جمعه 18 اسفند 1402 - 9:36

گفت و گوی چالشی منتخب بویراحمد در رسانه ملی

بویرنیوز؛ شبکه خبر در برنامه‌ای (صف اول) که اخیراً آغاز کرده، با منتخبان مجلس دوازدهم به گفت و گو می‌نشیند و درخصوص برنامه‌های آنان در مجلس آینده سؤالاتی را می‌پرسد.

در ادامه اولین سخنان محمد بهرامی را میخوانید:

یک قانون بر زمین مانده که در مجلس پیگیری می‌کنید؟

بحث به نتیجه رساندن تحریم‌ها هست که باید در اولویت قرار بگیرد.

با شفافیت آرا و هدایا نمایندگان موافق هستید یا خیر؟

شفافیت آرا یک وظیفه است، به نظر من شفافیت باید وجود داشته باشد، نامه‌ها آنجا که در راستای منافع مردم باشد شفاف باشد، ولی جایی که نامه‌ها حقی از کسی ضایع کند، مخالف هستم.

حقوق کارگران و کارمندان به میزان تورم افزایش پیدا کند یا متناسب با آن؟

با افزایش حقوق به میزان تورم مشکل حل نمی‌شود، وقتی حقوق را افزایش دهیم، تورم را چند برابر به جامعه تحمیل می‌کنیم، اینکه بتوانیم قدرت پول را بالا ببریم باید اساسی کار کنیم.

با حذف یارانه پر درآمد‌های جامعه موافقید؟

اگر صادقانه و شفاف با مردم صحبت کنیم، مردم در جریان مسائل و مشکلات باشند، پای کار می‌آیند و قطعاً کسانی که اوضاع مالی بهتری دارند، داوطلبانه خواستار حذف یارانه هستند.

برای ارزان رسیدن نان و دارو و کالا‌های اساسی با دادن دلار ارزان به واردکننده و تولیدکننده موافق هستید یا دادن یارانه به مردم؟

ارز ترجیحی در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان با یک نظارت دقیق قرار بگیرد.

یارانه بنزین به کد ملی اختصاص یابد یا به خوردو؟

به کد ملی، چون منابع ملی مربوط به خود مردم است.

آقای بهرامی از قوانین برجای مانده بحث تحریم‌ها است، برنامه شما در این زمینه چیست؟

قوانین و مقررات زیاد است، با توجه به مسائلی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده است، بحث ما در تحریم‌ها است، که بصورت مستقیم و غیرمستقیم زندگی مردم را متأثر کرده است. بنابراین با همکاری دوستان و اراده‌ای که در حاکمیت وجود داشته باشد اولویت اصلی رفع تحریم‌ها است.

یعنی شما چه کار می‌خواهید بکنید؟ اجرای عملیاتی‌اش را بفرمایید؟

فعلا باید مشکل حل شود و مشکل ما با دنیا حل شود، اگر توفیقی حاصل شود در حوزه‌های مختلف می‌شود رونق ایجاد کنیم.

برنامه‌ای برای رفع تحریم دارید؟

برنامه‌ای کلی داریم و درخواست ما این هست که یک همدلی باشد، البته اگر کسانی که طرف دیگر قضیه هستند صادقانه با کشور ما رفتار کنند.

صادقانه رفتار کردن آن طرف قضیه که دست مجلس ما نیست.

بله…

پس شما برنامه عملیاتی مشخصی ندارید؟

برنامه زیاد هست درخصوص مشکلات فرهنگیان، بازنشستگان، مسأله زیاد هست، ولی بنده کلیت کار را عرض کردم، وقتی درآمد سرانه ما کم باشد، در حوزه‌های مختلفی این درآمد باید توزیع شود و این توزیع آنگونه که تعریف شده امکان‌پذیر نباشد، خیلی از برنامه‌ها اجبار است و در برخی از حوزه‌ها منابع قابل تأمین نیست.

شما اشاره کردید که با افزایش حقوق، تورم و افزایش نقدینگی ایجاد می‌شود و تبعات تورمی را خواهیم داشت، ساز و کار اجرایی که برای افزایش قدرت خرید مردم پیشنهاد می‌فرمایید چیست؟

ما در این زمینه مشکل داریم، نرخ‌های کالا‌ها بالا می‌رود و سالانه ضریبی برای افزایش حقوق کارمندان و کارگران درنظر گرفته شود. تنها راهکار فعلا همین است.

اینکه شما فرمودید تورم ایجاد می‌کند…

گاهی مواد اولیه با نرخ‌های بالاتری به دست تولیدکننده می‌رسد و ما باید تحریم‌ها را دور بزنیم، همین دور زدن تحریم‌ها باعث افزایش نرخ می‌شود، جا‌هایی موجب سوء استفاده می‌شود، و همه این مسائل زنجیره‌وار به همدیگر مرتبط هستند.

چیزی که شما گفتید همین واقعیت موجود هست و شما راهکاری عنوان نکردید.

فعلا راهکار دولت همین هست و هر روز سفره مردم کوچک‌تر می‌شود و قدرت خرید مردم سالانه کاهش پیدا می‌کند.

*چون شما در برنامه فرمودید که باید کاری کنیم که قدرت خرید مردم افزایش یابد، تصور کردم که برنامه مشخصی برای این موضوع دارید.

با حذف ارز ترجیحی مخالف هستید؟

خیر من پیشنهاد دادم، که این ارز ترجیحی در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد ولی سازوکار‌های نظارتی قوی وجود داشته باشد تا فسادآور نباشد.

می‌دانید که این یک تجربه شکست خورده است، اینکه ارز ترجیحی به واردات اختصاص یافت و چالش اصلی بحث نظارتی است، ساز و کار اجرایی شما در بحث‌های نظارتی چیست؟ چون این طرح اجرا شد ولی نتوانستند آنطور که باید و شاید نظارت کنند.

گاهی وقت‌ها ما مجبور می‌شویم به کلیات برگردیم، مشکل ما همین هست که نظارت وجود نداشته باشد زمینه‌های فساد در حوزه‌های دیگر فراهم می‌شود، ضمن اینکه کشور ما ایران یکی از قدیمیترین کشور‌ها در حوزه برنامه‌ریزی است. نهایتاً مشکلات فرهنگی و نظارتی داریم.

موافق واردات خودرو هستید؟

الان با این شرایطی که داریم، اگر خودرو بخواهد واردات شود تولیدات داخلی نیز با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. ولی تجربه موفق دیگران می‌گوید که از تولیدات داخل و با سیاست‌هایی حمایت کنیم، به شرکت‌های خوردوسازی فرصت دهیم و آن‌ها را حمایت کنیم، و بعد از فرصتی که به آن‌ها داده شد، باید با کار کارشناسی پیش برویم و این شرکت‌ها باید با بازار رقابت کنند و سر پای خود بایستند.

به نظر شما تاکنون به این خودرؤسازان فرصت داده نشده است؟

بالاخره کار باید از جایی شروع شود و الان اگر بخواهیم واردات را باز کنیم، در شرکت‌های داخلی تخته می‌شود.

فکر نمی‌کنید اگر واردات اتفاق بیفتد و بازار رقابتی در داخل شکل بگیرد به افزایش کیفیت، ایمنی، فناوری و تکنولوژی کمک خواهد کرد؟

صد در صد. ولی الان این شرکت‌ها توان رقابت ندارند. تنها اتفاقی که می‌افتد این شرکت‌ها تعطیل می‌شوند، وگرنه بازار باید تعیین کند و بحث نرخ و کیفیت اهمیت پیدا می‌کند.

تا کی باید این حمایت انجام بگیرد، الان چند سال هست که واردات خودرو ممنوع شده است؟

خیلی وقت است.

این زمان کافی نبوده؟

چه عرض کنم، ما از قدیم الایام مشکلاتی داشتیم و توفیقی در برنامه‌های توسعه قبل و بعد از انقلاب نداشتیم. هر چند در حوزه‌هایی مثل حوزه‌های دفاعی پیشرفت‌های خوبی داشتیم. ما باید از مدل‌های موفق بیاوریم و این را هم نجات دهیم.

شما با شکل‌گیری بازار انحصاری در محصولات مختلف موافق هستید؟

جا‌هایی باید این انحصار باشد، متناسب با نیاز مصرف‌کننده و بازار. گاهی منافع ملی داریم و باید انحصار‌هایی باشد، و گاهی هم انحصار به صلاح نیست.

مصداقاً می‌توانید عنوان کنید که در چه حوزه‌هایی انحصار باشد بهتر است؟

این‌ها را باید با مطالعه دقیق و بهتر عنوان کرد.

مثلاً شما با انحصار بازار خودرو موافق هستید؟

بازار خوردو تا مقطعی باید حمایت شود و بعد نباید انحصار باشد. دستگاه‌های نظارتی باید وظایف خود را در خصوص نظارت بر بازار خودرو داشته باشند.

در بحث سیاست خارجی مهمترین راهبردی که باید در پیش گرفته شود چه چیزی است؟

در دنیا کشور‌هایی که توانسته‌اند موفق باشند، مثلاً ژاپن، باید منافع مردم را در نظر بگیرند. ولی الان متأسفانه مسائل سیاسی همه ابعاد زندگی جوامع و کشور‌ها را تحت تأثیر قرار داده و مثلاً بانک‌های جهانی بجای تقویت اقتصاد کشور‌ها، بین کشور‌ها خط کشی می‌کنند، و فقط به برخی از کشور‌های مدنظر خود کمک می‌کنند.

اصل و اساس منافع یک کشور است، امروزه آمریکا و روسیه با هم تضاد‌هایی دارند و گاهی هم بخاطر منافع یکدیگر با هم مذاکره و مصالحه می‌کنند.

از بین نگاه به شرق و نگاه به غرب کدام را می‌پسندید؟

منافع مردم مهم است و سیاست‌های کلی نظام هم اهمیت زیادی دارد. امروزه کشور‌هایی مثل چین بیشتر به کمک ما آمده‌اند.

شما با یک نقشه راه از پیش تعیین شده‌اید وارد مجلس شده‌اید؟

این نقشه راه یعنی یک برنامه جامع. امروز در هیچ جای دنیا یک برنامه جامع وجود ندارد، چون نه علم جامعی وجود دارد و نه منابع جامع. بر این اساس کشور‌های موفق با پروژه محوری پیش رفته‌اند.

قطعاً ما برنامه داریم، و باید در سطح ملی با طرح‌ها و پروژه‌های کلان بتوانیم در کمیسیون‌های تخصصی به دولت کمک کنیم. احیای برخی از پتانسیل‌ها به حل مشکلات کمک می‌کنند، منطقه بویراحمد، دنا و مارگون از نظر زیرساختی مشکلات زیادی دارد، روستا‌هایی داریم که فاقد جاده هستند، ما برنامه داریم و اشراف به برنامه خود داریم.

شما در مجلس به چه کمیسیونی وارد می‌شوید؟

صنایع

در صنعت روی چه حوزه‌هایی متمرکز خواهید شد؟

بحث فولاد، انرژی و….

برنامه شما و طرح مشخصی در حوزه فولاد دارید؟

امروز بعد از تحریم نفت، یکی از پتانسیل‌هایی که داریم فولاد هست، فراوری‌هایی که باید انجام بگیرد، تاکنون انجام نگرفته است، در بحث انتقال تکنولوژی، دانش، پتانسیل‌های منطقه‌ای و…

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=359606
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بويراحمد گفت:

    عزت بويراحمد بعد از روشنفکر به فنا میره

  2. کک گفت:

    عزت برگشت ای برادر بیدار شو

دیدگاه شما