چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 5:19

مقاله ای برای رشد اقتصادی کشور در بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی

رئیس مؤسسه عالی بانکداری با بیان اینکه با افزایش رشد اقتصادی بنیه مالی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات افزایش می‌یابد، گفت: با رشد بی‌رویه اعتبارات، نمی‌توانیم شاهد رشد اقتصادی باشیم.

خبرگزاری فارس: رشد بی‌رویه اعتبارات عامل رشد اقتصادی نیست/بانک مرکزی بانکها را هدایت کند

به گزارش بویرنیوز، کوروش پرویزیان امروز در بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با ارائه مقاله‌ای با عنوان تأثیر اعطای بی‌رویه اعتبارات بر متغیرهای کلان اقتصادی اظهار داشت: در فضای اقتصادی سیاست‌های مختلفی از جمله سیاست‌های پولی، مالی، بازرگانی و غیره به کار گرفته می‌شود که گاهی این سیاست‌ها با هم در تعارض‌اند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی بانکداری افزود: اگر در فضای اقتصاد کلان کشور، سیاست‌های مذکور با یکدیگر هم تراز نشوند، باید منتظر پیامدهای سوء سیاست‌های خوب هم در فضای اقتصادی کشور باشیم. بنابراین ضرورت هم‌راستایی استراتژیک بین سیاست‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به بحران تحریم گفت: در بررسی‌هایی که انجام شده، در این گونه بحران‌ها، علاوه بر اینکه کشورهای فروشنده نفت دچار مشکل می‌شوند، کشورهای عامل تحریم هم با اشکالاتی روبه‌رو می‌شوند که ناگزیر از تغییر در سیاست‌هایشان هستند.

پرویزیان ناپایداری ساختاری در بازارهای مالی و همچنین ضعف روش‌های سنجش ریسک حسابرسی، حسابداری و ضعف مؤسسات رتبه‌بندی را از ریشه‌های اصلی مشکلات عنوان کرد.

وی تصریح کرد: براساس مطالعه‌ای که انجام شده‌است، رشد اعتبارات در سیستم مالی کشور دلیل رشد اقتصادی نبوده، بلکه این رابطه معکوس است.

وی اضافه کرد: رشد اعتبارات علت تورم و رشد قیمت مسکن بوده و تأثیری بر نرخ بیکاری ندارد و همچنین با افزایش رشد اقتصادی، بنیه مالی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: با رشد بی‌رویه اعتبارات در فضای اقتصادی نمی‌توانیم شاهد رشد اقتصادی باشیم، اما بالعکس کشوری که در مسیر رشد اقتصادی قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاری‌ها و اعتبارات در آن افزایش می‌یابد.

پرویزیان با ارائه سه توصیه در قالب این مقاله برای رفع مشکل اعتبارات گفت: به کارگیری سیاست پولی، سیاست مالی و سیاست و مقررات احتیاطی کلان سه توصیه‌ای است که در این شرایط مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد در این شرایط سیاست و مقررات احتیاطی کلان می‌تواند راهگشا باشد.

پرویزیان در تشریح این سیاست گفت: یعنی در حال حاضر شاهدیم که بانک مرکزی در کنترل مؤسسات مالی به صورت انفرادی تا حدی موفق است، اما مدلی که بتواند در این خصوص انضباط مالی را محقق کند وجود ندارد، بنابراین توصیه این است که بانک مرکزی با طراحی مدلی از طریق مقررات‌گذاری بتواند بانک‌ها را هدایت، مدیریت و کنترل کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=67211
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    این هم شد خبر. بنده ده ها مقاله تو همایش های ملی و بین المللی دارم تا حالا رسانه ای نکردم.

  2. ناشناس گفت:

    این خبر شرم آوره. این همه مردم در کنفرانسهای بین المللی مقاله میدن واقعا که…

  3. vhyf گفت:

    انصافا این اخبار شرم آوره. بابا من خودم 4 مقاله در کنفرانسهای بین المللی کانادا و آمریکا دارم

  4. ناشناس گفت:

    به چه می بالیم خدا. اونوقت تیتر میزنید چرا کهگیلویه و بویراحمد مرد تو کابینه ندارد. آخه ارائه مقاله تو همایش ملی هم شد افتخار اون هم رسانه ای و اون هم تیتر اول سایت، کمی هم ظرفیت داشته باشیم خوب است

  5. ناشناس گفت:

    جدا من مقالات همایش ملی رو جز رزومه علمی پژوهشی حساب نمی کنم

دیدگاه شما