چهارشنبه 18 دی 1392 - 3:27

سفرنامه یا رنج نامه سفر زیلایی…

زیلایی نامش برای مردم دیگر مناطق کهگیلویه وبویراحمد عجین با محرومیت است و بردن نام این منطقه برای مردم تداعی زندگی در فقر و رنج است.

جمعه یک روز زمستانی سفر دوره ای مسوولان محلی کهگیلویه وبویراحمد به منطقه زیلایی  برنامه ریزی شد ،ساعت و۳۰دقیقه بامداد کاروانی متشکل از استاندار معاون شماری ازمسوولان محلی نماینده مردم بویراحمد و دنا درمجلس شورای اسلامی وشماری از خبرنگاران  راه افتادند.

۴۰کیلومتر از مسیر جاده یاسوج- اصفهان بعد از تونل پاتاوه سمت چپ جاده تابلوی راهنمای ورودی روستای تمنک مسیر حرکت به زیلایی را در پیش گرفتیم،اول صبح روان آب های یخ زد و جاده پردست انداز خیابان اصلی روستای پزرگ تمنک فکر کنم اولین چیزی بود که چشم مسوولان را خیره کرد.

بعد از عبور از روستای تمنک، برفراز اولین گردنه واقع دراین مسیر، جاد پرپیچ وخم ˈتنگه براه با چشم اندازی از طبیعت و استخرهای بزرگ ماهی رخ نمود .

حجم بلای آب رودخانه تنگ براه و وجود استخرهای ماهی و کمربند سبز درختان گردو به کانون اقتصادی وگردشگری خوبی تبدیل شده است که تماشای آن برای هرتازه واردی کمی از غبار محرومیت این منطقه می زداید .

هر چه از این جاده پرفرازنشیب در مسیر یاسوج – زیلایی می گذری تماشای چشمه سارهای پرآب ، سکونتگاههای عشایری ،ایل راه ها، دشت ها و ارتفاعات برفگیر وجود پتانسیل ها و ظرفیت های اقتصادی این منطقه که به لحاظ اقتصادی غنی است را در ادامه سفر بیش از پیش آشکار می کند.

وقتی اولین خودروی اکیپ مسوولان به ایل گاه ˈسیرون ˈرسید ، مردی سراسیمه خود را به خودرو استاندار و نماینده مجلس رساند، این دیدارآن قدر برایش مهم بود که نزدیک بود خودرو با وی برخورد کند اما خم به ابرویش نیاورد.

اسنفدیار نام دارد و ضمن خوش آمدگویی از مشکل نبود شبکه آب آشامیدنی این روستای کوچک صحبت کرد و گفت:زنان و دختران روستا را با رساندن آب چشمه بالادست به این روستا دریابید.

وقتی با نماینده بویراحمد و دنا صحبت کرد و قول مدیر آبفای روستایی برای تامین ۴۰۰ متر لوله و انتقال آب چشمه را به روستا شنید از شادی درپوست خود نمی گنجید و با آرامش خاطر و چهره ای خندان از هیات تشکر کرد و نشان داد که مردم روستایی باندک توقعات خود از مسوولان قانع اند.

پس از حدود دو ساعت به روستای پوله رسیدیم، در ورودی روستای بزرگ وجود آبگیر در مسیر اصلی جاده برای همه سووال برانگیز شد، تا اینکه گره خوردن طرح هادی با مساله عقب نشینی روستا و اینکه این طرح با اداره راه یا دهیاری است چنین مشکلی را به وجود آورده است.

سیل جمعیت پس از کمی از توقف خودروهای مسوولان روانه خیابان اصلی این روستا شد تا اینکه برنامه دیدار مردمی استاندار و نماینده مجلس در مسجد انجام شد،بسیاری از زنان روستا باداشتن نامه های ننوشته منتظر مسوولان بودند،هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شد و تنها یک خواسته داشتند، حمایت مالی.

وقتی عضو شورای روستا گزارش مشکلات روستا را ارایه داد از لزوم تقویت پاسگاه انتظامی منطقه دیگر مسال صحبت کرد و اما نصب شبکه دیجیتال صداوسیما رابیش از هرمشکل دیگر برای مردم این روستا که سیمای فقرازدرودویارآن می باردمورد تاکید قرار داد تاجایی که دیگر مسایل روستا اشاره ای نشد.

دیدن جمعیت پرشمار زنان وکودکان و تعداد اندک مرد دراین روستا سوال برانگیز بود تااینکه دهیارروستا گفت: بسیاری ازمردان این روستا هم اکنون در دیگر استانها مشغول کارگری هستند.

این مردم با فقر و بیکاری مواجه اند.

وقتی مسوولان پس ازدیدار مردمی از منبع آب روستای پوله بازدید کردند،وجود چشمه پرآب در بالادست روستا به عنوان یک موهبت الهی برنگرانی هدر رفت این همه آب و بهره نگرفتن ازآن برای رونق اقتصادی روستا و ایجاد استغال بازدید کنندگان و چشم تیز بین رسانه ای ها افزود.

روستای بردپهن دیگر روستای پرجمعیتی بود که مسوولان از آن بازدید کردند.

خانه های پرشمار،کوچه های باریک درعین حال نگهداری دام در فضایی متراکم محوطه و حتی پشت بام خانه چهره این روستا را از حیث بهداشت و سلامت محیط زیست در وضعیت خاصی قرار داده است.

برخی بچه های خردسال برای بازی و سرگرم برخلاف دیگر روستاها و مناطق که عمدتا در کوچه ها دیده می شوند برپشت بام خانه ها سرگرم بازی بودند .

اهلی این روستا دراین دیدارایجاد راهرارتتباطسی مناسب تا مسیر روستاهای لردگان و ایجاد مرکز درمانی را خواستارشدند.

منبع :  ایرنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=85068
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما