یکشنبه 5 خرداد 1392 - 11:29

فضای سبز،راهکاری که پایتخت طبیعت ایران را با نام واقعیش یکسان میکند/عکس

مهندس سید هدایت اکبری / فضای سبز شهری

هرچند که فضای سبز در ایران قدمت چندین هزار ساله دارد ولی وضعیت فضای سبزشهری یاسوج در حد مطلوب نبوده که مهمترین دلیل آن را می توان به خاطر عدم مدیریت فضای سبز شهری ذکر کرد. با مدیریت فضای سبز شهری می توان هر شهری را با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود فضای سبز متناسب با محیط فراهم کرد که سالهای سال اثرات مطلوب خود را به شهر ارزانی دارد .

DSC_00635

فضای سبز شهری چیست ؟

˜ جامعترین تعریف: فضای سبز شهری بخشی از فضاهای باز شهری است که در عرصه های طبیعی یا مصنوعی آن تحت استقرار درختان ، گل ها ، چمن ها و سایر گیاهان است که بر اساس نظارت و مدیریت انسان با در نظر گرفتن ضوابط ، قوانین و تخصص های مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی ،زیستگاهی و رفاهی شهروندان ومراکز جمعیتی غیر روستایی ،حفظ ،نگهداری یا بنا میشود

با توجه به رشد نامورن شهریاسوج و تخريب فضاي سبز و زمينهاي حاصل خيز لازم است كه قوانيني اتخاذ گردد كه از قدرت اجرايي برخوردار باشد و هر گونه ساخت و ساز را مشروط بر اختصاص زميني براي فضاي سبز گرداند. در یاسوج با توجه به اقليم آن كه متاسفانه از فضاي سبز کمتری برخوردار است لازم است به فضاي سبز اهميتي ويژه دهند. با نگاهي گذرا در پاركها مي توان به قدمت آن پي برد كه بيشتر در چند دهه اخير بوده است.

ولي با اين وجود حد سرانه فضاي سبز با رشد جمعيت كاهش يافته و جوابگوي اين جمعيت انبوه نبوده است. در مرحله اول نياز است كه تمام نيروي كاري سازمان تخصص لازم را داشته باشند زماني كه طراحان غير متخصص باشند از مردم ما انتظار نمي رود كه در قبال فضاي سبز شهر خود مسئول باشند عدم توجه به فرهنگ شهر موردنظر باعث گرديده است در بعضي از شهرها فضاي سبز پناهگاهي براي افراد ولگرد و معتادين گردد كه اين امر باعث گرديده محيط فضاي سبز ناامن و غير استفاده براي مردم عادي كرده است عدم توجه به گونه ها بومي در طراحي و كاشت و جايگزين كردن گونه هاي غير بومي و وارداتي باعث گرديده علاوه بر اينكه هزينه ها را چند برابر كرده درصد موفقيت طرح بسيار پائين و دوام چنداني نداشته باشد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ضرورت فضای سبز

o مهمترین اثرات فضای سبز در شهرها ،کارکرد های زیست محیطی آنها است که ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یک سو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر ،سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می شوند .و در حقیقت فضای سبز ریه های تنفس شهرها به شمار می آیند.

مدیریت فضای سبز شهری

o مدیریت فضای سبز شهری در اصل کلیه مراحل ارزیابی ،طــراحی و کاشت متناسب با محـل ،نظارت در حفـظ و نگهداری آن با همکاری مردم می باشد .

نگهداری فضای سبز

oنگهداری فضای سبز یکی از اصول اساسی در مدیریت فضای سبز محسوب می شود.

پیشنهادات

o پرورش نيروهاي متخصص، ماهر و در عين حال متعهد

oآگاه سازي مردم از اثرات مطلوب فضاي سبز در اصل هدايت ديد يك جانبه به همه جانبه

oمشاركت مردم در مديريت فضاي سبز

oشناسايي گونه هاي بومي منطقه و استفاده بيشتر از گونه هاي بومي درطراحي و كاشت

oدخيل دادن فرهنگ منطقه در طراحي فضاي سبز

o مديريت را از حالت سنتي به سمت علمي و مكانيزه پيش بريم.

o اتخاذ قوانيني كه هر گونه ساخت و ساز را ملزم به اختصاص مكاني براي فضاي سبز كند.

به امید فردایی روشن . مهندس سید هدایت اکبری

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=45988
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ایمان گفت:

    سلام بر مهندس محترم
    ممنون از دلسوزیتون برای فضای سبز!!! الان دیگه کجای یاسوج رو میخواید فضای سبز کنید؟؟؟
    ای بابا تاالان گچساران یا دهدشت نیومدی؟ آقا شهر یاسوج و مردم محترم اما خدایش کافی نیست؟ آیا نباید به بقیه استان هم نگاهی کرد؟ فقط ذکر اینکه بگیم پایتخت طبیعت و همه پول رو اونجا خرج کنیم کافیه…آقا کجایی شما تا حالا شمال نرفتی انگار همین شهر کرد هم نرفتی اگه یاسوج پایتخته طبیعته پس اون شهرها با اون طبیعت زیبا چی هستن؟؟؟؟ خدایش یکم کوتاه بیاید فردای قیامت باید جواب بدید….

    • 0741 گفت:

      بله شمال هم رفتیم اما بخار هوا حتی برای یک ثانیه هم نذاشت از ماشین خارج شیم که بتونیم نگاه کنیم ..فک کنم دمای هوا چیزی بالای 40 درجه بود

    • ناشناس گفت:

      ایمان جان از جیب بابات که نمیسازن اگه دوس داری تابگیم شورای شهریاسوج برن گچساران ودهدشت پارک بسازن

      • ایمان گفت:

        ما نیز آمدید یاسوج سرمای هوا نگذاشت از ماشین خارج شویم!!! فکر کنم موقع بدی از سال رفتیدشمال!!!!البته باز شمال یه دریا و جنگلی داره ولی یاسوج که فقط آبشار هست!

        ناشناس عزیز خیالت راحت از جیب پدر من نیست اما از حق و حقوق ماست!
        نمیخواد به شهرداری بگید! به نظر شما چقد هزینه واسه اینجورکارها سالانه در نظر گرفته میشه و چقد از این هزینه ها در یاسوج خرج میشه؟ آقا یاسوج مرکز استان قبول! ولی حضرت عباسی فکر نمیکنید یکم خیلی! زیاده روی میشه!حالا به نظر شما همون خاک برداری اول یاسوج چقد هزینه داشت؟ به نظر شما واقعا لازم هست؟؟؟؟
        ببیند دوست عزیز همه مردم استان محترم هستند و شما هم تعصب رو کنار بزارید,ولی این مسئولین که بر طبل عدالت میزنن یکم هم عدالت رو تو استان رعایت کنن خوبه!
        ما نمیگیم واسه یاسوج کار نشه مطمئنن باید کار بشه من حرفم از توضیع نا عادلانه هزینه ها در سطح استان هست!

        • از ناشناس به ایمان گفت:

          ایمان جان من خودم 8سال توگچساران زندگی کردم میدونم چه خبره اشکال شما اینه که وایسادین وفقط گله گذاری میکنید پارکهای محله ای یاسوج باهزینه شهرداری ساخته میشه تویاسوج ساخت وساز زیاده ودرامدشهرداری هم بالاست اما پروژه ای مل پارک ولایت بودجش از بالا مییادکه استانداری یک ریال هم خرج نکرده این پارک مثل زیرگذر گچساران بدون برنامه وغیرکارشناسیه الان تودهدشت دارن پارک 27هکتاری ولایت رو میسازن خب این برمیگرده به شهردارش که خیلی فعاله توگچساران هم قرارشدکه زیرگذر روبسازن البته الان اقای تاجگردون خوب داره کار میکنه وخیلی خوب بودجه میگیره براگچساران
          باید همه نمایندگان استان یکی بشن

  2. ناشناس گفت:

    ما فقط تو رو میخاییم

  3. ناشناس گفت:

    هدايت شير زمينه كاكون داغشه نبينه

  4. تیرتاجی گفت:

    فقط هدایت اله اکبری رای ما هدایت اکبری درود بر شما

  5. دانشجوی مهندسی دانشگاه آزاد گفت:

    رای ما فقط سید هدایت اکبری, ایشان بسیار انسان شایسته , فرهیخته و با شخصیتی می باشند اینشالا با انتخاب ایشان به آبادانی شهر و دیار عزیزمان بویراحمد بیاندیشیم.

  6. مهناز گفت:

    هدایت هدایت هدایت اکبری تنها کاندید اصلح و شایسته از خانواده اصیل بویراحمدی

  7. ATZ گفت:

    با سلام خدمت جناب مهندس.بحث فضای سبز خوبه ولی وندالیسم فرهنگی توی این شهر چطور می خواد حل شه.اگه امکان داره پاسخ بدین.سپاس

  8. مطمئن باش گفت:

    رای نمیاری

    • خرزوخان گفت:

      رای میاره اونم با اختلاف اینجوری که داره حرف میزنه یه ادم باسواده میدونه این شهرچی لازم داره مثل معلمهای بازنشسته نیست

  9. ناشناس گفت:

    فقط اکبری تبار

  10. خرم سلطان گفت:

    با سلام خدمت مهندس هدایت اکبری . مقاله شما رو خوندم بسیار عالی بود به نکات ریز توجه دارین. ومشخصه که دیدتون نسبت به مسایل شهری باز هست.انشاالله پیروز باشید.

  11. ح-س-ت گفت:

    جناب مهندس اکبری:اسمت فامیلت هم چو بوی چویل ،آوریشم،کوه دنا من شهرمون پیجهسه–به یاری حق صد درصد شک نکن تمام ککایل ودییل ایلمون باتن-انشالله

  12. غيرت گفت:

    به نظر من و خيلي از جوانها شوراي شهر هر استان و شهرستان و روستا بالاخص ياسوج بايد نه نفر از مهندسين متخصص عمران شاخه شهرسازي و يك نفر هم متخصص در امور مالي و يك نفر هم متخصص در امور حقوقي در كنار هم باشند تا با توجه به تجربه و رشته كاريشان به درد اين شهرستان بخورند با ديدي باز دلسوزي زياد در عمران و اباداني شهري زيبا.انشاله

دیدگاه شما