یکشنبه 5 فروردین 1403 - 12:36

بازداشت ۱۱ مظنون حمله تروریستی مسکو/ تردید در صحت بیانیه داعش/ افزایش شمار کشته‌ها به ۱۱۵ نفر

به گزارش بویرنیوز  منابع امنیتی روسیه از تیراندازی در یک تالار موسیقی در زمان برگزاری کنسرت در شهر مسکو خبر دادند.

افزایش شمار کشته‌های حمله تروریستی مسکو

کمیته تحقیقات روسیه درباره حمله تروریستی به یک تالار موسیقی در مسکو از افزایش شمار جان باختگان این حمله به ۹۳ نفر خبر داد.

این کمیته اعلام کرد که بر اساس اطلاعات اولیه، علت مرگ این افراد، اصابت گلوله و مسمومیت ناشی از احتراق بوده است.

بر اساس گزارش این کمیته، شمار قربانیان با توجه به شرایط موجود همچنان افزایش خواهد یافت.

کمیته مذکور افزود که تروریست‌ها از مایع قابل اشتعال برای آتش زدن محوطه سالن کنسرت که در آن تماشاچیان و مجروحان حضور داشتند، استفاده کردند.

کمیته تحقیقات درباره حادثه تروریستی مسکو تأیید کرد که عاملان این اقدام تروریستی از سلاح‌های خودکار استفاده کردند.

بازداشت ۱۱ مظنون حمله تروریستی مسکو

در حالی که خبرگزاری تاس روسیه، از بازداشت دو نفر از مظنونان حمله تروریستی به تالار موسیقی کورکاس مسکو خبر داد، کرملین اعلام کرد که تا کنون ۱۱ نفر از جمله چهار تروریستی که به صورت مستقیم در حمله نقش داشتند، بازداشت شده‌اند.

بر اساس بیانیه کرملین، «الکساندر بورتنیکوف» رئیس سرویس امنیت روسیه بازداشت ۱۱ نفر از جمله چهار تروریستی که در حمله مسکو نقش مستقیم داشتند را به اطلاع پوتین رسانده است.

تردید در صحت بیانیه داعش درباره حمله تروریستی مسکو

در حالی است که پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «آر تی» گزارش داد: تعدادی از رسانه‌ها اعلام کردند که داعش مسؤولیت حمله به یک سالن کنسرت در مسکو را بر عهده گرفته است، اما تحلیلگران خاطرنشان کردند که بیانیه منتسب به داعش با بیانیه‌های قبلی این گروه متفاوت و به احتمال زیاد جعلی است.

این گزارش آر تی در حالی است که برخی شبکه‌های خبری از جمله بلومبرگ هم پیامی از «دیمیتری مدودف» نائب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه منتشر کردند که در آن نوشته شده است: بیانیه داعش جعلی است و داعش عامل حادثه تروریستی مسکو نیست.

ادامه محکومیت حمله تروریستی مسکو

«شی‌جین پینگ» رئیس‌جمهور چین با ارسال پیامی حمله تروریستی به یک سالن کنسرت در مسکو را به ولادیمیر پوتین همتای روس خود تسلیت گفت.

رئیس جمهور چین در پیام خود گفت: به نمایندگی از دولت و مردم چین، قربانی شدن شماری در حادثه تروریستی مسکو را عمیقاً تسلیت می‌گویم و همدردی صمیمانه خود را با مجروحان و خانواده‌های قربانیان اعلام می‌کنم.

«شی‌جین پینگ» تأکید کرد که مقامات چین از حمله تروریستی که در نزدیکی مسکو رخ داد بسیار شوکه شده‌اند. وی همچنین حمایت قاطع خود را از تلاش‌های روسیه برای تضمین امنیت اعلام کرد.

رئیس‌جمهور چین همچنین افزود که پکن با تروریسم در همه اشکال آن مخالف است و حملات تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه هم اقدام تروریستی را که یک مرکز خرید در حومه مسکو را هدف قرار داد، محکوم کرد.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مکرون قاطعانه این حمله تروریستی را که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت»، محکوم و با قربانیان این حمله ابراز همبستگی می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز پیش از این با شهروندان روسیه در پی این حمله ابراز همبستگی کرده بود.

نخست‌وزیر هند نیز با صدور پیامی حمله تروریستی به یک تالار موسیقی در پایتخت روسیه را به‌شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق هم در بیانیه‌ای حمله تروریستی به غیرنظامیان در یک سالن کنسرت در غرب مسکو را به‌شدت محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که بغداد به شدت حمله تروریستی به غیرنظامیان در حومه «کروکوس سیتی» روسیه را که منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی شد، به شدت محکوم کرده و با دولت روسیه و خانواده‌های قربانیان ابراز همبستگی و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کند.

این بیانیه افزود که وزارت خارجه عراق بار دیگر بر موضع ثابت خود تاکید می‌کند مبنی بر اینکه ضرورت دارد تا جامعه بین المللی به مسئولیت‌های خود برای مقابله با تروریسم عمل کرده و با جنایات خشونت در تمام اشکال آن مخالفت کند.

جزئیات حمله تروریستی مسکو

منابع روس با انتشار تصاویری گزارش دادند که دستکم سه مرد نقابدار در تالار منطقه کورکاس با سلاح‌های خودکار به سمت جمعیت تیراندازی می‌کنند. در این تصاویر دیده می‌شود که پشت سر عناصر مسلح، افرادی در ورودی قرار دارد که اکثر آنها کشته شدند.

یک منبع امنیتی در این باره گفت: حداقل سه فرد مسلح با لباس شبه نظامیان، به طبقه همکف تالار منطقه کورکاس حمله کردند و با سلاح‌های خودکار اقدام تیراندازی کردند. پس از آن به گفته وی، افراد مسلح نارنجک یا بمب آتش زا پرتاب کردند که باعث آتش سوزی در تالار شد.

بنابراین گزارش، افراد حاضر در سالن برای فرار از تیراندازی روی زمین دراز کشیدند، آنها دستکم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آنجا دراز کشیدند و پس از آن شروع به فرار کرده و بسیاری از آنها موفق شدند خارج شوند.

بنابر آخرین گزارش‌ها، بیش از ۱۰۰ نفر در تالار کورکاس محبوس شده و آتش سوزی منجر به تخریب بخشی از سقف شده است.

یک منبع امنیتی در گزارشی تکمیلی درباره این رخداد تروریستی عنوان کرد: پنج فرد مسلح با مسلسل به بازدیدکنندگان تالار کورکاس که به گوشه‌ای رانده شده بودند شلیک کرده‌اند که در ابتدا حداقل ۱۵ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش منابع روس برای بازداشت تروریست‌ها، تمام نیروهای ممکن، از جمله نیروهای امنیتی در مسکو، به محل اعزام شده‌اند. همچنین سرویس‌های امنیتی در حالت آماده باش قرار گرفته و فرماندار منطقه مسکو وروبیوف نیز به محل تیراندازی رفته و یک ستاد عملیاتی را سازماندهی کرده است.

افزایش آمار تلفات حمله تروریستی در مسکو به ۶۲ کشته و بیش از ۱۴۵ زخمی

رسانه‌های روس از افزایش آمار تلفات حمله تروریستی به مجتمع تجاری در حومه مسکو به ۶۲ کشته و بیش از ۱۴۵ زخمی خبر دادند.

واکنش آمریکا به حمله تروریستی در مسکو مشکوک است

روسیه واکنش آمریکا به حمله تروریستی در مسکو را تردید برانگیز و مشکوک عنوان کرد. در همین ارتباط نیز، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که واکنش مقامات ایالات متحده به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس مسکو، سوالات بزرگی را ایجاد می‌کند، به ویژه در مورد دلایلی که کاخ سفید ادعا کرده که اوکراین در این حادثه دست نداشته است.

زاخارووا در روسیا -۲۴ گفت: «همچنین واکنش‌هایی [به اتفاقی که در مسکو افتاد] وجود دارد که سوالات بیشتری را ایجاد می‌کند.»

زاخارووا افزود: «مقامات واشنگتن از چه زمینه‌هایی برای نتیجه‌گیری در بحبوحه فاجعه درباره عدم دخالت یک طرف در این حادثه استفاده می‌کنند، این خودش یک سوال بزرگ است. اگر آمریکا یا هر کشور دیگری اطلاعات موثقی در این مورد داشتند باید فوراً در اختیار طرف روسی قرار می‌گرفت. اگر چنین اطلاعاتی وجود نداشته باشد، نه کاخ سفید و نه هیچکس دیگری حق ندارد بی دلیل اظهار نظر کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «صادقانه بگویم، واکنش دبیرخانه سازمان ملل هم سوالات بزرگی را ایجاد می‌کند. اکنون یک حمله تروریستی خونین رخ داده است و لازم است که بی قید و شرط آن را محکوم کنیم نه آنکه به طرح ابهام بپردازیم.»

داعش مسؤولیت حملات را بر عهده گرفت

گروهک تروریستی داعش با انتشار بیانیه رسماً مسؤولیت حملات تروریستی امشب در مسکو را بر عهده گرفت.

ایران حمله تروریستی در مسکو را محکوم کرد

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه سوم فروردین ماه در مسکو اعلام گفت «مبارزه مشترک و مؤثر با ⁧‫تروریسم‬⁩، نیازمند اقدام جدی و بدون تبعیض جامعه بین‌المللی است.».

حسین امیرعبداللهیان جمعه شب در این خصوص به زبان روسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام تروریستی اخیر در شهر مسکو را قویاً محکوم کرده، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان باختگان، به همکارم سرگئی لاورف، دولت و ملت روسیه این حادثه تلخ را تسلیت می‌گویم.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (جمعه) سوم فروردین حمله تروریستی به یک مرکز تجاری در مسکو را که به کشته و مجروح شدن جمع زیادی از شهروندان روسیه منجر شد، شدیداً محکوم کرد.

کنعانی ضمن ابراز تسلیت به دولت و ملت روسیه به ویژه خانواده‌های قربانیان گفت: جمهوری اسلامی ایران در این حادثه تلخ خود را در کنار روسیه می‌بیند

سفیر ایران: جمهوری اسلامی در این واقعه خود را در کنار ملت و دولت روسیه می‌بیند

در پی حادثه تروریستی در تالاری در شهر مسکو، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه این حادثه را به ملت و دولت این کشور تسلیت گفته و این گونه اقدامات را محکوم کرد.

متن پیام سفیر ایران در مسکو به شرح زیر است:

متأسفانه با خبر شدیم که در اقدامی تروریستی در شهر مسکو، جمعی از شهروندان فدراسیون روسیه کشته و زخمی شده‌اند.

اینجانب ضمن محکوم کردن اقدامات وحشیانه‌ای از این دست، برای جانباختگان آرامش و برای بازماندگان ایشان صبر آرزو می‌نمایم.

جمهوری اسلامی ایران در این واقعه خود را در کنار ملت و دولت روسیه دیده و با ایشان همدردی می‌نماید.

سخنگوی کرملین: پوتین حادثه کروکوس را به طور مستمر پیگیری می‌کند

دیمتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه: پوتین از همان دقایق اولیه در جریان حادثه در کروکوس قرار گرفت و آن را از همان ابتدا پیگیری می‌کند.

مدودف: تروریست‌ها فقط زبان انتقام را می‌فهمند

دیمتری مدودف نخست وزیر و رئیس جمهور اسبق روسیه: تروریست‌ها هیچ زبانی جز انتقام نمی‌فهمند، اگر زور را با زور پاسخ ندهیم، هیچ محاکمه یا تحقیقاتی سودی نخواهد داشت.

انتقاد روسیه از دفتر دبیرکل سازمان ملل

وزارت خارجه روسیه از دفتر دبیر کل سازمان ملل به دلیل واکنش ضعیف به حادثه تروریستی در حومه مسکو انتقاد کرد.

واکنش اوکراین به حادثه تروریستی در حومه مسکو

ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور هیچ ارتباطی با حمله در مسکو ندارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=359822
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما