سه شنبه 8 مرداد 1392 - 0:28

کهگیلویه و بویراحمد در عقرب گزیدگی رکورد زد

کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالاترین موارد گزندگی در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، گچساران، دنا و بویراحمد گزارش شده که انتظار می‌رود افراد و نهادها نسبت به این امر توجه ویژه داشته باشند.

خبرگزاری فارس: بالا بودن آمار عقرب گزیدگی در کهگیلویه، گچساران، بهمئی، بویراحمد و دنا / نهادها و ادارات همت کنند

نورالله نجاتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به تعداد آمار گزش عقرب در سطح استان اشاره کرد و گفت: براساس یافته‌های آماری در سال 91 تعداد کل گزش عقرب در استان دو هزار و 553 مورد با میزان بروز 3.4 در هزار بوده که نسبت به سال گذشته که دو هزار و 153 مورد بوده است، با 3.07 دهم درصد در هزار است که این میزان افزایش پیدا کرده است.

کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بالاترین موارد گزندگی در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، گچساران، دنا و بویراحمد گزارش شده که انتظار می‌رود افراد نسبت به این امر توجه ویژه داشته باشند.

نجاتی اذعان داشت: بیشترین آمار گزندگی در فصل بهار و تابستان، فصل کار و تلاش در بین مردم به خصوص روستائیان است که براساس گزارش‌ها و به تفکیک گزش در روستاها یک هزار و 261 مورد با 49.4 درصد و در شهرها هزار و 292 با 50.6 درصد گزارش شده است.

وی، با بیان اینکه آمار گزش در شهرها نسبت به سال 90 افزایش یافته، اذعان کرد: افزایش این آمار ممکن است اشتباه ثبت آماری باشد.

نجاتی، دامنه سنی افراد عقرب گزیدگی را بین گروه سنی 24 ـ 15 سال و 34 ـ 25 که بیشترین فعالیت کاری را دارند، عنوان کرد و ابراز کرد: در گروه سنی زیر 10 سال با گزارش 273 موردی این میزان جای بحث و بررسی کامل دارد.

کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد، میزان سرم مصرفی گزارش شده را دو هزار و 212 ریال بیان کرد و اذعان داشت: با توجه به اینکه تعداد سرم تحویلی به شهرستان‌ها بیشتر بوده؛ از این‌رو در برخی موارد مثل بیمارستان‌ها سرم مصرفی گزارش نشده است.

نجاتی با بیان اینکه تنها 362 مورد بدون سرم بهبود یافته‌اند، بیان کرد: با این وجود میزان سرم مصرفی در گزیدگی‌ها بیش از اندازه بوده و نیاز به بازبینی و تأکید به پزشکان جهت عدم مصرف بی‌رویه سرم است.

وی، ضمن تأکید مجدد به کلیه پزشکان در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها در توجه بیشتر به استفاده و مصرف بی‌رویه سرم، متذکر شد: براساس گزارش‌های واصله میزان گزش نسبت به سال قبل کاهش داشته؛ از این‌رو و به منظور کاهش هرچه بیشتر گزیدگی در استان بالا بردن آگاهی مردم خصوصاً دانش‌آموزان در این خصوص ضروری است.

این کارشناس بیماری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد میزان گزش در استان را در سال 86 تا 91 را روند معمولی ثابت عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به میزان بروز گزش در استان خصوصاً مناطق گرمسیری نیاز به بررسی و آموزش‌های لازم و هماهنگی و همکاری بین‌بخشی دیگر ادارات را می‌طلبد.

نجاتی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر موارد مرگ و میر به دلیل گزش عقرب وجود نداشته که این امر نشان از هوشیاری سیستم بهداشتی و درمانی را می‌رسد از این‌رو انتظار می‌رود دیگر نهادها همکاری و توجه بیشتری داشته باشند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=59242
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما