دوشنبه 12 دی 1401 - 9:16

بورس یا ارز دیجیتال؟ بهترین سرمایه گذاری در حال حاضر کدام است؟

بویرنیوز– بورس و کریپتوکارنسی دو مورد از محبوب‌ترین بازارهای مالی در سراسر دنیا به شمار می‌روند. بازار ارز دیجیتال جهانی است و سرمایه گذاران از سراسر دنیا در یک مارکت واحد مشغول معامله هستند. بازار بورس هر کشور متفاوت است، اما امکان فعالیت سرمایه گذاران خارجی در برخی از آن‌ها وجود دارد.

البته ممکن است برخی کشورها دارای چند بازار مخصوص خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف باشند. به عنوان مثال بورس نیویورک و نزدک دو بازار بورس اصلی آمریکا محسوب می‌شوند. اما در شرایط کنونی اقتصاد دنیا، سرمایه گذاری در کدام یک بهتر است؟ بورس یا ارز دیجیتال؟

سهام شرکت‌های مختلف در بازارهای بورس گوناگون، یک طبقه (کلاس) دارایی با سابقه طولانی محسوب می‌شوند. آن‌ها ممکن است برای سرمایه گذاران خود در کوتاه مدت یا بلند مدت سود داشته باشند. کریپتو از طرفی دیگر یک بازار مالی جدید است و در مقایسه با بورس نوسان و ریسک بالاتری دارد.

اگرچه هر دو بازار مالی نام برده برای سرمایه گذاران و تریدرها جذابیت دارند، اما روی هم رفته، رمز ارزها به چشم یک جایگزین برای دارایی‌های سنتی دیده می‌شوند. افراد زیادی با سرمایه گذاری در آن‌ها به سودهای فراوان دست یافته یا بخش قابل توجهی از سرمایه‌شان را از دست داده‌اند. اما در حال حاضر بهتر است در بورس سرمایه گذاری کنیم یا ارز دیجیتال؟

تعریفی کوتاه برای بازار بورس و بازار ارز دیجیتال

کریپتوکارنسی‌ها به زبان ساده، دارایی‌های دیجیتالی هستند که معمولا بر مبنای فناوری بلاک چین ساخته می‌شوند. کاربرد تکنیک‌های رمزنگاری برای تامین امنیت شبکه آن‌ها و همچنین بررسی و تایید تراکنش‌ها زیاد است. به همین دلیل پول‌های دیجیتال جدید مبتنی بر بلاک چین را ارز دیجیتال رمزنگاری شده یا به طور کوتاه رمز ارز خطاب می‌کنند. نخستین رمز ارز، بیت کوین، با هدف ارائه ابزاری برای مبادله پول متولد شد، اما رفته رفته بیشتر شکل یک دارایی ذخیره ارزش را به خود گرفت. امروزه ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده برای هر دو مورد کاربرد دارند. بیشتر رمز ارزها تحت شبکه‌های غیر متمرکز اجرا و قیمتشان بر مبنای عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

در بازار بورس سهم شرکت‌های مختلف خرید و فروش می‌شود. هر سهم، مالکیت بخشی از یک شرکت را نشان می‌دهد. قیمت آن‌ها منعکس‌کننده ارزش شرکت‌ها است. برخی مواقع، صاحب سهام بخشی از سود شرکت را دریافت می‌کند. نحوه عملکرد، بازدهی مالی و موفقیت یا شکست یک شرکت در حوزه خود روی قیمت سهام آن تاثیر مستقیم دارد. شرکت‌ها معمولا به وسیله قرار دادن مالکیت بخشی از مجموعه در اختیار دیگران در قالب سهام، سرمایه مورد نیازشان را تامین می‌کنند.

بررسی تفاوت اصلی ارزهای دیجیتال و سهام شرکت‌ها

هر دو برای کسب سود توسط سرمایه گذاران استفاده می‌شوند، اما نحوه سرمایه گذاری در بازار بورس متفاوت از کریپتوکارنسی است. برخلاف سهم، با خرید ارزهای دیجیتال بخشی از مالکیت شرکت مربوط به آن دارایی به شما تعلق نخواهد گرفت. سرمایه گذاران رمز ارزها همچنین (بدون در نظر گرفتن نوسان رو به بالای قیمت دارایی) سود کسب نمی‌کنند، مگر این که به وسیله فعالیت در پلتفرم‌های دیفای یا استیک رمز ارز خود سود به آن‌ها تعلق بگیرد.

در نحوه معامله ارزهای دیجیتال و سهام شرکت‌ها نیز تفاوت‌هایی اساسی وجود دارد. به عنوان مثال خرید و فروش رمز ارزها در یک صرافی کریپتویی، که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، امکان‌پذیر است. اما کارگزاری‌های بورس زمان فعالیت مشخصی دارند و در روزهای غیر تعطیل در یک بازه زمانی مشخص در دسترس هستند. همچنین ترید ارزهای دیجیتال در برخی صرافی‌ها به صورت ناشناس امکان‌پذیر است، اما برای فعالیت در کارگزاری‌ها به منظور معامله سهام شرکت‌ها ارائه اطلاعات شخصی و تکمیل پروفایل کاربری ضروری است.

برای تصمیم‌گیری نهایی درباره سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال یا بورس ابتدا بهتر است مزایا و معایب هر دو را در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب بازار ارزهای دیجیتال

+ همه جا در دسترس: بازار رمز ارزها بدون مرز است. هر فردی از هر گوشه دنیا با دسترسی به اینترنت می‌تواند به خرید و فروش کوین‌ها و توکن‌های رمزنگاری شده بپردازد.
+ غیر متمرکز: بیشتر ارزهای دیجیتال مبتنی بر شبکه‌ای غیر متمرکز از نودهای توزیع شده هستند و یک موجودیت مرکزی قدرت را در دست ندارد. به همین دلیل از کنترل و تغییر به دلخواه سازمان‌ها و دولت‌ها، مخصوصا سانسور و تحریم، مصون هستند.

+ مقاوم در برابر تورم: رمز ارزها مستقل از بانک‌های مرکزی، تحت نظر کاربران و سرمایه گذاران خود، اداره می‌شوند، به همین دلیل با چاپ و عرضه بی‌رویه درگیر تورم و کاهش ارزش نمی‌شوند. البته وضعیت همه رمز ارزها یکسان نیست، به همین دلیل قبل از هر سرمایه گذاری باید درباره دارایی مورد نظر تحقیقات لازم را انجام داد.

+ منعطف: در مقایسه با سهام شرکت‌ها در بازار بورس، روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از رمز ارزها وجود دارد. به عنوان نمونه باید به ییلد فارمینگ، استیکینگ، لیکوییدیتی ماینینگ و دیگر راهکارها اشاره کرد.

+ کاربردهای متعدد: ارزش تمام ارزهای دیجیتال فقط پولی نیست. به عنوان نمونه، فن توکن‌ها به هولدرهای خود اجازه می‌دهند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به تیم‌های ورزشی مورد علاقه‌شان حضور داشته باشند. گاورننس توکن‌ها نیز هولدرها را در چگونگی اداره یک پروژه کریپتویی دخیل می‌کنند.

– نوسان‌های قیمت متعدد و شدید: ارزهای دیجیتال نسبت به سهام شرکت‌ها در بازار بورس بیشتر درگیر نوسان می‌شوند. اگرچه احتمال رشد قیمت سریع رمز ارزها برای سرمایه گذاران بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما نباید آن سوی ماجرا را نادیده گرفت؛ ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه، قیمت یک دارایی دیجیتال شدیدا کاهش پیدا کند.

– عدم وجود چارچوب مقرراتی: اگرچه رمز ارزها در بیشتر کشورهای دنیا خرید و فروش می‌شوند، اما هنوز مجموعه قوانین مشخص و مدونی درباره آن‌ها وجود ندارد. این موضوع زمینه را برای ظهور بی‌شمار پروژه کلاهبرداری فراهم کرده است.

– مسئولیت بالای سرمایه گذار: ارزهای دیجیتال به شکل حضانتی نگهداری می‌شوند، به این شکل که مسئولیت حفظ دارایی بر عهده خود کاربر است. مالکیت مقدار مشخصی رمز ارز به وسیله کلیدهای خصوصی تعیین می‌شود. در صورت گم کردن آن‌ها، نمی‌توان با مراجعه به مرجعی مشخص مجددا کلیدها را بازیابی کرد و سرمایه برای همیشه از دست خواهد رفت.

مزایا و معایب بازار بورس

+ قانون‌گذاری شده: در بیشتر نقاط جهان، دستگاه‌های نظارتی بازارهای بورس را به شدت زیر نظر دارند. به عنوان مثال در آمریکا، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به طور مستمر اطلاعاتی را از شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بازار بورس نزدک یا نیویورک خرید و فروش می‌شود دریافت می‌کند. به همین دلیل احتمال کلاهبرداری در بازار بورس نسبت به ارزهای دیجیتال به مراتب کمتر است.

+ مقاوم در برابر تورم: برخی دارایی‌های نظیر اوراق بهادار محافظت شده از تورم خزانه‌داری (TIPS) یک پوشش در برابر تورم محسوب می‌شوند.

+ سود مطمئن‌تر: سهام شرکت‌های بزرگ به خاطر ثبات بیشتر بازار بورس و نداشتن نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال، سود مطمئن‌تری دارند؛ حتی بیت کوین، پادشاه رمز ارزها با بازاری به بزرگی چند صد میلیارد دلار، ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه چند ده درصد ارزش خود را از دست بدهد، اما چنین اتفاقی کمتر برای سهام شرکت‌های بزرگ در بازار بورس رخ می‌دهد. البته عکس این موضوع به وفور رخ داده است، به طوری که ارزش هر سهم بزرگترین شرکت‌ها نیز سقوطی شدید داشته است.

– سود کمتر: سود مطمئن‌تر به خاطر نوسان رو به پایین کمتر، نوسان رو به بالای کمتر را نیز در پی داشته است. به همین دلیل معمولا نمی‌توان از سهام‌ شرکت‌ها انتظار داشت سرمایه شما را در مدتی کوتاه چند برابر کنند.

– کارمزدهای بالاتر: در اغلب بازارهای بورس، کارمزد مربوط به تراکنش خرید و فروش سهام شرکت‌ها بالا و بیشتر از کارمزد معامله رمز ارزها است.

نتیجه‌گیری از مقایسه بورس و ارز دیجیتال

در این مقاله مزایا و معایب دو بازار مالی بسیار محبوب یعنی سهام شرکت‌ها و کریپتوکارنسی را بررسی کردیم. روی هم رفته، سهام شرکت‌ها به طور معمول افزایش چند برابری قیمتی که ارزهای دیجیتال تجربه می‌کنند را ندارند، به همین دلیل سود کمتری در مقایسه با رمز ارزها ارائه خواهند کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351986
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما