سه شنبه 4 شهریور 1393 - 13:25

زندگی‌کردن با درآمد ماهانه ۷۰ هزار تومان در گچساران! +عکس

 نابینایان گچسارانی دغدغه‌ها و مشکلات بسیاری دارند و تاکنون بارها برای برطرف‌شدن مشکلات خود اقدام کرده‌اند ولی با جواب‌های منفی از سوی برخی مسئولان مواجه شده‌اند.

به گزارش بویرنیوز پای صحبت‌هایشان که می‌نشینیم، از دردها و کمبودها، از دغدغه‌ها و نداری‌ها، از بی توجهی‌ها و بی‌مهری‌ها می‌گویند.

از قشر نابینایان در گچساران می‌گویم، قشری که اگر یک ساعت کنار آن‌ها بنشینیم، به اندازه یک کتاب برای ما صحبت می‌کنند، یک کتاب از نداشته‌ها و مشکلات خود، از بی‌توجهی‌ها و بی مهری‌هایی که مسئولان نسبت به آن‌ها دارند و مسئولان توجهی به دغدغه‌های آن‌ها ندارند.

یک کتاب از پیگیری‌هایی که تاکنون جهت برآورده شدن‌ خواسته‌های خود داشته‌اند ولی مسئولان خواسته‌های آنان را نادیده گرفته‌اند.

خیابان‌ها و معابر برای نابینایان مناسب‌سازی نشده‌اند

رئیس کانون نابینایان گچساران در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: من فکر می‌کنم یکی از مظلوم‌ترین قشرها، قشر نابینایان بوده و با وجود اینکه مشکلات و دغدغه‌های بسیاری داریم ولی مسئولان نسبت به آن بی توجهی می‌کنند.

علی شیوامهر بیان کرد: تاکنون بارها مشکلات خود را به مسئولان انعکاس داده‌ایم ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و به نظر می‌رسد مسئولان تمایلی برای برطرف شدن مشکلات ما ندارند.

وی نامناسب بودن فضاها، معبر و خیابان‌ها، مسکن و نبود سالن‌های ورزشی را از مهم‌ترین مشکلات نابینایان در گچساران عنوان کرد و افزود: خیابان‌های شهر برای رفت‌وآمدهای ما مناسب نیستند و برای من و دوستان خود بارها پیش آمده که در چاله‌چوله‌های خیابان‌ها افتاده و برخی‌ها از عابران به ما می‌خندند و این جهنمی برای ما است.

در زمینه سالن‌های ورزشی ما واقعا مشکل داریم و متأسفانه در گچساران حتی یک سالن ورزشی برای نابینایان وجود ندارد.

رئیس کانون نابینایان گچساران گفت: ما نابینایان خیلی علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی هستیم ولی متأسفانه چون امکاناتی در شهر وجود ندارد، نمی‌توانیم به خواسته‌های خود برسیم.

شیوامهر تصریح کرد: من نمی‌دانم مگر ما نابینایان چه گناهی کرده‌ایم که با ما این طور رفتار می‌شود و آیا ما حق زندگی کردن نداریم.

وی ابراز کرد: از مسئولان می‌خواهم شعار ندهند و اگر واقعا به دنبال خدمت به مردم هستند، به ما نابینایان هم توجه کنند و حداقل یک مورد از خواسته‌های ما را برآورده کنند.

شیوامهر خاطرنشان کرد: تاکنون با بی مهری‌های مسئولان خیلی مواجه شده‌ایم و انگار مسئولان دغدغه‌های ما را نمی‌بینند و ما را به رسمیت نمی‌شناسند.

رئیس کانون نابینایان گچساران بیان کرد: در بحث امکانات ورزشی شرایط ناعادلانه‌ای در میان گچساران و یاسوج مرکز استان وجود دارد و در حالی که ما حتی از وجود یک سالن یا مکان ورزشی محروم هستیم، ولی در یاسوج امکانات مناسبی برای این قشر وجود دارد.

شیوامهر گفت: بی عدالتی‌ها و تبعیض‌ها فقط مربوط به نبود سالن ورزشی نیست و متأسفانه اردوها و مسابقات ورزشی در یاسوج بدون اطلاع ما نابینایان گچسارانی برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: من از مسئولان درخواست دارم که کمی به فکر مشکلات و کمبودهای ما نابینایان داشته باشند زیرا ما هم مثل سایر افراد جامعه حق زندگی کردن داریم.

با درآمد ماهانه 70 هزار تومان چگونه زندگی کنیم؟

یکی دیگر از روشندلان گچسارانی با اشاره به مشکلات خود و دوستانش، اظهار کرد: من از مسئولان می‌خواهم 10 دقیقه خود را جای ما بگذارند بعد نسبت به ما و مشکلات ما قضاوت کنند.

مسلم بهزادی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما اشتغال بوده و اگر مشکل اشتغال ما برطرف شود، ما می‌توانیم با درآمدی بیشتر زندگی بهتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود قانون استخدام 3 درصد معلولان در دستگاه‌ها و ادارات، متأسفانه این قانون اکنون در ادارات اجرا نمی‌شود و حق ما ضایع می‌شود.

این روشندل گچسارانی تصریح کرد: من از مسئولان می‌خواهم این سوال را کنم که ما با درآمد ماهانه 70 هزار تومان چگونه زندگی کنیم.

بهزادی گفت: ما می‌توانیم بهتر زندگی کنیم ولی به شرط اینکه مسئولان به ما توجه و مشکلات ما را برطرف کنند.

وی ابراز کرد: مگر ما چه گناهی کرده‌ایم که با ما این طوری رفتار می‌شود و کسی به ما هیج توجهی نمی‌کند.

بهزادی خطاب به مسئولان عنوان کرد: ما نابینایان هم حق زندگی کردن داریم و از شما می‌خواهم که به ما توجه کنید و ما را دریابید.

مگر نابینایان حق زندگی کردن ندارند؟

یکی دیگر از نابینایان گچساران در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی نابینایان در گچساران بوده که تاکنون این مشکل برطرف نشده است.

صالح الماسی افزود: با وجود اینکه 3 درصد استخدام‌ها باید به معلولان اختصاص داده شود ولی متأسفانه شاهد اجرای این قانون در دستگاه‌ها و ادارات نیستیم.

وی بیان کرد: امکانات و فضاهای آموزشی برای نابینایان در گچساران در حد صفر بوده و خیابان‌ها برای رفت و آمد ما مناسب نیستند و متأسفانه تاکنون مسئولان در این زمینه اقدامی انجام نداده‌اند.

الماسی افزود: بعضی وقت‌ها با خودم می‌گویم مگر ما حق زندگی کردن نداریم که کسی به فکر دغدغه‌ها و مشکلات ما نیست.

وی گفت: من خیلی به انجام ورزش‌های مورد علاقه خود مانند دو و میدانی و گلبال دارم ولی متأسفانه هیچ گونه امکاناتی برای انجام این ورزش‌ها در گچساران وجود ندارد.

الماسی تصریح کرد: بارها برای مشکلات خود و دوستانم به دستگاه‌ها و ادارات مراجعه کردیم ولی با بی مهری از طرف مسئولان مواجه شدیم.

این نابینا افزود: ما نابینایان با توجه به اینکه از ناحیه چشم مشکل داریم، نه می‌توانیم کتاب مطالعه کنیم و نه روزنامه، بنابراین سرگرمی برای خود به جز ورزش کردن نداریم که متأسفانه این امکان هم با توجه به عدم سالن ورزشی وجود ندارد.

الماسی از مسئولان به ویژه فرماندار خواست به مشکلات و دغدغه‌های نابینایان در گچساران توجه بیشتری داده شود.

دستگاه‌ها و ادارات برای طرف شدن مشکلات نابینایان همکاری نمی‌کنند

برای پیگیری موضوع سراغ رئیس بهزیستی گچساران ( بهزیستی متولی رسیدگی به مشکلات و کمبودهای نابینایان است ) رفتیم و با وی گفت‌وگویی انجام دادیم.

سید مهران کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات نابینایان گچساران که بحث اشتغال بوده که با وجود قانون جامع حمایت از معلولان در زمینه استخدام 3 درصد معلولان در دستگاه‌ها به ویژه نابینایان در شغل اپراتور تلفن ادارات، متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نگرفته و تنها اداره بهزیستی شهرستان تعدادی از آن‌ها را استخدام کرده است.

وی به موضوع مسکن نابینایان اشاره کرد و افزود: تاکنون در زمینه مسکن به ویژه مسکن مهر بهزیستی گچساران کمک‌هایی کرده ولی باز هم مشکلاتی وجود دارد و متأسفانه تعداد مسکن‌ها جوابگو همه نابینایان نیست.

رئیس بهزیستی گچساران با اشاره به نبود امکانات و سالن‌های ورزشی در شهرستان ویژه نابینایان، گفت: تاکنون بارها با ادارات شهرستان در زمینه در اختیار گذاشتن سالن‌ها و امکانات ورزشی خود به نابینایان مکاتباتی انجام داده‌ایم ولی متأسفانه جواب همه آن‌ها منفی بوده است.

کشاورز به موضوع مناسب‌سازی خیابان‌ها ویژه معلولان و نابینایان اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه فضا خیابان‌های گچساران برای این قشر مناسب‌سازی نیست.

وی افزود: قرار است به زودی جلسه‌ای در این زمینه در فرمانداری برگزار کنیم و کار مناسب‌سازی خیابان‌های گچساران را برای معلولان آغاز کنیم.

کشاورز ابراز کرد: از ادارات شهرستان درخواست داریم در راستای برطرف شدن مشکلات معلولان به ویژه نابینایان با بهزیستی همکاری مطلوبی داشته باشند.

مسئولان گچسارانی باید نگاهی هم به مشکلات این قشر داشته باشند، قشری که واقعا با مشکلات بسیاری مواجه هستند و مسئولان نباید به راحتی از دغدغه‌های آنان عبور کنند.

گزارش از احسان طالبی / تسنیم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=118160
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. kty گفت:

    بهزیستی استان ما اینقدر سیاسی شده که وقت این کارها را نداره بری ادارات وزارت کشور بهتر نتیجه میگیری

دیدگاه شما