دوشنبه 25 آذر 1392 - 9:08

سگ‌های ولگرد آسایش مردم گچساران را بر هم زده‌اند

سگ‌های ولگرد با ایجاد سر و صدا و مزاحمت‌های شبانه، آسایش و سلامتی مردم گچساران را به خطر انداخته‌اند.

خبرگزاری فارس: سگ‌های ولگرد آسایش مردم گچساران را بر هم زده‌اند

به گزارش فارس از گچساران، بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و دام از جمله مشکلاتی بوده که در سال‌های اخیر منابع مالی و نیروی انسانی کشور را در‌گیر خود کرده و هر از چند گاهی به شکل بحران در بعضی از مناطق کشور همراه با بیماری‌های نوظهور و جدید خود را نشان می‌دهد.

سگ‌های ولگرد از جمله حیواناتی هستند که ناقل بیماری‌های عفونی خطرناک به انسان هستند که در این راستا می‌توان به بیماری‌هایی از جمله هاری، لیشمانیوز جلدی، بیماری‌‌های انگلی سگ که از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال به انسان است، اشاره کرد.

با این پیش مقدمه به وضعیت سگ‌‌های ولگرد در گچساران می‌پردازیم که امروزه به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم بخش‌هایی از این شهرستان شده است.

طی روزهای اخیر تماس‌های تلفنی و حضوری تعدادی از شهروندان گچسارانی ساکن مناطقی از جمله شهرک معلم فاز 2، انتهای بلوار بعثت، پانصد دستگاه مستقیم حوزه گلستان، مدرش شخصی و انتهای خیابان پیروزی با دفتر خبرگزاری فارس در این شهرستان و اظهار نگرانی از وضعیت نگران کننده سگ‌های ولگرد در مناطقی از گچساران ما را بر آن داشت تا دغدغه این شهروندان را طی گزارشی به اطلاع مسئولان مربوطه برسانیم.

اصغر رشیدی یکی از ساکنان منطقه فاز دوم شهرک معلم طی تماسی تلفنی به فارس می‌گوید: باور کنید این سگ‌های ولگرد آرامش و آسایش ما را به ویژه در ساعات شبانه گرفته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: سر و صدا و پارس سگ‌های ولگرد خواب و آسایش ما را بر هم زده است و این آلودگی صوتی در برخی مواقع به حدی آزار دهنده می‌شود که پسر 4 ساله من دچار ترس و اضطراب می‌شود.

رشیدی یادآور می‌شود: چندین بار برای پیگیری با شبکه بهداشت و درمان تماس گرفته‌ام، اما هنوز هیچ واکنش مناسبی در این زمینه مشاهده نشده است.

مهرداد پیرانی یکی از ساکنان قبلی خیابان پیروزی و کنونی شهرک معلم نیز در این زمینه به فارس می‌گوید: به نظر می‌رسد جمعیت سگ‌های ولگرد در مناطقی از گچساران به ویژه 500 دستگاه و حومه آن بسیار زیاد شده است.

وی ادامه می‌دهد: وجود سگ‌های ولگرد سبب ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت‌های شبانه شده، به گونه‌ای که این وضعیت دیگر غیرقابل تحمل شده است.

پیرانی تأکید می‌کند: علاوه بر مزاحمت‌های شبانه، احتمال آلودگی محیط مسکونی و ایجاد بیماری‌های عفونی سلامت خانواده و فرزندان ما را به خطر انداخته است.

این فرهنگی ضمن درخواست اقدامی مناسب برای از بین بردن وضعیت کنونی متذکر می‌شود: وجود آمار بالای سگ‌های ولگرد به هیچ عنوان زیبنده شهرستانی مانند گچساران نیست.

گودرز مرادی از ساکنان گلستان دو نیز طی تماسی تلفنی به فارس می‌گوید: چرا کسی به فکر آسایش و رفاه مردم نیست، به خدا سر و صدای این همه سگ آن هم در زمانی که ما نیاز به استراحت و آرامش داریم، کلافه‌مان کرده است.

وی ضمن انتقاد از آنچه وی آن را بی‌توجهی مسئولان می‌خواند، ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد موضوع رسیدگی به وضعیت نگران‌کننده سگ‌های ولگرد به نقطه کور و فراموش شده وظایف مسئولان تبدیل شده است.

مرادی با بیان این‌که بارها با شبکه بهداشت و درمان و شهرداری دوگنبدان تماس گرفته‌ام، یادآور می‌شود: بی‌انصافی است بعد از کار و تلاش روزانه و فرا رسیدن اوقات استراحت و آسایش، گرفتار سر و صدای عذاب‌آور سگ‌‌‌های ولگرد شویم.

این بازاری نیز از مسئولان خواست تا اقدامات لازم در این زمینه را فراموش نکنند.

تعداد دیگری از همشهریان نیز طی تماس‌های تلفنی به دفتر خبرگزاری فارس در گچساران خواستار بررسی و اقدام مسئولان در این زمینه شدند.

بعد از شنیدن نگرانی‌های همشهریان گچسارانی برای پیگیری موضوع برای ایجاد ارتباط تلفنی با شهردار دوگنبدان تلاش کردیم که متأسفانه موفق به ایجاد ارتباط با وی نشدیم، به همین دلیل به سراغ ستار اسدپور، رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران رفتیم و دغدغه مردم را تلفنی با وی در میان گذاشتیم.

اسدپور پس از شنیدن دغدغه‌ و نگرانی‌های مردم از پل ارتباطی خبرگزاری فارس در گچساران در خصوص وضعیت کنونی سگ‌های ولگرد، اظهار کرد: ما این موضوع را در چند جلسه شورای سلامت گچساران مطرح کردیم و از نظر قانونی، شهرداری دوگنبدان مسئول کمیته ائتلاف حیوانات ولگرد در گچساران است.

وی با بیان این‌که جمع‌آوری حیوانات ولگرد در سطح شهرستان بر عهده شهرداری دوگنبدان است، افزود: در جلسه شورای سلامت شهرستان مقرر شد که ماهی یکبار در زمینه ساماندهی و جمع‌آوری حیوانات ولگرد تشکیل جلسه شود که البته چندین جلسه نیز در محل شهرداری دوگنبدان برگزار شد.

اسدپور در پاسخ به سئوال فارس که آیا شما نیز از اعضای کمیته ائتلاف حیوانات ولگرد هستید یا نه؟ گفت: البته ما نیز از اعضای این کمیته هستیم، اما مسئول اصلی این کمیته شهرداری دوگنبدان است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران اذعان کرد: آخرین بار که چندین کمیته در زمینه حیوانات ولگرد در گچساران تشکیل شد، سال 89 بود که بر اساس مصوبه آن جلسه تعدادی از سگ‌های ولگرد به وسیله اسلحه ساچمه‌زنی معدوم شدند.

اسدپور بیان کرد: در جلساتی که در این زمینه تشکیل شد، مقرر شد که شهرداری با پیدا کردن روش‌های جدیدتری نسبت به معدوم کردن حیوانات ولگرد از جمله سگ‌های ولگرد اقدامات لازم را انجام دهد، اما تا کنون در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی با بیان این‌که روش ساچمه‌زنی در معدوم کردم سگ‌های ولگرد منسوخ شده است، اظهار کرد: در حال حاضر روش معدوم کردن سگ‌های ولگرد با عنوان مرگ با ترحم مرسوم شده که در این روش به جای استفاده از اسلحه از داروهای بی‌هوش کننده و مرگ‌آور استفاده می‌شود.

اسدپور با تأکید بر این که در چند سال اخیر اقدام خاصی در زمینه سگ‌های ولگرد انجام نشده است، عنوان کرد: مقرر شده بود که در گچساران به صورت مجدد از روش ساچمه‌زنی استفاده شود که شهرداری نیز متعقد است که در این زمینه باید از دادستانی مجوز گرفته شود و دادستانی نیز می‌گوید که دستورالعملی در این زمینه برای ارائه مجوز وجود ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران خاطرنشان کرد: البته در شرایط کنونی در سطح کشور روش دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این روش با ایجاد محوطه‌ای بزرگ نسبت به جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد اقدام می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=81774
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما