چهارشنبه 18 مرداد 1391 - 8:40

از حضور اسپانسر ۳۰ میلیون ریالی تا ترس و لرز مدیرکل ارشاد در روز خبرنگار!

بویرنیوز:

پازل سوتی‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با برگزاری مراسم روز خبرنگار تکمیل شد اما این‌بار کمیته برگزاری مراسم متشکل از برخی خبرنگاران رسانه‌های جمعی و مطبوعات استان؛ نیز بی‌تقصیر نبودند.

به گزارش سایت استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان بود که در برخی از کرسی‌های آن چون خبرنگاران و سرپرستان روزنامه‌های کشوری نامزدهای انتخاباتی به حد نصاب نرسیده و رأی‌دهندگان مجبور بودند فقط به یک نفر شرکت کننده رای دهند و عملاً رقابتی در کار نبود.

عصر روز گذشته با برگزاری مراسمی در تالار اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد روز خبرنگار امسال نیز گرامی داشته شد که البته با حاشیه‌های همراه بود.

حضور عظیم شفیع نژاد در مراسم تجلیل از خبرنگاران استان

به رسم هر ساله این مراسم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد که البته مسئولیت برگزاری مراسم امسال به عهدة کمیته متشرکی از خبرنگاران مطبوعات و رسانه‌های جمعی استان بود. در این مراسم از مدیران مسئول نشریات استانی، کشوری و خبرگزاری‌ها، خبرنگاران و همه  فعالان این عرصه تجلیل شد.

اما تفاوت بارز و آشکار مراسم امسال با سالهای گذشته حضور “عظیم شفیع‌نژاد” کارخانه‌دار و خیر بود که به نظر می‌رسد شائبه‌هایی را به همراه داشته است. 02 150x150 از حضور اسپانسر 30 میلیون ریالی تا ترس و لرز مدیرکل ارشاد در روز خبرنگار!

هر چند گفته می‌شود که حضور وی در این مراسم بر اساس نیت خیر و با دعوت برخی از به اصطلاح خبرنگاران بود ولی باز اعتراض تعداد دیگری از خبرنگاران رسانه‌های جمعی و مطبوعات را در پی داشت. ضمن‌آنکه این خبرنگاران معترض نسبت به نحوه برگزاری جلسه و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته گلایه و انتقاد داشتند.

شفیع‌نژاد، که به گفته برخی از رسانه‌های خبری استان در دو سال متوالی به عنوان کارآفرین برتر در جشنواره‌های ششم و هفتم کارآفرینان برتر انتخاب شده است، دارای کارخانه تولید شن و ماسه بوده که سرمایه اولیه این کارخانه را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی که در طی چند مدت اخیر سعی کرده است در رسانه‌ها به خصوص مطبوعات استان چهر‌ه‌ای کارآفرین و موفق از خود نشان دهد. او در مصاحبه‌هایش که بیشتر به صورت رپورتاژ و آگهی بود راز و رمز ثروتمند شدن خود را به صورت مفصل توضیح داده است.

به هر حال حضور وی در مراسم گرامی‌داشت روز خبرنگار آن هم به عنوان سخنران و اسپانسر برگزاری آن بسیار جالب توجه است که البته می‌تواند ذهنیت‌های فراوانی را درمورد خبرنگاران استان ایجاد کند.

متولیان برگزار روز خبرنگار نیز زمینه را برای سخنرانی این سرمایه‌دار معروف فراهم کرده و او در جمع اصحاب رسانه اظهار می‌دارد؛ “مسئولان باید منصفانه نقد شوند. البته انتقاد سازنده خوب است و موجب پیشرفت می‌شود.”

مسئولان برگزار کننده مراسم روز خبرنگار حتی آقای شفیع‌نژاد را در کنار استاندار استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اهدای جوایز به صحن تالار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرده و تعدادی از خبرنگاران جایزه و لوح تقدیر خود را از دست وی گرفتند.

اگر چه متولیان برگزاری روز خبرنگاران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور شفیع‌نژاد در جلسه روز خبرنگار توضیحی نداده‌اند ولی شنیده‌ها حکایت از اهدای ۳۰ میلیون ریال پول نقد توسط وی به عنوان اسپانسر و حامی مالی برگزار این مراسم دارد. ضمن‌آنکه هنوز مشخص نیست این پول برای برگزاری این جشن هزینه شده و یا قرار است بین خبرنگاران حاضر در جلسه توزیع شود.

آیا به راستی این پرسش مطرح نمی‌شود که هدف برگزار کنندگان مراسم روز خبرنگار از حضور آقای شفیع‌نژاد در این مراسم چه بوده است؟!

استاندار: خبرنگار واقعی حقایق را می‌نویسد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خبرنگار واقعی حقایق را می‌نویسد و از کنار همین واقعیت‌ها بزرگ می‌شود نه اینکه اغراق کند تا که بخواهد نزد دیگران خود را بزرگ جلوه دهد.

به گزارش خبرنگار فارس، اکبر نیکزاد در این مراسم اظهار داشت: اگر من به عنوان یک استاندار حرفی بزنم که موجب بزرگی خود و کوچک کردن خدمات سایر استانداران شود و موجبات آبروریزی آنها را فراهم سازم دیر یا زود سایرین به ماهیت من پی خواهند برد.

وی اذعان داشت: شغل خبرنگاری آنقدر ظریف و حساس است که هر کسی نباید به خود اجازه دهد پیرامون این قشر سخن بگوید.

نیکزاد با اشاره به اینکه نباید مدیران کم‌کار و ناتوان را در رسانه‌ها بزرگ کنیم، تصریح کرد: در مقابل نباید خدمات مدیران خدمت‌گذار را نیز کوچک جلوه داده و یا اینکه آنها را به هیچ وجه بیان نکنیم.

وی ادامه داد: خبرنگار هیچگاه برای بزرگ کردن خود دیگران را کوچک نمی‌کند و خبرنگار واقعی هرگز از دایره عدل و انصاف خارج نمی‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر خبرنگاران در درج اخبار خود مراقبت و ملاحظه نکنند ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند که جبران آن به هر طریق غیر قابل ممکن باشد.

این مسئول ارشد اجرایی بیان کرد: اگر فکر می‌کنیم برخی اخبار اهمیت چندانی ندارد و اگر شخصی یا مدیری را به هر دلیل نقد کردیم اتفاقی رخ نمی‌دهد، این خود اشتباهی بزرگ است چراکه ما از منظر خودمان چنین فکر می‌کنیم و به عواقب آن نمی‌اندیشیم.

نیکزاد با ذکر این سخن از اما صادق که فرمودند “حرمت انسان مؤمن بالاتر از حرمت خانه کعبه است”، اظهار کرد: باید با تأمل در سخنان بزرگان به حرمت و آبروی افراد بیشتر فکر کرده و در پاسداشت آن کوشش بیشتری کنیم.

وی افزود: خبرنگار باید کمبودها، کاستی‌ها و نواقص را بیان کند همچنان که خود من در مقابل رئیس ‌جمهور علاوه بر اینکه نقاط قوت استان و داشته‌های آن را می‌گویم از نقاط ضعف و کمبودها نیز سخن به میان آورده‌ام.

از ترس و لرز مدیرکل ارشاد تا راه‌اندازی سینما  

امین کمالوندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم به بیان خاطره‌ای درمورد راه‌اندازی سینمای در شهر یاسوج پرداخت و گفت: “استاندار دو سه روزی که تازه آمده بودند استان، هنوز جوهر حکم شان خشک نشده بود، ما را احضار کردند ، من با ترس و لرز رفتم به اتاق استاندار، فکر می کردم، اولین مدیری که می‌خواهد تغییر بدهد، من هستم، از روی ترس به ایشان تبریک نگفتم.”

استاندار با لبخندی گفت: “چرا مرکز استان سینما ندارد، من هم توضیحی دادم و گفتم: من ۱۰ روزه آومدم. آقای استاندار گفتند: قربونت برم، هر کار می کنی ولی سعی کن سینمای این استان راه اندازی بِشه و در اولویت‌کاری باشد.”

با تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای مجتمع فرهنگی هنری این اداره واقع در میدان معلم مرکز استان راه‌اندازی شده و فردا چهارشنبه اولین فیلم بعد از نزدیک به ۱۵ سال در سینمای تازه تأسیس استان به نمایش در‌می‌آید. این فیلم “راه بهشت” به کارگردانی “مهدی صباغ‌زاده” در مورد زندگی “معصب ابن عمیر” از صحابه پیامبر (ص) است.

متولیان برگزاری و اداره ارشاد عذرخواهی کند

تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی و مطبوعات استان که در این جلسه حاضر بودند نسبت به نحوه برگزار این مراسم و همچنین حضور آقای شفیع‌نژاد اعتراض داشتند.

این خبرنگاران می‌گویند: اگر چه آقای شفیع‌نژاد دارای نیت خیری هم باشد حضور وی به عنوان حامی مالی در این جلسه توجیهی ندارد، ضمن‌آنکه اصلاً چه معنی دارد اداره ارشاد و یا خبرنگاران متولی برگزاری؛ برای روز خبرنگار دست به دامن وی و فعالان بخش خصوصی شوند در حالی که می‌توانند از کمکهای مالی افرادی نظیر آنها در بخشهای دیگری استفاده کنند.

یکی از این خبرنگاران گفت: اگر چه آقای شفیع‌نژاد در زمینة کمک‌های انسان‌دوستانه فعالیتهای خوبی داشته است ولی دعوت از او در روز خبرنگار آن هم توسط خبرنگارانی که داعیه بی‌طرفی و استقلال دارند، واقعاً کج سلیقگی بود.

سهم اندک خبرنگاران در روز خبرنگار

در این مراسم فقط آقای زریر حجتی مدیر مسئول نشریة عصر انتظار به نمایندگی از اصحاب رسانه و خانة مطبوعات استان سخنرانی کرد و گفت: رسانه‌های جمعی و مطبوعات نقش مهمی در مقابله با تهاجم فرهنگی دارند.

وی با اشاره به سخنان حضورت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رسانه‌ها از مهمترین ابزار برای رساندن پیام انقلاب به جهانیان هستند، خطاب به استاندار استان افزود: بر خلاف توصیه‌های رهبری و حضرت امام (ره) در این استان به رسانه‌های جمعی و مطبوعات به عنوان ابزارهای فرهنگی توجهی نمی‌شود.

وی توجه مسئولان استان به فعالیتهای غیر‌هنگی به خصوص عمرانی را بی‌توجهی به این فرمایش‌های رهبری و امام (ره) دانست و اظهار داشت: در استان به فعالیتهای فرهنگی کم‌توجهی می‌شود.

حجتی، کم‌توجهی به حوزه مطبوعات و رسانه، کمبود یارانه و کاغذ، عدم آموزش صحیح را از جمله مهمترین مشکلات اصحاب رسانه در استان عنوان کرد و گفت: بی‌عدالتی و تبعیض در نگاه مدیران دستگاهها و روابط‌عمومی‌ها نسبت به مطبوعات استان بسیار زیاد است که باید اصلاح شود.

درگیری لفظی بین چند خبرنگار

چند نفر از خبرنگاران که نسبت به نحوة توزیع جوایز و شیوة اهدای آن اعتراض داشتند که منجر به درگیری لفظی بین تعدادی از آنها شد.

در این حین یکی از فعالان عرصه مطبوعات و رسانه‌های جمعی استان پشت میکرفون مراسم حاضر شد و ضمن انتقاد از عملکرد برخی از خبرنگاران که نسبت به شیوة اهدای هدیه خود اعتراض داشتند، گفت: باید شأن خبرنگار رعایت شود.

یکی از خبرنگاران نیز وقتی می‌خواست پشت تریبون قرار گیرد تا اعتراض‌های خود را بیان کند، صدای او از طریق مسئولان فنی برگزاری مراسم قطع شد.

گفتنی است امین کمالوندی در این مراسم نسبت به درگیری لفظی تعدادی از خبرنگاران انتقاد و گلایه‌هایی را مطرح و عنوان کرده است که از این پس طرف حساب ما فقط خانه مطبوعات استان است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=8881
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما