جمعه 1 مهر 1401 - 13:45

لغو مصاحبه امانپور و رئیسی به دلیل روسری

بویرنیوز– کریستین امانپور نوشت که در آخرین دقایق قبل از برگزاری مصاحبه، دستیار رئیسی به او گفت به دلیل ماه محرم و صفر، او باید روسری بگذارد.

کریستین امانپور از گذاشتن روسری در مصاحبه با رئیسی خودداری و رئیسی هم در واکنش، مصاحبه را لغو کرد.

کریستین امانپور روزنامه نگار قدیمی و 64 ساله شبکه سی ان ان امریکا گفت که از گذاشتن حجاب برای انجام مصاحبه با سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در نیویورک خودداری کرد و به همین دلیل هم رئیسی، مصاحبه را لغو کرد.

امانپور با انتشار 7 توییت و عکس صندلی خالی رئیسی هنگام مصاحبه، به جزئیات این اتفاق پرداخت.

رئیسی برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آمریکا به سر می برد. همزمان اعتراضات در ایران علیه گشت ارشاد و واکنش ها به مرگ مهسا امینی دختر 22 ساله بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد، این سفر را تحت شعاع خود قرار داده است.

کریستین امانپور خبرنگار ایرانی – بریتانیایی متولد لندن و هم اکنون در سی ان ان فعالیت می کند. او تاکنون با چهره های مشهور دنیای سیاست مصاحبه داشته و می توان وی را در ردیف مهمترین خبرنگاران جهان دانست.

براساس توییت های منتشر شده از سوی امانپور، “دستیار رئیس جمهور ایران بعد از گذشت 40 دقیقه از زمان تعیین شده برای انجام مصاحبه حاضر شد و به او گفت رئیسی پیشنهاد می کند حجاب داشته باشد زیرا ما در ماه مقدس محرم و صفر هستیم”.

کریستین امانپور در توییتر اضافه کرد:

“اعتراضات ایران را دربرگرفته و بعد از درگذشت مهسا امینی در هفته گذشته بعد از بازداشتش توسط گشت ارشاد، زنان حجاب خود را آتش می زنند. گروه های حقوق بشری می گویند حداقل 8 نفر شب گذشته کشته شدند. برای سوال از رئیس جمهور رئیسی در این باره و بیشتر از آن، برنامه ریزی کرده بودم.”

او افزود: “این اولین مصاحبه برنامه ریزی شده با رئیس جمهور رئیسی در خاک امریکا بود. بعد از هفته ها برنامه ریزی و 8 ساعت آماده سازی تجهیزات و دستگاه های ترجمه و نور و دوربین ها آماده بودیم اما اثری از رئیس جمهوری نبود. یکی از دستیاران رئیس جمهور بعد از گذشت 40 دقیقه از زمان تعیین شده برای مصاحبه آمد و گفت که رئیس جمهور پیشنهاد می کند حجاب داشته باشم”.

امانپور در ادامه توییت کرد:

“مودبانه رد کردم. گفتم ما در نیویورک هستیم. اینجا هیچ قانون و سنت محلی درباره اینکه من باید روسری داشته باشم نیست. من گفتم که هیچ کدام از روسای جمهوری ایران که با آنها خارج از ایران دیدار داشتم چنین درخواستی نداشته اند”.

“دستیار رئیس جمهور گفت اگر موافقت نکنید و حجاب نداشته باشید مصاحبه ای در کار نخواهد بود. او گفت مسئله احترام است و و به شرایط ایران اشاره کرد. اشاره او به اعتراضات ایران بود. من دوباره گفتم من نمی توانم با این شرط بی سابقه و غیرقابل انتظار، موافقت کنم. به این شکل، محل مصاحبه را ترک کردیم. با ادامه اعتراضات در ایران و قتل مردم، گفتگو با رئیس جمهور رئیسی، لحظه مهمی بود”.

سایت سی ان ان هم نوشت مصاحبه لغو شد بعد از اینکه امانپور درخواست تیم رئیس جمهور را در آخرین لحظات برای داشتن حجاب به هنگام مصاحبه، رد کرد ؛ مصاحبه ای که آماده سازی برای آن ساعت ها کار برد

امانپور در 25 سال اخیر، با همه روسای جمهور ایران به هنگام سفر آنها به نیویورک، مصاحبه اختصاصی داشته است. بررسی عکس همه این مصاحبه ها نشان می دهد او در هیچ کدام روسری به سر نداشته است. البته امانپور به هنگام سفر به تهران و مصاحبه با مقامات ایرانی روسری داشته است.

امانپور همچنین عکسی از خود در حالی که صندلی روبه رویش خالی است منتشر کرد و نوشت: “لذا از مصاحبه صرف نظر کردیم. مصاحبه انجام نشد. در حالی که اعتراضات و کشته شدن افراد در ایران ادامه دارد صحبت کردن با رئیس جمهور رئیسی مهم بود”.

خبرگزاری فرانسه نوشته است:” این اتفاق همزمان با اعتراضات در ایران روی داد. براساس آمار رسمی، 17 نفر حداقل در اعتراضات ایران کشته شدند. این اعتراضات از زمان اعلام مقامات در 16 سپتامبر درباره مرگ دختر جوان مهسا امینی 22 ساله به هنگام بازداشت آغاز شد. پلیس اخلاق {گشت ارشاد} او را به دلیل لباسش بازداشت کرده بود”.

عصرایران

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=350247
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما