یکشنبه 3 شهریور 1392 - 12:37
بسته ویژه خبری بویرنیوز؛

شرایط سخت وزیر کشور برای انتخاب استاندار / اشتباه پی در پی معاون روحانی و تمجید از خاتمی / مردم چقدر به دانشگاه احمدی‌نژاد کمک کردند / واکنش شدید خاتمی / آیا یارانه نقدی قطع می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز،

شرایط سخت وزیر کشور برای انتخاب استاندار

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا در انتخاب استانداران خود تحت فشار بوده اید، گفت: هیچ فشاری بر بنده متحمل نبوده و تنها کسی که من در این زمینه انتخاب استاندار ها با وی مشورت خواهم کرد رئیس جمهور است.

وی افزود:پیشنهادات زیادی به بند درباره استانداران ارائه می شود و افراد زیادی معرفی می شوند ولی روال طبیعی این موضوع طی خواهد شد و باید بگویم هیچ ستادی خارج از وزارت کشور تعیین نشده است که به من استانداران را تحمیل کند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: بنده در انتخاب استانداران نگاه توسعه محور، اعتدالی، پرهیز از افراط و تلاش برای خدمت به مردم را مورد توجه قرار خواهم داد، برای بنده سابقه افراد تنها ملاک نیست بلکه سابقه مفید کاری شرط است.

وزیر کشور تصریح کرد: داشتن یک نگاه اقتصادی و قبول داشتن برنامه های دکتر روحانی که با رای قاطع مردم انتخاب شده است از دیگر نکاتی است که در انتخاب استانداران به آن توجه می کنم.

رحمانی اظهار داشت: پاکدستی از جمله معیارهایی است که مورد توجه بنده است ، من از افرادی استفاده می کنم که هیچ پرونده اقتصادی و مالی نداشته و بستگان درجه یک آنها نیز هیچ پرونده ای نداشته باشند چون امانت بزرگی از کشور را به آنها می دهیم و لذا باید قابل قبول و قابل اعتماد باشند، همچنین قدرت تعامل استاندار با مردم، نخبگان و ائمه جمعه از دیگر موضوعاتی است که در انتخاب استانداران به آن توجه خواهم کرد.

 اشتباه پی در پی معاون روحانی و تمجید از خاتمی

اسحاق جهانگیری که به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم سخن می‌گفت از آنجا که در دولت اصلاحات وزیر صنایع بوده، چندین بار به جای بکار بردن عبارت دولت آقای روحانی عبارت دولت ‌آقای خاتمی را به کار برد که در تشریح دلایل این اشتباه گفت: به هر حال ما هشت سال با آقای خاتمی بودیم، در دولت ایشان حضور داشتیم و آقای خاتمی نیز با هنرمندان گره خورده و نمی‌شود آقای خاتمی را از هنرمندان جدا کرد که این صحبت‌های جهانگیری با تشویق هنرمندان همراه بود.

مردم چقدر به دانشگاه احمدی‌نژاد کمک کردند

وحید شاکری مدیرکل رسانه‌ای نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم با اشاره به کمک‌های مالی مردم به دانشگاه رئیس جمهور پیشین ایران گفته: بنده دو هفته پیش خبر داشتم که 600 میلیون از سوی مردم به حساب دانشگاه ریخته شده است. مردم از 100 هزارتومان تا 2 هزارتومان به دانشگاه احمدی‌نژاد کمک کرده‌اند.

واکنش شدید خاتمی

در پی طرح این ادعا از سوی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی که “جبهه مشارکت دریک بیانیه خود آورده است: جمهوری اسلامی یک پارادوکس است و این حزب برای حل این پارادوکس جمهوری را انتخاب کرده است”، محمدرضا خاتمی دبیرکل سابق مشارکت طی نامه‌ای از محمدنبی حبیبی، سند چنین ادعایی را درخواست کرد.

 

به گزارش جماران، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای حبیبی دبیر کل محترم موتلفه

با سلام

گمان من این بود که عمر دروغ و شانتاژ و فریب با اتمام کار دولت معجزه هزاره سوم به پایان رسیده است اما اینک به این نتیجه رسیده‌ام که آن بداخلاقی‌ها و انحرافات ریشه در جایی دارد که هنوز در اسلامیت و انقلابی‌گری خود بسیار ادعا دارد و همچنان خود را داعیه‌دار و پیشتاز اصولگرایی می‌داند.

 

جنابعالی در مناظره جمعه اول شهریور 92 در یک فرصت‌طلبی آشکار مدعی شدید که در یک بیانیه جبهه مشارکت آمده است که جمهوری اسلامی یک پارادوکس است و این حزب برای حل این پارادوکس، جمهوری را انتخاب کرده است. خواهشمندم جهت اثبات این ادعا مستند خود را منتشر کنید و معلوم دارید در کدامیک از بیانیه‌ها یا انتشارات جبهه مشارکت چنین مطلبی آمده است.

 

اگر چنین چیزی وجود نداشت صریحا از این افترا به حزب و اشخاصی که هیچ امکانی برای دفاع از خود ندارند عذرخواهی کنید تا عیار مسلمانی و مروت شما مشخص شود.

والسلام علی من اتبع الهدی

سید محمدرضا خاتمی»

آیا یارانه نقدی قطع می‌شود؟

لایحه‌ای که با وجود تصویب مجلس، حرف‌وحدیث بسیار دارد و درآمدهایش محقق نمی‌شود. نمونه آن 19 هزار میلیارد تومان منابعی است که وجود خارجی ندارد؛ رقمی که دولت دهم مدعی است با دستکاری مجلس ایجاد شده است.

 

بودجه تصویبی که دولت خودش هم میلی به اجرایش نداشت و با همه کم و کاستی‌ها برای دولت یازدهم گذاشت. این دولت هم آن را بدون اصلاح، قابل‌اجرا نمی‌داند و قرار است 20شهریور اصلاحیه بودجه سال‌جاری را به مجلس ارایه کنند.

 

در هر حال غیرواقعی بودن بودجه‌ای که دولت دهم تدوین و مجلس نهم تصویب کرده این روزها دامن برنامه‌ریزی دولت یازدهم را گرفته است.

 

غیرواقعی بودن این بودجه در حدی است که معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرده است: براساس اعلام مسئولان معاونت برنامه‌ریزی دولت سابق، یک سوم بودجه سال ۹۲ غیرواقعی است و درآمد‌های دولت باید از ۲۱۰‌هزار میلیارد تومان در اصلاحیه بودجه به ۱۴۰‌هزار میلیارد تومان اصلاح شود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری نیز اعلام کرده است: 19‌هزار میلیارد تومان از درآمد بودجه وجود خارجی ندارد.

 

همین درآمدهای غیرواقعی بودجه سبب شده تا دولت و برخی نمایندگان مجلس در پرداخت یارانه‌ها به شکل سابق و حتی افزایش این مبلغ دچار تردیدهایی شوند.

 

از سویی دیگر محمد باقر نوبخت، معاون ریاست جمهوری اعلام کرده که طی برنامه 100 روزه، دولت می‌خواهد با اصلاح بودجه سال 92 بر معیشت مردم اثر مثبت بگذارد. چرا که با جلوگیری از کسری بودجه مردم با تورم جدیدی مواجه نخواهند شد.

 

حال از سخنان برخی نمایندگان مجلس و مقامات دولتی برمی‌آید که این اصلاح بودجه به یک دلیل دیگر نیز انجام خواهد شد و آن هم ادامه روند فعلی پرداخت یارانه‌ها به مردم است. چرا که برای ادامه روند فعلی پرداخت یارانه‌ها بودجه دولت کسری دارد که برای تامین آن نیاز به اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی است.

 

در این خصوص عیسی امامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال جاری تکلیف قانونی دولت است، افزود: رئیس‌جمهوری معتقد به پرداخت یارانه نقدی به مردم بوده اما این در حالی است که ابهام در تأمین منابع مالی یارانه‌ها وجود دارد که باید با اصلاح قانون بودجه منابع مالی آن مشخص شود.

 

وی با بیان این که اصلاحیه قانون بودجه به علت محقق نشدن بسیاری از درآمدهای دولت هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه خواهد شد، تصریح کرد: با ارائه اصلاحیه بودجه به مجلس افزایش قیمت‌هایی که مورد نظر دولت برای تأمین منابع مالی است محقق شده و بحث هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول با همان شیوه قبل دنبال خواهد شد.

 

در واقع طبق سخنان این نماینده مجلس دولت برای ادامه روند پرداخت ماهی 45‌ هزار تومان یارانه به مردم باید بودجه سال 92 را اصلاح و افزایش قیمت‌هایی که برنامه‌ریزی شده را اعمال کند.

 

به این ترتیب به نظر می‌رسد با این روند دولت جدید برای پرداخت یارانه نقدی دچار مشکلات جدی خواهد شد. مشکلاتی که اما و اگرهایی در پرداخت یارانه نقدی ایجاد می‌کند.

 

از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز گذشته از قطع یارانه سه دهک پردرآمد کشور از ابتدای سال آینده خبر داده است.

 

البته علی‌محمد احمدی بر پرداخت یارانه نقدی طبق روال گذشته تا پایان سال تاکید می‌کند. تصمیم روحانی برای قطع یارانه چند‌میلیون نفر از پردرآمدها برای رسیدن به هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی و صیانت از منابع کشور شکل گرفته است. به این ترتیب اینکه نهایتا دولت تصمیم به حذف دو دهک بگیرد یا بیشتر، در لایحه بودجه 93 مشخص خواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=65233
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما