چهارشنبه 25 مرداد 1391 - 0:07

زلزله کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز: زلزله اخیر در شمال غرب کشور که باعث شد تا هموطنان عزیز ترک زبان ما دچار حادثه و مصیبت شوند که جا دارد همین جا برای همه درگذشتگان این زلزله علو درجات و برای خانواده های آنها صبر مسئلت می کنیم،  بهانه ای شد تا بسراغ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد برویم.

مهندس داریوش دیودیده دارای لیسانس مهندسی برق و فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاههای تهران است که سالها در سازمان صنایع و معادن معاون بوده و در اکثر دانشگاههای استان به تدریس اشتغال داشته، در ادامه مصاحبه پایگاه خبری بویرنیوز را با مهندس دیودیده خواهیم خواند.

بویرنیوز: زلزله چند درصد ساختمان های استان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند؟

مهندس دیودیده: حدود 30 درصد از ساختمان های استان در معرض خطر زلزله قرار دارند و این درصد همان ساختمان هایی هستند که قبل از استقرار سازمان نظام مهندسی ساخته شده اند و یا ساختمان هایی که در حال حاضر مسیر مورد نظر قانون نظام مهندسی را طی نمی کنند و به نحوی تحت پوشش سازمان نیستند.

بویرنیوز: آیا اساسا خطر زلزله استان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند؟

مهندس دیودیده: بله، زلزله تمام نقاط استان را با درصد های متفاوت از نسبی تا پر خطر تهدید می کند و براساس مطالعات انجام شده، بخش های زیادی از استان روی کمربند زلزله قرار دارند، نقاط سردسیری استان دارای وضعیت پرخطرتری نسبت به مناطق گرمسیری هستند

بویرنیوز: زلزله کدام ساختمان های استان را بیشتر تهدید می کند؟

مهندس دیودیده: ساختمان هایی که قبلا ساخته شده اند و یا بدون نظارت نظام مهندسی ساختمان پروانه ساخت و ساز گرفته اند قطعا بیشترین آسیب پذیری را خواهند داشت و ساختمان هایی که مقرارت ملی ساختمان در آنها زیر نظر نظام مهندسی و توسط مهندسین اجرا می گردد آسیب پذیری آنها بسیار کمتر خواهد بود.

بویرنیوز: چند درصد از مقررات ملی ساختمان در ساختمان های استان کهگیلویه و بویراحمد رعایت می شود؟

مهندس دیودیده: در مورد ساختمان هایی که بدون هماهنگی سازمان ساخته می شوند هیچ گونه اظهار نظری نمی توان کرد و شاید بتوان گفت اجرای مقررات ملی ساختمان در آنها در پایین ترین سطح قرار دارد.

اما ساختمان هایی که تحت پوشش نظام مهندسی ساختمان هستند مقاومت آنها در برابر زلزله بر اساس محاسبات انجام شده و همچنین گزارش های نظارتی مهندسین نزدیک به 90 درصد قابل اطمینان هستند.

بویرنیوز: آیا نظارتی بر مهندسین عضو سازمان وجود دارد؟

مهندس دیودیده: با توجه به مسئولیت های بسیار سنگینی که ناظرین ساختمان به عهده دارند می توان اصرار و دقت آنها را در اجرای مقررات ملی ساختمان با درصد بالایی توصیف نمود، اما با توجه به تعدد عوامل ساخت و ساز و همچنین مصالح ساختمانی صرفا اجرای مقررات ملی در اختیار ناظر نمی باشد و ممکن است علیرغم پیگیری های سازمان و تعهد مهندسین در نهایت نتیجه مورد نظر محقق نشود.

بویرنیوز: نحوه نظارت بر کار مهندسان  سازمان نظام مهندسی چگونه است؟

مهندس دیودیده: یکی از برنامه های اصلی سازمان نظارت بر عملکرد مهندسین است، که این نظارت شامل صلاحیت مهندسین، کنترل صلاحیت و همچنین نحوه عملکرد مهندس در اجرای نظارت است و برای این منظور بازدید های دوره ای از ساختمان ها انجام می گیرد و همچنین گزارشات مرحله ای از مهندسین خواسته می شود و چنانچه مشاهده شود و یا اطلاعاتی به سازمان برسد که مهندس در انجام وظایف خود کوتاهی نموده، از طریق شورای انتظامی به وضعیت آنها رسیدگی می شود و چنانچه محرز شود تخلفی صورت گرفته  با مهندس برخورد انتظامی خواهد شد.

بویرنیوز: آیا مهندسان ناظر عضو نظام مهندسی نسبت به مصالح به کاررفته در ساختمان نیز حساسیت و احساس وظیفه می کنند؟

مهندس دیودیده: با توجه به اهمیت مصالح ساختمانی در کیفیت ساخت و ساز، از طریق نظام مهندسی و همچنین مهندسین عضو توصیه های لازم خواهد شد و به منظور اطمینان از مصالح، مهندسین در حد توان از استفاده مصالح غیر استاندار جلوگیری می کنند و علاوه بر این در حین اجرا مالک یا کارفرما جهت انجام آزمایشات در این ارتباط هدایت می کنند.

البته مهندسین برای انجام این موضوع بدلیل کمبود امکانات آزمایشگاهی و یا سایر عوامل ساخت و ساز با چالش جدی مواجه هستند.

بویرنیوز: با چه تدابیری می توان آسیب های ناشی از زلزله را کاهش داد؟

مهندس دیودیده: مهم ترین راهکار اینست که ساختمان سازی را یک امر حرفه ای بدانیم و هیچ ساختمانی بدون نظارت سازمان نظام مهندسی و مهندسین عضو آن ساخته نشود و مهندسین صنعت ساختمان بیش از پیش در اجرای مقررات ملی ساختمان تلاش نمایند، البته همکاری مردم شریف استان و دستگاههای مرتبط در امر ساخت و ساز بسیار مهم و ضروری است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=9499
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. آن روی سکه گفت:

    سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی بر اکثر ساختمانها ندارد در یاسوج کدام شاختمان چند طبقه به بالا را دیده اید که پله اضطراری داشته باشد کدام ساختمان اطفاء حریق بکار برده بسیاری از این مهندسان که ناطر ساختمانها می شوند فقط دستمزد میگیرندو حتی آدرس ساختمان را بلد نیستند .

  2. آن روی سکه گفت:

    سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی بر اکثر ساختمانها ندارد در یاسوج کدام ساختمان چند طبقه به بالا را دیده اید که پله اضطراری داشته باشد کدام ساختمان اطفاء حریق بکار برده بسیاری از این مهندسان که ناطر ساختمانها می شوند فقط دستمزد میگیرندو حتی آدرس ساختمان را بلد نیستند .

  3. کیوان مهر گفت:

    اقای دیویده یک نیروی متخصص و پر توان است که امیدواریم در جایگاه های بهتری از ایشان استفاده شود

  4. سید کمال گفت:

    دیویده واقعا ادم با سواد و محترمی هست

  5. سید نصراله گفت:

    وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی زنگ هشداری بود برای مسئولان و مردم بزرگوار استان، که کیفیت ساخت و ساز رو جدی تر بگیرن. فراموش نکنیم که زلزله یک خطر همیشگی است، ولی متاسفانه ما بعد از وقوع یک زمین لرزه بزرگ چند روزی این خطر رو جدی می گیریم و بعد از مدتی باز همه چیز رو به فراموشی میسپاریم. ضمن احترامی که برای آقای مهندس دیودیده قائل هستم، ولی لازم می بینم این نکته رو هم مد نظر قرار بدم که سازمان نظام مهندسی استان، به عنوان مهمترین مرجع نظارتی ساخت و ساز، نمره قابل قبولی نمیگیرد. به جرات میتوان ساختمان هایی در سطح شهر یاسوج مشاهده نمود که ابتدایی ترین اصول طراحی رو رعایت نکردند. دقت کنید گفتم طراحی! نه ساخت و ساز. یعنی حتی متاسفانه در زمینه طراحی هم بعضا دچار مشکل هستیم. به هر حال امیدوارم روزی در کشور ما هم مانند خیلی از کشورهای توسعه یافته، دیگه با یه زلزله 6 ریشتری هموطنی دچار مصیبت نشه.

  6. ناشناس گفت:

    ایشان باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات نظام مهندسی این مصاحبه راانجام داده است چراکه این صحبت هابایدبایک مهندس عمران که بابحث زلزله درارتباط است وازآن اطلاع وآگاهی کامل داردانجام شوددرضمن ذکرسابقه کاری وتحصیلی ایشان چه ربطی به این مصاحبه داردسایقه ای کاملاغیرمرتبط لطف فرماییداین نظرراروی سایت بگذارید اگربی طرف هستید

  7. مالک ساختمان گفت:

    ما که از نظارت نظام مهندسی فقط گرفتن بی حساب و کتاب پول را می دانیم آقای مهندس ناظرین شما تا زمان گرفتن پول هستند و بعد از آن دیگر هیچ. کدام مهندس شما بر بتون ریزی ساختمان نظارت می کند. کدام مهندس شما تا پایان ساختمان نظارت دارد. کدام مهندس شما نسبت به مصالح به کار رفته حساسیت دارد. اگر نمی دانید بدانید که نظام مهندسی استان بیشتر مهرش به درد می خورد تا روال کار اداری طی شود و پولی به حساب مهندسین شما واریز گردد و گرنه نه نظارتی هست و نه صداقتی . باور کنید که اصول معماری و نظارتی در مرکز استان هیچ وقت رعایت نشده است و نمی شود تا این وضعیت بر نظام مهندسی حاکم است. اگر خدای نکرده زلزله 6 رشتری هم در یاسوج بیاید مطمئن باش بیش از 50 درصد ساختمانها آسیب می بینند. چه کسی از شما ها بر بتون های آماده نظارت می کند . ما که خودمان استفاده کردیم اما همه ترک برداشتند و مجبور شدیم تخریب کنیم ناظر شما کجا بود. بیایید بیشتر عمل کنیم و کمتر حرف بزنیم.

  8. ناشناس گفت:

    به نظر من این مصاحبه ربطی به اقای دیودیده ندارد ایشان در مواردی برا ی خودشان تبلیغ میکنند

  9. مابدبخت بیچاره ها. گفت:

    کدوم پدر یا سرپرستی دوست داره با اومدن زلزله بچه هاش و عزیزاش رو زیر آوار ببینه؟پدر من سی( 30) ساله که با حقوق کارمندی که وام گرفته بود و همین پنج سال پیش قسطش تموم شد تونست این آلونک رو برای ما بسازه.حالا هم خیلی دلش میخواد این خونه رو مدرن و با استانداردهای بین المملی یا حداقل مقاوم بسازه.اما با این حقوق بازنشستگی و این گرونی و تورم و وامی که به هرکی نمیدن چطور سرش رو شبها با خیال راحت رو زمین بذاره.کی جواب این خلق ا.. روباید بده؟فقط آه میکشم اونهایی که چپه چپه پول بیت المال و مردم رو میخورن و باعث و بانی این گرونی و تورم شدن خدا نابودشون کنه.

  10. گرگعلی گفت:

    جدا سایت بویر نیوز جای خوبی برای تبلیغات انتخاباتی است. ای ول مهندس دیودیده

  11. بیطرف گفت:

    اقای دیودیده که اطلا عی ازبحث زلزله ندارند جرا بحث تخصصی میکنند

  12. دون دون گفت:

    مدارک لیشون به همه چیز ربط داشت جز زلزله اخه برق و صنایع چه ربطی به زلزله داره

  13. مهدی تهران گفت:

    بدون شک مهندس دیودیده یکی از وزنه های سنگین در بین جامعه مهندسان کشور است بطوریکه در هییت مدیره نظام مهندسی ساختمان کشور به عنوان یک نیروی لرسرمایه ای گرانبهاست از زمان انتخای ایشان به عنوان ریاست سازمان نظام مهندسی استان پیشرفتهایی چشمگیری در این سازمان بوجود آمده است که بر هیچ کسی پوشیده نیست .بهتر اینست که افرادی با تجربه و متخصص مثل مهندس دیودیده را حمایت کنیم .متشکرم

دیدگاه شما