جمعه 9 دی 1401 - 19:02

لزوم برخورد بازدارنده با جرائم جانکاه رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد/بازی با جان مردم باید تاوانی سخت داشته باشد(+چند نکته)

یکی از مخاطبان بویرنیوز در یادداشتی برایمان نوشت:

مجازات­های تخلفات رانندگی؛ بازدارنده یا مشوق؟!

یکی از اولین و مهمترین وظایف و تعهدات حاکمیت در قبال مردم، حفظ امنیت عمومی و مقابله موثر با متعرضان به حقوق شهروندان است. در این میان رفتار قوه قضائیه در قبال جرائم سنگین و تخلفات پرخطر نقش مهمی در جلب اعتماد مردم و تقویت احساس امنیت دارد. اقتضای حکمرانی موفق و مطلوب تامین امنیت جانی، مالی و روانی مردم از طریق جلوگیری از تهدید امنیت عمومی و مقابله با تعرض به جان و مال و ناموس شهروندان است.

این مهم در صورتی تحقق می­یابد که مردم عزم جدی حاکمیت را در برخورد شایسته و بازدارنده با مجرمان و متخلفان بعینه مشاهده کنند و باور کنند که اقتدار حکومت برای ممانعت از ظلم و اجحاف در حق شهروندان به کار گرفته می­شود. در غیر این صورت نه تنها احساس امنیت از بین می­رود بلکه اصل امنیت اجتماعی و حتی نظم عمومی هم به چالش کشیده خواهد شد، زیرا هر یک از شهروندان در شرایط فقدان اقتدار و انضباط مجریان قانون، خود را مجاز و چه بسا ناچار به اقدام شخصی برای دفاع از حق خود و واکنش در قبال حق­کشی و ظلم دیگران خواهند دید.

دستگاه قضا در این موارد همواره رویکردی مردمی داشته و به ویژه در کهگیلویه و بویراحمد و در سالهای اخیر رویکرد این دستگاه مهم حاکمیتی نشان داده طرفیت مردم همواره سنگ بنای اصلی و اولویت دار این دستگاه است و شاید همین نگاه است که باعث می شود مطالبات در این سازمان روز به روز بیشتر شود چرا که مردم دستگاه قضا را مأمنی قابل اتکا برای خود به شمار می آورند.

حوث تلخ رانندگی ، جان باختن افراد بیگناه و یک نکته تأمل برانگیر…

در جرائمی مانند تخلفات رانندگی منجر به قتل و جرح به طور مکرر در کهگیلویه و بویراحمد اتفاق می­افتد خواسته ها از دستگاه قضا بسیار بالاتر است.

انتظار برخوردهای بازدارنده یکی از تقاضاهای مردم استانی است که سالانه به دفعات عزیزانی را به واسطه بی مبالاتی برخی راننده ها از دست می دهند.

وقتی جوانی با سرعت باورد نکردنی آنهم در مرکز شهر! همه قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا گذاشته و با توجه به اینکه می داند هر لحظه به واسطه همین بی مبالاتی ممکن است خطری را متوجه شهروندان بکند اما باز هم به همان حال میراند و کورس می دهد و سپس جانی بیگناه را میگیرد آیا جز قتل عمد نامی میتوان بر این رفتار گذاشت؟

برخورد سخت با این دست اتفاقات اگر صورت نگیرد و راننده ها به گمان اینکه بیمه دارند جان شهروندان را به خطر بیندازند قطعاً ما را دچار بحران میکند و همین خیال جمعی از اینکه با یک برگ بیمه و مجازاتی ساده میتوان از دردسرهای این تصادفات فوتی رهایی یافت، بازدارندگی در این نوع قتل غیر عمد را به شدت تنزل میدهد.

و اساسا در عرصه حقوق عمومی و شهروندی، مجازاتی که از قدرت بازدارندگی لازم برخوردار نباشد، نه تنها تاثیر لازم در کنترل جرم و جنایت و ایجاد امنیت و احساس امنیت را نخواهد داشت بلکه خواسته یا ناخواسته موجب جسارت متخلفان و تشویق غیر مستقیم دیگران به تداوم تخلف خواهد شد.

بنابراین در شرایطی که تحلیلها و گزارشات متنوع و متعدد، افول محسوس احساس امنیت عمومی را در فضاهای عمومی و شهری استان به ویژه در چند ماه اخیر نشان می­دهد، انتظار می­رود مسئولان حوزه­های قضائی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی نسبت به این موضوع توجه بایسته و شایسته را نشان دهند و با برخورد قوی با عوامل مفسده­ زا، موانع اقتدار قضات محترم را رفع کرده و از بروز ضعف­ها یا خطاهای احتمالی که ممکن است منشا شکل­ گیری شبهات و شایعات شده و به تشدید بی­ اعتمادی اجتماعی منجر شود، جلوگیری نمایند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351912
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    کاملا درست است بخصوص شهر یاسوج این اواخر بدلیل بی مبالاتی و بی دقتی گروهی رانندگان جوان، چه جان هایی که گرفته شده اند و خانواده هایی که عزادار گشتند. تقاضای مردم رسیدگی قانونی و اعمال مجازات برای این دسته افراد می باشد.

  2. هوشنگ گفت:

    صحبت دقیقی است. ولی متخلفان جلوی روی مردم ویراژ می روند و جلوداری نیست.

دیدگاه شما