چهارشنبه 26 تیر 1392 - 19:15
بسته خبری بویر نیوز؛

احمدی نژاد قصد ندارد، از قطار پیاده شود! / کفن‌پوشان کجا بودند؟ / خداحافظی مردم با هفت شخصیتی که هشت سال رسانه ای بودند!

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اقدام اخیر دولت در ایجاد تشکیلاتی به نام “دفتر سابق رئیس جمهور” در نهاد ریاست جمهوری گفت: «به نظر من این اقدام بخشی از همان پیاده نشدن از قطار پاستور است. یعنی با اینکه سانس تمام شده و چراغ های سینما کم کم در حال روشن شدن است و فیلم به پایان رسیده و آقای احمدی نژاد باید از سالن سینما بیرون بروند، اما ایشان عنوان می کنند می خواهم بنشینم و فیلم را نقد کنم و قصد بیرون رفتن از سینما را ندارم.»

در روزهای پایانی دولت محمود احمدی نژاد اقدامات عجیب و خلاف قاعده دولت هر روز شکل تازه ای به خود می گیرد. در تازه ترین اقدام بصورت چراغ خاموش و بی سر و صدا، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری به بهانه بهرمندی از تجربیات روسای جمهور سابق و پیگیری امور اجرایی مربوط به آن، اقدام به ایجاد تشکیلاتی جدید در ساختار نهاد ریاست جمهوری با عنوان «دفتر رئیس جمهور سابق»!  نموده است.

در این ساختار جدید شرح وظایف دفتر رئیس جمهور سابق و تشکیلات تفصیلی و ساختار دفتر رئیس جمهور سابق با 25 پست سازمانی مشخص در نظر گرفته شده است و عنوان شده این واحد سازمانی تابع تمامی ضوابط و مقررات اداری، مالی و استخدامی نهاد ریاست جمهوری خواهد بود.

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «در هشت سال گذشته یکی از ویژگی های آقای احمدی نژاد خبرسازی و تصمیمات خلق الساعه بوده است؛ به طوری که بهترین لغتی که می توان در وصف برخی از تصمیمات آقای احمدی نژاد بیان کرد خلق الساعه بودن است.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «من تردیدی ندارم که داستان معروف عزل و نصب وزیر اطلاعات و قهر و خانه نشینی 11 روزه آقای احمدی نژاد واقعا خلق الساعه بود. یعنی بدون هیچگونه فکر، تامل، مشورت و رایزنی حتی با نزدیک ترین افراد صورت گرفت و به نظر من آقای احمدی نژاد حتی با آقای رحیم مشایی نیز در این باره مشورت نکرد.»

زیباکلام گفت: «اقدام اخیر ایشان در تشکیل “دفتر رئیس جمهور سابق” به منظور پیگیری کارهای رئیس جمهور سابق و دادن مشورت به رئیس جمهور جدید قطعا از دیدگاه آقای احمدی نژاد کار خوبی است؛ زیرا آقای احمدی نژاد می گوید در این 8 سال تصمیماتی گرفتم که به اتمام رسیده و نتایج آن هم به بار آمده اما برخی تصمیمات 80 یا 90 درصد تحقق پیدا کرده و می خواهم پیگیر مابقی آن هم بشوم تا کار به اتمام برسد.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر ایشان معتقد است این تصمیمات به نفع کشور و نظام و به نفع آقای روحانی است. همچنین آقای احمدی نژاد حتما معتقد است در این 8 سال تجربیاتی کسب کرده که البته حاضر است با کمال میل این تجربیات را در اختیار آقای روحانی بگذارد.»

وی افزود: «یعنی به ظاهر آنچه آقای احمدی نژاد می گوید منطقی است؛ اما اولین سوالی که از آقای احمدی نژاد بوجود می آید این است که برادر عزیز اگر این کار درست بود شما باید همین کار را با آقای خاتمی هم انجام می دادید. شما باید با احترام آقای خاتمی را در نهاد ریاست جمهوری نگاه می داشتید و می گفتید آقای خاتمی در این هشت سال اقداماتی انجام دادند که بعضا ناتمام مانده و من مایل هستم ایشان این اقدامات را تمام کنند.»

وی ادامه داد: «آقای احمدی نژاد باید می گفتند من که هیچگاه رئیس جمهور نبودم و حداکثر استاندار، فرماندار و شهردار بودم و می خواهم از تجربیات آقای خاتمی استفاده بکنم. بنابراین به آقای خاتمی دفتری می دادید تا از تجربیات ایشات استفاده کنید.»

زیباکلام گفت: «اما آقای احمدی نژاد شما چنین کاری نکردید و در یکی از اولین اقدامات خود آقای خاتمی و همکاران ایشان را از ساختمانی که آقای خاتمی برای برخی از کارهای خود ایجاد کرده بود و 20 کیلومتر دورتر از ساختمان پاستور بود بیرون انداختید. بعد هم هرگونه آثار مربوط به وجود هاشمی و خاتمی را با اسکاچ و صابون و تاید پاک کردید.»

وی ادامه داد: «آقای احمدی نژاد شما به هرکسی که در دوران آقای هاشمی و خاتمی مسئولیتی داشت رحم نکردید و حتی فردی که در این دوران بخشدار یک روستای دور افتاده بود را کنار گذاشتید. اما اکنون قصد دارید برای خود دفتری راه بیاندازید.»

زیباکلام خاطرنشان کرد: «به نظر من ابعاد هاشمی زدایی و خاتمی زدایی در دوران آقای احمدی نژاد به مراتب گسترده تر از پهلوی زدایی پس از انقلاب بود.»

این کارشناس مسائل سیاسی در بیان علت این اقدام اخیر احمدی نژاد گفت: «من معتقدم این اقدام اخیر آقای احمدی نژاد بخشی از همان پیش بینی است که قبلا داشتم. من همواره عنوان کردم آقای احمدی نژاد به این سادگی ها از قطار پاستور پیاده نمی شود و اینکه تصور شود آقای احمدی نژاد حلالیت می طلبد و با خودروی شخصی خود از پاستور به دانشگاه علم و صنعت می رود اشتباه است و ایشان این کار را نخواهد کرد.»

وی ادامه داد: «لذا به نظر من این اقدام بخشی از همان پیاده نشدن از قطار پاستور است. یعنی با اینکه سانس تمام شده و چراغ های سینما کم کم در حال روشن شدن است و فیلم به پایان رسیده و آقای احمدی نژاد باید از سالن سینما بیرون بروند، اما ایشان عنوان می کنند می خواهم بنشینم و فیلم را نقد کنم و قصد بیرون رفتن از سینما را ندارم.»

وی افزود: «البته تصور من و خیلی های دیگر از آقای احمدی نژاد این بود که وقتی آقای رحیم مشایی ردصلاحیت می شود ایشان حرکتی نشان دهد که تصور بنده غلط از آب درآمد و وقتی آقای مشایی ردصلاحیت شد آب از آب هم تکان نخورد و آقای احمدی نژاد فقط گفتند صبر می کنیم و در انتظار فرج هستیم و قس علی هذا.»

وی تصریح کرد: «اما به نظر می رسد که آقای احمدی نژاد دوباره حرکتی را شروع کردند و با توجه به اینکه دو هفته دیگر بیشتر رئیس جمهور نیستند قصد دارند بگویند هنوز هستند و شاید مسئولان مجبور شوند انتظامات سینما را صدا بزنند تا آقای احمدی نژاد را به بیرون راهنمایی کنند!»

کفن‌پوشان کجا بودند؟

معاون اول دولت اصلاحات معتقد است که در فضای فعلی کشور، مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها ایجاد و حفظ همگرایی در کشور و بین مردم جامعه است.
به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌های کشور، ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد آن‌ها در طول دوران انتخابات، اظهار کرد: در فضایی که فکر می‌کنیم کار‌مان بی‌نقص است و احتمال هم نمی‌دهیم که شاید حرف رقیبمان هم درست باشد، کار رسانه‌ای کردن بسیار سخت است.
وی با تاکید بر اینکه “تجربه نشان داده که بدنه تشکیلات رسانه‌ها افرادی دلسوز و همسو با مردم هستند”، یادآور شد: در حماسه سیاسی جدیدی که خلق شد، رسانه‌ها نقش کلیدی در ایجاد همگرایی در جامعه و حضور مردم داشتند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به اهالی رسانه گفت: کار شما سنگین‌تر از گذشته است، چراکه مردم سنگ تمام گذاشتند و به ندای انقلاب پاسخ دادند و احساس کردند که حضور تک تکشان چه تاثیری در کاهش بحران‌ها، تهدید‌ها و مشکلات در کشور دارد. باید تلاش شود تا این حضور را حفظ کرد.
عارف با اشاره به حضور جوانان در انتخابات خرداد ۹۲ نیز اظهار کرد: جوانان حضور پرشور داشتند و حفظ این فضا در حوزه رسانه مهم است. باید سعی کنیم نقاط مثبت را دید و نقاط منفی را نیز برای رفع آنها پیگیری کرد. شما به عنوان اهالی رسانه باید بپذیرید که رابط بین مردم و حکومت هستید. بخشی که باید نظارت بر کار حکومت هم داشته باشد، چراکه ما نیاز به مراقبت و نقد داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت اعلام آمارهای دقیق از سوی مسئولان، افزود: مسئولان باید به مردم آمار دقیق ارائه دهند، چراکه آمارهای نادرست نتیجه‌اش بی‌اعتمادی مردم می‌شود. می‌بینید فضای بی‌اعتمادی نسبت به آمار و ارقامی که دولتمردان می‌دهند، زیاد شده است. باید اطلاعات دقیق در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار گیرد تا امکان نقد عملکرد مسئولان فراهم شود.
وی همچنین با اشاره به تفاوت‌های «نقد» و «مچ‌گیری» گفت: فضای کشورهای در حال توسعه مثل ایران مچ‌گیری است در حالیکه باید بدنبال اصلاح بود نه مچ‌گیری.
معاون اول دولت هشتم با بیان اینکه “فضای کشور بعد از انتخابات نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است”، یادآور شد: اگر آقای روحانی مشترکات و نظرات کاندیداها و مطالبات مردم را مبنای حرکت قرار دهد، قطعا موفق خواهد شد. شما خبرنگاران هم باید مطالبات را در فضای کار‌شناسی و دوستانه بیان کنید. در عین حال هم باید وارد نقد عمیق شوید که در اینجا سعه صدر حاکمیت هم مهم است.
عارف با تاکید بر اینکه “باید فضای خوب را نه تنها حفظ کنیم بلکه ارتقا دهیم”، خاطرنشان کرد: باورم این است که تفکر اصلاح‌طلبی تفکر انقلاب است و برای تعالی، پیشرفت و موفقیت دولت جدید، اصلاح‌طلبان باید بیشتر تلاش کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در واکنش به پرسش یکی از خبرنگاران که برخی از اصلاح‌طلبان را افراطی دانست، گفت: آیا در بین اصولگرایان افراد افراطی وجود ندارد؟ نتیجه عملکرد هشت ساله اخیر، تندروی برخی اصولگرایان بود و جالب آنکه باز هم از کفن‌پوشی سخن می‌گویند و دولت منتخب را به نوعی تهدید می‌کنند، در حالیکه طی سالیان اخیر در برابر به سخره گرفتن اعتقادات مردم سکوت کرده بودند.
وی ادامه داد: به عنوان یک فرد، سعی کرده‌ام تندرو‌ها را آرام کنم و بهترین راهی که می‌توان میزان اثربخشی را حس کرد، آرام کردن تندرو‌هاست. البته من برای این رفتار هزینه زیادی داده‌ام.
عارف در پایان خدا کند دیگر به فضای تنگ‌نظرانه در کشور برنگردیم چون برخی رسانه‌ها در کمال کم‌لطفی رگه‌های تنگ‌نظرانه را شروع کرده‌اند که امیدواریم خودشان متوجه شوند که چنین نگاهی فایده‌ای ندارد.
خداحافظی مردم با هفت شخصیتی که هشت سال رسانه ای بودند!
تابستان ۹۲، یکی از گرم‌ترین فصل‌های سال اخیر؛ فصلی که گرمایش را به سیاست هم تسری داده ‌تا فضای سیاست ایران نیز همچون دمای هوایش، داغ داغ باشد! شاید در تابستان داغ ۹۲، چهره‌هایی که اخبار تلویزیون و رسانه‌ها را داغ می‌کردند، ‌دیگر نباشند!

به گزارش «تابناک»، مهم‌ترین شخصیتی که کمتر او را خواهید دید، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور کنونی است که تا چند روز دیگر، جای خود را به حسن روحانی خواهد داد. شاید با کوچ احمدی‌نژاد از پاستور به نارمک، رسانه‌ها هم از تیترهای داغ مرتبط با ریاست جمهوری محروم شوند؛ اما به هر روی، ریاست جمهوری هست و خبر‌هایش.

احمدی‌نژاد سال ۱۳۸۴ با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، خود را بر فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران غلبه داد و هم‌اکنون در ‌دوازدهم مرداد، سمت خویش را تحویل منتخب بعدی خواهد داد و احتمالا چشمان مردم کمتر به دیدن ایشان روشن خواهد شد.

دومین نفری که احتمالا ایرانیان از دیدن چهره وی در صدا و سیما محروم خواهند بود، عزت‌الله ضرغامی است؛ رئیس سازمان صدا‌و‌سیما که به یمن ریاستش بر این سازمان عریض و طویل ـ که احتمالا با در اختیار گرفتن زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی عریض‌تر و طویل‌تر هم خواهد شد ـ مردم ایران با چهره‌های ایشان در حد رؤسای سه قوه در عرصه رسانه مأنوس شده بودند. ضرغامی البته دیر‌تر از رفیقش یعنی محمود احمدی‌نژاد دوره ده ساله‌اش به پایان خواهد رسید.

خداحافظی مردم با هفت شخصیتی که هشت سال رسانه ای بودند!

سومین نفر اما محمد باقر قالیباف، شهردار تهران است؛ او نیز‌‌ همان سالی که محمود احمدی‌نژاد برای نخستین بار رئیس جمهور شد، به خیابان بهشت رفت و مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفت. رابطه با محمود احمدی‌نژاد البته هیچ گاه به گرمی رابطه رئیس جمهور و ضرغامی نرسید و شهردار و رئیس جمهوری که همزمان به بهشت و پاستور رفته بودند، در‌ این هشت سال چه چالش‌ها که با هم نکردند!

نفر چهارم، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی است؛ او هم سال ۸۴ فرماندهی نیروی انتظامی را بر عهده گرفت. خود او می‌گوید که پایان تاریخ حکم فرماندهی‌اش، تیر ماه سال آینده است. احمدی مقدم که به جای قالیباف در سمت فرماندهی نیروی انتظامی قرار گرفته است، هم مانند قالیباف چالش‌هایی با رئیس جمهور داشت، به ویژه که رئیس جمهور بار‌ها به وی و مجموعه تحت فرماندهی‌اش در نیروی انتظامی، انتقاداتی را درباره گشت ارشاد وارد کرد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور هم که در این سال‌ها مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی بود، ‌احتمالا فروغ سابق را در رسانه‌ها نخواهد داشت و جای خود را به یکی از نزدیکان روحانی خواهد داد.

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیر از جمله افرادی است که دیگر کمتر در عرصه رسانه‌ای حضور خواهد داشت؛ وی چندی پیش، نتوانست رأی لازم برای ادامه عضویت در شورای نگهبان در سمت عضو حقوقدان را به دست آورد.

حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نیز از جمله مدیرانی است که مدیریتی طولانی‌مدت را بر سازمان تبلیغات اسلامی تجربه می‌کند. وی نزدیک دوازده سال بر این سازمان ریاست کرده است؛ ریاستی که در این اواخر با علایق سیاسی وی پیوند خورد‌ و او ‌آشکارا به حمایت از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخت، تا جایی که به نظر می‌رسید، رسانه‌های این سازمان و حتی بودجه آن در اختیار برخی از گروه‌های سیاسی همسو با وی قرار می‌گرفت!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=57252
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما