پنجشنبه 26 مرداد 1391 - 8:25

امسال 86 هکتار از منابع طبیعی كهگیلویه وبویراحمد طعمه حریق شد

بویرنیوز:

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی كهگیلویه وبویراحمد گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 86هکتار از اراضی منابع طبیعی این استان طعمه حریق شده است.

 

«محمدرضا جهان‌آرا» در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه كهگیلویه وبویراحمد، افزود: در نیمه دوم سال به دلیل فصل بارندگی آتش‌سوزی رخ نمی‌دهد و بیشتر آتش‌سوزی‌ها به علت گرمای هوا از اواخر خرداد و تا اوایل مهرماه به وقوع می‌پیوندد که از ابتدای سال 91 تاکنون 31مورد آتش‌سوزی به وقوع پیوسته که توسط محیط‌ بانان این سازمان مهار شده است.

 

وی اظهار کرد: سال گذشته حدود 43 مورد آتش‌سوزی به وقوع پیوست که در این چند مورد آتش‌سوزی 143 هکتار از جنگل‌ها و اراضی استان از بین رفته است که بیشتر این آتش‌سوزی‌ها به دلیل پوشش جنگلی بیشتر و سطح جنگلی فراوان در شهرستان بویراحمد به وقوع پیوسته است.

 

 

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی كهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تاکنون موردی از آتش‌سوزی عمدی گزارش نشده و ما بعد از هر آتش‌سوزی تحقیقات محلی انجام می‌دهیم و اگر مورد عمدی گزارش شود از طریق مراجع قضائی پیگیری می‌کنیم.

 

جهان‌آرا بیان کرد: برای احیای اراضی از بین رفته در آتش با شروع سال زراعی و بارندگی بذرکاری در مناطق طرح صیانت اجرا می‌شود تا از این طریق مناطق از بین رفته مجدداً احیاء شود.

 

وی مساحت جنگلی استان را 990هزار هکتار بیان و تصریح کرد: حدود 90 درصد از اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد را بلوط و بقیه را بادام، بنه، کُله خنگ و سایر گونه‌ها تشكيل مي‌دهد.

 

معاون حفاظت وامور اراضی منابع طبیعی كهگیلویه وبویراحمد تأکید کرد: برای جلوگیری از قطع درختان در مناطق روستائی دولت اقدامات خوبی انجام داده و مناطقی که در مسیر انتقال خط لوله گاز قرار دارند را گازکشی کرده و مناطقی که دور از خط لوله هستند را با اعطای تسهيلات بانکی سیلندر گاز توزیع می‌کند که مردم از سوخت جنگلی خودداری کنند.

 

جهان‌آرا در خصوص ساخت کارخانه آسیاب میوه درخت بلوط که جزء مصوبات دولت بود، بیان کرد: این کارخانه را نباید منابع طبیعی احداث کند بلکه باید سرمایه‌گذاری پیدا شود و برای احداث و ساخت آن سرمایه‌گذاری کند و این سازمان اگر طرح توجیه فنی داشته باشد و به پایداری جنگل صدمه نزند برای اینکه این طرح به سر منزل برسد و اشتغال‌زائی ایجاد شود به طرح کمک و از آن حمایت می‌کند.

 

وی ادامه داد: سال گذشته معاونت حفاظت منابع طبیعی برای اراضی که مرز بین منابع طبیعی و اراضی مردم و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و اینکه جلوی متجاوزان گرفته شود 28کیلومتر کمربند حفاظتی دیوار و بنج مارک احداث کرد.

 

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی كهگیلویه وبویراحمد در پایان نقش رسانه‌ها را در اطلاع‌رسانی به مردم در کمک و یاری رساندن به نیروهای نظامی و انتظامی را بسیار حیاتی دانست و اضافه کرد: اگر در صورت وقوع‌ آتش‌سوزی مردم کمک کنند آتش سریع‌تر مهارو خسارت کمتر می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=9687
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما