چهارشنبه 11 آبان 1401 - 18:45

روایت خبرنگار بویرنیوز از راه های پر خطر کهگیلویه و بویراحمد/آیا مدیران راه خودشان حاضرند با پراید و پژو در جاده های استان تردد کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

سفر یک روزه ای به جاده های معروف و خطرناک کهگیلویه و بویراحمد داشتم تا از نزدیک شاهد ضعف ها و کمبودها باشم با تعدادی از رانندگان نیز هم صحبت شدم تا حرف دلشان را به مسئولان برسانم به امید آنکه شاید مؤثر بیفتد!

سفرم را از جاده یاسوج به اصفهان شروع کردم و تا مرز شهرکرد رفتم از همان مسیر نیز برگشتم که هم رفت و هم برگشت را به خوبی بررسی کرده باشم.

جاده یاسوج به بابامیدان مقصد دومم بود ، تاریکی شب را هم به جاده یاسوج به شیراز رفتم تا بررسی هایم هم شامل روز و هم شب شده باشد.

و اما آنچه هم در بررسی هایم و هم پرس و جو از رانندگان و هم تجربه خودم از سفر با دقت در این محورها شاهد بودم:

پیج و‌خم زیاد یکی از مشخصه های بارز محورهای کهگیلویه و بویراحمد است که آنهم به دلیل کوهستانی بودن استان است. اگرچه سعی شده با تونل های پیچ و خم های خطرناک حذف شود اما هم برخی طونل ها خود خطرناک احداث شده اند و هم آنقدر پیچ و خم ها زیاد است که این تونل ها رافع نیازها نیست.

باید پذیرفت برخی پیچ ها خطرناک هستند و به واسطه طراحی غیر استاندارد ، نبود جدا کننده، گاردریل و کاهنده سرعت متناسب با جاده های برون شهری، خودرو را به بخش های روبرویی جاده می‌کشاند. این اقتضای پیچ است اما اینکه کاهنده های سرعت و تعداد تابلوهای هشداری متناسب با این پیچ ها تعبیه نشده، یک ایراد بزرگ است.

جاده در قرق خودروهای شوتی !

در همه محورهای استان ، خودروهای شوتی مشاهده می‌شوند ، سرعت بالای این خودروها در کنار سبقت های بیجا و گاهاً اشغال فضای ایمنی دیگر خودروها ، رانندگی در محورهای استان به ویژه اصفهان و گچساران را به کابوسی سخت تبدیل کرده است. نبود گلوگاه های ایست و بازرسی شاید یکی از دلایل جدی جولان این خودروها در استان باشد.

یکی از ایرادات وارد در محورهای استان که شامل جاده های درون و برون شهری می‌شود ، نبود علائم راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی و مناسب است، اگر در سایر استان ها رانندگی کرده باشید به خوبی متوجه این نقیصه می‌شوید ، باید پذیرفت هشدارها به تناسب شرایط خطرناک جاده ها تعبیه نشده است.

نیاز به توسعه و ایجاد بزرگراه و آزاد راه 

بسیاری از محورهای استان دو بانده نیست و همین امر در کنار تردد زیاد خودروهای سنگین که موجب کلافگی راننده ها و افزایش سبقت های گاه و بی گاه شده، خود بخشی از علل تصادفات است.

خطاهای انسانی!

در این میان قطعاً هم به اذعان رانندگان و هم مشاهدات عینی خودم، خطای انسانی هم قابل اغماض نیست.

سرعت زیاد ، سبقت های گاه و بی گاه، عدم رعایت حق تقدم و در یک کل بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی بیشتر زاننده ها موجب ایجاد شرایط خطرناک رانندگی در این محورها شده است. این خطاهای انسانی پاسخ ابهام در خصوص چرایی ازدیاد تصادف های جرحی و فوتی در جاده های کهگیلویه و بویراحمد است. در این موضوع گسترش دوربین های ثبت تخلف، حضور پر رنگ تر پلیس و سخت گیری در اعمال قانون به ویژه در تخلفات حادثه ساز می‌تواند در بلند مدت کمک کننده باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=350933
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما