یکشنبه 27 آذر 1401 - 19:30

گرو کشی عجیب چینی ها در یکی از پروژه های بزرگ کهگیلویه و بویراحمد!

به گزارش بویرنیوز ، روزنامه اینترنتی فراز نوشت: «میثم فاضلی»، مدیر امور مطالعات سد چمشیر و کارشناس فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی وزارت نیرو گفت:

«در پروژه چمشیر، حدود ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در چین وجود داشت که دولت چین به ایران باز نمی‌گرداند. در نهایت برای زنده شدن این پول توافق شد که چین از این پول به ایران وام دهد. یعنی از پول خودمان به خودمان! پولی که از بخشی از آن در چمشیر استفاده شد. البته به شرط آن‌که در این زمینه چین نیز یک طرف از پروژه باشد».

تأمین مالی احداث سد چم شیر و رقم آن به چه صورت و به چه میزان است؟

چندین روش تولید پروژه از نظر مالی وجود دارد. در مورد ساخت سد، هزینه‌ها آنقدر بالاست که غیر از دولت قابل تقبل از جانب نهادی نیست. عادی‌ترین سد بین ۴۰۰ میلیون دلار تا ۲ میلیارد دلار هزینه دارد. در این راستا، یک بودجه عمرانی وجود دارد که طرح‌ها عمرانی، متناسب با اولویت‌‌شان در سازمان برنامه و بودجه مشمول آن خواهند شد. اما در پروژه چمشیر، ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در چین وجود داشت که دولت چین به ایران باز نمی‌گرداند. در نهایت برای زنده شدن این پول توافق شد که چین از این پول به ایران وام دهد. یعنی از پول خودمان به خودمان! پولی که در چمشیر از بخشی از آن استفاده شد به شرط آن‌که در این زمینه چین نیز یک طرف از پروژه باشد. به این ترتیب برای تامین مالی سد چمشیر از محل همین ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کشور چین یک فاینانس مالی باز و فضایی فراهم شد که بتوانیم از این پول بلوکه شده برای ساخت سد استفاده کنیم. درواقع در سد چمشیر کارفرما وزارت نیرو است، و پیمانکار ترکیب از ایران و چین!

از محل همین پول بلوکه شده، هزینه احداث چمشیر دقیقا چقدر تمام شد؟

قیمت این پروژه حدود ۲۳۰ میلیون یورو است. نکته اینجاست که معمولا قراردادهای فاینانس با کشورهای ثالث یک بندی دارد که ۸۵ درصد پول فاینانس را کشور فاینانسور تامین می‌کند و ۱۵ درصد را دولت کشور میزبان. اساسا یکی از دلایلی که ساخت این سد به تعویق افتاد این است که این ۲۳۰ میلیون یورو توسط چین فراهم شد اما ۱۵ درصد سهم ایران که حدودا ۳۰ میلیون یورو است در تامین به مشکل خورده است. مشکلی که البته در حال رفع است و آبگیری چمشیر احتمالا تا ماه بعد آغاز خواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351729
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کرامت سلیمی گفت:

    انقدر رسانه ها مطالب بی اهمیت و بی ارزش منتشر کردند و انقدر در افشای حقایق و مسائل اساسی و مهم ترسیدند و چشمشان را بستند تا علاوه بر غرب و روسیه ، سر و کله کشور چین هم برای نابودی ایران پیدا شد.

    مردم ایران بیشتر از نور می ترسند نه تاریکی.

    هر بلایی سرمون بیاد حقمونه ، چون لیاقتمون در همین حده.

    رسانه ها نه خودشان شهامت انتشار حقایق و ارائه راهکار را دارند و نه از حقیقت گویان و ارائه دهندگان راهکار حمایت می کنند.و مثل سراب هستند و زود غیبشان می زند.
    به راحتی می توان تمامی دشمنان ایران را دچار مشکل و حتی فروپاشی نمود اما نیاز به حمایت رسانه ها داره.

    اما ایا رسانه ها شهامت همکاری دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاه شما