دوشنبه 12 تیر 1391 - 16:48

آقاي استاندار به خرابی و ویرانی مان مکوش

سايت خبري تحليلي بويرنيوز: نامه ای سرگشاده به استاندار

بسم الله الرحمن الرحیم

به کجا می­نگری ای تُرک غارتگر من                       من، خاک خورده ره سفر کرده توأم

                                                     باز به کجا می­نگری

جناب آقای نیکزاد، استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد

چند صباحی است که نُقل محافل ادبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان پروژه تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد است، پروژه ­ای که نه تنها دلایلی منطقی در پسِ خود ندارد بلکه در پیشِ خود نیز توجیهاتی دارد که چندان با منطق و عقلانیت منطبق نیست و نه تنها در راستای نمایاندن تاریخ و فرهنگ و هویت استانمان نیست بلکه گویی هدفی جز مخدوش کردن تاریخ و هویت­مان ندارد. آیا توجیهاتی که برای تغییر نام استان ارائه شده است نمادی نمایان از این توجیهات نیست؟؟؟

گفت او را ناصحی: ای بی­خبر        عاقبت اندیش، اگر داری هنر

در نگر پس را به عقل و پیش را       همچو پروانه مسوزان خویش را

گفته ­اید که تلفظ نام کهگیلویه و بویراحمد سخت است!! و کهگیلویه و بویراحمد نامی است طویل!!! جناب آقای استاندار، ذکر دو نکته در اینجا ضروری می­نماید:

1) کهگیلویه و بویراحمد تنها نام استانی نیست که از دو بخش (دو واژه) تشکیل شده است. چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، خراسان­ های رضوی، شمالی و جنوبی و آذربایجان ­های غربی و شرقی نیز در کنار نام زیبای استانمان خودنمایی می­کنند.

2) آیا طرح تغییر نام استان­های طویل طرحی کشوری است؟ یا اینکه استان ما به سان آزمایشگاهی است که حضرتعالی آمده ­اید کسب تجربه کنید؟ تجربه­ای که در زمان­های گذشته در استان­های دیگر نتیجه ­ای جز بازگشتن به خانه اول نداشته است.

گفته­اید که تلفظ کهگیلویه و بویراحمد سخت است!! تلفظ کدام بخش کهگیلویه و بویراحمد سخت است؟ «کهگیلویه»، «بویراحمد» یا «و»!!! واسط آن­ها؟! جناب آقای استاندار، یا تاریخ نمی­دانید که تلفظ کهگیلویه و بویراحمد را سخت می­دانید یا تلفظ نام استان برای حضرتعالی که تُرک زبان هستید سخت است. می­گویند کسانی که باید از تاریخ درس بگیرند تاریخ نمی­خوانند. بیراهه نیست اگر کمی با تاریخ سراسر سرافرازانه این دیار آشنا شوید که اگر تاریخمان را بخوانید و بشناسید با تاریخمان اینگونه بازی نخواهید کرد. جناب آقای استاندار، هویتمان را ملعبه دست خویش نسازید و پند و نصیحت بزرگان این دیار را نشنیده مگیر:

بشنو پند و مکن قصد دل آزرده خویش                      ورنه بسیار پشیمان شوی از کرده خویش.

حضرتعالی و مشاورانتان استدلال!! کرده­اید که کهگیلویه و بویراحمد تنها نام دو شهرستان تابع استان را یدک می­کشد و دیگر شهرستان­ها در این نام جای ندارند. بماند که زاگرس!!! کجاها را در بر می­گیرد. جناب آقای استاندار، مگر نام دیگر استان­ها حاکی از در بر گرفتن نام تمامی شهرستان­های تابعشان است؟ جناب آقای نیکزاد، کهگیلویه و بویراحمد نام دو شهرستان تابع استان است و در این زمینه بر استان­هایی که تنها نام یک شهر را یدک می­کشند برتری داریم. اصفهان، همدان، کرمان، سمنان، بوشهر، اردبیل، کرمانشاه و تهران از جمله این نام­ها هستند. حال آیا این استدلال!!! شما مضحک نیست؟ جناب آقای استاندار، ناصرالدین شاه قاجار مقابل آینه می­ایستاد، سبیلش را می­تاباند و می­گفت: «از خودمان خوشمان می­آید». گفته­اند که اربابان همیشه از خودشان خوششان می­آید. نکند شما نیز خود را ارباب می­دانید و از خودتان خوشتان می­آید؟ می­دانم که استانداری بالاترین مقام اداری سیاسی یک استان است اما ارباب نیست. بالاترین مقام هستی پس باید کل­نگر باشی نه جزء­نگر. جناب آقای استاندار به مشکلات استان رسیدگی کنید که تغییر نام دوای درد مردم رنج­کشیده و محروم این منطقه از کشور عزیزمان ایران نیست.

ای که می­دانم که داری گوش با من، با توأم/ گرچه می­دانم برند این کارها ایمان من، بر من مگیر/

سوز دل افسون بُود از لاف دین.

جناب آقای استاندار، مردم این دیار دلسوز انقلاب­اند اما سوخته دل­اند و سوخته رنگ. رنگ و دل سوخته­مان را بنگر و سوز دلمان را بشنو، هرچند که رنگ سوخته­مان نیز با طرح­های جالب!! حضرتعالی خاکی شده است و دیگر رنگ سوخته­مان نمایان نیست. طرح تخریب و تبدیل تپه یاسوج معروف به تپه استانداری آن­چنان بر سر و بر و رویمان خاک نشانده است که خاک بر سر و بر شده­ایم. جناب آقای استاندار، قریب به 10 سال از عمر 25 ساله­ام را در شهرهای اصفهان، شیراز و تهران گذرانده­ام و من خود به چشم خویشتن دیده­ام تپه­هایی را که … . جناب آقای نیکزاد، چگونه به استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد رسیدید؟ خشم نکنید!! منظور و مقصودم تقدم رابطه بر ضابطه نیست. بنده را چه­کار به این که به گود سیاست وارد شوم؟ منظورم این است که مگر شما به وزارت کشور نرفتید که حکم استانداری خود را بگیرید؟ آیا تهران را هم دیده­اید؟ مگر اصفهان را در مسیری که شما طی کردید تا به یاسوج برسید و بر مسند استانداری تکیه بزنید ندیده­اید؟ آیا تپه­های این شهرها را دیده­اید؟ جناب آقای استاندار، با چه ملاک و سنجه­ای تپه شهرمان را به خاکستر مبدّل کرده­ای؟ جناب آقای نیکزاد:

مسلّم است که از هر کسی چه کار آید            درخت مقل، نه خرما دهد نه شفتالود

آلبر کامو می­گوید: کسی که آزادی شما را گرفت، نان شما را هم گرفته است. جناب آقای استاندار، شهرمان (تپه­مان) را ویرانه کردی، ناممان را ویرانه مکن. نانمان را بگیر اما هویت، تاریخ و ناممان را مگیر. بر صدر نشسته­ای و قدر می­بینی، به عمارتت کوشیدیم، به خدا قَسمت می­دهم به خرابی و ویرانی­مان مکوش.

جناب آقای استاندار، حکایت است که پدر و پسری در پی هیزم رهسپار کوه شدند و آن­چنان بر الاغ هیزم بار کردند که در راه بازگشت، الاغ از سنگینی بار از بالای کوه به پایین غلتید. پدر دست بر سر زنان خدا را صدا می­زد که خدایا خودت آن را نگه دار. پسر رو به پدر کرد و گفت:

 الله الله چند گویی ای پدر                                  کارِ خر از دست الله شد به در

حال که کار تپه یاسوج از دست الله هم به در شده است، بگذار نام نیکمان بماند که:

دو چیز حاصل عمر است نام نیک و ثواب          و از این دو که بگذری، کل من علیها فان.

امام حسین (ع) فرمودند: «رضی برضاک، تسلیما لامرگ. جناب آقای نیکزاد، آن­چه همه در پس می­گفتند امام حسین (ع) در پیش گفتند. امیدوارم آن­چه اهل قلم و بیان استان در دفاع از نام استان گفته­اند و بنده حقیر هم نه از سر خود بزرگ­ بینی آورده­ام، که

در محفلی که خورشید اندر شمار ذره است            خود را بزرگ دیدن شرط ادب نباشد

خشمتان را برانگیخته نسازد که آنچه گفته­ام از خون دل بوده است که:

جام می و خون دل، هر یک به کسی دادند                    در دایره تقدیر اوضاع چنین باشد.

بگذار جام می برای تو باشد و خون دل برای من. گواری هر دومان باد.

سخن آخر، جناب آقای استاندار، من غم تو می­خورم، تو غم مخور. بگذار کهگیلویه و بویراحمدی­ها غمِ نامشان را بخورند و شما اگر توانا هستید و غمخوار مردمِ زجرکشیده این دیار، غم­های دیگرمان را بخورید که آنچه در این دیار بر هویت و تاریخ سراسر مردانگی­ کهگیلویه و بویراحمد پیشی گرفته است درد و رنج و غم است.

امیررضا حجتی

مدرس دانشگاه و دانش­آموخته کارشناسی ارشد

دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6302
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما