شنبه 7 اردیبهشت 1392 - 11:25

خروج سپهر انرژی از فهرست سیاه وزارت نفت

به گزارش بویر نیوز به نقل از فارس،  به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، احداث دو طرح بزرگ گازی یعنی طرح احداث پالایشگاه گازی بیدبلند 2 و طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان با برطرف شدن مشکل مالی و سرمایه گذاری مجدد شرکت سپهر انرژی که از طرف بانک صادرات در این پروژه حضور دارد و مساعدت بانک مرکزی از سر گرفته شد.

نکته قابل تامل در این است که شرکت سپهر انرژی در جریان فساد بزرگ بانکی، با دستور وزارت نفت از همه پروژه‌های نفتی و گازی خلع ید شده بود که این امر موجب شد، تا وزارت نفت برای ادامه احداث این دو پالایشگاه از صندوق توسعه ملی کمک بخواهد که با سد مجلس و مخالفت نمایندگان روبه رو شد.

به نظر می رسد با ورود مجدد شرکت سپهر انرژی در این دو طرح بزرگ گازی این شرکت از لیست سیاه وزارت نفت خارج شده است.

برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این دو پروژه بزرگ گازی به حدود چهار میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری نیاز است که بانک صادرات موافقت کرده است، برای تسریع در روند احداث این دو پروژه 1.5 میلیارد دلار سرمایه تزریق کند.

در واقع باید گفت که احداث این پروژه‌ها مربوط به سال 1380 است، به طوری که شورای اقتصاد در اسفند ماه سال 1379 با صدور مصوبه‌ای ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 را تصویب و از سال 1380 با مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، عملیات ساخت این پالایشگاه گاز به شرکت ملی گاز واگذار شد.

در سال 1381 طراحی پایه پالایشگاه گاز بید بلند 2 به یک شرکت کانادایی واگذار شد و در نهایت با تکمیل مطالعات پایه، مدارک مناقصه این طرح در سال 1382 تکمیل و در سال 1383 مناقصه بین‌المللی این دو طرح برگزار شد.

در تیر ماه 1384 اجرای فاز اول و دوم این دو طرح به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای داخلی و خارجی واگذار شد که با خروج شرکتهای خارجی از طرح و اصلاح مصوبه شورای اقتصاد در آبان ماه 1385 اجرای بخشهای مختلف پالایشگاه گازی بیدبلند 2 به سازندگان و پیمانکاران داخلی واگذار شد.

در مدت 4 سال برای این دو پروژه هیچ سرمایه گذاری پیدا نشد که در نهایت در بهمن ماه سال 1389 قرارداد ساخت پالایشگاههای گاز بیدبلند2 و طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان به ارزش تقریبی چهار میلیارد دلار بین شرکت ملی گاز و بانک صادرات امضا شد.

بر اساس این قرارداد بانک صادرات با مشارکت 80 درصدی به میزان سه میلیارد و 200 میلیون دلار در دو پروژه ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 و واحد استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سرمایه گذاری می‌کند که سهم شرکت گاز در این پروژه‌ها 20 درصد با سرمایه گذاری حدود 800 میلیون دلار خواهد بود.

همچنین در قرارداد مشارکت شرکت ملی گاز با بانک صادرات، این بانک برای ساخت واحد تولید اتان پالایشگاه گاز پارسیان نیز متعهد به 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

هدف از احداث پالایشگاه بیدبلند2 تولید روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، تولید سالانه 1.48 میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی گچساران، تولید 1.5 میلیون تن گاز مایع برای صادرات و تولید 400 هزار تن میعانات گازی برای صادرات است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=36678
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما