جمعه 20 اردیبهشت 1392 - 16:52

اسطوره زنان لر کیست + عکس

گروه تاریخ و سیاست بویرنیوز / سيدطبيب تقي زاده –   سردارمريم بختياري سال 1253خورشيدي،دختري ايراني دريك خانواده اصيل بختياري ديده به جهان گشود.

به گزارش بویرنیوز، دختري كه دردوران جواني ازتاثيرگذارترين زنان روزگارخويش و پرچمدار آزادي وسرافرازي ايران و ايرانيان شد.

دختري كه او را بي (بي مريم) ناميدند در سخت ترين شرايط ودرحالي كه حدود9  سالگي پدرش به دستورناصرالدين شاه وبا اشاره ظل السلطان حاكم مستبد اصفهان كشته شد،بزرگ شد و به بالندگي رسيد.

تاثيرات وآموزشهايي كه “بي مريم” از پدرش حسينقلي خان ايلخان ايل بختياري و برادرش علي قلي خان (سردار اسعد بختياري) پذيرفت، راه او را به سوي آينده بازكردو چنان شدكه او با كوشش خستگي ناپذير و پايداري كم مانندش به عنوان يكي ازمبارزترين سرداران آزادي خواه ايراني در شمار آيد.

گوشه اي ازرفتار و سيره “بي مريم” كه درخاطراتش به قلم روان و ساده خودش ثبت شده است و دربرگيرنده خاطرات دوران كودكي تاجواني اوست، دريچه اي براي شناخت بهتر او به روي ما مي گشايد.

بخش اول؛ سردارمريم ومطالبه حقوق زنان:

 

بي مريم كه در يك جامعه مرد سالار به دنيا آمده و در سنين نوجواني برخلاف خواست خود مجبوربه ازدواج شده و ازحق ارث نيزمحروم شده بود،عمق مشكلات ومسائل زن ايراني رادرك مي كند.

پس به سهم خود سكوت تاريخي زن ايراني رامي شكند و به اعتراض نسبت به اين نابرابري و پايمال شدن حقوق زنان مي پردازد و خواستار زدودن سنت هاي رايج مردسالارانه در جامعه ايراني همچون سنت ناف بري و ازدواج اجباري، نابرابري، حق ارث و نداشتن حق طلاق نابرابري از حق آموزش مي شود.

به گزارش بویرنیوز، سردارمريم ريشه بسياري از اين نابرابري ها را آگاهي نداشتن زنان ازحقوق اوليه خود مي داند و مي نويسد “تمام بدبختي هاي ما ازخودمان مي باشد زيرا كه نه علم داريم و نه حقوق خودرا مي دانيم، اگر ما هم بدانستيم كه براي چه خلق شديم البته براي حقوق خود جانفشاني مي كرديم، ماحالا فكرمي كنيم فقط براي رفع شهوت مردها خلق شده ايم يابراي اسارت و كنيزي خلق شديم. مامي توانستيم براي حقوق انساني خود به تمام عالم تظلم كنيم حقوق خود را برقرار كنيم زيرا كه امروز قرن 20 مي باشد و به اصطلاح فرنگي ها عصرطلايي. امروز زن اروپايي در تمام اداره جات دولتي و ملتي مقام بزرگي رادارا مي باشند،كرسي وكالت را اشغال نموده اند اما زن هاي ايراني ابدا از عالم انسانيت خارجيم.”

بخش دوم؛ سردارمريم وايستادگي دربرابراستبداد:

سردار مريم كه از نزديك شاهد فقر روزافزون مردم و ولخرجي حاكمان بي تدبيراست، آرزو مي كندكه اي كاش مالياتي كه مردم مي پردازند و سرمايه هاي طبيعي كه دركشور وجود دارد توسط شخشي لايق و منتخب مردم صرف آباداني ايران مي شد او اين پرسش اساسي را مطرح مي كند كه ايا ملت يك نفر را به عنوان حاكم انتخاب مي كنند تا برايشان بهداري و مدرسه و راه آهن بسازد و كمبودهاي كشور را جبران كند يا پول مملكت راخرج عيش و عشرت خود و خانمهايشان نمايند.

سردارمريم با روش موجود به ستيز برمي خيزد و در ادامه مي نويسد: “بدبختانه بعضي ازملتهاي دنياعموما و ملت ايران خصوصا،سلطان(پادشاه) را آيت خدامي دانندفكربكنيدببينيدچه خاموش وتاريكيم،چندميليون آدم جمع ميشوند از دست رنج ساليانه و هزارجور بدبختي و عذاب دنيايي كرورها پول جمع مي كنند و به دست يك نفر مي دهند براي آنكه آن يك نفرقبول زحمت كند اداره تمام زندگي آنها بنمايد، پس اگرفكرملت داشته باشيم آن ادم نوكرملت مي باشد نه خداي ملت  اگر خوب كاركرد او را بايد دعا كرد و بر قرار داشت، اگر بد كاركرد بايد معزول نمود و حسابش را رسيد پدرش را سوخت نه اينكه ستايشش نمود.

بخش سوم؛ سردارمريم ومبارزه در راه مشروطه:

 

بي مريم كه دوران كودكي، نوجواني و جواني خود را در دشوارترين شرايط زندگي ايلي سپري كرده بود به خوبي توانسته بود مهارتهاي رزمي همچون تيراندازی و سواركاري را بياموزد و در مبارزات آزادي خواهانه خود به كارگيرد.

بي مريم هنگامي كه سردار اسعد برادرش و همه جوانان غيور بختياري در راه رفتن به تهران هستند عزم راسخ آنها را مي ستايد و با سخنان دلگرم كننده روي به آنها مي گويد:حالاكه تصميم داريد در اين كار متعهد و مردانه باشيد اگر تمام مردهاي بختياري شهيد شدند، تمام زن هاي بختياري را جمع نموده كفن به گردن تفنگ به دست بر او شكستن دشمن رو به طرف اردوي استبدادحركت مي كنيم…

اميدوارم كه ريشه پوسيده استبداد را به عقل سرشار و فكر عميق خودتان و به زور شمشير آتش بارجوانهاي رشيد ايراني از بيخ و بن بكنيد.

به گزارش بویرنیوز، اما سردار مريم كه در آن شرايط تاريخي نسبت به وضعيت حساس كشورخود احساس مسىئوليت مي كند دست روي دست نمي گذارد و به گواهي تاريخ پيش از ورود سردار اسعد به تهران مخفيانه به همراه گروهي تفنگدار بختياري به تهران مي رود و در پشت بام خانه اي مشرف به ميدان بهارستان سنگربندي مي كند و در هنگام نبرد بختياري ها با عوامل استبداد به

ياريشان مي شتابد. سردار مريم كه درسال 1288 خورشيدي در نبرد آزادسازي اصفهان به همراه خواهرش (بي ليلي) فرماندهي يك ستون سواره نظام بختياري را بر عهده داشت درگير و دارجنگ جهاني اول (1293 تا آبان ماه 1297 خورشيدي) نيز كه ايران از هر سو مورد تجاوز نيروهاي بيگانه انگليس و روس قرارداشت به نبرد با استعمارگران پراخت.

 295338_143858382464533_353430880_a

بخش چهارم؛ پايگاه سردارمريم پناهگاه آزادي خواهان:

خانه سردارمريم هميشه پناهگاه آزادي خواهان بود در دوران جنگ جهاني اول نيزكه مليون ايران به مخالفت با اشغالگران روس و انگليس پرداختند و از سياستهاي آلمان و عثماني حمايت ميكردند با تضعيف دولت عثماني و تسلط انگليسيها بر بغداد گروهي از فعالان سياسي فرهنگي همچون علي اكبر دهخدا، ملك الشعراي بهار، وحيددستجردي، و تعدادی ديگر به خانه سردار مريم پناه بردند. دكترمحمد مصدق هم يكي ديگر از آزادي خواهان نامي بودكه پس ازگريز از دست عوامل استبداد مدتي به خاک بختياري رفت و مهمان سردار مريم بود.

ازهمين رو دكتر مصدق تا پايان عمر همواره ازسردار مريم و قوم لربه نيكي ياد مي كرد. آزادي ايران و ايرانيان يگانه آرزوي بي مريم بود؛ سردار بي مريم بختياري، سرانجام در سال 1316خورشيدي در اصفهان زندگي را بدرود گفت و پيكرش در آرامگاه تخت فولاد اصفهان تكيه ميرفندرسكي به خاك سپرده شد.

روحش شاد و يادش گرامي باد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=41261
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سعيدحسن پور گفت:

    سلام ضمن تشكرازوب سايت بويردرمعرفي اساطيرلريك سوال داشتم .

  2. ناشناس گفت:

    بپرسید ستاره عبدالرضا که بود؟

  3. كريميان گفت:

    بي مريمبي مريم حقيقتانشان افتخارقوم لربودواقعاجاي تشكرداره كه به اساطيرلر پرداختين تاخيلي هابفهمندكه ماازچه اصالتي برخورداريم

  4. بویر گفت:

    قوم لر به تاریخ ثابت کرده است ،که دارای مردان وشیر زنانی است که در دفاع از حریم وکشورسرآمد هستند واقوام ایرانی ترک ،عرب وکرد…اجازه نخواهند داد که دشمنان یک وجب از خاک خود را تصرف کنند

  5. بهروز گفت:

    زنده باد لر و بختیاری .درود بر شیرزنان و شیر مردان لر باد.

  6. محسن گفت:

    افتخار میکنم یک لر هستم نه فارس

  7. مجتبی عزیزی گفت:

    به نام خدایی که لر افرید .ممنون از توجه همه ی عزیزانی که از اصالتشان فرارنمی کنند 
    سرداربی بی مریم بختیاری کوهیست که تکیه گاه بختیاریهاست
    پس من میگویم    خداوندا دادی به من توافتخاری  زادگاهم لرستان ودیارم بختیاری

  8. مریم گفت:

    روحت شاد ای مریم مسیح ای شیر زن بختیاری

دیدگاه شما