چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 8:45

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواست ابروی طبعیت استان را درست کند، چشمش را درآورد

بویرنیوز / دکتر رضایی –مدتی است که طی تصمیم جدی،ناگهانی و اصرار استاندار کهگیلویه و بویراحمد کارخانه های شن و ماسه از بستر رودخانه بشار جمع آوری و همه در منطقه دلی بجک و در مسیر سپیدار مرکزی و تنگ تامرادی شروع به کار کرده اند.

در مطلع سخن این سوال مطرح میشود که آیا برای فرار از یک معضل آن هم با دلایل منطقی تخریب اکو سیستم و آلودگی شهر یاسوج صحیح است بدون کار کارشناسی محل دیگری را عرصه تاخت و تاز تخریب طبیعت کنیم!؟

شاید مردمی که در سردسیر بویراحمد زندگی میکنند بدانند که کافیست در بهار، سری به منطقه ییلاقی دلی بجک و مسیر تنگ تامرادی بزنید آنچه که دیده میشود تراکم جمعیت انسانی است که به دامن کوه و طبیعت پناه برده اند..

آیا به بهانه حمایت از طبیعت در جای دگر باید یکی از بکرترین و نزدیک ترین مکانها از نظر تفریحی و پوشش گیاهی را اینگونه به تیغ مدیریت غیر کارشناسانه نابود کنیم!

شاید بغض بخش عظیمی از مردم بویراحمد که از این مناطق خاطره دارند هر روز میترکد…چرا که خیلی دور نیست که با گله و رمه و سیاه چادر در همین دامنه هایی که دارد به تلی خاک تبدیل میشود زیسته اند و کوچیده اند..خاطرات تلخ و شیرین از روزهای جنگ و بمباران سال 42 در همین مناطق توسط حکومت پهلوی و یا خاطره جنگ تنگ تامرادی…

آقای استاندار،نماینده محترم  و مسئولین گرامی!! به عنوان یک دانشجوی روستایی این گلایه نامه را نگاشته ام..

کسی به من جواب بدهد که معنای کار کارشناسی چیست!؟

آیا احداث یک کارخانه با این حجم آلاینده در چند متری یک روستا کار کارشناسی است!آیا تا به حال به این کارخانه ها سری هم زده اید!

آیا به چهره کوه پازنان که در شعر های حماسی و عاشقانه ما جایگاه ویژه ای دارد نگاه کرده اید؟!از آن اکو سیستمی که نگرانش بودید در اینجا چیزی نمانده…تمام درختان انجک و زالزالک گرد بی توجهی مسئولین را گرفته اند!تمام درختان مردم دارد خشک میشود…و این تازه چند ماه پس از شروع کار این کارخانه هاست…

آیا میدانید چقدر جمعیت در این بخش از بویر احمد زندگی میکند..آیا این همه کارخانه در این بخش تفریحی و تاریخی با این جمعیت ساکن از خود دلی بجک تا جلیل بابکان  برای مردم و مسافرانش آن خطر نگران کننده را ندارد؟

شاید چون نامشان یاسوج نیست اینگونه تصمیم گرفتید…یا شاید هم ریه های آنها قوی تر است و عیب ندارد شبها که همه خوابند و کارخانه ها بیدار بچه هایشان کمی گرد و خاک بخورند…این روش پیشگیری در کتابهای ما نیامده است!

و آنچه که در قاموس انقلاب اسلامی به عنوان عدالت و فرصت شنیدن صدای مردم محروم به عنوان صاحبان حقیقی نظام مطرح شده هم چیزی غیر از این است..بله جناب فرماندار فرموده بودند که نمیشود هر جا نظام خواست کاری کند به اسم معارض اجتماعی و محلی جلوی کار گرفته شود..ولی حالا که در محل زندگی مردم کسانی غیر از خود مردم کارخانه زده اند و صدای آنان رانشنیدید لا اقل به فکر حیات مردم و نفس کشیدن طبیعت باشید…وگرنه همان میشود که پولش به جیب شما و خاکش به روی مردم یا نه به حلق مردم؟!!

آیا واقعا جای دیگری برای این کار پیدا نمیشود!؟

انگار رسم شده که در این استان هر والی و استانداری یک خاطره ای به جا بگذارد..آن جنگلی که در سکوت همه وما دانشجویان  تپه ای شد و این کوه هایی که به خاک تبدیل میشود..

برادرم به رسم معمول دیر یا زود شما خواهید رفت  اما لا اقل جواب این مردم و نسل آینده آن،این طبیعت بکرو سالهای پر از خاطره ییلاق و قشلاق در دامنه زیبای پازنان را بدهید..حال خود دانید… این مطالبه از سوی همه مردم به گوش استاندار آینده و نماینگان مجلس هم خواهد رسید…(والله نعم المولی و نعم النصیر)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=67252
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. تویی که میشناسمت.. گفت:

    دکی جون.برو به طبابتت برس.البته من شمارو میشناسم .بیشتر دوست داری توسیاست باشی تا طبابت.برو به رسالت خودت برس

    • تویی که نمی شناسمت گفت:

      چرا اینگونه سخن می رانی مگر عیب دارد دکتر در مسائل دیگر هم باشد ، خواهشا من بعد از سر بیکاری نظر ندهید

      • تویی که میشناسمت.. گفت:

        باسلام.نقد اقای همشهری را کاملا میپسندم.
        ضمنا:هیچ عیبی نداره که اقای دکتر نظر بدهند ،ولی چه وقت وچه زمانی مهم است.به قول دوست همشهری ،ایشان تا بح حال کجا بودند،هرچند در اصل موضوع مطرح شده بسیارنقد وجود دارد.

    • شهريار گفت:

      با سلام. آقاي دكتر رضايي نقد خوبي كرده كه بهتر است دوستان عزيز اين نقد را بررسي كنند و نظر بدهند و البته چقدر خوب است كه انتقاد همراه با پيشنهاد باشد.
      اين دوست عزيزي كه به اسم “تويي كه ميشناسمت..” نظر داده، نظرش ربطي به موضوع ندارد مخصوصا اينكه با حالتي تمسخرآميز از لفظ “دكي جون” استفاده كرده است و ضمنا اگر آقاي دكتر و ساير دانشگاهيان نظر ندهند كي بايد نظر بدهد؟

      • تویی که میشناسمت.. گفت:

        سلام شهریار.یه سوال؟
        به نظر شما امروزه به کی دانشگاهی میگن که شما گفتید( ضمنا اگر آقای دکتر و سایر دانشگاهیان نظر ندهند کی باید نظر بدهد)؟حتما دانشگاهی باید دکتر باشه که شما بپسندید یا اینکه شما زیر مدرک دکتری را قبول ندارید.
        نقد این جانب فقط از یک جهت بود برادر:((( انتفاع)))
        یعنی:ایشان موقعیت خوبی را برای مطرح کردن این بحث انتخاب نکردن .چون باعث شاعبه میشه.
        اخه مگه نمیدونی همه که..((جیگر))نیستن

        • شهريار گفت:

          سلام “تويي كه ميشناسمت..” دوست عزيز با كلمات بازي نكني خيلي بهتره.
          قرار نيست بحث ها فلسفي بشن!

  2. همشهری گفت:

    آقای رضایی حالابعد یکسال خواب بودی ؟فکر نکنم خواب بودی اونوقت که داد اصلاحطلبان در اومده بود و به آقای استاندار این مواردرا تذکر میدادند شما تو شوق وشعف این بودین که حتما یه اصولگرای دیگر رئیس جمهور میشود ومیخواستین فرصت استفاده از این استاندارو از دست ندین اما حالا که ایشون یه مهره سوخته و رفتنی است فرصت خودنمایی گیرتون اومد.تورا خدا یک رو باشین .این دورویی تو مملکت ما آفت شده جوونید اگر در مورد مسئله ای میخواهید اضهار نظر کنید به موقع این کارو انجام بدین تا باعث سوتفاهم امثال ما نشه.درضمن هرچند نگاه فکری من مخالف آقای استاندارهامااین تصمیم ایشان بسیار بجا وجسارت ستودنی بود.

    • دانشجو گفت:

      برادر من این استاندار های دولت احمدی نژاد هیچوقت فرصتی برای اصولگراها ایجاد نکردن که کسی بخواد ازشون استفاده کنه…همون موقع هم خیلی ها اعتراض کردن.نامه دادن تجمع کردن ولی کو گوش بدهکار…این مسئله رو سیاسی نکنید عزیزم..متن به جایی است

  3. همولایتی گفت:

    ایشون از نیروهای جوان فکری و منطقیه استان و از چهره های کشوری دانشجویی ماست.در ضمن جز با سابقه های فرهنگی و سیاسی موثر استانه.کار غلط غلطه چه اصولگرا چه اصلاح طلب..اصل موضو مهمه که داره در سکوت همه نابود میشه.عالی بود سید جان

  4. . م گفت:

    واقعا به منابع طبیعی ومحیط زیست تسلیت گفت که کوچکترین واکنشی در برابر اقدام نسنجیده وتخریبی استاندار نشان ندادند

  5. رضا گفت:

    دوستان راست می گویند رضایی تا چند هفته پیش کشته مرده سخت استاندار بود. چه شد که جهت وزش بادهای موسم سیاست نظرش را جابجا کرد.
    این جمله اش هم جالب بود” پازنان که در شعر های حماسی و عاشقانه ما جایگاه ویژه ای دارد نگاه کرده اید” گویا شما با مظاهر عشق و عاشقی مخالف بودید. نکند اصلاح طلب شده اید ؟ یا زبانم لال از اونم جلو زده و فمینیست شدی. در مجموع مطلب خوبی بود اما نمیدونم چرا حالا که آفتاب عمر مدیریت استاندار ر یاسوج در حال غروب است.

  6. ناشناس گفت:

    آقای مثلا دکتر وقتی جنابعالی از قانون، محیط زیست و آثا مخرب اقدامات کارخانه های شن و ماسه نمیدانی وقتی از توسعه پایدار خیلی نمیدانی صرفاً برا نوشتن مطلب نده

  7. زیست گفت:

    آقای دکتر!!! اگه استاندار یه اقدام درست کرده باشه همینه. نجات محیط زیست اقدامی در راستای توسعه پایدار. در استان نظرات کاملا دور از منطق زیاد ارائه میشه. کمی لطفا در این ارتباط با مطالعه بنویسین شما پزشکین نه کارشناس رودخانه و محیط زیست

  8. ارمین از یاسوج گفت:

    با سلام مهمترین وبهترین تصمیمی که در چندین سال گذشته اتخاذ گردید همین کار مردم پسند جناب اقای استاندار بود که واقعا در تاریخ استان ثبت خواهد شد واقعا جای تشکر داره

  9. با وفا گفت:

    احسنت..یکی به داد این طبیعت مظلوم برسه!یه سری به این منطقه بزنید تا بفهمید چه خبره!

  10. دوستدار طبیعت گفت:

    اگه بگوییم درحق طبیعت جنایت شده حرف گذافی نزده اییم .کاری که انجام شده یک مشکل دریکجا حل شده مشکلات فراوان دیگری برای طبیعت بوجود آورده .

  11. طبیعت دوست گفت:

    یک فاجعه زیست محیطی در حال وقوع است لطفا خارج از جنبه سیاسی به موضوع نگاه کنید مکان تفریحی و دارای پوشش جنگلی وسیع که در ایام تعطیل از مسافرین و گردشگران پر میشد هم اکنون کامل تخریب گردیده است چه بسا برسد به زمانی که کارخانهای مذکور شروع به فعالیت نمایند ضمن اینکه کوههای شمالی و جنوبی منطقه مذکور باعث میگردد دالانی از گرد و خاک منطقه را فرا گیرد واقعا جای تاسف است محیط زیست در این فاجعه زیست محیطی چه نقشی دارد ؟

  12. hamidreza گفت:

    باسلام من یکی از اهالی همان روستا هستم وحرف دکتر را قبول دارم ایشان از روستای ما حمایت میکنند ایشان درست میگویند که مسولان به جای اینکه خاطرات مارازنده نگه دارند آن هارادرزیر خاک پنهان می کنند درست است که مسولان ضرری نمیکنند امادر نتیجه خاک ودوداین کار خانه ها ولودرهابه چشم ما اهالی روستا میرود

  13. دوست گفت:

    باسلام من موافقم با نظر دکترمن از اهالی همان روستا هستم مسولان به جای اینکه خاطرات مارا زنده کنند آنها را در زیرخاک پنهان میکنند درست است که مسولان ضرری نمیکنند اما خاک ودود این کارخانه ها به چشم مامیرودودر نتیجه این مااهالی روستا ضررمی بینیم

  14. حزب الله گفت:

    واقعا فرزندان منصوراباد دشتروم بزرگ هستندومودب بنازمت دكترعزيز كه حق مطلب رااداكرديجونم من نفست سيد عباس

  15. لایقی مطلق گفت:

    سلام.رئیس محترم سایت چرا یک ماه پیش مطلبی تحت عنوان دردنامه کار شناس کشاورزی در همین خصوص دادم ثبت نشد؟؟ ترسیدین رسانه ای کنید؟؟ این درد را باید از مدیر کل محترم منابع طبیعی استان و مدیر وقت امور اراضی استان جناب حسینی عابد سوال کرد که خودش اهل دلیبجک هست؟؟این دو نفر برای حفظ پست گفتند که دستور مستقیم استاندار یوده است؟؟ چرا کسی توجه نمیکند؟؟ برید ببینید چه بلائی به سر دلیبجک آورده اند ؟؟؟؟؟این تازه اولشه….باید به حال این مسئولین تاسف خورد و به حال طبیعت خون گریه کرد…. از ما گفتن …..

  16. معلم گفت:

    آفرین برهوش ودلیریت

  17. دوستدار شما / کارشناس HSE گفت:

    زمانی که شما را دیدم اونطور در پیشگاه رهبری صحبت می کردید خیلی افتخار میکردم و امیدوار بودم با وجود چنین جوانانی می شود منطقه را از محرومیت نجات داد . ولی واقعا الان متاسفم این مسئله برای روشنفکران و اهل علم و حتی انسانهای عادی با فرهنگ کاملا بدیهی و واضحه، حداقل با یک کارشناس خبره در این زمینه مشورت و مطالعه می کردین اوضاع منطقه و طرح های کشاورزی و دامپروری زیر دست را می دیدین! و میزان آلاینده های زیست محیطی و محیط کار را میپرسیدین ، بعد چنین نظری میدادین! این طرح نتیجه سالها تحقیق، بازرسی و پیگیری کارشناسان اداره محیط زیست، منابع طبیعی خصوصا شبکه بهداشت و درمان دنا و .. بوده و فقط اقای استاندار لطفا کردن اجرایش کردن ایشان فقط مجری بودن که خدمتی ماندگار به منطقه نمودن و ان شاء اله باقیات صالحاتی باشه برای ایشان. الهم عجل لولیک الفرج

    • دوست شما گفت:

      نظر مشفقانه ای دادین و کاملا هم منطقیه ..ولی ما یک منطقه رو نجات میدیم و در عوض منطقه دیگه با ظرفیت های بالای گردشگری و حجم جمعیت بالا رو اینجوری ویرانه کنیم…حرف یکی دو ماه نیست.تا جند سال دیگه چیزی از اون منطقه زیبا نمیمونه…کوه ها میشه مصالح برای من و شما..باید بپذیریم که این منطقه هم قربانی میشه درست مثل رود…حالا..

  18. دوستدار طبیعت گفت:

    اگه یک روز اونجا زندگی می کردی باز هم هاز این حرف های به اصطلاح کارشناسی شده می زدی

دیدگاه شما