شنبه 4 آبان 1392 - 11:12

صنایع آلاینده بازهم در بشار لنگر انداختند

صنایع آلابنده تولید شن و ماسه بار دیگر لنگرهای خود را در رود بشار انداختند و طی روزهای اخیر این واحدها دوباره و به صورت غیرقانونی فعالیت خود را آغاز کرده اند تا بار دیگر بشار را گل کنند.

به گزارش بویر نیوز به نقل از مهر، رود بشار یاسوج از کوههای سپیدان در استان فارس و “تنگ سرخ” در شهرستان‌ بویراحمد سرچشمه می گیرد و با پیوستن رودخانه های دیگر به آن، در طول مسیر120کیلومتری خود رودخانه کارون را تشکیل می دهد و به خلیج نیلگون فارس می ریزد.

بشار در مسیر خود همسایه شهر یاسوج و پاتاوه و 300 روستا و آبادی است و با آب پاک و زلالش، الفبای زندگی را به مردمان این روستاها و حتی مردم جنوب هدیه کرده است.

با این حال 17واحد تولید شن و ماسه، طی 30سال گذشته آنچنان این رود را مورد تجاوز قرار داده و با لودرها و بولدوزرهای خود شب و روز و وقت و بی وقت بر پیکرش زخم زده اند که از آن رود سرزنده و زندگی بخش جز پیکری بی جان نمانده است.

در محل عبور رودخانه از کنار شهر یاسوج نیز بسیاری از این واحدهای تولید شن و ماسه فعالیت می کنند که علاوه بر تخریب محیط زیست و اکوسیستم رودخانه، موجب کاهش 4.5 متری سطح رودخانه و در معرض خطر ریزش قرار گرفتن دو پل ورودی شهر یاسوج و مختار شده اند.

همچنین تاسیسات آب و خط انتقال گاز سراسری که از زیر این رودخانه می گذرد در معرض تخریب قرار گرفته است.

با این حال در سال گذشته با دستور استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد از ادامه کار این واحدها جلوگیری به عمل آمد و تصمیم به انتقال آنان از کنار رودخانه گرفته شد.

با روی کار آمدن دولت جدید نیز اقدام کارشناسی استاندار سابق در انتقال این واحدها به مکانی دیگر مورد تاکید قرار گرفت و با برگزاری اولین نشست ساماندهی رودخانه بشار بر حفاظت از این رودخانه خروشان تاکید شد.

اما طی روزهای گذشته اغلب این واحدها که با دستور قضایی پلمپ شده بودند دوباره شروع به کار کرده اند و این موجب نگرانی مجدد فعالین محیط زیست در استان شده است.

سیاست پاکسازی رود بشار از واحدهای شن و ماسه ادامه می یابد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سیاست پاکسازی رودخانه بشار از واحدهای شن و ماسه ادامه می یابد.

سید موسی خادمی رود بشار را نعمتی بزرگ در شهر یاسوج دانست و افزود: از این نعمت به خوبی استفاده و بهره برداری نشده است.

وی تصریح کرد: به جای اینکه در اطراف این رودخانه فضاهایی ایجاد کنیم که محیط زیست آن حفاظت شود و موجب رونق گردشگری در اطراف رودخانه شود، صنایع آلاینده ای ایجاد کردیم که باعث شده بستر، حریم و آینده رودخانه را دچار مشکل کند.

خادمی بیان داشت: فعالیت مجدد واحدهای تولید شن و ماسه در حاشیه رودخانه بشار بازگشت ناپذیر است.

وی افزود: تصمیم قبلی مبنی بر انتقال واحدهای تولید شن و ماسه از حاشیه رودخانه به قوت خود باقی است و عقب گردی وجود ندارد.

شکایت از واحدهای در حال فعالیت

خادمی بر تدوین طرح جامعی برای رودخانه تاکید کرد و گفت: این طرح تاحدودی آماده شده و اصلاحات جزئی دارد که در دست انجام است.

وی تاکید کرد: براساس این طرح از پل بشار تا پل مختار ساماندهی می شود و در این طرح عناصر اقتصادی و گردشگری دیده خواهد شد و حریم و محیط زیست رودخانه بشار نیز کنترل می شود.

خادمی در پاسخ به سوالی در خصوص آغاز فعالیت برخی از این واحدها بیان کرد: دادستانی به برخی از این واحدها اجازه داده به صورت موقت شروع به کار کنند و بقیه حق کار ندارند.

وی اظهار داشت: از واحدهایی که شروع به کار کرده اند هم شکایت کرده ایم و جلوی آنها گرفته می شود.

بازگشایی واحدهای شن و ماسه رود بشار خلاف قانون است

معاون عمرانی استاندار استان نیز هرگونه بازگشایی این واحدهای تولید شن و ماسه در حاشیه رودخانه بشار را خلاف قانون دانست و گفت: متخلفین به مراجع قضایی معرفی می شوند.

پژمان نیک اقبال در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: فعالیت این واحدها در حریم رودخانه بشار امکان پذیر نیست و این رودخانه به وضعیت گذشته باز نمی گردد.

وی از رفع این مشکل به کار کارشناسی خبرداد و  بیان کرد: قرار است جلساتی برگزار شود و طی آن مهلتی چند روزه به این واحدها داده شود تا مصالح خام ذخیره شده (دپو)خود را کار کنند و پس از آن از کنار رودخانه منتقل شوند.

در نجات بشار کوتاهی نمی کنیم/ حریم رودخانه به پارک تبدیل می شود

نیک اقبال بیان داشت: هیچ گونه کوتاهی در خصوص نجات رودخانه بشار از صنایع آلاینده صورت نمی گیرد و هیچ راه بازگشتی برای واحدهای تولید شن و ماسه در حاشیه رودخانه وجود ندارد.

وی افزود: واحدهایی که در کنار این رودخانه فعالیت می کنند جمع آوری خواهند شد و با مدیریتی صحیح به مکانی دیگر منتقل می شوند.

معاون استاندار با بیان اینکه کل حاشیه رودخانه به پارک تبدیل می شود، بیان داشت: دولت به برخی از این واحدهای شن و ماسه که در حریم رودخانه نیست و زمین آن متعلق به خود صاحبان این واحدهاست، تسهیلاتی برای ایجاد فضاهایی متناسب با پارک ارائه می دهد.

مردم هزینه ها را داده اند

وی اظهار داشت: زیرساختها برای انتقال این واحدها به مکانی دیگر مهیا شده و این آمادگی را هم داریم که با تعامل با بانکها، تسهیلاتی در اختیار این واحدها برای جابجایی داده شود.

نیک اقبال تاکید کرد: امکانی برای فعالیت مجدد واحدهای سنگ شکن تولید شن و ماسه وجود ندارد و هرگونه برداشت از بستر رودخانه ممنوع است.

وی تصریح کرد: مردم هزینه تعطیلی این واحدها را داده اند و گرانی شن و ماسه را تحمل کرده اند و الان هیچ کسی در این زمینه کوتاه نخواهد آمد و این واحدها باید از کنار رودخانه منتقل شوند.

نیک اقبال با بیان اینکه قیمت بالای شن و ماسه ناشی از قیمت حمل و نقل است، گفت: با اداره کل حمل و نقل و پایانه ها جلساتی برگزار شده تا آنالیزی از قیمت حمل و نقل تهیه و ابلاغ کند.

قصه طولانی ترین رود کهگیلویه و بویراحمد و مادر کارون پایانی ندارد و به بلندای تاریخ است اما باید تراژدی مرگ بشار هرچه زود تر تمام شود و پایان خوشی برای این رود رقم خورد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=74514
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مرضیه گفت:

    متاسفانه همه اینابخاطربی قانونیه.چراهیشکی اقدام جدی نمیکنه وفقط شعارمیدن.امروزوفردامیکنن؟پس دیگه کی بشاروازدست این خوره هانجات میدن؟اگه بشارخشک بشه نه کشاورزی وباغداری هست نه این طبیعت سالم.آب واسه زندگی حیاتیه اماماسه خیلی مهم نیس.رودبشارداره ازهمه نظرخراب میشه.الان چندساله میگن اقدام میکنیم امابازم هرکی کارخودشومیکنه.اگه قانون بود.اگه برخوردجدی بشه حساب کاردستشون میفته.متاسفم واسه افرادسودجوکه حاضرن بخاطرجیب خودشون طبیعت ووابسته هاشونادیده بگیرن ونابودکنن.مردمم که هیچ اقدام جدی نمیکنن……..بایدمواظب طبیعت باشیم.

  2. مهر گفت:

    سلام/
    قابل توجه همشهریان تنها راه نجات رودخانه بشار ساخت پل سوم بشار که در میانه کمربندی وجود دارد میباشد چرا که بعد از روان شدن ترافیک بر روی این پل دیگر این کارخانه ها قادر نخواهند بود که خاک حاصل از کار این کارخانه ها را به روی مردم بریزند وخود به خود مردم تکلیفشان را روشن میکنند آقایان که زورشان به کارخانه داران نمیرسدحداقل فکر پل سوم را بکنند. اداره راه وشهرسازی و شهرداری یاسوج باتزریق اعتبار کافی توسط معاونت امور عمرانی استانداری آماده تکمیل این پروژه باشند

  3. احمدي گفت:

    آقاي استاندارتورابه قران قسم ميدهيم جلوي خرابكاران وتخريب گننده گان محيط زيست مخصوصا رودخانه بشاررابگيريد.

دیدگاه شما