شنبه 22 بهمن 1401 - 17:59

نرخ بیکاری استان کمتر از رقم ملی شد/ واکنش رسمی به حواشی ارقام اعلامی افزایش بودجه کهگیلویه و بویراحمد

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

طاهر شریف پور؛ مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با بویرنیوز به برخی شاخص های اقتصادی استان اشاره و به بیان آخرین آمارها از وضعیت اشتغال و بیکاری در استان پرداخت.

شریف پور بیان داشت:

با اقدامات مجموعه دولت در کهگیلویه و بویراحمد، برای نخستین بار، نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری کمتر شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد در همه ساحت‌های اجتماعی و اقتصادی، زیرساخت‌ها مدیون انقلاب اسلامی است.

این استان پیش از انقلاب اسلامی، به تمام معنا محروم بود. هر چند هم‌اکنون نیز کمبودهایی وجود دارد، اما از سال ۵۷ به بعد در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی رشد قابل توجهی داشته است.

در حالی که سال‌های قبل، یکی از مهمترین دغدغه‌های استان، کمبود اعتبارات بود، در حال حاضر انقلابی در اعتبارات استان به وجود آمده، که نقش استاندار در این تحول انکار نشدنی است.

رشد چشمگیر اعتبارات تخصیصی کهگیلویه و بویراحمد 

شریف پور در ادامه به برخی از شاخص‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت:

در سال مالی ۱۴۰۰ (که اختصاص اعتبارات تبصره ۱۸ از بهمن ۱۴۰۰ شروع شد و تا شهریور ۱۴۰۱ ادامه داشت) اعتبارات استانی رشد چشمگیری داشت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دیداری که با وزیر اقتصاد، رئیس صندوق توسعه ملی و بنیاد مستضعفان داشت، آنها خواستار معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و پیشران اقتصادی استان برای تسهیلات شدند.

شریف‌پور با اشاره به اعتبار تبصره ۱۸ گفت:

در سال مالی ۱۴۰۰، تخصیص اولیه ۳۷۵ میلیارد تومان بود که با رایزنی‌های استاندار، ۳۵۴ میلیارد تومان دیگر نیز به این مبلغ افزود شد و کل مبلغ تخصیص استان به ۷۳۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

از این مبلغ، ۵۵۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۷۶ درصد آن جذب شده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی تأکید کرد: اما در سال مالی ۹۹، مبلغ تخصیصی ۳۹۸ میلیارد تومان بود که تنها ۵۸ میلیارد تومان آن جذب شد.

جذب اعتبار تخصیصی در سال‌ ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

در خصوص تبصره ۱۶، اعتبار ۱۲ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریالی ابلاغ شده است، این موضوع به بانک‌ها اعلام و سهمیه هر بانک نیز مشخص شده و فرایندهای آن نیز در دست اجرا است.

در خصوص افزایش بودجه و تخصیص های مالی کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر حواشی زیاد رقم های متفاوتی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس اعلام می‌شد! 

مدیرکل اقتصاد دارایی در خصوص اعتبارات تبصره ۱۸ برای سال جاری نیز گفت:

هنوز اعتبارات آن ابلاغ نشده، ولی روند کار در حال انجام است.

به محض ابلاغ اعتبار، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت و اقدام به جذب حداکثری اعتبارات خواهیم نمود.

از اسناد خزانه دولتی چه خبر؟!

در حالی که اسناد خزانه در سال ۹۹ رقم ۲۸۲ میلیارد تومان بوده، در سال ۱۴۰۰ به ۷۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته و این موضوع نشان دهنده رشد بیش از ۱۵۰ درصدی آن است.

درگاه ملی مجوزها در استان شروع به کار کرده 

یکی از اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم، راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها بوده است. به‌طوری که با پیگیری‌های استاندار محترم، این درگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی و مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شوند.

استان کهگیلویه و بویراحمد از ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ تا دی‌ماه، حدود ۸۵۷۰ درخواست داشته که از آن میان، حدود چهار هزار مجوز صادر و سه هزار و ۱۸۱ درخواست نیز رد شده است. ۱۵۸۶ درخواست نیز در دست بررسی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سرعت پاسخ‌دهی در صدور مجوزها، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

برای جذب سرمایه گذار چه کردید ؟!

برای پیشرفت اقتصادی استان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی استان، یکی از برنامه‌های مهم، تعیین راهبردهای سرمایه‌گذاری بوده که با دستور استاندار تهیه شد. یکی از مهمترین راهبردها نیز شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود.

حدود ۵۰ فرصت شناسایی شد که از بین آنها ۲۰ فرصت مهم یا ابرپروژه به عنوان اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاری معرفی شدند.

نرخ بیکاری در استان کمتر شد 

گفتنی است با اقدامات مجموعه دولت و پیگیری‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نرخ بیکاری در استان در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است.

در حالی که همه ساله، نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری بود، در سال جاری نرخ بیکاری استان کمتر از میانگین کشوری شده است.

نرخ بیکاری کشور در تابستان و پاییز سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۸.۹ و ۸.۲ بود. اما در کهگیلویه و بویراحمد در تابستان و پاییز، ۸.۷ و ۷.۶ بوده است.

این اعداد نشان می‌دهد که برای اولین بار نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد کمتر از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=352894
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. همشهری گفت:

    خدا را شکر

  2. ‌.... گفت:

    دکتر بر اساس چ معیاری این نرخ اعلام شده؟…بعنوان مثال ما ۸ نفریم ۶ نفرمون آویزیون و دو نفرمون خودمون برا خودمون کار ایجاد کردیم …
    این دونفر هم خونشون تو شیشه هست برا چندرغاز ..
    همیشه برا ایکه جلوه خوب ب کارهامون بدیم از باب کارهایه خوب نفر اولیم در کشور. از باب کارهایه بد هم نفر آخریم یا یکی مونده ب آخریم در کشور و در حقیقتم فقیرترین قشریم در کشور
    یه دوربین دست بگیرید برید اون دهات اطراف شیراز رو نگاه کنید ی دوربین هم بردارید بیاین کل یاسوج رو نگاه کنید مشخص میشه ک نفر اولیم یا آخر.
    هیچ کار و کاسب کاری نمیگه ماست من ترشه

  3. بویراحمد گفت:

    سلام
    بویرنیوز شما را بخش زیادی از مردم استان قبول دارند. خدا وکیلی یک بار هم که شده، هزینه حرف زدن برای مدیران کل را بالا ببرید و حداقل اینجا دقیقا نقش واقعی رسانه را داشته باشید.

    فقط انتظاری که هست همین تکه آخرش را به عنوان نظرسنجی در سایت بویرنیوز قرار دهید.

    اینجا را میگم:
    گفتنی است با اقدامات مجموعه دولت و پیگیری‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نرخ بیکاری در استان در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است

    از مردم بپرسید واقعا بیکاری اصلا کم شده که حالا چشمگیر هم باشه؟!!

  4. حجت اله علیزاده گفت:

    باسلام و عرض ادب
    سرقت و ناهنجاری در هر شهری زیاد بشه .نشانگر بیکاری و فقر زیاد
    آقا فکر کنم بین مردم نیستی ببینی از بیکاری و فقر چه میکشند

دیدگاه شما