یکشنبه 22 مرداد 1391 - 7:18

نماد یاسوج یا زگیلی بر صورت پایتخت طبیعت !

 

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز/منتقد: داشتن شهری توریستی و گردشگری تنها با یک نام همانند پایتخت طبیعت و یک تابلو در ورودی شهر حاصل نمی شود و توجه به عارضه های شهری می تواند به رشد معماری یک شهر و جذب توریست کمک شایانی کند.

اگر به اکثر شهرهای مهم کشورمان توجه کنیم در می یابیم که همه دارای سنبل و نشانه ای در میادین اصلی خود هستند که خاطره ای برای مسافران آن شهر باشد و معمولا این سمبل در ورودی – خروجی شهر قرار دارد که در بدو ورود و در لحظه ی خروج در خاطره مسافران بماند.

میدان ورودی شهر یاسوج از سمت اصفهان ( خوزستان، چهارمحال بختیاری، تهران و …) که بیشترین حجم مسافر را نیز از این سمت پذیرا می باشد به چند دلیل نمی تواند وظیفه ی خود را به عنوان سمبل خاطر انگیز یک شهر عملی نمایید که به اختصار و کم کردن اصطلاحات هنر و معماری به آن می پردازیم:

1-      اول اینکه تندیس این میدان با داشتن ایده ای ناب و غنی که اشاره به نبرد های تاریخی این مردم این سرزمین و عشایر سلحشور این استان دارد هیچ همخوانی با نام میدان جهاد ندارد و اگر عده ای بخواهند به گونه ای متفاوت نام جهاد را تحلیل کنند باید گفت که منظور از جهاد، جهاد سازندگی است که در آن حوالی واقع شده است نه چیز دیگری .

2-      دوم می توان به مجسمه اشاره داشت که با سایتی که در آن واقع شده هیچ همخوانی ندارد و یا اینکه حداقل تاثیر مجسمه بر سایت محرز نیست چرا که همخوانی سایت و اثر از اصول اولیه و مهم معماری است.

3-      اما از مهمترین عیوب این اثر می توان به عدم تناسبات خود مجسمه اشاره داشت که پیکره مرد سلاح بدست کاملا رشید و خوش قامت در کناره پیکره ای جوان هیچ سنخیتی ندارند که وقتی از پشت مشاهده می شود گویی پیکره ی یک طفل است ولی وقتی جزئیات صورت را بررسی می کنیم متوجه می شویم که پیکره متعلق به یک جوان یا حداقل نوجوان است.

4-      باز نکته مهمتر دیگری که وجود دارد می توان به نامناسب بودن پیکره کوچکتر می توان اشاره داشت که در نسبت سر به بدن بسیار وقیحانه است به گونه ای که سر پیکره همانند توپ تنیسی بر بدن یک انسان است.

5-      مبحث دیگری را که می توان مورد نقد قرار داد رنگ نامناسب این اثر ناپخته هنری است. رنگی که نمی توان نام مناسبی را برای آن بکار برد و عدم تناسب رنگ با موضوع اثر و در واقع تک رنگی بودن آن از دیگر مسائل آن است.

6-      نور امروزه یکی از مصالح مهم معماری در جهان بشمار می رود و بازی با نور یکی از جذابیت ها و شاخصه هایی است که به یک اثر کمال می بخشد که این مهم برای این اثر کاملا نادیده گرفته شده است که می توانست حداقل از یک نور موضعی مخصوص برخوردار باشد.

البته از ویژگی های مثبت آن همانگونه که گفته شد می توان به موضوع غنی آن که اشاره به فرهنگ عشایری دارد و همچنین سلاح پدر و قلم پسر اشاره داشت.

شهرداری یاسوج می تواند با برگزاری یک مسابقه طراحی المان شهری برای این میدان با همین موضوع در سطح کشوری توجه خود را به این مهم معطوف کند تا هم در جهت رشد معماری شهر گامی بر دارد و هم توجه معماران و هنرمندان را به سمت این شهر جلب کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=9241
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. همشهری گفت:

    با نظرت موافقم

  2. بویراحمدی گفت:

    ولمو کو..اگه شهر دار واقعا شهرداره دوتا زیرگذر تو شهر درست کنه تا حداقلش ادعامون بشه شهرمون شهره نه ده کوره

  3. هم استانی گفت:

    یاسوج رو خیلی بهتر می تونن بسازن و به ظاهرش هم برسن
    نه مردم توجهی می کنن نه اون مسئولای در خواب غفلت رفته
    باید گوشزد کرد
    همین و بس

  4. همشهری گفت:

    موافق با نظر نویسنده محترم

  5. مهرگان گفت:

    شهردار هم شهردار قدیم

دیدگاه شما