دوشنبه 23 مرداد 1391 - 7:19

چه چیزی فرهنگ و هویت استان را نشانه گرفت است؟

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز: بدون شک اگر منطقه، استان یا محدوده جغرافیایی برای مدتی از امکانات مادی و اقتصادی تهی شد، این موضوع در اندک زمانی قابل حل خواهد بود اما چیزی که بازگشت نخواهد داشت تغییر در فرهنگ و آداب و رسوم خواهد بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد همیشه در طول تاریخ به نام استانی حماسه سار ،باتمدن، مهمان نواز، با تعصبات ویژه روی زنان و دختران، جوانمردی و………….شناخته شده است و در میان اقوام گوناگون وقتی می خواهند مثالی بزنند از قوم استان کهگیلویه و بویراحمد برای دینداری و پایبندی به اصول مترقی و ناب اسلام سخن می رانند.

اما امروز با ورود ماهواره به برخی از خانه ها در استان خواسته یا ناخواسته در دامی افتاده ایم که رهایی از آن تقریبا سخت و ناممکن خواهد بود،ماهواره و برخی از فیلم های پخش شده در آن خواه ناخواه سبک و عقاید زندگی خانوادگی و اجتماعی ما را عوض کرده و باعث شده تا بسیاری از ما از فرهنگ ناب گذشته خود فرسنگ ها فاصله بگیریم.

اوج بدبختی در فرهنگ ما از وقتی آغاز شده که ماهواره وارد روستاهای استان شده، به گزارش بویرنیوز اکثر حتی روستاهای دور افتاده استان اکنون به ماهواره مجهز هستند و این خودش بزرگترین زنگ خطر برای مسئولین فرهنگی ما محسوب می شود.

هر چند نیروی محترم انتظامی برخی از این ماهواره ها را از روستاها و شهرهای استان جمع آوری کرده اما هنوز هم تعداد بسیاری از مردم به این فناوری نامیمون قرن 21 مجهز هستند.

ماهواره و برخی از شبکه های فارسی زبان آن طوری ماهرانه برنامه ریزی شده که با راه اندازی جنگی پیچیده و حساب شده به نام جنگ نرم به پیکار با اعتقادات و باورهای مردم رفته و به شکل نامحسوسی باورها و عقاید مردم را دگرگون کرده است.

تغییر در پوشش جوانان که امروز در سطح شهر و روستاهای استان مشاهده می شود چیزی نیست جز تبلیغ 24 ساعته شبکه های ماهوارهای برای پوشش، متاسفانه کار تا به جایی رسیده که بخشی از مردم خود ناخواسته به مبلغ این شبکه ها تبدیل شده و داستان فیلم های مضخرف آن را برای یکدیگر تعریف می کنند و از این طریق آنهاییی هم که ماهواره ندارند در جریان این پدیده شوم قرار می گیرند.

برخی که خود ماهواره دارند معتقدند باید جنبه ماهواره را داشت، غافل از اینکه پوشش، رفتار و گویش خودشان به طرز عجیبی تغییر کرده است.

تاثیر برخی از سریال های پخش شده از این رسانه غربی باعث گردیده تا جوان رغبت زیادی به تماشای این گونه فیلم ها از خود نشان دهند و طبیعی است که در اثر دیدن این سریال ها کم کم باور و سبک زندگی فرد نیز دچار تغییر خواهد شد که بسیار خطرنک است.

امید است تا مردم و مسئولین با هوشیاری نقشه کور دشمن را که سالها پیش مقام معظم رهبری در سال 72 با عنوان شبیخون فرهنگی دشمن رمز گشایی کردند، با توکل به خدا دشمن را مایوس کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=9356
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. هم استانی گفت:

    داشتن ماهواره به خودی خود بد نیست
    به هر حال شبکه های خیلی خوب و علمی هم داره
    مشکل اینه تو ایران و حتی تو استان ما فرهنگ سازی صورت نمی گیره امکانات که بیاد بد بختی میاره
    درد اینه

  2. همشهری گفت:

    جمع کردن ماهواره شبیه کار دن کیشوت است. راههای بهتری برای مقابله با این پدیده وجود دارد.

  3. واقع بین گفت:

    مقابله خشن و فیزیکی با پدیده ماهواره کاری منطقی و اصولی نیست و نمی تواند جوابگو باشد. چرا که ویروس فرهنگی آنتی فرهنگی می خواهد. با جمع آوری ماهواره مشکل فرهنیگ حل نمی شود لذا باید تلاش کنیم تا به صورت فرهنگی و با ابزار های فرهگی با این پدیده مقابله کنیم

  4. محمد رضا گفت:

    بویر نیوز استانیه یا کشوریه؟
    خیلی کارتون عالیه

  5. احسان گفت:

    ماباید خودمون رو بامحیط سازگار کنیم نه محیط را باخودون/جمع اوری ماهواره ها چندان مشکلی رو حل نمیکنه باید افکار و عقاید غلط رو جمع اوری کرد/ادم باید تو محیط خراب رو خودش کنترل داشته باشه محیط سالم که نیازی به کنترل نداره/البته اینم بگم که خانواده ها نظارت نمیکنن همه چیز رو انداختن گردن این حلبی بیچاره////////////////////////
    درثانی اگه ماهواره نباشه خودمون رو با کدوم برنامه ها سرگرم کنیم/لابد با شبکه های ایران و سیمای دنا………..

  6. انسان دوست گفت:

    اقای محترم سن ازدواج قبلا تا 50 سال پیش برای مردان حد اکثر 18-19 بوده حالا چند شده؟ چرا از بین رفتن این فرهنگ کهن چند هزار ساله چیز نامیمونی نبوده و نیست ولی ماهواره نامیمونه؟؟ قبلا بیشتر مردان چند زن میگرفتند و این یه فرهنگ به قدمت وجو بشر حالا کسی نمیتونه بگیره این نامیمون نیست؟
    بذارین مردم فرهنگ قرن 21 که متناسب با سبک زندگی قرن 21 هست رو یاد بگیرن!

  7. عبدل گفت:

    مضخرف نه و مزخرف
     

  8. ابتکار گفت:

    بسیارعالی وهوشمندانه بود درتارخ 24/5/91درج درروزنامه ابتکار.

  9. راضی گفت:

    دهکده جهانی و افزایش ارتباطات و دسترسی روزافزون به فرهنگهای سایر ملل امری اجتناب ناپذیر است مگر این که کشور را تبدیل به جزیره ای بدون دسترسی نماییم. وقتی از ماهواره می ترسیم یعنی نسبت به فرهنگ خودمان اعتماد و باور کافی نداریم. از طرفی رشد فناوری در آینده گیرنده های ماهواره را به اندازه یک کیت کوچک شاید به اندازه یک فندک تبدیل می نماید. آن وقت همه چیز از چشم نیروهای نظامی مخفی خواهد ماند. راه حل مبارزه با فرهنگ غرب باور به فرهنگ انسانی اسلامی خود و از همه مهمتر الگو بودن مسئولان کشوری و لشکری است. کوچکترین تخلف یک مسئول رده بالا معادل لغزش میلیونها انسان عادی است. در حالی که در جامعه ما برای دریافت یک وام خرید خودرو باید چندین ماه یا سال انتظار بکشیم و پارتی پیدا کنیم عده ای در همین کشور در مقامات بالا 300 هزار میلیارد اختلاس میکنند و البته این فقط گوشه کوچکی است…………………… همین اشکال در سطوح پایین هم مصداق دارد. مثلا چند خانواده ذی نفوذ در یاسوج فرزند و نوه و نتیجه و نبیره شان مادرزاد مدیر، مدبر ، مسلمان، لایق ، ولایی و … است و بقیه مردم برای اثبات خودشان باید در مقابل این افراد کرنش کنند. ما دلمان به چه خوش باشد. وقتی امام علی آتش بسوی برادرش دراز می کند تا از لهیب آن به او بفهماند که آتش جهنم سهمگین و عذاب الهی حتمی است نباید پیروانشان چنین کنند. حالا این جناب بویرنیوز هم اینها را نقطه چین می کند و به نمایش میگذارد

  10. کلاغ نیوز گفت:

    اگر جراتش دارید بریت دم یه حونه سی ماواره ایچ پننتو تابخریت

  11. محمد گفت:

    انسان حریص است هر چه را منع کنی بیشتر به طرفش میرود .

دیدگاه شما