پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 - 8:20

ام. تی . ان ایرانسل تحریم می شود!

ام. تی . ان ایرانسل تحریم می شود!

تحریم های ضد ایرانی گریبانگیر بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه در آفریقای جنوبی یعنی گروه ام.تی.ان. را گرفت. سیفیسو دابنگوا، مدیر اجرایی ام.تی.ان در مصاحبه ای گفت که این شرکت در تلاش است راهی برای خارج کردن پول از ایران پیدا کند، کشوری که دومین بازار رو به رشد مشترکان جدید این شرکت است.

به گزارش بویر نیوز به نقل از افکار، به نقل از وال استریت ژورنال، تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان ملل که با هدف توقف برنامه هسته ای ایران وضع شده است، باعث شد تا این شرکت نتواند سرمایه اش که شامل وام ۳۰۰ میلیون یورویی (۳۹۱ میلیون دلار) که به شریک ایرانی را به همراه صدها میلیون دلار سود به دست آورد. از سویی دیگر دور جدید تحریم ها روند تحویل کالاها را با مشکل مواجه کرده است. از آنجایی که شرکت نمی تواند کالاهای لازم را به دست آورد ناچار شده بعضی از پروژه ها را متوقف کند.دابنگوا درباره جزییات این پروژه ها توضیحی نداد.

ماه آوریل گذشته ایالات متحده تحریم جدیدی را اعمال کرد که خرید تجهیزات قابل استفاده برای شنودمکالمات تلفنی را برای ایران و سوریه مشکل کرده است. دابنگوا گفت شرکت ها دیگر نمی توانند تجهیزات شنود را در ایران بخرند در حالی که اغلب دولت ها به چنین تجهیزاتی نیاز دارند. وی افزود که مذاکرات میان شرکت ام.تی.ان. و بانک مرکزی ایران و مقامات ایالات متحده ادامه دارد. دابنگوا اینجا در دفترش در ساختمان مرکزی ام.تی.ان. در ژوهانسبورگ گفت “تحریم یک مسئله سیاسی است و راه حل هم سیاسی خواهد بود.”

ام.تی.ان. یکی از معدود شرکت های چند ملیتی آفریقای جنوبی است، به دنبال بازارهای حاشیه ای رفته که به بازار شمال آمریکا و اروپا وارد نشده است. این شرکت با وجود مشکلاتش در ایران تصمیم دارد در بازارهای جدید و رو به گسترش سرمایه گذاری کند و برای معاملاتی که مناسب است حتی تا ۸ میلیارد دلار وام بگیرد.

این شرکت در پنج سال گذشته در آفریقا و خاورمیانه گسترش یافته و درآمدش ۸۴٪ افزایش داشته است. ام.تی.ان. امیدوار است بتواند قرارداد موبایل جدیدی را در میانمار برنده و منتظر فرصتی است که وارد اتیوپی شود. ام.تی.ان. یکی از ۱۲ شرکت مخابراتی است که میانمار این ماه برای مزایده دو مشترک اصلی موبایل کشور انتخاب کرده است، یکی از آخرین بازارهای دست نخورده تلفن همراه در آسیا. آقای دابنگوا می گوید قدم بعدی گسترش بازار، تثبیت شرکت در کشورهایی چون غنا و اوگاناداست که ام.تی.ان. امیدوار است بتواند وارد آنها شود.

گسترش ام.تی.ان. در ۲۱ کشور بدون چالش نبوده است. نیجریه بزرگ ترین بازار مشترکین این شرکت است اما سرعت رشد زیرساخت های موبایل در این کشور و جمعیت طبقه مصرف کننده آن، هیچ کدام همپای رشداقتصادی آن نبوده است.

دابنگوا با اشاره به کشورهای آفریقایی گفت “مسئله این است که چه تعدادی از مردم به بالای خط فقر می رسند و چه بر سر طبقه متوسط می آید.” او افزود: “ما نگرانیم که در حال حاضر منابع (طبیعی) منبع اصلی درآمد برای کشورها بوده و اگر تقاضا برای آن کم شود، به بازار مصرف آسیب برساند.”

از سال ۲۰۰۵ که ام.تی.ان. وارد بازار رو به رشد تلفن همراه در ایران شده تا امروز به شدت رشد کرده اما موفقیت آن با جنجال همراه بوده است. شرکت ترکسل، بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۲ در آمریکا از ام.تی.ان. شکایت و این شرکت را به رشوه و فساد مالی متهم کرد که باعث شد ترکسل بازار ایران را از دست بدهد. آقای دابنگوا گفت یک قاضی دادگاه در آمریکا قرار است به زودی تصمیم بگیرد که این شکایت باید در آمریکا بررسی شود یا نه. وی افزود «ما معتقدیم پرونده ای وجود ندارد.» ام.تی.ان. در ماه فوریه گفت که یک هیات تحقیق مستقل که این شرکت استخدام کرده بود اعلام کرده که هیچ اشتباهی مرتکب نشده است.
ام تی ان صاحب ۴۹٪ سهام ایرانسل است که از همکاری با دولت ایران و با واسطه شرکت توسعه صنایع الکترونیک ایران ایجاد شده است. ایرانسل بعد از شرکت مخابرات ایران، دومین اپراتور تلفن همراه ایران است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=38396
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما