سه شنبه 13 تیر 1391 - 17:09
اختصاصی بویرنیوز

عامل اصلی کاهش آمار ازدواج در استان چیست؟

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز: ازدواج نیمی از دین را کامل می کند و شکل گیری ازدواج و بقای آن نشانه سلامت روانی جامعه است و می توان اذعان نمود جوامعی که نقش خانواده در آنها کمرنگ می شود مشکلات عدیده در درون آنها در حال شکل گیری است.

استان کهگیلویه و بویراحمد یک استان عشیره ای است که تشکیل خانواده در آن از سنین پایین مرسوم بوده و این واجب مهم همیشه مورد توجه خانواده ها بوده است.

اما آمارها نشان از آن دارد که میل به ازدواج در میان جوانان استان کاهش داشته و اکثر ازدواج ها نیز منجر به طلاق می شود به گونه ای که انگار ازدواجی رخ نداده است.

بر اساس آمار سایت سازمان ثبت احوال استان در سال گذشته یک هزار و ۲۱ واقعه طلاق در استان بوقوع پیوسته و این در حالی است که میزان طلاق در سال ۸۹ تعداد ۸۳۴ و در سال ۸۸ تعداد ۶۷۶ مورد بوده است.

اگر چه میزان طلاق در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن حدود ۲۵ درصد رشد داشته اما در همین مدت ازدواج رشد بسیار اندکی داشته به طوریکه از هشت هزار و ۵۷۵ در سال ۸۹ به هشت هزار و ۸۱۹ در سال ۹۰ رسیده است.

سوال اصلی اینجاست که عامل بی رغبتی جوانان به تشکیل زندگی مشترک چیست؟

گزارشگر بویرنیوز با تحقیق میدانی از 50 پسر که شرایط ازدواج را داشتند نتایج جالبی از سوالات خبرنگار ما از بی رغبتی به ازدواج نشان داد.

74 درصد از این مصاحبه شوندگان بدحجابی و بدپوشی آنها را دلیل بی انگیزگی به ازدواج می دانند، آنها معتقدند که در چند سال اخیر با افزایش بدحجابی در جامعه کوچک و سنتی استان انگیزه و اعتماد برای تشکیل زندگی پایین آمده است.

در این پژوهش البته بالا رفتن توقعات و مشکلات معیشتی نیز جزو دغدغه های جوانان مجرد بود اما شاید بتوان گفت اینها بهانه ازدواج نکردن است.

درهمین حال یک پژوهشگر کشوری هم در پژوهش خود به نکات جالب دست یافت، بر اساس پژوهش به عمل آمده 87 درصد دانشجویان پسر پوشش نامناسب دختران را از دلایل بی‌تمایلی به بحث ازدواج عنوان کردند. بی توجهی به این خبر و امثال ان شاید به این دلیل باشد که برای بسیاری از مردم این روزها دیگر بالارفتن سن ازدواج پسر ها عادی شده و این مساله که زنگ خطری جدی برای جامعه است دیگر شنیده نمیشود,اندک کسانی هم که این اژیر را میشنوند یا خود را به نشنیدن میزنند یا هشدار میدهند وکسانی به هشدارهای انها توجه نمیکند.

فاطمه سادات محبی با اشاره به پژوهشی که در زمینه آسیب‌شناسی ازدواج دانشجویی در مقاطع مختلف بین 206 دانشجو انجام گرفته بود، افزود: بر اساس آمار به دست آمده طی این پژوهش 71 درصد دانشجویان پسر دلیل بی‌تمایلی به ازدواج را سختی‌های اقتصادی عنوان کردند.
وی افزود: همچنین عدم باور پسران به برکت زندگی پس از ازدواج 80 درصد، مهریه‌های سنگین 58 درصد، توجه به زیبایی و ظواهر 75 درصد، توقعات بالای پسران در انتخاب همسر 74 درصد، ضعف خانواده پسر در یافتن دختر مناسب برای ازدواج 50 درصد، پوشش نامناسب دختران 87 درصد، از جمله آمارهای به دست آمده در این آسیب‌شناسی در بحث بی‌تمایلی دانشجویان به ازدواج محسوب می‌شود.
وی با اشاره به پژوهش انجام شده در زمینه عوامل فرهنگی موثر در تاخیر ازدواج، گفت: از جمله این موارد می‌توان به تغییر نگرش جامعه به ملاک‌های ازدواج، ناکارآمدی شیوه‌های سنتی انتخاب همسر، کاهش تعداد خواستگار دختران، تمایل پسران به ازدواج با دخترانی که 7 تا 10 سال از آنها کوچکترند، تاخیر در ازدواج به ویژه در پسران اشاره کرد.

امید است همانطور که در پایتخت نیروی خدوم نیروی انتظامی نسبت به موارد بدپوشی و بدحجابی در جامعه واکنش نشان می دهد و با آن برخورد قاطع انجام می دهد ، در استان ما هم برخورد با مصادیق بدپوشی و بدحجابی شدت بگیرد تا شاهد فضایی سالم برای شکل گیری زندگی مشترک جوانان در این فضا باشیم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6358
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما