پنجشنبه 23 آبان 1392 - 23:04

ابعاد جدید صنایع آلاینده بشار/ احتمال آسیب به خط لوله گاز

در نشست بررسی مشکلات رودخانه بشار ابعاد دیگری از تبعات فعالیت صنایع آلاینده شن و ماسه در کنار این رودخانه هویدا شد که از آن جمله می توان به در خطر آسیب به خط لوله انتقال گاز سراسری و احتمال آسیب دیدن سدهای کارون اشاره کرد.

به گزارش بویر نیوز به نقل از مهر، در حالی که برخی از واحدهای تولید شن و ماسه رودخانه ای بدون توجه به هشدارهای مسئولین به صورت غیرقانونی اقدام به بازگشایی واحدهای شن و ماسه خود کرده اند، بعدازظهر سه شنبه دومین نشست بررسی مشکلات رودخانه بشار با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس، نمایندگان این صنوف آلاینده و جمعی از مدیران دولتی مرتبط با این موضوع و بخش خصوصی برگزار شد.

نشستی که اگرچه نتیجه روشنی نداشت و تصمیم گیری در خصوص نجات رود بشار از مصیبت سنگ شکن ها و صنایع آلاینده به جلسات بعدی موکول شد اما این خاصیت را داشت که ابعاد تازه تری از این بحران زیست محیطی هویدا شود. بحرانی که نه تنها محیط زیست و اکوسیستم رودخانه را تهدید کرده بلکه تاسیسات و ابنیه کنار این رودخانه را از جمله خط لوله انتقال گاز کشور و شبکه توزیع آب شهر یاسوج و پلهای این شهر را با خطر مواجه کرده است.

همچنین صحبتهای مخالفین انتقال این واحدها از حاشیه رود بشار و صاحبان این صنایع نشان داد که استدلال های آنها برای بازگشایی مجدد این واحدها بسیار غیرعلمی و غیر کارشناسی است.

انتقال صنایع آلاینده از بشار تصمیم همگانی است

ابتدا این معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود که به عنوان میزبان جلسه به این موضوع پرداخت.

پژمان نیک اقبال گفت: اگرچه تصمیم مسئولان گذشته استان در تعطیلی واحدهای تولید شن و ماسه رودخانه ای سختی هایی را برای مردم به همراه داشت و شیوه اجرای آن می توانست بهتر باشد اما این تصمیم مورد قبول همگان است.

این مسئول تصریح کرد: این واحدها هیچ گونه مجوزی از محیط زیست ندارند و مجوزهای مربوط به صنعت و معدن، امور آب و .. آنها نیز به پایان رسیده و تمدید نخواهد شد.

وی در ادامه به راهکارهایی برای حل این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه تسهیلات به این واحدها برای جابجایی می تواند راهگشا باشد.

وی بیان داشت: همچنین آن بخش از اراضی که در بستر رودخانه نباشد و متعلق به صاحبان این صنایع است، تغییر کاربری متناسب با طرح جامعه ساماندهی رودخانه بشار برای فعالیتهای متناسب با گردشگری داده می شود.

اکوسیستم رودخانه بشار برای استان حیاتی است

در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی استان نیز با اشاره به خسارتهای فراوان این واحدهای شن و ماسه به اکوسیستم رودخانه بشار گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا خسارتی به فضای کسب و کار وارد نشود.

جبار کیانی افزود: تصمیم تعطیلی واحدهای تولید شن و ماسه تبعات سنگینی برای سرمایه گذران این واحدها در بر داشت.

وی با بیان اینکه اکوسیستم رودخانه بشار برای استان حیاتی است، اظهار داشت: می توان به جای این واحدها،  مزارع شیلات در حاشیه رود بشار ایجاد کرد.

کیانی از نبود زیرساختهای لازم در شهرک صنعتی “دلی بجک” برای استقرار این واحدها انتقاد کرد و بیان داشت: دعوت کردن از سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در نقطه ای که آب و جاده درستی ندارد مطلوب نیست.

وی عنوان کرد: باید زیرساختها به خوبی ایجاد شده و مشوقهایی نیز برای سرمایه گذاری داده شود.

انتقال صنایع آلاینده بشار پس از یک دهه عملیاتی شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان هم در این نشست با بیان اینکه موضوع انتقال واحدهای تولید شن و ماسه از حاشیه رودخانه بشار از سال 80مطرح بوده است، گفت: این موضع پس از یک دهه در سال 91عملیاتی شد.

داریوش دیودیده افزود: بر اساس قانون معادن، در سال 90، نظارت بر شن و ماسه رودخانه ای به این سازمان واگذار شد و همچنین در این قانون تاکید شده تولید شن و ماسه کوهی در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: این سازمان برای کاهش فشارهای ناشی از تعطیلی این واحدها اقدام به ایجاد یک شهرک صنعتی در کنار یک معدن کوهی نمود که برخی از این واحدها به آنجا منتقل شدند و برخی هنوز مقاومت می کنند.

دیودیده با بیان اینکه پرونده فعالیت این واحدها در کنار رودخانه بشار باید بسته شود، گفت: هم اکنون چهار واحد در کنار این رودخانه به صورت غیر قانونی شروع به کار کرده اند.

اما در ادامه این نشست برخی کارشناسان و مدیران دستگاههای اجرایی ابعاد تازه تری از اثرات منفی حضور این صنایع در کنار رودخانه بشار را بازگو کردند.

شبکه آب، گاز و پل یاسوج در خطر تخریب

 معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این خصوص گفت: در گذشته لوله شبکه تامین آب شهر یاسوج چهار متر زیر کف این رودخانه قرار داده شد اما طی سالهای اخیر و با گسترش برداشت بی رویه از بستر رودخانه این لوله هم اکنون دو متر بالای سطح رودخانه قرار گرفته است.

سید حشمت الله صمیمی تصریح کرد: این لوله در یکی از بارندگی های شهر یاسوج شکست و موجب قطع آب شهر یاسوج شد.

وی همچنین با بیان اینکه اگر در 50کیلومتر پایین دست این رودخانه گودالی حفر شود اثر خود را در 50کیلومتر بالادست رودخانه خواهد گذاشت، اظهار داشت: به دلیل برداشت از بستر رودخانه، یکی از پل های رودخانه بشار هنوز احداث نشده زیر پایه اش خالی شده است.

وی یادآور شد: کیفیت مصالح ساختمانی تولید شده از شن و ماسه رودخانه ای نیز بسیار ضعیف و غیر استاندارد است.

قطع درختان و تخریب طبیعت توسط صنایع آلاینده در بشار

مدیرکل منابع طبیعی استان هم با اظهار تعجب از برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی صاحبان این صنایع گفت: فعالیت واحدهای تولید شن و ماسه رودخانه ای در حاشیه رود بشار بازگشت ناپذیر است.

محمد رضا جهان آرا با انتقاد از قطع درختان و تخریب طبیعت توسط این صنایع آلاینده در حاشیه این رودخانه از معرفی برخی صاحبان آنها به مراجع قضایی خبرداد.

صدور مجوز80 سنگ شکن کوهی

جهان آرا همچنین به عبور خط لوله انتقال گاز سراسری از بستر این رودخانه عبور کرد و بیان داشت: این خط لوله که در زیر کف رودخانه قرار داشت بالا آمده و مسئولین مجبور شدند دوبار لوله ها را قطع کرده و به کف رودخانه ببرند.

وی بیان داشت: هم اکنون 80مجوز سنگ شکن کوهی صادر شده وکه 45مورد در شهرستان بویراحمد است و این نیازها به شن و ماسه رودخانه ای را از بین می برد.

احتمال آسیب دیدن سدهای کارون

مدیرعامل آب منطقه ای استان هم گفت: وضعیت رود بشار به حدی فاجعه بار است که برای نجات آن باید سدهای کوچکی ایجاد شده تا رودخانه به شرایط سابق برگردد.

علی لطفی اظهار داشت: فعالیت این واحدها باعث می شود سدهای پایین دست بشار همچون سد های کارون به دلیل فرسایش رودخانه ای آسیب ببینند.

کاهش تولید مثل ماهیان رودخانه

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان هم به ابعاد زیست محیطی فعالیت صنایع تولید شن و ماسه در حاشیه رودخانه بشار پرداخت و گفت:  محروم شدن آبزیان از تولید مثل طبیعی به دلیل پساب های رودخانه ای یکی از تبعات زیست محیطی فعالیت این واحدهاست.

نواز پور شهریاری از بین بردن موجودات زنده کف رودخانه، کاهش کیفیت آب و فرسایش بستر و کنار رودخانه را از دیگر اثرات منفی فعالیت این واحدها دانست.

وی بیان داشت: همه واحدهای حاشیه این رودخانه آلاینده هستند و مجوزی از محیط زیست ندارند.

برداشت فله ای موجب بروز مشکلات شد

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس هم در این نشست گفت: در طول سالهای پس از انقلاب مجوزهایی برای فعالیت این واحدها در حاشیه رود بشار صادر شد که در این زمینه افراط زیادی صورت گرفت.

غلام محمد زارعی افزود: حفظ محیط زیست از اولویت های بشر است اما از روزی که بشر وارد کره زمین شد برای حیات خودش محیط طبیعی را تخریب کرد.

وی با بیان اینکه سنگی به چاه انداخته شده و باید با همفکری درآورده شود، اظهار داشت: این کار با همدلی و گذشت قابل حل است.

زارعی با بیان اینکه بستر رودخانه باید مدیریت شود، افزود: شاید برداشت فله ای و بدون مجوز و عدم پرداخت عوارض موجب این مشکل شده است.

حذف تولید شن و ماسه رودخانه ای/ سایر رودها به وضعیت بشار مبتلا نشوند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت: حذف تولید شن و ماسه رودخانه ای و حرکت به سمت تولید شن و ماسه کوهی در اولویت برنامه های این استان است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: باید این مسئله در کل استان مورد بررسی قرار گیرد تا سایر رودخانه های استان به وضعیت رود بشار مبتلا نشوند.

وی با بیان اینکه توقف برداشت از بستر رود بشار یک خواست همگانی است، افزود: اگر چه بی تدبیری در اجرای این تصمیم صورت گرفته اما هزینه های آن را مردم و دولت داده اند.

خادمی تصریح کرد: تصمیم قبلی مبنی بر تعطیلی واحدهای تولید شن و ماسه رودخانه ای حاشیه رود بشار برقرار و هرگونه فعالیت ممنوع است.

وی گفت: واحدهایی که به صورت غیر قانونی اقدام به فعالیت کرده اند، به دادستانی معرفی خواهند شد.

خادمی از ارائه مجوزهای تشویقی به صنایعی که جابجا می شوند و تغییر کاربری زمینهای متعلق به آنها برای ایجاد سایتهای گردشگری خبرداد.

به گزارش براساس تصمیم استاندار قرار شد این موضوع از جمله وضعیت دپوها، ظرفیت کارخانه ها و مسئله خرید این دپوها توسط اداره راه و شهرسازی در جلسه آینده مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=77031
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سنگ شگنهای بر شکسته گفت:

    برادران محترم و مسئولان استان ملاحظه فرماییددیگر حاشیه و پراگنی کافیست .چون لوله گاز و لوله اب چه ربطی به محیط زیست و منابع طبیعی دارد.خدا را در نظر بگیرید.

دیدگاه شما