جمعه 20 مرداد 1391 - 21:41

آرامستانی خفته در دل یک جنگل استان + تصاویر

سایت خبری تحلیلی بویر نیوز/ منصوره جعفریان سی سخت: هر گاه می شنویم از یک اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است خرسند از داشتن یک فرهنگ و تاریخ می شویم و غافل می مانیم از ویرانی لحظه به لحظه ی آن که شاید در فرداها چیزی از آن به یادگار نماندو آن روز تنها سندی داریم بی هیچ شاهد و نشانه ای تا گفته مان را به رخ بکشیم.

در دل یک جنگل در همین نزدیکی آرامستانی است که مردمان دیروز در خاک آن آرام گرفته اند. آرامستان (گورستان) پيشه ور در 3 کيلومتري شرق روستاي امير آباد در بخش مرکزی شهرستان دنا در مسیر  جاده ی آسفالت امير آباد به ياسوج قرار گرفته است. محوطه پیشه ور مربوط به دوره اسلامی می باشد ودر سال 1382 در لیست آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

این آرامستان و بهتر است بگوییم اثر ملی استان مان این روزها در انزوایی غریب با یک سکوت تلخ تاریخش را فریاد می زند. هیچ تابلویی در آن مسیر نمی بینیم و باید دقایقی را به دنبال یک تاریخ خاموش بگردیم.  هیچ دیواری هم نیست تا آن را از هجوم رهگذران نادان آن حوالی نگاهدارد. اینجا هم زباله می بینیم و هم سنگ های شکسته ای که به حال خودشان رها شده اند. انگار نه انگار اینجا برگی از تاریخ و فرهنگ استان ماست.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=9148
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهمان گفت:

    بیشتر به فکر زنده ها باشید نه مرده ها!

  2. بادنگانی گفت:

    در حد فاصل دو روستای بادنگان علیا و سفلی در بخش پاتاوه منطقه ای باستانی و شهری قدیمی شاید مربوط به دوره صفویه یا قبل از ان بنام محلی (گلگهیل)باخیابانهای سنگ فرش و زیبا و قبرستانی قدیمی وجود دارد که ان محدوده توسط ملکان ان تخریب ولی تعدادی از قبرها هنوز باقی مانده اند که متاسفانه مسئولین میراث فرهنگی استان با بی تفاوتی از کنار آن گذشتند و هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادنداین درحالی است که در زمان رژیم سابق محدوده ان منطقه بوسیله خرکهایی مشخص شده بود.

  3. در پاسخ مهمان گفت:

    مرده ها تاریخ دیروز ما رو رقم زدن
    چرا باید به فکرشون نباشیم
    هر چیزی جای خودش رو داره
    زنده ها به وقت خودش مرده ها هم همینطور
    همینکه گاهی در همین سایت از طبیعت و محیط زیست یا مشکلات اجتماعی و … می نویسن به فکر زنده ها هم هستن
    این قدر دید محدودی نداشته باشید

دیدگاه شما