پنجشنبه 24 مرداد 1392 - 12:33

نمی دانم بزرگواری در ماه های گذشته بیدار بوده یا نه؟

سید علی عباس محدث

سید علی عباس محدث / کارشناس ارشد جامعه شناسی :  در اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، نطق نماینده کهگیلویه از تریبون مجلس پخش و متعاقب آن در عصر همان روز، اصلاحیه ای بیان گردید که هر دو مورد مایه شرمساری و تأسف بود.

محدث

چون از نظر منطقه و طایفه با ایشان تبار مشترک دارم، ضمن پوزش از کلیه اقوام لر زبان ایران، از همه کسانی که در این مقطع از قرن بیست و یکم قلم را نشان خرد و زبان انتقاد می دانند و از کلاس اول ابتدایی به بالا چه در مدارس آکادمیک و چه در حوزه های علمیه تحصیل داشته و سواد آموخته اند، پوزش می طلبم.

خیلی از معترضین به این افاضات سخیف، به طرق مختلف سعی در محکوم کردن ایشان، تبیین منطق و درایت سرشار قوم لر و معذرت خواهی از همه انسانهایی که به فرهنگ و هوش بی مثال قوم لر معتقد بودند، نمودند. مردم متدین، متعهد و فهیم کهگیلویه می دانند که این قبری که در این چند سال دوره اش کردند، مرده ای داخلش نیست ولی به نام ولایت و ولایت مداری پوست انداخت و خود را موجه جلوه داد تا امروز همه اهل منطق و بینش و منش را کنار نهاده و با مشی خودمحوری و خود رأیی و بدون مشورت گرفتن از اهل قلم و حلم و ذکاوت، اینگونه به هوا پریده و به ادبیاتی مسخ شده و بی پایه، ما را به زحمت پوزش و عذرخواهی وادارد. نباید کسانی که فقط ابزار خوداثباتی امثال باهنر در مجلس هستند، بی جهت و بدون آگاهی از آنچه گذشت و آنچه در پیش رو است، زبان به فحاشی و بی منطقی و خرافه گویی بگشایند.

قطع یقین پشت برنامه های آقای روحانی شخصی فهیم، اصیل و چیره دست همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی نشسته که امثال نماینده ما را با اشاره ابرو کیش و مات میکند. شک ندارم که نمی توان جمهوری اسلامی را بدون هاشمی رفسنجانی در دنیا تعریف و شناساند. این قابل اغماض نیست. جای بسی تأسف است که از یک طرف آقای روحانی را فردی لایق، انقلابی و نخبه بدانیم و از طرف دیگر هاشمی را در جریان پیروزی روحانی نادیده بگیریم. نمی دانم ایشان در ماه های گذشته بیدار بوده یا نه؟ ولی این افاضات نماینده کهگیلویه نشان از این بود که حداقل شش ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به خواب زمستانی رفته بود و نیم ساعت قبل از نطق آن روز بیدار و اینگونه اطاله وقت و حیثیت و ادب نمود. خوشبختانه لر در همه ادبیات و منطق و بینش ایرانیان، اصیل، شجاع، صدیق و شریف بوده و تفاوتی در اصالت ندارند. این کوچک و متوسط و بزرگ حتما سایزی است که در این خواب چندین ماهه، متوجه شده است. ای که عِرض خود بردی و زحمت ما داشتی!

همیشه بگو لر یکی است چون این تفارق و تفاوت ها مال زمانی بود که عده ای می خواستند از این بی منطقی ها و بیسوادی و دگماتیسم نگری امثال جنابعالی، دایره سلطه و استیلای بر لر را تنگ تر کرده و امکان وحدت بین اقوام لر را ناممکن کنند.

حالا به فرض که آقای اسدی اشتباه گرفت، ولی ایشان که حرف بی ربطی نزد؟ مگه وقتی اسماعیل هنیه به مجلس آمد، شما چهار دور اطرفیان ایشان را طواف نکردی تا فقط او را ببوسی؟  مگر هر وقت به احمدی نژاد نزدیک می شدی، او را بغل نمی کردی و منجی ملت نمی خواندی و فردای آن روز مثل مصاحبه با خانم علی نژاد، دومرتبه  او را تحقیر و جمیع مشکلات تاریخی ایران را منتسب به او و دولتش نمی دانستی؟ اینها هم جزء برنامه های تحمیل شده به جنابعالی بود؟ به نظر خودت این دستمال کشی برای دولت نبود؟ والله این حرف اسدی را اگر ایشان نمی گفت، اون آقایی که مد نظرت بود، می گفت، اون هم نمی گفت، مردم این استان که مرتباً و بصورت تلویحی لقب وکیل الدوله را که تقدیم کرده بودند.

حال حضرت فاطمه زهرا(س) چرا باید یقه آقای اسدی را بگیرد؟ تو داری ناشی گری  میکنی، بی بی فاطمه زهرا(س) باید جور نادانی تو را بکشد؟ مگه آقای اسدی فرزند حضرت فاطمه زهرا(س) نیست؟ چرا احساس می کنی دین و مذهب مال شماست که باید مرتباً پاسخگوی گاف ها و بی تدبیری های شما باشد؟ ما هم از مادرمان بی بی فاطمه زهرا(س) می خواهیم که این حق غصب شده ما را از تو بگیرد.

شک نداشته باشید که مردم کهگیلویه آنقدر نادم شده اند که آرزو دارند این چند سال باقی مانده جنابعالی به ثانیه تبدیل بشه تا اگر در انتخاب دچار اشتباه بشوند، حداقل آدمی باشه که به اندازه یک کلاس درس خوانده باشد. من بارها گفتم که آن زمانی که 45 هزار رأی کهگیلویه را بردی در گچساران و تبدیل به 2500 رأی کردی، این ردا و این شمایل نمایندگی به قیافه و افکار شما نمی آید. پیشنهاد می کنم از این پس سکوت کنید. البته سکوت نشانه توانمندی، علم و ذکاوت انسانهای بزرگ است. حالا باید خودت قضاوت کنی که آیا صاحب این کمالات هستی یا خیر؟

مجدداً از همه اهل فضل و کمال و کسانی که قوم لر را اصیل، با نجابت، شهامت، شرافت و یکرنگی می شناسند، عذرخواهی نموده و انتظار دارم با حرف نسنجیده از آدمی که هم لباس آدمهای سنجده را به تن دارد و هم جایگاه نخبگان را (به هر شکلی) تصرف نموده، رنجیده خاطر نشده که این گونه گویش ها موجبات محدودیت های بسیاری شده است. امیدوارم این آخرینش باشد.

لذا هزاران سلام و صلوات که نشان از دیانت، فرهنگ و اصالت قوم لر هست، تقدیم کسانی می کنم که خاطرشان رنجید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=62788
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. چرام گفت:

    گل گفتي ولي كو گوش شنوا

  2. رضا گفت:

    تش دلم کور وابی ولی دلم ایخو همو چماقی که گفت چارتاشه …

  3. از ایل باباکانی گفت:

    سید جان بگو در مدت باقی مانده باید چکارش کنیم؟ من شما و خیلی از جوانان خوب و باسواد سادات امامزاده علی را می شناسم ولی ….. دیگه فایده ای نداره، خودکرده را تدبیر نیست.

  4. ........ گفت:

    دست شما درد نکند.انشااله روزی برسد که ما شهامت انتقاد بجا وصحیح را پیدا کنیم و جای تشکر وجود دارد از جنابعالی به عنوان یک جوان شجاع وتحصل کرده که اینگونه واقعیت را بیان داشتی .امیدوارم حضرت فاطمه زهرا(س) ایشان را ببخشد.

  5. اتالالااااااللللالاااا گفت:

    شما که اینگونه خوب مسائل را تشریح می فرمایی چرا در مورد سازمان بهزیستی که در آنجا کار میکنید مقاله نمی زنید چرا درمورد ضعف های سازمانی که جامعه هدفش محرومترین و ضعیف ترین قشر جامعه هست سکوت کرده اید؟امیدوارم همیشه شجاعت داشته باشید و مسائل را بیان کنید هر چند به ضررتان باشد.شما آدم قانون مندی و قوی هستید آما در کنج خلوت نشستن راهش نیست چرا که………..

  6. صبا گفت:

    تو را خدا مسئولی تو این مملکت نیست که این استان را از اینگونه افراد خرافه گرا و سنتی نجات بدهد؟ بابا محرومیت ما همین افراد است. ما که بهترین اطبا، مهندسین، قضات، وکلای ملی، دانشگاهی و….. داریم که نمی دانم آیا امرای مملکت با حضور افرادی چون نماینده کهگیلویه در مجلس، میخواهند استان ما همچنان در محرومیت باشد؟ بخدا این استان د زمان جنگ بیشترین و بالاترین خدمت را به نسبت جمعیت، داشته است. از رهبر معظم انقلاب و رئیس محترم جمهور انتظار فریاد رسی دارم. همین

  7. لر گفت:

    ….
    برادر دهدشتی میگن ابرو ابی ست که از جوی میگذرد تا رفت برنمیگردد این اتفاق ابروی اینقوم رو برد الحق که باید عزای عمومی اعلام کرد

  8. بهمئی گفت:

    والا عقده ای که این اقا تو دل ما کرده با صدتا مقاله شیوا مثل مقاله جنابعالی در نمیاد/واگذارش کردم به آه مردم

  9. ککا گفت:

    بدبختی موهم ککاشم.الهی حق ککاگریمو بگرش که ای همه روسیاهی سیمو درآورده

  10. سادات گفت:

    سید.پست گیرت نیومده

  11. لنده نیوز گفت:

    آقا یا خانم سادات: اگر رئیس بهزیستی دهدشت، مدیر کل بهزیستی، مدیر کل تحول اداری استانداری و کل رؤسای بزرگواری را ببینی گواهی میدهی که به کسانی پست میده که مثل خودش تا آب بابا خوانده باشند. فکر نکنم از این جور آدمهایی استفاده بکنه. تازه مگه دروغ گفته؟ بخدا دیگه روم نمیشه برم تهران. همکارای تهرونیم پیام میدن که برامون چماق اداری بیار.

  12. دانشجوی عمران گفت:

    بابا شما هم منتظرید فقط یه آتو بگیرید نماینده تون رو تخریب کنید.
    مگه یادتون رفته برخی از وزرای دوران قبلی(اصلاحات و کارگزاران) که خوبه حتی مدیرکل ها هم این استان را عددی به شمار نمی آوردن؟         
    مگه سید بزرگواری دروغ میگه که برخی از این وزرای فعلی را باید با سرم سرپا نگه داشت؟               
    مگه دروغه که باید وزارت خانه های اقتصادی مهم بشه پاتوق آقازاده های معلوم حال و در راسشون آقای م . ه .         
    دوست دارم اینقدر مردانگی لری داشته باشیم که اگه بعد معلوم شد راست می گفت حداقل ازش دلجویی کنیم!       

  13. ادبیاتی گفت:

    آقای دانشجوی عمران،جون من بنویس این عمران را یاسوج گرفتی یا مارگون؟ دانشجوی عمران، وزرای بقول تو و بزرگواری، پیرمرد، مخ دارند، برای صدارت بر وزارت خانه ها برنامه دارند، مدیریت را از حفظ هستند. با این تحلیلی که کردی، شک ندارم که در آینده جانشین بزرگواری و زارعی میشی. بهت میاد.

  14. مهدي گفت:

    پدر و مادر آدم چيز فهم تو بهشت

  15. بالیده گفت:

    تا دیروز که مسول امئور اداری بهزیستی استان بودی بزرگواری خوب بود حالاشده نادان.

  16. گرمسیر گفت:

    چرا در مورد مشکلات موجود در اداره ات نمینویسی حالا که همه به بزرگواری حمله کرده اند تو هم شیر شده ای نیازی به اب ریختن در اسیاب مغرضین نیست

  17. هبوتی گفت:

    برادر وسید بزرگوار .بنازم به اون شیر پاکی که خوردی واحسنت میگویم به این شجاعت ودلیری که فقط باید گفت تنها کسانی میتوانندبه این روشنی وصراحت صحبت کنند که در هیج جایی از گذر زندگی نقطه ضعفی از خویش به جای نگذاشته وهمیشه ودرهمه حال سربلند وسرافراز هستند . بی شک شما از انگشت شماران این افراد بوده اید و انشااله که خواهید ماند

  18. از شهرستان دنا گفت:

    آقا یا خانم بالیده، معلومه از هیچ چیزی خبر نداری. چون بطور مستقیم در جریان انتخاب ایشان به آن پست بودم خدمت شما عرض کنم که از شهریور سال 90 به ایشان پیشنهاد این پست را دادند ولی چون حدس میزد که شاید سفارش بزرگواری باشه قبول نمی کرد.برای صحت بیشتر میتوانی با مدیر کل آن وقت و یا حراست بهزیستی تماس بگیری.امیدوارم بین تو و بزرگواری هیچ وقت فاصله نیافتد.

  19. 123اورژانس گفت:

    سید بزرگوار کاش در مورد آسیب های اجتماعی در استان و نقاط قوت وضعف سازمانهای متولی خصوصاً وضعیت سازمان بهزیستی و نقش آن مقاله ای ارائه میدادید.چون قطعاً اگر واقع بینانه بنویسید در روندکاهش آسیب های اجتماعی مفید خواهد بود.

  20. ناشناس گفت:

    یکی از راههای برون رفت از رفتارهای چماقی از اصلی ترین ومهمترین نهاد شکل گیری شخصیت یعنی خانواده شروع میشود که سازمان محل خدمت شما اعتبارات  ونیروهای انسانی لازم را جهت این مهم هزینه میکند و به استخدام در اورده ولی چون براساس لیاقت وشایستگی مدیران مربوطه بکار گرفته نشده اند  کاردانان ومجربین بی انگیزه و ناکارامدان هم  بیهوده     وقت سپری میکنند بزرگواری هم از متن همین مردم برامده و تصور کرد با این نطق اتشین واحساساتی وتوهین امیز    مردم برایش فرش قرمز پهن میکنند

  21. للللل گفت:

    درموردسازمانت باان مدیر توانا تر از بزرگواری بگو که جدیدا خودش را به بزرگواری چسبانده وسید سید میکنه

  22. ناشناس گفت:

    اعتبارات چماق زدایی در اختیار سازمانهایی است که به ادعای خودشان از قبل از تولد ومهدکودک تا دوران سالمندی  مسولیت و برنامه دارند اما با تاسف رسالت و متولی انجام این امور حیاتی را کسی بر عهده دارد که صلاحیت علمی انرا ندارد؟؟؟؟؟

  23. سید گفت:

    سلام بر سید
    خدارابینهایت شکر که بزرگواری بااین دلقک بازیهاش خودزنی سیاسی کرد. دیگر دردولت تدبیر وامید جایی ندارد
    فقط وای به حال ما تادوسال اینده
    مهندس عمران تحلیلت ابکی بود

دیدگاه شما