شنبه 6 مهر 1392 - 1:57

چلتیک برون در یاسوج + تصاویر

این روزها فصل برداشت شلتوک از مزارع برنج اطراف یاسوج است که در اصطلاح محلی به آن چلتیک برون هم می‌گویند.

به گزارش فارس، یکی از محصولات مهم زراعی در استان کهگیلویه و بویراحمد برنج است که مانند سالیان گذشته دیگر به صورت گسترده این نوع زراعت در سطح استان توسط کشاورزان انجام نمی‌شود.

در گذشته یکی از اقلام مهم برنج در کشور برنج چرام بود که همواره در کنار سایر اقلام مهم کشور مانند آمل نام برنج چرام در زمره بهترین‌های کشور می‌شنیدیم اما امروزه دیگر کمتر نامی از آن گذشته‌های با شکوه به میان می‌آید.

یادمان می‌آید هنگامی برنج کهگیلویه و بویراحمد از سکه افتاد که کشاورزان به جای کشت چمپای عنبربو به کشت برنج آمل 1 و 2 مبادرت کردند چرا که این نوع از برنج پر محصول‌تر از چمپا بود.

بوی برنج چمپتا در گذشته‌های نه چندان دور در هر کوی و برزن این استان از فاصله‌ ده‌ها متر به مشام می‌رسید که اکنون برنج‌های دانه بلند هندی جای آن گونه خوش عطر و خوش طعم را گرفته‌اند.

کشاورزان در چند سال اخیر وقتی دیدند که کشت برنج با آن همه زحمت برای آن‌ها منفعتی ندارد و مسئولان آن‌ها را حمایت نمی‌کنند بیشتر اراضی خود را به کشت ذرت اختصاص دادند و در طول دو تا سه سال و از نیمه دهه 70 دیدیم که قامت برنج چمپا بر زمین نشست و به جای آن ساقه‌های ذرت صنعتی بالا رفت.

با گران شدن قیمت برنج در بازار کشور، یکی دو سالی هست که برنج‌کاری در استان رونق گرفته و شالیزارها دوباره جان گرفته‌اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=70608
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    یادش بخیر 25 سال پیش تابستونا می رفتم ده چلتیک برون پای دنا. دیگه بوی برنج نه نه نمیاد.

دیدگاه شما