سه شنبه 3 اردیبهشت 1392 - 16:36

همه ماجراهای سفر استانی دولت به خوزستان

هیات دولت در آخرین روزهای فروردین در چهارمین دور سفر استانی به خوزستان رفت، سفرهای استانی نزدیک به یک سال متوقف شده بود و اینک بار دیگر از ابتدای سال 92 با سفر استانی سمنان کلید خورد. اهواز ایستگاه دوم دولت بود، البته از همان آغاز دور جدید سفرها مخالفت‌های سیاسی و رسانه‌ای علیه سفرها آغاز شد، منتقدان دولت این سفرها را تبلیغاتی و تشریفاتی خواندند و سوال کردند که چرا دولت در ماه‌های پایانی فعالیت خود به استان‌ها سفر می‌کند.

به گزارش بويرنيوز به نقل از(ایسنا)،‌ احمدی‌نژاد در جمع مردم اهواز به این انتقادها پاسخ داد و گفت: “می‌گویند که چرا آخر کار سفر می‌روی؟ آیا آخر کار و یا اول کار با هم فرقی دارد؟ ما باید در راستای خدمت به مردم، عدالت و آبادانی حرکت کنیم و تلاش کنیم” برخی رسانه‌های دولت هم سخنان مقام معظم رهبری را منتشرکردند که به دولتی‌ها در هفته دولت توصیه نموده بودند در سال آخر با انرژی بیشتری به مردم خدمت کنند.

 

اما همه ماجرا این نبود. در جلسه هیات دولت اتفاق دیگری افتاد که صفحات بسیاری از رسانه‌های امروز(سه شنبه) را به خود اختصاص داد: “آبستراکسیون نمایندگان خوزستان از جلسه هیات دولت”! آبستراکسیون نمایندگان حالتی است که اعضای یک جلسه مانند نمایندگان مجلس به منظور از به رسمیت انداختن و جلوگیری از تصویب مصوبه‌ای جلسه را ترک نمایند. شاید همین “خطا در تعریف” منشاء اتفاقات حاشیه دولت بود. مسئله این است که هیات دولت شخصیتی حقوقی و مستقل دارد که شامل اعضای کابینه است، و علی‌القاعده نمایندگان مجلس نمی‌توانند عضو هیات دولت باشند. اما بنا بر رویه چنین مرسوم شده است که در سفرهای استانی نمایندگان آن استان نیز در جلسه هیات دولت شرکت داده می‌شوند تا به عنوان مهمان و ناظر در جریان مصوبات دولت برای آن استان قرار گیرند. اما ماجرا از آنجا آغاز شد که حسین دهدشتی نماینده آبادان در میانه جلسه هیئت دولت ناگهان حرف محمدرضا رحیمی رییس جلسه را قطع و از او پرسید: آقای دکتر، این پروژه‌ها که در سفرهای قبل مصوب شده بودند الان در این یکی، دو ماه چه اتفاقی قرار است بیافتد؟

 

دهدشتی همان است که در گفت‌وگو با بهار سفرهای استانی دولت را «تبلیغاتی، تشریفاتی و خلاف قانون و عرف» خوانده بود.

 

غیرقانونی خواندن سفرهای استانی نشانگر موضع متفاوت و شاید حتی نامتعارف نماینده آبادان است و نشان می‌دهد که به اصطلاح او شمشر را پیش از این برای تقابل از رو بسته بود! رحیمی اما آنگونه که سایت شخصی دهدشتی نوشته است از او دعوت کرد اگر حرفی دارد در انتهای جلسه وقتی به او اختصاص یابد و حرفش را بزند. دهدشتی اما برافروخته گفت: “اگر نیازی به حضور ما در جلسه نیست، برویم. چون شما که برای خودتان همین‌طور صلوات می‌فرستید و می‌روید. پس اگر نیازی به صحبت ما نیست الزامی ندارد در جلسه هم باشیم.”

 

دهدشتی در سایت شخصی‌اش تاکید می‌کند که پس از این سخنان، جلسه هیئت دولت را ترک می‌کند، رحیمی اما خطاب به بقیه نمایندگان یادآور شد در جلسه هیئت دولت نمایندگان مهمان هستند و دولت برای احترام گذاشتن به نمایندگان از ایشان دعوت به عمل آورده است. شکرخدا موسوی نماینده اهواز این اتفاق را اینگونه روایت کرده است: آقای رحیمی از آقای دهدشتی خواست بدون وقت گرفتن صحبت نکند. آقای دهدشتی هم پاسخ داد حتی اگر وقت هم بگیرم در این یک ماه باقیمانده چه خواهید کرد و جلسه را ترک کرد!

البته نمایندگان خوزستان ناچار شدند به لحاظ صنفی از دهدشتی برای خروج از جلسه اقدام کنند اما بعد از جلسه به صرافت افتادند که توضیح دهند اقدام آنها ربطی به عکس‌العمل رحیمی نداشته اس

 

“سیدراضی نوری” نماینده شوش در این باره توضیح داد که “به نظر من یک سوءتفاهم بین دوستان نماینده و اعضای هیئت دولت شکل گرفت” و خود حسین دهدشتی نماینده معترض آبادان هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: “مشکل اصلی نمایندگان استان بحث برخورد رحیمی با من نیست”

 

اقدام نمایندگان خوزستان البته با واکنش آیت‌الله جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان مواجه شد. آیت‌الله جزایری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من از آقای رحیمی و اعضای هیئت دولت عذرخواهی می‌کنم، گویا از سوی برخی دوستان سؤتفاهم‌هایی ایجاد شده و برخوردی که شایسته نبوده از طرف آنها صورت گرفته است و من از طرف خودم به خاطر مسائل پیش آمده عذرخواهی می‌کنم.

 

آیت‌الله جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان در حالی عمل نمایندگان خوزستان را ناشایست خواند که دهدشتی در گفت‌وگو با روزنامه بهار بیان کرده که “حداقل در قالب یک تذکر” در مجلس اعتراضش را ادامه خواهد داد. رحیمی معاون اول رییس‌جمهور نیز پس از جلسه استانی هیات دولت بدون اشاره به رفتار نمایندگان به خبرنگاران گفت: دولت معتقد است که حق مردم خوزستان بسیار فراتر از این مصوبات است و هر چه در این استان کار انجام شود باز هم کافی نیست.

 

اما صحبت‌های رییس‌جمهور نیز واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. احمدی‌نژاد در جمع مردم هفتکل گفت: “به او پیغام داده‌اند که اگر رویت را زیاد کنی، پدرت را در می‌آوریم!” رییس‌جمهور همچنین گفت: “هر جا دیدید وارد شدیم تا کاری کنیم و جیغ‌ها بالا رفت بدانید که دارد حق و عدالتی احیاء می‌شود.” البته این سخنان نیز بدون واکنش نمایند و بلافاصله با بازتاب‌های بسیاری مواجه شد

 

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشت: “آقای احمدی‌نژاد چه کسانی چنین ادعایی کرده‌اند؟ اگر ادعای شما واقعی است و با عرض پوزش مانند ادعای شما درباره لیست کذایی 300 نفره مفسدان اقتصادی که هیچوقت نشانه‌ای از آن ندادید پوچ و بی‌پایه نیست چرا نام و نشان آنها را اعلام نمی‌کنید؟” شریعتمداری البته در حمایت از احمدی‌نژاد مواضع گوناگونی داشته است و اگر چه بارها بیان داشته است که احمدی‌نژاد گفتمان امام و انقلاب را زنده کرده است اما در عین حال گاه چنان تیغ انتقاد را به روی او گشوده است که یک جا جور تمام مخالفان و منتقدان دولت را کشیده و آنها را بی‌نیاز از موضع‌گیری ساخته است! اما شریعتمداری که همواره به صریح‌گویی شهره است، این‌بار احتمالا به صرافت بیافتد که درباره «کذایی» بودن و «پوچ و بی‌پایه» خواندن لیست مفسدان اقتصادی توضیح دهد. چرا که مقام‌های قضایی اگر چه تاکید بر عدد 300 نفره را مورد چالش قرار داده‌اند اما دریافت دو لیست جداگانه از دولت را در خصوص مفسدان و بدهکاران بزرگ بانکی را تایید نموده‌اند. دولت نیز پیش از این اسناد این مکاتبات را در اختیار رسانه‌ها از جمله ایسنا گذاشت.

 

 

اما همه قضایای این سفر در همین جا ختم نشد، در مراسم حماسه حضور که یکشنبه شب در ادامه برنامه‌های روز اول سفر استانی در استانداری اهواز برگزار شد، یکی از حاضران خطاب به احمدی‌نژاد گفت: “اجازه بدهید آقای مشایی هم در این مراسم صحبت کند تا با عقاید و نظرات ایشان آشنا شویم.”

 

رییس‌جمهور اجابت چنین درخواستی را به وقت دیگری موکل کرد. با این حال یکی از زنان حاضر در جلسه گفت: ما در این مراسم برای شنیدن صحبت‌های رییس‌جمهور حضور پیدا کرده‌ایم نه شخص دیگری.

 

در این لحظه مشایی به پشت تریبون آمد و گفت: “ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مردمش فهیم هستند و معیار فهم آنها جهانی است. حرف زدن خوب است و من موافق این هستم که مخالفان دولت و من حرف بزنیم چرا که وقتی حرف زده می‌شود حقایق روشن خواهد شد.”

 

به هر روی سفر استانی خوزستان با این قضایا پایان یافت. از اعتراض شتابزده نمایندگان و ترک جلسه هیات دولت تا سخنان کوتاه مشایی و بویژه سخنان احمدی‌نژاد که با ادبیات خود از فشارها برای “کتمان ماندن” برخی مسائل خبر داد.

 

شاید بهتر باشد آنگونه که اسفندیار رحیم‌مشایی پیشنهاد داده است در فضایی شفاف اجازه داده شود حرف‌ها زده شود تا “همه حقایق” روشن شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=35640
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما