پنجشنبه 15 تیر 1391 - 22:56

طبیعت استان در آتش بی توجهی می سوزد!

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز”دانشجوی محیط زیست”: طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از1500گونه گیاهی است که 475 گونه گیاهی از این مجموعه خوراک انسان است، اما با فرارسیدن فصل بهار و روییدن انواع گیاهان و سبزیجات کوهی هجوم سودجویان و غارتگران طبیعت به مناطق بکر و دست‌نخورده این استان آغاز می‌شود، به‌گونه‌ای که براساس آخرین آمارها در فصل بهار بیش از 4 تن انواع گیاهان کوهی از این منطقه برداشت شده و در بازارهای شهرها و استان‌های همجوار به فروش می‌رسد.

کهگیلویه و بویر احمد در قسمت جنوبی رویشگاه زاگرسی، یک میلیون و 724 هزار و 100 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی را در دل خود دارد و با اقلیمی‌ 4فصل، منطقه حفاظت‌شده دنا را که به‌عنوان رویشگاه زیستکره در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده نیز شامل می‌شود، با این حال حتی حفاظت شده بودن این منطقه هم مانع از دست درازی به آن نشده‌است.

گیاهان دارویی و سبزیجاتی که روزانه در نبود گشت‌های حفاظتی منابع طبیعی از مناطق کوهستانی و طبیعی این استان برداشت می‎شود بازار پر رونقی در پیاده‏روهای شهر یاسوج و دیگر شهرهای استان‎های همجوار به راه‌انداخته است. این برداشت بی‌رویه، علاوه بر ازبین‌بردن پوشش گیاهی، خطرات نابودی زیست بوم منطقه را نیز فراهم کرده‏است.

اما با شروع فصل تابستان دور جدیدی از نابودی جنگل ها و مراتع با شیوه آتش سوزی در استان آغاز شده است، چند روز پیش و در حالی که موضوع آتش سوزی جنگل ها خبر اول تمام رسانه ها شد، سخنگوی منابع طبیعی استان “سعید نظری” گفت: متاسفانه معتادان و یا کسانی که بگفته خودشان بصورت سرگرمی اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند مهمترین عامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع هستند.

این موضع گیری که بیشتر به جک شباهت دارد تا دلیل منطقی برای غارت بی سابقه طبیعت استان نمی تواند دلیل موجهی برای از بین رفتن و سوختن طبیعت زیبای این استان باشد چرا که اگر بپذیریم که تنها عامل آتش سوزی در جنگل های استان وجود افراد معتاد است آنگاه برای حل این مشکل چاره خاصی نخواهیم داشت.

امید است تا اداره منابع طبیعی و آببخیز داری استان بجای توجیه نابودی طبیعت با افزایش نظارت ها و برنامه ریزی درست جلوی از بین رفتن طبیعت را در استان بگیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6500
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما