یکشنبه 5 شهریور 1402 - 17:01

رتبه دانشگاه یاسوج در کشور چند است؟/هیچکدام از مدیران کهگیلویه و بویراحمد برای حل عملی چالش ها به دانشگاه رجوع نکردند!/اخبار خوش برای فناوران و ایده پردازان

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

دکتر بهادر کرمی ؛ رئیس دانشگاه یاسوج در نشست تعاملی با رسانه ها به مناسبت هفته دولت ضمن تسلیت ایام محرم و صفر و گرامیداشت شهدای دولت، اظهار داشت:

دولت سیزدهم تلاش های جدی برای بهبود شرایط کرده اما مظلوم است از آنجهت که حتی مدیران آن به خودشان زحمت نمی‌دهند تلاش ها و خدمات را برای مردم به درستی بازگو کنند.

 

این دولت زمانیکه با تیم وزاری قبل شروع کرد و نخستین جلسه را گذاشت در حقوق همان ماه نیز مانده بود، کشور معطل برجام مانده بود و حتی وصول مطالبات ما از دنیا نیز بر زمین مانده بود.

امروز اما میبینیم در حوزه عمران و آبادانی تلاش می‌شود و حتی به جای اسناد کارها به صورت نقد و سریع تمام می‌شود ، طلب ما از دنیا از در حال وصول است و موارد دیگر…

در همین دانشگاه یاسوج تخصیص بودجه تا پایان سال به ۱۰۰ درصد نمی‌رسید اما در این دولت و در سال ۱۴۰۱ ما ۱۱۶/۷ درصد تخصیص گرفتیم ، یعنی فراتر از اعتبارات بودجه گرفتیم.

در رأس وزارت علوم با انتخاب وزیری دانشمند که جزو ۱ درصد دانشمندان است شاهد اتفاقات خوب به ویژه در زمینه حمایت از فناوری های نو ، پارک های علم و فناوری ، افراد نخبه و برجسته شدن دیپلماسی مرجعیت علمی در سطح دانشگاه ها هستیم.

حضوری شدن دانشگاه‌ها اقدام ارزشمندی بود

بهادر کرمی گفت:

همه به خوبی یاد دارند در روزهایی که به واسطه کرونا فضای حضوری تدریس و تحصیل به حاشیه رفت و خانواده ها و فرزندان ما را با چه شرایطی روبرو کرد، یکی از اقدامات مهم ما در ابتدای مسئولیت به نظرم به همین حضوری کردن دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و سپس سایر مقاطع تحصیلی دیگر بود.

ایجاد معاونت فرهنگی و برگزاری اردو و میزگردهای متعدد دانشجویی از اقدامات شاخص دیگر بود.

پروژه های تعطیل عمرانی را راه انداختیم 

رئیس دانشگاه یاسوج به برخی توفیقات عمرانی این دانشگاه اشاره و گفت:

وقتی به دانشگاه آمدم تقریباً همه پروژه های عمرانی در حالت رکود بود، پروژه های نیمه تمام زیادی داشتیم که بحمداله تکمیل شدند.

مرکز تجاری سازی و کسب و کارهای نوین (که در خیابان پاسداران دربش باز میشود) ایجاد شد و فناوران ما می‌تواند اقدامات قبل از تجاری سازی و ایجاد و ثبت شرکت را در آن انجام دهند.

مقبره شهدای گمنام مورد بی مهری بود که با سرمایه‌گذاری دانشگاه و همکاری صندوق رفاه دانشجویان و بنیاد حفظ و نشر آثار به صورت آبرومندی درآمد.

سالن های ورزشی چندگانه دانشگاه و زمین چمن دانشگاه تکمیل و تجهیز شد.

سر درب دانشگاه یاسوج به مرحله اتمام نهایی رسید.

ساختمان کلاس های درس با زیربنای ۵۸۰۰ متر فونداسیون و دیوار چینی شده بود الان بالاتر از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه ۱۳۳۰۰ متر مربعی دانشکده فنی فقط بتن آرمه بود ، برای این پروژه علیرغم اینکه سفر نخست ریاست محترم جمهوری به استان انجام شده و اعتباری برای دانشگاه گرفته نشده بود با رایزنی ما و استاندار ۸۰ میلیارد تومان جذب شد و این پروژه هم فعال شد.

 

در سفر دوم هیئت دولت ۲۰۰ میلیارد تومان برای دانشگاه یاسوج مصوب شد،از این رقم ۱۰۰ میلیارد تومان به خوابگاه های متاهلی که در مرحله خاکبرداری است و ۱۰۰ میلیارد تومان هم به زیرساخت هایی از جمله آزمایشگاه و پروژه های نیمه تمام اختصاص داده شده است.

برای سلف سرویس، زمین ورزشی و فضای سبز دانشکده های اقماری چرام و نفت و گاز گچساران اقداماتی شروع کردیم و پیشرفت قابل قبولی دارند.

عملیات ابتدایی ساخت خوابگاه دانشکده های چرام و نفت و گاز گچساران در همین هفته دولت ۱۴۰۲ شروع می‌شود.

زمین کشاورزی دانشگاه یاسوج در منطقه دشت روم محصور و ایستگاهی برای دانشجویان تدارک دیده شد.

۱۰ آزمایشگاه جدید ساخته و در اختیار دانشکده ها قرار گرفت.

ایجاد یک مجموعه رفاهی همه چیز تمام!

بهادر کرمی گفت:

در سایت مرکزی دانشگاه مجوز ایجاد یک مجموعه رفاهی ویژه را گرفتیم. مناقصه نیز برگزار و بزودی کار به پیمانکار واگذار می‌شود.

اگر شهرداری‌ همکاری کند فضای منحصر به فرد و آبرومندی برای اسکان هم اساتید و هم میهمانان ادارات و گردشگران یاسوج فراهم می‌کنیم.

توجه ویژه به نیروی انسانی 

وی گفت: منابع انسانی موتور محرکه هر سازمانی است، برای خدمت بهتر به مردم باید این نیروها مورد توجه باشند.

وقتی آمدیم کارمندان گلایه های متعدد معیشتی و رفاهی داشتند، خوشبختانه در دو سال اخیر در زمینه کمک رفاهی و هزینه سفر و هم پاداش پایان سال افزایش خوب حتی چند برابری را شاهدیم.

هیئت علمی ها نیز اکنون هیچ طلبی ندارند.

ورود جدی به وضع خوابگاه های خصوصی

خوابگاه ها را تعمیر و بازسازی اساسی کردیم و سرویس ایاب و ذهاب را تا آنجا که توان شهر اجازه میداد برقرار کردیم.

خوشبختانه همه متقاضیان خوابگاه در درون خوابگاه های خود دانشگاه مستقر شدند.

اگرچه الان در خوابگاه های خصوصی دانشجویی ساکن نیست اما به شرایط آنها ایراداتی گرفتیم و حتماً در مجوزات آنها تجدید نظر خواهیم کرد.

جذب دانشجوی خارجی در یاسوج 

کرمی ادامه داد:

رشته هایی که متقاضی نداشت را منع پذیرش کردیم و ۶ رشته جدید تحصیلی نیز در دانشگاه یاسوج اضافه شد.

بنیاد خیرین حامیان دانشگاه راه اندازی و جلسات نخست آن تشکیل شد.

پذیرش دانشجوی شهریه پرداز غیر ایرانی به جهت رتبه خوب دانشگاه یاسوج در رنکینگ های بین المللی، را آغاز کردیم در مرحله اول ۳۱ نفر دانشجوی عراقی در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل شدند، برای مرحله دوم نیز ۳۰ نفر جذب خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه یاسوج در پاسخ به سوال خبرنگار بویرنیوز در خصوص دانشجویان خارجی گفت:

این افراد عمدتاً در رشته های علوم انسانی و فنی تحصیل می‌کنند ، پرداختی آنها از طریق شرکتی که روند انتقال و ثبت نام آنها را انجام می‌دهد با مصوبه یورو انجام میشود.

رتبه قابل توجه دانشگاه یاسوج در کشور 

بهادر کرمی بیان کرد: دانشگاه یاسوج در بین دانشگاه های سراسر کشور در حوزه آموزش رتبه ۷ و در حوزه پژوهش رتبه ۱۵ را دارد.

از نظر تایمز نیز رتبه ۱۵ تا ۱۷ از میان ۶۰ دانشگاه مطرح کشور را داریم.

توجه ویژه به دانش و پژوهش

یکی از کارهای بزرگ که برای اولین بار در کشور در برخی دانشگاه ها از جمله یاسوج رخ داد، صدور کارت اعتباری پژوهانه برای اساتید بود.

قبلاً اعتبارات پژوهانه برای اساتید ایجاد می‌شد اما پرداخت بعد از هزینه کرد و فاکتور بود اما امروز اعتبار پژوهانه ابتدای سال به حساب آنها واریز میشود تا با آسودگی خاطر آنرا در جهت اهداف علمی پیش بینی شده هزینه کند.

بهادر کرمی در پاسخ به سوال بویرنیوز در خصوص چگونگی نظارت بر عدم انحراف این پژوهانه ها گفت: استاد و فاکتورها به دقت توسط حوزه معاونت مالی بررسی و اصالت سنجی می‌شود.

رئیس دانشگاه یاسوج از کمبودها هم گفت و اظهار داشت:

واقعیت این است در تأمین مسکن برای اعضای هیئت علمی توفیقی نداشتیم، دانشگاه در فضایی قرار دارد که چندان امکان توسعه ندارد، اگرچه ما تلاش هایی را شروع کردیم اما به همت مسئولان استانی نیاز هست.

دانشگاه یاسوج از نظر عرصه و مساحت کوچکترین دانشگاه کشور است. زینده استان نیست، دانشگاه رفسنجان ۴۴۰ هکتار عرصه دارد و ما فقط ۴۰ هکتار !

کرمی در پاسخ به سوال بویرنیوز در خصوص اما و اگر مطالبه مدیران از دانشگاه برای مشورت و کمک علمی به حل چالش های موجود در استان گفت:

در دو سال اخیر که بنده ریاست دانشگاه یاسوج را دارم به جز تماس و مشورت چند باره استاندار ، هیچکدام از مدیران استانی در هیچ زمینه ای خواهان کمک و مشورت علمی دانشگاه یاسوج نشدند.

این مسأله با وجود این اتفاق افتاد که ما برای همه دستگاه ها نامه زدیم و اعلام آمادگی برای همکاری علمی با همه دستگاه ها کردیم.

حمایت عملی از ایده ها

با همکاری خیر قلم چی طرح مدد در دانشگاه شروع شده. در این طرح سرمایه اولیه مورد نیاز برای دانشجویانی دارای ایده که بنای تبدیل ایده به تولید (تولیدات کوچک) را دارند ، سرمایه اولیه تأمین و در اختیار آنها قرار میگیرد.

در ادامه حجت الاسلام اندرزیان؛ معاون فرهنگی دانشگاه و داوود الهامی فر؛ معاون پژوهشی دانشگاه یاسوج برخی آمارها از دانشگاه را به صورت تیتر وار اینگونه بیان کردند:

» برپایی ۳۱ کرسی و مناظره، ۲۵ کارگاه جوانی جمعیت ، ۲۴ فعالیت در زمینه عفاف و حجاب و بیش از ۱۴۰ برنامه در زمینه جهاد تبیین، اردو و فعالیت های اجتماعی ، علمی و فرهنگی داشتیم.

» تنها دانشگاهی هستیم که هفته فرهنگ داریم، این هفته با برنامه و غرفه های متعدد فرهنگی گرامی داشته می‌شود.

» در بحث کرسی های آزاد اندیشی مقام ۴ کشوری را داریم ، ما به اعضای هیئت علمی که بانی این کرسی ها بشوند هم امتیازاتی دادیم.

» سقف پژوهانه برداشته شد بودجه آن هم ۴ برابر شد

» استقلال کامل حوزه پژوهشی و اصلاح شیوه نامه ها آن

» تشویق های علمی در زمینه ارائه مقالات، حضور در کنفرانس های ملی و بین المللی را تا ۷ برابر افزایش دادیم

» در سال ۲۰۲۲ ده نفر از اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان ما جزو ۱ و ۲ درصد محققان برتر دنیا بودند.

» در مرکز رشد امکانات آزمایشگاهی برای فناوران رایگان شد، حمایت ها در این بخش ۳ برابر شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=356610
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما