزار سال پیش هم می رسد.

سکه های دوره ساسانی، ایلمانی، اشکانی، صفوی و عثمانی، سفال ها و تابوت های سفالی با قدمت سه هزار و500 ساله، اشیای مفرقی و تیغه و ریز تیغه و سنگ های مادرهای فشنگی با قدمت شش هزار ساله از جمله مهمترین اشیای تاریخی این استان است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=141720
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما