شنبه 22 تیر 1392 - 11:40

فتواي عجيب آیت الله بیات زنجانی / خوردن آب روزه را باطل نمي كند

سایت اینترنی آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه در قم فتوایی جدید از وی را منتشر کرد.

در این فتوا آمده است:

“با استناد به موثقه عمار و روايت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب ١٦ وسائل الشيعه از ابواب “من يصح منه الصوم” آمده است، كساني كه روزه مي گيرند ولي تاب و تحمل تشنگي را ندارند، فقط به اندازه اي كه جلوي تشنگي شان را بگيرد مي توانند آب بنوشند و در اين حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.”

سایت اینترنتی آیت الله بیات زنجانی همچنین اضافه کرد: ” لازم به ذکر است نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.”

این مرجع تقلید همچنین به سؤال دیگری درباره روزه داری به این شرح، پاسخ داد:

سؤال: ضمن عرض سلام؛ حضرتعالی در فتوائی فرموده اید:

با استناد به موثقه عمار و روايت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب ١٦ وسائل الشيعه از ابواب “من يصح منه الصوم” آمده است، كساني كه روزه مي گيرند ولي تاب و تحمل تشنگي را ندارند، فقط به اندازه اي كه جلوي تشنگي شان را بگيرد مي توانند آب بنوشند و در اين حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.
حال سؤال من اینجاست آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟

پاسخ: “باسلام و تحیت؛ احتیاط همیشه امری پسندیده است ودر فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزۀ خود را در وقت مقتضی، قضا کند.”

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=56201
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    این که چیز جدیدی نیست من سال پیش شندیده بودن در هنگام تشنگی شدید و غیر قابل تحمل می شود جرعه ای اب نوشید. ایشان طبق روایت فرمودند از خودشان من دراوردی نیست

  2. دل شکسته گفت:

    با سلام
    تا جایی که من متوجه شده بودم و جایی خوندم و شنیده ام برای رفع تشنگی بیش از حد که قابل تحمل نباشد میتوان فقط لب و داخل دهان را تَر کرد نه اینکه آب نوشید
    فقط داخل دهان آب کرد نگه داشت و خالی کرد ولی من از نوشیدن جرعه آب و رفع تشنگی نشنیده بودم
    اگر برداشتشون از یه حدیث نقل همچنین چیزیست بهتره بدونن که باید هم خودشون بهتر بدونن وقتی ولی فقیه است و یه عنوان نائب جای امام زمان محسوب میشوند پس در نتیجه باید ایشان تاییدکنند نه اینکه براساس یه حدیث نقل به تایید یه رای کنند
    در زمان غیبت امام زمان ( یاامام حاضر) ولی فقیه جانشین و باید از او پیروی کرد. حالا هرکسی ولی فقیه بوده باشد
    با سپاس

    • تنها..... گفت:

      عزیز دلشکسته اگر مراجع محترم چیزی رو میگن از روی علمشون میگن تو که علمی رو نداری دخالت نکن ……

      • دل شکسته گفت:

        محض اطلاع شما بهتره بگم من هم این چیزی که نوشتم طبق نظر مراجع و عظام تقلید هست حالا شما نشنیدی دیگه از آگاهی بیش از حد از دینت هست نه مشکل در دین
        شما شک داری برو بپرس از یه حجت الاسلام و یا آیت الله و ببین تاییدمی کنن حرف ایشون رووو
        فعلا که اکثر آیت الله ها حرف ایشون رو رد کردن در نظرات پایین هم بنگری شما یه نمونه از سخنان یه ایت الله رو نوشتم
        برای اطمینان می تونی بری از ایت الله یا حجت الاسلام درباره رای و فتواشون بپرسی و یا در گوگل سرچ کنی با این سوال
        فتوای دیگر آیت الله ها درباره فتوای نوشیدن اب اقای بیات ؟؟
        این سوال رو در گوگل سرچ کن سخنان دیگر عظام نمایش داده میشه
        نیازی هم به بیروون رفتن از خونه و از کسی پرسیدن هم نیست
        برای همه میگم بهتره تا از فتوایی یا خبری مطمئن نشدین قبولش نکنین اینو دین گفته
        حداقل چندنفر باید این فتوا رو عنوان کنن صحیح هست و یا در اینترنت چندتن در این باره نوشته ان؟
        بعد اعتماد کنین
        یه ایت الله در ان زمان که ایت الله خمینی رهبر و ولی فقیه بودن رد صلاحیت از مقام ایت الله هی شدن بابت فتواهای من در آوردی که خودشون میدادن می تونین از بزرگانتون بپرسین
        تنها بهتره بیشتر تحقیق کنی رباره مسائل دینی و دین ات و گند نزنی به دین

  3. روزه دار گفت:

    احتمالا تا دو سه سال دیگه ایات عظام خوردن غذا راهم در ماه مبارک بدون اشکال بدانند.به امید ان روز.

  4. محمدی گفت:

    این هم دلیل و سند فقهی موضوع: محمد بن يعقوب، عن أحمد بن إدريس وغيره، عن محمد بن أحمد، عن أحمد بن الحسن (1)، عن عمرو بن سعيد، عن مصدق بن صدقة، عن عمار، عن أبي عبدالله (عليه السلام) في الرجل يصيبه العطاش حتى يخاف على نفسه، قال: يشرب بقدر ما يمسك رمقه ولا يشرب حتى يروى.
    ورواه الصدوق بإسناده عن عمار بن موسى (2).
    ورواه الشيخ بإسناده عن محمد بن يعقوب (3).
    وبإسناده عن عمار بن موسى مثله (4).
    المصادر
    الكافي 4: 117 | 6.
    الهوامش
    1- كذا في الاصل، وفي المخطوط: محمد بن الحسن، وكتب على كلمة محمد قوله: «شبه أحمد». وفي التهذيب: أحمد بن الحسين. وفي هامش المخطوط «محمد بن الحسين».
    2- الفقيه 2: 84 | 376.
    3- التهذيب 4: 240 | 702.
    4- التهذيب 4: 326 | 1011.

  5. شهروند گفت:

    اتفاقا مجتهد یعنی همین یعنی اینکه نظری مطابق با شرع و متفاوت با سایر علما هم حتی داشته باشد مشکلی نیست قرار نیست که همه ی مجتهدین همچون دیگران از همدیگر تقلید کرده و فتاوایشان همسان و یکسان باشد
    شاید این فتوی تحولی در اجتهاد بتواند ایجاد کند و این شجاعتی بس عظیم است

  6. ناشناس گفت:

    والا جرات نیست چیزی بگیم!!! ولی فتواشونو بذارن در کوزه تو ماه رمضون آبشو بخورن تازه روزشونم باطل نمیشه!!!!!!!!

    • ناشناس گفت:

      انسان باید در حرف زدنش احتیاط کنه شاید مجبور بشه یکروزجواب بده.آقای بیات یک عالمه و بر والدینش واجبه از حکمش تبعیت کنند و بر باقی مردم واجبه توهین نکنن.

  7. توحید گفت:

    لطفا قبل از اینکه به روایات و احادیث بزرگان دین رجوع شود به قرآن که کتاب الهی و تحریف نشده است رجوع شود تا ملاحظه کنید که چنین چیزی در قرآن وجود ندارد و نخوردن و نیاشامیدن از اصول روزه داری است طبق آیات قرآن کریم.با تشکر لطفآ نظر اینجانب را ثبت کنید

    • مراد گفت:

      ميشه بگين كجاي قرآن گفته نخوردن و نياشاميدن از اصول روزه است؟

      • سید عرشیا حسینی گفت:

        مگر همه چیز در قران امده است. این هم یکی از چیزهایی است که در قران نیامده ایا در قران امده است که نماز ظهر و شب و صبح و….. چند رکعت است اول خوب فکر کن بعد نظر بده

        • سیاوش گفت:

          دوست من قران نیاز به تفسیر داره اگر خدا در مورد همچیز در قران ریز می گفت جلد دوم وسوم  قران وحتی بیشتر هم داشتیم.
          خداونددر قران می فرماید هر کس به حرف خدا وپیامبر گوش ندهد کافر است یعنی پیغمبر جانشین خدا است  وامامان جانشین پیامبر اند وامام زمان(عج)درزمان غیبت مارا به دست مراجع سپرده اند.شرایط مرجع تقلید بودن فقط مجتهد بودن نیست.

    • حميد گفت:

      كيفيت نماز و روزه كجاي قرآن آمده؟

    • ناشناس گفت:

      حضرت ایت الله خامنه = با ولایت فقیه عصرحاضر مورد توجه اون اقا که فرموند باید اعلم تر باشد که اقای خامنه ای هستن
      باید گفت ولی فقیه عصر حاضر اقای خامنه ای هستن اینو نوشتم که اونایی که چیزی از ولی فقیه و دین نمیدونن بقیه رو متهم به فتوا جدید صادر کردن نکنند
      خدا همه رو به راه راست هدایت کند و عقل بده که برن دنبال علم و دین و تا نمیدونن رای صادر نکنند
      الهی آمین

  8. انسان گفت:

    برادران عزیز چرا بیخود وبی جهت بحث میکنید .خدا که قصد ندارد ایاذبالله بی جهت زور بگوید اگر تشنگی ویا گسنگی کوچکترین آسیبی به بدن برساند خود خدا هم حاضر نیست تو روزه بگیری بخصوص تشنگی وکم شدن آب بدن که صدمات زیادی به سیستمهای مختلف بدن میرساند .این مومنینی که روزانه روزه میگیرند هم سر خدا وهم سر بندگان خدا منت میگذارند وموقع افطار وسحری چهار برابر روزه خواران غذا میخورند فتوای عالم ومجتهد را به سخره نگیرند

  9. ناشناس گفت:

    بسیار خوب است اگر نظر معظم له را در باب ولایت فقیه نیز مطالعه کنید.

    • مهدی گفت:

      دوست عزیز در یک مورد مطلبی را از کسی پسندیدی لازم نیست همه موارد او را بپسندی. حالا من نمیدونم نظر ایشون در مورد ولایت فقیه یا هر چیز دیگری چیه

  10. عبد الله گفت:

    عزیزان عنوان ذو العطاش که در روایات هم آمده نوعی بیماری است که شخص چه در ماه رمضان و جه غیر رمضان دچار عطش می شود و در روایات بین کسیکه دچار این بیماری است و کسیکه در اثر روزه دچار تشنگی شدید می شود فرق گذاشته اند نوشیدن جرعه آب برای رفع عطش مربوط به ذو العطاش یعنی کسیکه دجار بیماری عطش است می باشد و احتمالا منظور آقای بیات زنجانی هم همین باشد هر چند ممکن است ایشان حکم هر دو را یکی دانسته باشد که اشتباه فاحشی است

    • مهدی گفت:

      اگر توضیحات ایشون رو بخونی هم می فهمی که ایشون خیلی باسواده، هم می فهمی که خودت(خودمون) خیلی کم اطلاعی. حالا نسبت خطای فاحش دادن دیگه داستانی شده!

      • سیاوش گفت:

        بله حتما ایشان این وحکمی که می فرماید اگر تشنگی به حالت شدیدوخطرناک رسید می توان اب خورد که در عوض باید غذای روضه به جا اورده شود

  11. ناشناس گفت:

    وقتی در شعب ابی طالب و در جنگ احد سخت ترین روزه ها را می گرفتند این فتوی یا توهین به دینداران است یا وهن در دین است یا یا ….. اگر کسی قادر به روزه داری نباشد با نظر متخصص می تواند روزه نگیرد

  12. احسان.طلبه درس خارج مشهد گفت:

    کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند
    سلام دوستان
    انجام دادن هر کاری که برای سلامتی انسان ضرر داشته باشه جایز نیست.کسی که روزه براش ضرر داره یا کسی که نمیتونه تشنگی رو تحمل کنه(یعنی بیمار خاص و نه فرد معمولی) میتونه به اندازه ضرورت، آب مصرف کنه. مثل کسانی که سنگ کلیه دارن و باید روزانه مقداری آب مصرف کنن. علما قایل به جواز نوشیدن آب برای اینگونه افراد هستن.

    • دل شکسته گفت:

      جناب طلبه افراد مشکل دار در صورت مشکل بسیار نیاز به روزه گرفتن نیست و باید پول روزه نگرفته یا قضای اون طعام بپردازند
      انها که نمی توانند یک یا چند روز را روزه بگیرن و مشکلی پیش امد می توانند روزه خود را افطار کنند یعنی بخورند و دیگرروزه نیستند و باید بعدا قضای ان را ادا کنند ویا نشد پول و … ان را بپردازند
      شما از خودتون چیزی نگید مدیون شین

  13. علی گفت:

    به نطر من آخرین درجات روزه داری نخوردن و نیاشامیدن می باشد

  14. دل شکسته گفت:

    آیت الله سیستانی: ضعف به تنهایى مجوز روزه خوارى نیست هرچند شدید باشد، مگر این که موجب مشقت (سختی زیاد) باشد که در این صورت خوردن یا آشامیدن به مقدار ضرورت جایز است و باید بعد از آن قضا نماید.

    آیت الله خامنه ای: انسان نمی‌تواند بخاطر ضعف و تشنگى، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگى او به اندازه‌‌ای است که معمولاً نمی‌شود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند مى‌توانند افطار نمایند ولى تا در حرج واقع نشده‌اند، نباید روزه را باطل کنند.
    ولی فقیه عصرحاضر یعنی نائب امام غادب حضرت مهدی عج هستن اقای خامنه ای هستن پس تایید ایشان در الویت آرا هست لطفا بیشتر تحقیق و جست و جو و از منابع معتبر آگاهی پیدا کنید نادانسته نظر نداده
    هرچند اکثره افرادی که این فتوا رو تشویق کردن شکی نیست که اصلا روزه نمیگیرن فقط نظر دادند
    در پناه خدا

  15. ahmad amiri گفت:

    besyaar ham dorost ast.

  16. ناشناس گفت:

    من سنگ کلیه به اندازه 8.2 میلی متر دارم همچنین دارای درد شدید هستم و تا به الان هم روزه گرفته ام البته با درد می خواهم نظر شما را جویا شوم

  17. یری گفت:

    روزه داری که فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست که حالا سر یه لیوان اب دعواست!به قول اون دوست عزیز که میگفت اگه بعد از افطار چند برابر بخوریم و بیاشامیم که دیگه حتی جای نفس هم برای بعضیامون نمیمونه ایرادی نداره؟ خدایا به هممون توفیق بده که از روزه داران تمام جوارح بدن  منجمله زبان و نفس خود باشیم    

  18. خلیل گفت:

    کم کم درماه رمضان غذا هم جایز میشود  شاید هم هر چهار سال یک بار شاهد رمضان باشیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

  19. سید عرشیا حسینی گفت:

    من با فتوای ایشان کاملا مخالفم . ایشان فقط یک سند برای اثبات فتوایشان اورده است. امام جعفر صادق برای بیمارانی که بیماری ذوالعطاش را در ان زمان داشتند این سفارش را کرده بودند نه برای کسانی که فقط کمی مثل مردم عادی در موقع روزه داری تشنه شان میشود . بیماری ذو العطاش بدین شرح است= بیماریی است که اگر فرد بیمار به اندازه ی کافی اب نخورد و یا جلوی تشنه گی اش را در یک روز نگیرد باعث قش رفتن و حتی مرگ ان بیمار میشود که این نوع بیماران دارای عطش بسیار فراوان هستند.

  20. منتقد گفت:

    واقع از برخی از علما که ادعای احتهاد نیز دارند بعید است که گاهی برای خوش آمد عده ای دست به برخی از فتاوا بزنند که هیچ پایه و اساسی ندار و به همین جهت در رد نظر این عالم نکاتی عرضه می گردد:
    این دو روايتى كه مدرك اصلى ایشان بوده، كه در باب 16 از ابواب من يصح منه الصوم آمده است يعنى روايت «عمار» و روايت «مفضل بن عمر» كه استدلال به آن بر صحت روزه با جواز نوشيدن آب هنگام عطش شديد شده است اين دو روايت چندين ايراد روشن دارد :
    الف) اين دو روايت بر فرض دلالت و صحت سند معرض عنهاى اصحاب است يعنى كسى از فقهاى عامه و خاصه مطابق آن فتوا نداده و مى‌دانيم طبق قاعده اصولى معروف و مقبول و مشهور فقها هر روايتى كه «همه فقها» يا «مشهور آنها» طبق آن فتوا نداده‌اند از درجه اعتبار ساقط است و نمى‌توان به آن استدلال كرد.
    ب) در روايت اول «عُطاش» آمده كه مربوط به بيماران تشنگى است بنابراين از بحث ما خارج است و اين‌كه گفته مى‌شود در كتاب كافى «عطاش» و در كتاب «من لايحضره» به جاى آن «عطش» آمده نتيجه‌اى ندارد، زيرا هنگام اختلاف نسخ روايت، روايت كافى مقدم است زيرا مضبوط‌تر و معتبرتر است. (و به فرض كه كار به ابهام و اجمال برسد باز از درجه اعتبار ساقط است).
    اما روايت دوم يعنى روايت «مفضل بن عمر» از نظر سند محل گفتگوست زيرا شخص مفضل را هر چند بعضى معتبر مى‌دانند و توثيق كرده‌اند ولى استاد مسلم علم رجال يعنى نجاشى كه حرف اول را درباره علم رجال اسناد روايات مى‌زند درباره او مى‌گويد : او فاسد المذهب مضطرب الرواية است و قابل اعتنا نمى‌باشد حتى جايز نيست روايات او را بنويسند و علامه حلى كه مقام علمى او در رجال نيز محرز است با نجاشى در عدم اعتنا به روايات او موافقت كرده است. شيخ طوسى نيز بعد از اشاره به روايات مدح و ذم او مى‌گويد: اولى عدم اعتماد به اوست. (4)
    بنابراين سند روايت مزبور ضعيف و حداقل مشكوك و مورد تأمل است.
    ج) فرض كنيم اين دو روايت از نظر سند مقبول و مورد اعتراض اصحاب نباشد ولى دلالتى بر صحت روزه اين‌گونه اشخاص كه مجبور به نوشيدن آب هستند، ندارد ؛ حداكثر مى‌گويد آنها مجازند آب بنوشند اما زياده‌روى نكنند (زيرا احترام ماه مبارك ايجاب مى‌كند كه در موارد بطلان روزه باقيمانده روزه را امساك كنند).
    كجاى اين تعبير دلالت دارد كه روزه آنها صحيح است و اگر سخنى از قضاى روزه در آن به ميان نيامده به دليل آن بوده است كه در نظر همه مسلم بوده با نوشيدن آب هر چند از باب ضرورت روزه به هر حال باطل مى‌شود و قضا دارد.

    (1) در لسان العرب و ساير كتب لغت آمده كه عطاش (به ضمّ عين) داء يصيب الانسان فلا يروى.
    (2) بقره، آيه 187 .
    (3) وسائل الشيعه، ج 7، كتاب الصوم، ص 149.
    (4) جامع الرواة، ح 2، مفضل بن عمر.

  21. امیر گفت:

    خواهش میکنم به معظم له توهین نکنید. ایشان مقلدان خود را دارند و از حکمشان تبعیت میکنند. شما نمیتوانی در باب یک انسان که علم فقهی نداری عکس آن را بگویی یا توهین کنی.

  22. علی گفت:

    با سلام.حاج اقا مرد روزه گیر کسی هست که این تشنگی و گرسنگی را تحمل کند.

  23. علی گفت:

    باسلام.این فتوای شما ممکن است افرادی که خود را گول میزنند را دچار مشکل کند و از این فتوا سوء استفاده کنند.

دیدگاه شما