یکشنبه 22 مرداد 1402 - 10:03

اقدام نو در روز خبرنگار کهگیلویه و بویراحمد/حضور کم سابقه مقام ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/تجلیل از سایت بویرنیوز در ۲ بخش

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

روز خبرنگار ۱۴۰۲ متفاوت از سالهای پیش و با حضور مرتبط ترین شخص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مطابات خبرنگاران برگزار شد.

میهمان ویژه روز خبرنگار در کهگیلویه و بویراحمد، مهدی پور ؛ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، همان حوزه ای که رسانه ها زیاد با آن سر و کار دارند و تقریباً میتوان گفت مطالبات صنفی همه خبرنگاران کم و زیاد به همین حوزه مرتبط است.

رونمایی رسمی و اجرای یکی از قطعات آلبوم جدید مرتضی باب به نام بی سرپناهی و در زمینه عاشورا از دیگر برنامه های این روز بود.

تهیه فیلم هایی از حاشیه روز خبرنگار و با نقش آفرینی اهالی رسانه از دیگر برنامه ها بود.

به صورت خلاصه سخنان خبرنگاران، مدیرکل ارشاد و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ در ادامه آمده است:

خبرنگاران مشکلات این قشر زحمتکش در استان را بیان کردند، عمده مشکلات در حوزه معیشت، اشتغال و بیمه بود که دقیقاً برایندی از مطالبات عمده جوانان استان از دولت نیز هست، دلیل آن هم این است که در کهگیلویه و بویراحمد عمده خبرنگاران شغل ثابتی ندارند و به همین دلیل نیز درآمدی ندارند.

بیمه ها مناسب نیست و یارانه ها ( که به همه نمیرسد) کفاف زندگی شان را نمی دهد و وقتی مشکل مسکن هم به آن اضافه میشود «قوز بالای قوز» میشود!

خبرنگاران استان توجه می خواستند، توجهی از جنس رسیدگی منطقی و منصفانه به مشکلاتشان و این خواسته زیادی نیست.

در ادامه امین درخشان؛ مدیرکل ارشاد استان گفت:

باید قدردان خدمات خبرنگاران و اصحاب رسانه در استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم، آنها علاوه بر اینکه مشکلات مردم را مطالبه‌گری می‌کنند هیچگاه از موازین انقلاب و ارزش‌ها عبور نکرده‌اند.

باید از برنامه‌های روزمره مربوط به روز خبرنگار عبور کرده و به کیفیت‌ها بیندیشیم، برگزاری جشنواره خبر خوب در ایام تجلیل از خبرنگاران و روز خبرنگار یکی از برنامه‌های برای کیفی بخشی در حوزه رسانه و مطبوعات این استان است.

این جشنواره در دو بخش آزاد و ویژه با همکاری استانداری، خانه مطبوعات و بسیج رسانه استان برگزار شد که حدود ۷۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و در نهایت ۳۵ نفر در بخش های مختلف منتخب و شایسته تقدیر شدند.

«فرشاد مهدی پور»، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد در این همایش گفت:

اولین بار هست در عمره به این استان سفر میکنم،  در خطه‌ای هستیم که رتبه اول مشارکت و حضور در انتخابات‌ها را داشته که خبری بسیار خوب است اما حفظ آن ضروری است تکلیف مهم اهالی رسانه جهاد تبیین برای حفظ این موقعیت و موفقیت است.

باید به جز بیان مشکلات به امید آفرینی پرداخته و کارهای انجام شده را تبیین کنیم و در مقابل اخبار خلاف واقع در جهاد تبیین مشارکت داشته باشیم و باید با رسانه مرجع فکری مردم باشیم و این سخن که هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود را بیان نکنیم مسئله هیچ وقت تمام نمی‌شود اما می‌توان مسائل را حل کرد.

میزان کل آگهی‌هایی که در سال ۱۴۰۰ در این استان توزیع شد ۶۰۰ میلیون تومان بود پارسال به دو میلیارد تومان رسید و امسال پیش بینی می‌شود که به سه میلیارد تومان برسد.

اکنون همه سامانه ما شفاف و در دسترس و همه قابل استحصال هستند میزان آگهی‌های دولتی در استان شما پنج برابر سال ۱۴۰۰ شده است که کمک شایانی به مطبوعات است.

در تمامی آیین نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها و رتبه بندی‌های ما استان‌هایی نظیر کهگیلویه و بویراحمد چند برابر استان‌های برخورد بهره‌مند می‌شوند سال گذشته که بودجه یارانه‌ها افت داشت در استان‌های کمتر برخوردار تنها ۳۰ درصد افت وجود داشت.

ارائه آگهی‌های دولتی خارج از سامانه وزارت ارشاد تخلف و جرم است مدیر کل ارشاد با همراهی استانداری و شخص استاندار چنین موضوعی را پیگیری کنند و به این ماجرا ورود پیدا کنند دستگاه دولتی استان حق ندارد خارج از سامانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و استان آگهی دولتی به کسی ارائه کند این تکلیف قانونی بوده و عدول از آن مجازات سنگینی دارد.

پیشنهادی داده‌ایم که از محل درآمدهای گردشگری با تفاهم‌نامه‌ای که با گردشگری بسته می‌شود در صورت افزایش تعداد گردشگران در هر استان به رسانه‌های آن استان کمک شود که در بخشی از استان‌های شمالی به نتیجه رسیده است در این بین با حمایت رسانه‌ها و گردشگری هم به تعداد گردشگران افزوده می‌شود و هم رسانه‌ها از آن منتفع خواهند شد و در توانایی رسانه‌ها مؤثر است.

ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه های فاقد مجوز را به ما معرفی کنند که گاهاً باج‌گیر بوده و باید آنها را شناسایی و اطلاعات آنها ثبت شود تا تدابیر لازم برای برخورد با آنها را داشته باشیم نباید بگذاریم چنین رسانه‌هایی فعالیت کنند زیرا وظیفه ما حمایت از رسانه‌های مجوزدار است که در این راه کمک شما رسانه‌ها را می‌طلبد.

در این جشنواره از مجموع ۷۵۰ اثر ارسالی از ۳۵ اثر تقدیر شد و سایت بویرنیوز در ۲ بخش اختصاصی حائز رتبه برتر و شایسته تقدیر شد.

اگرچه در مجموع روز خبرنگار امسال بهتر از سایر سالها بود و این برای نخستین بار بود این روز با حضور ارشد ترین مقام ملی در حوزه اطلاع رسانی و خبر گرامی داشته می شود که همین امر در مهیا شدن فرصتی ویژه برای بیان مطالبات صنفی حوزه رسانه مفید و قابل توجه بود اما ایراداتی هم هنزو هست که قطعاً در سایه مشورت و همراهی با تیمی از خود اهالی رسانه می توان بی نقص تر این روز را برای صاحبان حقیقی اش ارج نهاد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=356330
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما