سه شنبه 2 دی 1393 - 10:48

وجود پروتئین در ادرار نشانه چیست؟

دکتر نادیا کریمی، متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های کلیه و فشارخون و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پروتئنوری یکی از بیماری های شایع و خطر ساز برای کلیه دانست و گفت: پروتئینوری بیماری است که درصد بالایی از نارسایی کلیه ها را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه پروتئینوری به معنای وجود مقادیر غیر طبیعی پروتئین در ادرار است، افزود: کلیه های سالم مواد زاید حاصله از سوخت و ساز بدن را خارج می کند؛ اما از خروج مواد مورد نیاز همانند پروتئین ها و غیره جلوگیری می کند که این امر نیز بستگی به سایز مولکول های پروتئین دارد.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پروتئینوری نشان دهنده آسیب به کلیه ها است، ادامه داد: افراد طبیعی کمتر از 150 میلی گرم پروتئین و 30 میلی گرم آلبومن در روز از طریق ادرار دفع می کنند که اگر از این میزان بالاتر باشد ممکن است پروتئنوری وجود داشته باشد و ما متوجه آن نشده باشیم.

وی با بیان اینکه پروتئنوری گذرا به صورت موقتی است که عامل آن استرس، تب یا سرمای شدید است که در این حالت میزان پروتئین دفعی نسبتا کم است و سریعا بهبود می یابد، اظهار داشت: این بیماری می تواند تظاهری از بیماری های کلیوی یا یک بیماری سیستماتیک باشد.

کریمی در ادامه با اشاره به عدم وجود علامت بیماری پروتئینوری در بدن، آزمایش ادرار را تنها راه تشخیص این بیماری دانست و گفت: با مشاهده نخستین علامت در پزشک باید مراجعه شود تا علت های زمینه ای آن مشخص شود، لذا بهتر است افراد سالی یکبار آزمایش ادرار ساده دهند تا از سلامتی خود مطمئن شوند.

این فوق تخصص کلیه در پایان اظهار داشت: پروتئین جذب شده اگر بیشتر از 3 گرم باشد باعث می شود متابولیک چربی ها بهم بخورد و چربی خون افزایش پیدا کند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=133192
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما